Peter Andersson

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
axel

Peter Andersson

Post by axel »

Peter andersson ligger inne på sjukan, har problem med sin mage. Lakejerna får väl skicka lite blommor till honom så att han blir bra igen. Tror att han ligger på avd 6.
axel

Post by axel »

Har inte lakejerna en kassa som dom kan köpa blommor för ? Tror nog att han hade blivit glad för det.
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Hörde nåt om att han hade blod i det som kommer ut där bak...jävligt obehagligt...stackarn...

Jag tycker absolut att lakejerna kan ta 300 kr ur kassan å köpa en bukett blommor till killen.
lillekisen
Forumamatör

Blommor!

Post by lillekisen »

Tycker det vore en toppenide att skicka blommor till Peter.Det är han väl värd och det vore en fin gest från lakejerna.
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

Köp medicin till honom, typ Doctors Special eller något annat gott. :wink:
( Inte för att det hjälper men det är roligare att vara sjuk. )

Hoppas han krya på sig snart för han behövs.
mackan
Forumterrorist

Post by mackan »

Klart det skulle vara fint att skicka blommor...!!
.....
Sudden
Forumproffs

Post by Sudden »

Men e de inte nån som vet nåt mer om han e på bätringsvägen. Eller e läget oförändrat??????? Kom igen Peter :roll:
Alla till Lakerdome.... Arup e kung!!!!!!!
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Om allt går vägen så skrivs han ut från sjukhuset idag eller imorgon... och har han tur så kan han spela efter några omgångar in på det nya året.
mackan
Forumterrorist

Post by mackan »

ok......hoppas han blir bra och kan spela så snabbt som möjligt!!!!!!!!

Han är juh ,trots att han heter andersson, bra! :wink:
.....
Wolger

Kommer det blod där bak ...

Post by Wolger »

Jag kan nog säga med egen erfarenhet att killen har nog ett blödande magsår och bör vila länge och äta rätt samt att han kommer få käka tabletter i ett tag men bara hoppas att han kommer tillbaka snart. KRYA PÅ DIG #21.
axel

Post by axel »

Det är inte Blödande magsår utan en infl. i tarmen typ Ulcerös colit.
Men nu är han hemma och har det bra. Lite vila, diet och läkemedel så är han på isen sen.
anderzon
c/o LL´s Forum

Re: Kommer det blod där bak ...

Post by anderzon »

Mystiq wrote:Jag kan nog säga med egen erfarenhet att killen har nog ett blödande magsår och bör vila länge och äta rätt samt att han kommer få käka tabletter i ett tag men bara hoppas att han kommer tillbaka snart. KRYA PÅ DIG #21.
HAHAHAHAHAHAHA! Dina erfarenheter ska du nog inte blanda ihop med Peters sjukdom.
hassa
Forumproffs

Post by hassa »

axel wrote:Det är inte Blödande magsår utan en infl. i tarmen typ Ulcerös colit.
Men nu är han hemma och har det bra. Lite vila, diet och läkemedel så är han på isen sen.
Få verkligen hoppas att han inte har fått U Colit för det finns inget botmedel mot den sjukdomen bara lindringsbehandling.Slutar oftast med stomi.......
Slutspel!
NiGy
Forumproffs

Post by NiGy »

Är alla läkare i Lakejerna, eller?
Inte bara experter inom hockey!?! :wink:
Alla har rätt till min åsikt!
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Jag är pastor...helar med Jesu hjälp
NiGy
Forumproffs

Post by NiGy »

Snoken wrote:Jag är pastor...helar med Jesu hjälp
Då hoppas jag att Gud bevare oss alla! :)
Wolger

Är inte läkare ...

Post by Wolger »

Jag är inte läkare ... men jag är utbildad Underskötare/Skötare, men det är klart att man behöver inte vara utbildad för att inse att U colit inte är en sak att leka med ... kommer han verkligen tillbaka ?
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Post by Klonis »

Va kommer verkligen tillbaka?? nån som kan reda uit detta med Peter eller nån i hans omgivning är nog mer än jag som vill veta hur det är med vår "trollgubbe" hur allvarligt är det? kommer han tillbaka?

Anderzon brukar ju ha bra koll på "sina"

#Rätt upp i kryssetvfrån blå#
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Allvarligt är det ju, men han kommer tillbaka...
NiGy
Forumproffs

Re: Är inte läkare ...

Post by NiGy »

Mystiq wrote:Jag är inte läkare ... men jag är utbildad Underskötare/Skötare, men det är klart att man behöver inte vara utbildad för att inse att U colit inte är en sak att leka med ... kommer han verkligen tillbaka ?
Jag är varken läkare eller skötare men okunnig i ämnet! Aldrig hört talas om U colit!! :oops:
axel

Vad är ulcerös colit?

Post by axel »

Ett ytligt inflammationstillstånd i tjocktarmen, som inte är förorsakat av bakterier, men som ger sår och blödningar. Sjukdomsförloppet är ofta växlande, karakteriserat av perioder med blodig och slemmig diarré och magsmärtor som avlöses av perioder med få eller inga symptom.

Hur uppstår den?

Orsaken är okänd. Det finns hypoteser om ärftliga, infektiösa och immunologiska faktorer.

Hur känns ulcerös colit?

Sjukdomsförloppet är mycket växlande.

Karakteristiskt är episoder med blodig diarré samt slem i avföringen och perioder utan symptom.

Under sjukdomsperioderna får man ofta lätta magsmärtor, mer sällan feber.

Symptomen är i hög grad beroende av hur utbredd sjukdomen är. Hos cirka 1/4 begränsar sig sjukdomen till ändtarmen, vilket ger relativt milda symptom. Hos cirka 1/3 är även den nedre delen av tjocktarmen påverkad, medan den hos resterande fall omfattar hela tjocktarmen.

Vad kan man göra för att undgå inflammation i tjocktarmen?

Det är inte möjligt att helt undgå inflammationsprocessen, men det är viktigt att sätta in förebyggande behandling och vara uppmärksam på symptom, samt söka läkare om det är blod i avföringen. Med dessa åtgärder kan anfallens styrka och omfång begränsas.

Hur ställer läkaren diagnosen?

Diagnosen ställs först efter att infektion uteslutits som orsak till symptomen. Detta görs genom att undersöka avföringen vad gäller bakterier och parasiter genom odling och mikroskopi.

Därefter företas en rektoskopi eller en fiberoptisk undersökning, av den nedre delen av tjocktarmen och ändtarmen. Läkaren tar några vävnadsprover från slemhinnan, vilket normalt kan påvisa förekomst av ulcerös colit?

En fiberoptisk undersökning av hela tarmen (koloskopi) eller en röntgenundersökning med kontrast är nödvändig för att fastslå sjukdomens utbredning.

Blodprov är viktigt för att bestämma inflammationens styrka och eventuell blodbrist (anemi).

Aktivitet

Sängläge kan vara nödvändigt under svåra akuta anfall. När symptomen avtar bör man återuppta normala aktiviteter.

Kosten

Ulcerös colit kan inte botas med någon särskild diet, men symptomen kan lindras. Läs mer om kost vid ulcerös colit här.

Möjlig försämring

I sällsynta fall kan det uppstå livshotande blödningar, hål på tarmen (perforation) och inflammation i bukhålan.

Undernäring

Inflammation i leder, ögon och i huden

Risken för cancer i tjocktarmen eller i ändtarmen är förhöjd när man har haft sjukdomen i mer än tio år, om sjukdomen varit utbredd i större delen av grovtarmen.

Leverinflammation

Sannolik vidare utveckling

Sjukdomen kan ofta dämpas med medicinsk behandling. Kirurgisk behandling kan bli nödvändig i få fall, och då tas hela tjocktarmen bort.

Hur behandlas ulcerös colit?

Behandlingen består ofta av tabletter och lokalbehandling när sjukdomen är aktiv. Även under inaktiva perioder bör behandling med tabletter i de flesta fall fortsätta (inflammationshämmande).

Medicinsk behandling är normalt tillräckligt

Om det inte är möjligt att dämpa sjukdomen med medicinsk behandling, kan kirurgisk borttagning av tjocktarmen vara nödvändig.

Vid svår sjukdom kan vistelse på sjukhus vara nödvändig.

Vilken medicin kan ges?

Medel med lokal verkan i tarmen, binjurebarkhormon (inflammationsdämpande hormon) vid milda och måttliga symptom. Kan även användas förebyggande.

Tabletter, klysma och stolpiller, inflammationshämmande medel, vid milda och måttliga symptom. Kan även användas förebyggande.

Tabletter och injektion, binjurebarkhormon (inflammationsdämpande hormon) vid kraftig försämring av symptom, ofta i samband med sjukhusvistelse.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Fy för satan. Låter inget vidare. Ursäkta språket men jag är bara tvungen
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Post by Klonis »

nej usch otäcket men tack för ett mkt uttömmande svar

#Rätt upp i krysset från blå#
Jättedumma Doktor Albyl
Forumamatör

Re: Peter Andersson

Post by Jättedumma Doktor Albyl »

axel wrote:Peter andersson ligger inne på sjukan, har problem med sin mage. Lakejerna får väl skicka lite blommor till honom så att han blir bra igen. Tror att han ligger på avd 6.
Jag ligger på avdelning IQ o på Stiig, men jag mår bra på mitt sätt. Så det så.
Fy vad dumt, här vågar jag inte skriva nåt.
Post Reply