Ordval

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Gallerskalle
Forumamatör

Ordval

Post by Gallerskalle »

Krossa Troja! finns att läsa på hemsidan

trodde att man ägnade sig åt att "älska" eftersom följande finns att läsa i stadgarna;

- Att stöjda Växjö Lakers Hockey i positiv anda, i med- och motgång.
- Att ta avstånd från våld och rasism.
- Att känna väl till och stå bakom Lakers Lakejers stadgar.

Återigen är "man" snabba att dömma andra som skriker okvädesord men på hemsidan går det bra att skriva "Krossa Troja".
Kan tyckas löjligt att hänga upp sig på detta men i så fall vill jag uppmana till lite mer eftertanke än vad näsan räckar till.

Vad är det för signaler man skickar ut till sina medlemmar, vilken attityd odlar man i klacken, hur vill man bli uppfattad av andra föreningar, sponsorer, medlemmar m.m ???

Med andra ord tycker jag (och förhoppningsvis fler än jag) att ordvalet på hemsidan är olämpligt.

//mvh JM[/b]
PeterL
Forumamatör

Post by PeterL »

:zzz:
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Post by Klonis »

Men vad fan ge dig :sleeping: :sleeping:
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Vilka kraftuttryck får man använda egentligen utan att det ska upplevas som "kränkande"...man måste ju få skriva nåt annat än "Vinn mot Troja"....

Snälla svara på det Gallerskalle så man vet hur man får uttrycka sig i fortsättningen... :?:
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Tobias
Site Admin

Post by Tobias »

Eftersom du har kursiverat texten "ta avstånd från vål och rasism" så antar jag att du menar att orden "Krossa Troja" går in där ?

På vilket sätt är det våld och på vilket sätt är det rasistiskt ?
"There are many dying children out there whose last wish is to meet me."
D. Hasselhoff
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Herregud... :wallbang:

KROSSA TROJA!!!!

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Guest

Post by Guest »

Detta har varit uppe förr. :lol:

http://www.lakerslakejer.com/forum/view ... hp?p=33665

Krossa Troja!
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Om du tycker Krossa Troja är kraftiga ord så tycker jag det är rätt löjligt...

På AIA:s sida har de ungefär samma "stadgar" som LL, men med tanke på vad de sjöng och höll på mot Hadelöv när vi mötte dem senast så är "Krossa Troja" som en fjärt i universum i jämförelse...
carl
Forumdemon

Post by carl »

Din tanke är beundransvärt, Gallerskalle. Min tolkning av "krossa" i dessa sammanhang är dock inte att man fysiskt ska ge sig på någon (våld), utan mer ett uttryck som beskriver att "nu j*lar ska vi vinna över.......". Men som individer tolkar vi ju begrepp på olika sätt. Jag säger inte att min tolkning är den rätta.
Troja - laget i hjärtat
munken
Forumamatör

Post by munken »

Ni kan ju alltid stämma oss!!! :roll: :roll: :roll: :lol:
kiske
Forumamatör

Post by kiske »

tuttinuttan Troja....
det är inte klokt vad SYND det är om er...
alla lag verkar ju vilja "kränka" er hela tiden......

inför en Nybro-match så skrev Daniel Svensson i Mörrum nåt i stilen med "Sänk Vikingaskeppet"
....det är ju solklart "förstörande av Kulturarv" "Mordförsök" "Sabotage"... etc. etc. ska GENAST skriva en anmälan!! 8O
jag sitter också på pressläktaren..
carl
Forumdemon

Post by carl »

Vad jag kan se är det ingen trojan på denna tråden som säger att ordet "krossa" INTE bör användas. Så jag har svårt att förstå Kiske och munkens reaktioner. Antingen är de dåliga läsare eller så är de förblindade av nervositet inför onsdag 8O .
Troja - laget i hjärtat
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Men snälla....

:zzz: :zzz:
röd-vit
Forumproffs

Post by röd-vit »

KROSSA LAKERS[/url][/list][/list][/code][/quote][/b]
Last edited by röd-vit on 21 February 2005, 15:55, edited 1 time in total.
MEL
Forumdemon

Post by MEL »

carl wrote:Vad jag kan se är det ingen trojan på denna tråden som säger att ordet "krossa" INTE bör användas. Så jag har svårt att förstå Kiske och munkens reaktioner. Antingen är de dåliga läsare eller så är de förblindade av nervositet inför onsdag 8O .
Om det är som jag fått för mig så är "Kiske" Mörrum supporter och den som sköter musiken nere i Jössarinken, kanske att jag har fel, men har jag rätt så har han ingen anledning till att vara nervös inför onsdagens drabbning mellan Troja - Lakers
Musicman
Forumproffs

Post by Musicman »

Vaddå 8O 8O 8O 8O 8O
Vi ska ju krossa dom... Ungefär som en stenkross krossar berg... Ska vi cencurera bergtäckternas hemsidor också :?: :?: :D
"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

:headbang:
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

MEL

vad har Kiske med denna tråden att göra ?
MEL
Forumdemon

Post by MEL »

Per: Efter Kiskes inlägg skrev troja-carl att han troligtvis var nervös inför onsdagerns drabbning vilket han inte bör var om han är mörrumsupporter , ren upplysning till Carl.
carl
Forumdemon

Post by carl »

MEL wrote:Per: Efter Kiskes inlägg skrev troja-carl att han troligtvis var nervös inför onsdagerns drabbning vilket han inte bör var om han är mörrumsupporter , ren upplysning till Carl.
I så fall sorterar jag in honom under det första av mina 2 alternativ..... :wink:.
Troja - laget i hjärtat
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

carl wrote:Din tanke är beundransvärt, Gallerskalle. Min tolkning av "krossa" i dessa sammanhang är dock inte att man fysiskt ska ge sig på någon (våld), utan mer ett uttryck som beskriver att "nu j*lar ska vi vinna över.......". Men som individer tolkar vi ju begrepp på olika sätt. Jag säger inte att min tolkning är den rätta.
Jag tolkar det som dej Carl. För mej i idrottsammanhang är "krossa" att vinna med många mål.Även tidningarna andvänder detta ordet när ett lag vunnit stort och skulle man förbjuda ett sådant ord skulle även ett ord som vi ska "slå" Troja också vara ett sådant ord,agan är ju förbjuden.Nej håller sig språket på denna nivå inför ett sånt viktigt DERBY som detta så tycker inte jag det är så farligt.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Linda
c/o LL´s Forum

Post by Linda »

Det klacken skrek var som en hälsing till laget att de ska krossa Trojas spel på onsdag. Vad är det för våldsamt i det?

Vi SKA krossa trojanerna RÖSTMÄSSIGT på läktaren och SPELMÄSSIGT på isen. Det är väl det som är derbyhockey.

Skulle det vara så hemska att skriva eller säga "krossa" så kan man inte säga eller skriva att man ska att man ska "köra över" heller...
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Med krossa Troja menas alltså att man gärna ser att Lakers vinner över Troja så att de tar sig till play off! Krossad annanas kan vara gott t.e.x krossad fot kan nog göra ont, och krossad tomat bra vid matlagning. Häng inte upp er på ord!

Roger
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Guest

Post by Guest »

Troja skall krossas!!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag väljer att citera mig själv från den 5 november 2003. Det finska utrycket Hakkaa päälle har ljudit i idrottssammanhang i flera generationer. Från början användes det av det svensk-finska kavalleriet under Gustaf II Adolf. Alltså ett uttryck som från början användes i minst sagt våldsamma sammanhang. Ingen, mig veterligen, har valt att stämma Finland för detta.
Varanen wrote:Många frågar mig vad hakkaa päälle betyder på svenska. Hakkaa betyder slå som s***n (ett agressivare uttryck av slå egentligen), päälle betyder på. Men uttrycket i idrott har innebörden: Kom igen! Kontenta: Hakkaa päälle suomen poika...blir alltså kom igen Finland.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

HAKKAA PÄÄLLE PERKELE!!!!!!!!!!!!!!!!
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Varför är man med och startar en diskussion om man ändå inte deltar i den sen? Syftar på Gallerskalle
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

buck wrote:HAKKAA PÄÄLLE PERKELE!!!!!!!!!!!!!!!!
Men är det inte typiskt Vislandabor? :?
Här har vi en trevlig diskussion också kommer du och slänger in en massa svordomar, buck! :ajabaja:
Säg förlåt!!! :wink:
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

ja tycker tokkrossa passar bra här!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Gallerskalle
Forumamatör

Post by Gallerskalle »

mina kinder rodnar :oops: , hur kunde jag misstolka ordet krossa så.
Att det inte avsågs samma innebörd som Stallions variant (den med plakat o allt) utan en snällare och numera fullt acceptabel tolkning gick mig helt förbi.

Det glädjer mig att jag var den enda som misstolkade detta, eftersom jag är en fredlig person fick nu detta inga negativa konsekvenser för varken mig eller min omgivningen.

Ps. Ruppo, jag ber om ursäkt att jag inte har deltagit i debatten förrän nu.
Har varit fullt upptagen med att fostra min son, lära honom lite vett och etikett vid bordet bl.a;
*ingen keps på
*ät med bestick
*smacka inte
*tacka för maten

Har också haft en dust när det gäller hans språkbruk (ordval om du så vill). Har mycket svårt att acceptera vissa kombinationer av ord samt uttryck som t.ex;
*OCH (med en mycket näsvis attityd)
*"Svordommar"
*"Könsord"

Att han försöker rättfärdiga sitt betende med att andra gör/säger så biter inte på mig utan jag hoppas att jag orkar stå i tills han uppfattas och beter sig som en god samhällsmedborgare med ett gott uppförande.

Att ett i mina ögon förkastligt uppträdande är norm i hans umgänge gör inte saken lätt, problemet är till och med så att det stegrar sig. Allt fler avarter över hur han använder sitt språk samt beter sig hemma (och mot sin kamrater) har noterats från mitt håll den senaste tiden. Känns nästan som att jag får ta hjälp av hans mamma för att få bukt med detta.

Å andra sidan kanske överreagerar jag, många av de ord han använder har han inte en susning om vad de betyder utan används bara för att prova sig fram i den spåkliga djungel som existerar och att försöka efterlikna sina förebilder. Barn är ju experter på att efterlikna/snappa upp ord som vi föräldrar inte borde använda i barns närvaro.

Men,
kanske är det inte så farligt i alla fall....det är nog bara jag som är lite nojjig. Verkar ju inte vara någon annan förälder som reagerar utan alla hans kompisar verkar ju se det högst naturligt att svära och bete sig allmänt illa mot varanndra (och övriga personer som de kommer i kontakt med).
Tror nog att jag låter honom vara...
Bäst och inte stöta sig med de andra föräldrarna....
De kan ju tro att jag är lite konstig....

Nä, så får det bli.
Det är bäst och låta bli och hoppas att det löser sig....
Trots allt så är han ju accepterad för den han är bland sina kompisar...
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

ja förstår inte,allt detta beror på ordet krossa?

skall aftonbladet typ börja använda alternativa ord för att förklara förkrossande segrar menar du?

"Sverige krossade Långtbortistan med 78-0 i bandy"

blir då:

"Sverige var ofina nog att vinna lite för stort med 78-0"

ja skulle föredra krossa jag...
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Caligula
Forumamatör

Post by Caligula »

KROSSA TROJA så in i h....es juh på onsdag :!: det är det som gäller :!:
Forumamatör

Post by Caligula »

jag vågar inte stava till svordomen :oops: så.....ja nöjer mig med ordet "krossa" bara.. :D
Forumamatör

Post by Kjelleman »

JaJa det finns ju alltid ett jobb som präst i knutby ledigt,,,(ironi)

Go troja så ni vinner på onsdag nu. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Inte lätt att vara ödmjuk mot någon som inte finns, därför är JAG bäst!!!!!
Lakers till div 3
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

En som inte vill möta oss i Play Off märker jag! :lol:
Kjelleman
Forumamatör

Post by Kjelleman »

Per Carlsson wrote:En som inte vill möta oss i Play Off märker jag! :lol:
Skulle inte tro det va. 8O 8O 8O 8O att det handlar om det .
Inte lätt att vara ödmjuk mot någon som inte finns, därför är JAG bäst!!!!!
Lakers till div 3
Post Reply