Nybro
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Och vi skall vara jävligt glada att vi ej är i samma situation som ovan nämnda lag. Vi gnäller över att vi ej spelmässigt kommit upp på topp och att det skall sparkas tränare och skaffas hit nytt. Vad skulle det kosta föreningen?
Eller det kanske är bättre att vinna serien för att sedan bli nerflyttade för att vi ej klara elitlicensen?
Tack gode gug att vi ej behöver få sådana här nyheter serverade till morgonkaffet om Lakers.
Eller det kanske är bättre att vinna serien för att sedan bli nerflyttade för att vi ej klara elitlicensen?
Tack gode gug att vi ej behöver få sådana här nyheter serverade till morgonkaffet om Lakers.
- Bortsprungen Lakej
- Forumentusiast
Det är därför jag välkomnar den nya allsvenskan med öppna armar. Lag som boden och nybro har inget där att göra och i sin desperation efter sportsliga framgångar hamnar det ekonomiska i andra hand för att helt plöstligt slå tillbaka när framgångarna uteblir. Växjö, som medelstor svensk stad, har alla möjligheter att etablera ett lag i de övre tabellregionerna.
Ja,verkligen något att tänka på för dem som önskar sig allt.Önska kan man göra men man måste tänka på verkligheten och vad den innebär.GS wrote:Och vi skall vara jävligt glada att vi ej är i samma situation som ovan nämnda lag. Vi gnäller över att vi ej spelmässigt kommit upp på topp och att det skall sparkas tränare och skaffas hit nytt. Vad skulle det kosta föreningen?
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Ja vi får verkligen hoppas att man har läget under kontroll så vi slipper sätta kaffetåren i vrångstrupen.alfax wrote:Ja,verkligen något att tänka på för dem som önskar sig allt.Önska kan man göra men man måste tänka på verkligheten och vad den innebär.GS wrote:Och vi skall vara jävligt glada att vi ej är i samma situation som ovan nämnda lag. Vi gnäller över att vi ej spelmässigt kommit upp på topp och att det skall sparkas tränare och skaffas hit nytt. Vad skulle det kosta föreningen?
Fast jag tro allt att både våra respektive föreningar har det.
Hadé gott
//Xoogman
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
In Hoc Signo Vinces
Nä, det gäller att ha människor som kan ekonomi i föreningarna. Men för den skull ska man också ha människor i föreningar som har fingertoppskänslan att plocka ihop rätt folk, såsom ledare på olika nivåer, tränare och inte minst spelare. För har gör man felsatsningar, så kostar det och resultaten uteblir. För i sportens värld och i sponsorernas värld existerar bara resultat, i allafall på högre nivåer.
Ett ganska dumt uttalande när man inte har koll på läget över huvud taget. Nybro har under en lång period hanterat skulder på ett mycket bra sätt och fått ordning på sin ekonomi. När sedan sponsorer uteblir och diverse andra inkomster som även det fanns budgeterat kan man lätt fastna med skägget i brevlådan. Men det är klart, alltid lätt att göra uttalande när fötterna seglar 10 cm över marknivå. Klart att man inte har några skulder i en förening som lockar med elitserien och när hockeyn fortfarande är glödhet. Det kommer sämre tider även för Växjö Lakers, tro mig. När ni spelat flera år i allsvenskan, laget placerar sig ständigt i mitten. Sponsorerna inser att Elitserien är en omöjlighet, då sjunker inkomsterna. Nu säger jag inte att det kommer att bli så, men scenariot brukar drabba de flesta allsvenska föreningar tids nog.Bortsprungen Lakej wrote:Det är därför jag välkomnar den nya allsvenskan med öppna armar. Lag som boden och nybro har inget där att göra och i sin desperation efter sportsliga framgångar hamnar det ekonomiska i andra hand för att helt plöstligt slå tillbaka när framgångarna uteblir. Växjö, som medelstor svensk stad, har alla möjligheter att etablera ett lag i de övre tabellregionerna.
Så till en annan gång, tänk både en och två gånger innan du gör uttalande om vilka som platsar i en serie eller inte. Nästa gång kan det vara eran tur. En säsong fylld av skador och motgångar glädjer ingen kassör, det ska du ha j*vligt klart för dig.
Tack för kaffet.
// fridens liljor
Nybro har under en lång period hanterat skulder på ett mycket bra sätt och fått ordning på sin ekonomi. När sedan sponsorer uteblir och diverse andra inkomster som även det fanns budgeterat kan man lätt fastna med skägget i brevlådan.
Om nu diverse inkomster nu uteblivit och även sponsorer så har man väl knappast fått ordning på ekonomin.
Men annars håller jag helt med dig att det kan gå snabbt utför och det kan naturligtvis även drabba oss. Det är därför man högaktar de rapporter som kommer från vår ordförande att man i dagsläget har en mycket god ekonomi och en bra kontroll över den.
Jag tycker det är synd om de lag och de supporters som drabbas av detta och hoppas verkligen ni får det bägärda anstånd som klubben ansökt om gällande skatter och arbetsgivarersättningar.
Lycka till och hoppas det går bra.
Men helt klart så skall vi vara glada att det inte drabbat oss och att det förhoppningsvis ej kommer att göra det.
Om nu diverse inkomster nu uteblivit och även sponsorer så har man väl knappast fått ordning på ekonomin.
Men annars håller jag helt med dig att det kan gå snabbt utför och det kan naturligtvis även drabba oss. Det är därför man högaktar de rapporter som kommer från vår ordförande att man i dagsläget har en mycket god ekonomi och en bra kontroll över den.
Jag tycker det är synd om de lag och de supporters som drabbas av detta och hoppas verkligen ni får det bägärda anstånd som klubben ansökt om gällande skatter och arbetsgivarersättningar.
Lycka till och hoppas det går bra.
Men helt klart så skall vi vara glada att det inte drabbat oss och att det förhoppningsvis ej kommer att göra det.
- Puck På Pung
- Forumentusiast
Detta kan vara det klokaste inlägg jag läst i detta forum - förutom alla mina egna förstås!Johan.H wrote:Ett ganska dumt uttalande när man inte har koll på läget över huvud taget. Nybro har under en lång period hanterat skulder på ett mycket bra sätt och fått ordning på sin ekonomi. När sedan sponsorer uteblir och diverse andra inkomster som även det fanns budgeterat kan man lätt fastna med skägget i brevlådan. Men det är klart, alltid lätt att göra uttalande när fötterna seglar 10 cm över marknivå. Klart att man inte har några skulder i en förening som lockar med elitserien och när hockeyn fortfarande är glödhet. Det kommer sämre tider även för Växjö Lakers, tro mig. När ni spelat flera år i allsvenskan, laget placerar sig ständigt i mitten. Sponsorerna inser att Elitserien är en omöjlighet, då sjunker inkomsterna. Nu säger jag inte att det kommer att bli så, men scenariot brukar drabba de flesta allsvenska föreningar tids nog.
Så till en annan gång, tänk både en och två gånger innan du gör uttalande om vilka som platsar i en serie eller inte. Nästa gång kan det vara eran tur. En säsong fylld av skador och motgångar glädjer ingen kassör, det ska du ha j*vligt klart för dig.
Tack för kaffet.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
givetvis kan detta hända alla!
dock finns det risk att förfallet att gå från en klubb som kanske innan hållit i pengarna till att bli en klubb som får hybris denna säsong när andra lag förstärker mer och bättre än annars..allt trissas upp och i slutändan så kommer notan..
Lakers har ju inte dragit hit några nhl-killar och det kanske inte heller behövs,vore ju kul och se de våra höja sig och bli ett framgångsrikt lag,man vet ju att kunskapen finns där..
dock finns det risk att förfallet att gå från en klubb som kanske innan hållit i pengarna till att bli en klubb som får hybris denna säsong när andra lag förstärker mer och bättre än annars..allt trissas upp och i slutändan så kommer notan..
Lakers har ju inte dragit hit några nhl-killar och det kanske inte heller behövs,vore ju kul och se de våra höja sig och bli ett framgångsrikt lag,man vet ju att kunskapen finns där..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.
Växjö Lakersissä!!
Växjö Lakersissä!!
Johan H: Ett klokt inlägg, ja det tycker jag faktiskt.
Jag inser väldigt väl att när ett lag precis som du säger inte infriar det som har blivit sagt till sponsorerna när avtal tecknas, ja då tröttnar sponsorerna. För att "harva i eller strax under mitten i AS fram till idag, räcker inte för att teckna kraftiga sponsoravtal. Jag tror dock att för de lagen som etablerar sig i den nya AS, får det lite lättare eftersom kvalitén blir högre.
Jag inser väldigt väl att när ett lag precis som du säger inte infriar det som har blivit sagt till sponsorerna när avtal tecknas, ja då tröttnar sponsorerna. För att "harva i eller strax under mitten i AS fram till idag, räcker inte för att teckna kraftiga sponsoravtal. Jag tror dock att för de lagen som etablerar sig i den nya AS, får det lite lättare eftersom kvalitén blir högre.
- Bortsprungen Lakej
- Forumentusiast
Nybro kan möjligtvis vara ett undantag, eftersom hockeyn i kalmar i princip är död. Annars så står jag fast vid mitt antagande att mindre orter kommer att få svårare att hävda sig i framtiden när kraven på klubbarna och deras organisation hela tiden ökar.Ett ganska dumt uttalande när man inte har koll på läget över huvud taget. Nybro har under en lång period hanterat skulder på ett mycket bra sätt och fått ordning på sin ekonomi. När sedan sponsorer uteblir och diverse andra inkomster som även det fanns budgeterat kan man lätt fastna med skägget i brevlådan. Men det är klart, alltid lätt att göra uttalande när fötterna seglar 10 cm över marknivå. Klart att man inte har några skulder i en förening som lockar med elitserien och när hockeyn fortfarande är glödhet. Det kommer sämre tider även för Växjö Lakers, tro mig. När ni spelat flera år i allsvenskan, laget placerar sig ständigt i mitten. Sponsorerna inser att Elitserien är en omöjlighet, då sjunker inkomsterna. Nu säger jag inte att det kommer att bli så, men scenariot brukar drabba de flesta allsvenska föreningar tids nog.
Tack för kaffet.
Därmed inte sagt att lakers står över detta. Växjö är ju inte heller någon metropol precis, men har ändå ett relativt stort underlag av potentiella sponsorer och publik. Titta bara på utvecklingen i Elitserien, där nya toppmoderna arenor poppar upp på löpande band. Jag tror knappast att vi får se något motsvarande Cloetta Center i Nybro den närmsta tiden.
Visst är det tråkigt, då dessa lag som typ nybro, hästen, tingsryd osv. är en viktig del av den svenska hockeyns själ. Men det är inte lätt att ändra på utvecklingen.
Min förhoppning är att den nya allsvenskan kommer att bli mer toppad och uppmärksammad. Tror det är viktigt för hockeyn. Som det är idag så får hockeyallsvenskan knappt någon uppmärksamhet alls förrän det drar ihop sig till superallsvenska eller kvalspel. Med tv-sändningar och reportage kommer allmänheten få upp ögonen för att det spelas kvalitativ hockey även utanför elitserien samtidigt som steget mellan elitserie och allsvenska kan minska.
Nja. Jag hade väl inte gråtit precisfan inget kul med en allsvenska utan Nybro!!!!!!!!
- Bortsprungen Lakej
- Forumentusiast
Vakta tungan är mitt råd.....Bortsprungen Lakej wrote:Det är därför jag välkomnar den nya allsvenskan med öppna armar. Lag som boden och nybro har inget där att göra och i sin desperation efter sportsliga framgångar hamnar det ekonomiska i andra hand för att helt plöstligt slå tillbaka när framgångarna uteblir. Växjö, som medelstor svensk stad, har alla möjligheter att etablera ett lag i de övre tabellregionerna.
Är det ngt som jag fått erfara under dessa år jag bott i Växjö, så är det onekligen att Växjöbor har en benägenhet att följa strömmen där idrotten är som hetast för stunden....
Bara ett par år sedan Öster kunde räkna in 6-7000 på läktarna för att idag spela inför närmast obefintlig publik......
Detta kan oxå hända mitt,våra lag....
Bidragande orsaker till detta kan vara att de sportsliga framgångarna uteblir, suppisar som gnäller och sprider negativa signaler samt att man butgeterar fel.......Allt detta gör ju att sponsorer,publik uteblir och klubben/klubbarna hamnar i trångmål........
Nog ordat om detta...........
Min önskan nu är att alla masar sig till kommande matcher för att visa att vi bryr oss om mitt, ditt, vårat, Växjös lag även om det skulle gå trögt resultatmässigt....
Se nu till att vi tar med vänner och bekanta så vi kan fylla upp hallen så mycket som möjligt och bli denna sjätte spelaren som är så viktig
Mvh Beckis
Det där resonemanget håller inte riktigt hela vägen. Däremot har föreningarna i något större kommuner några saker "gratis":Bortsprungen Lakej wrote:Det är därför jag välkomnar den nya allsvenskan med öppna armar. Lag som boden och nybro har inget där att göra och i sin desperation efter sportsliga framgångar hamnar det ekonomiska i andra hand för att helt plöstligt slå tillbaka när framgångarna uteblir. Växjö, som medelstor svensk stad, har alla möjligheter att etablera ett lag i de övre tabellregionerna.
1. En större, naturlig, rekryteringsbas än de mindre kommunerna genom ett större antal kommuninvånare.
2. En större, naturlig, rekryteringsbas för sponsorer än de mindre kommunerna genom ett större antal företag och organisationer.
3. Större, naturliga, möjligheter att erbjuda spelare passande jobb vid sidan av ishockeyn genom ett större antal företag och organisationer.
Även om man har ovanstående faktorer "gratis", så gäller det ju att kunna utnyttja dem. För visst var väl Växjö en medelstor svensk stad även på den tiden Växjö HC försattes i konkurs och visst är väl Malmö en stor svensk stad, men hockeylaget har ändå svårt att hävda sig och locka publik......Och omvänt; Mora är en kommun med 20 000 invånare och har dessutom samma (relativt lilla) upptagningsområde som traditionellt starka Leksand.
Det som är avgörande för hur man lyckas är helt enkelt hur duktig man är som förening. Lyckas man bygga rätt koncept som gör att upptagningsområdet och intresset vidgas kan mycket väl kommuner som Nybro och Boden lyckas.
Troja - laget i hjärtat
- The London Observer
- Forumamatör
- Dragkampslakej
- Forumdemon