Omg38: LIF - VLH 24/1 2026 kl.15.15
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
3 raka vinster, men spelet har successivt blivit sämre från att ha varit top notch mot Dif, bra mot HV till uselt mot Örebro senast. Hittar vi fokus och glöden mot jumbon? VLH är ett enigma den här säsongen. Vi är overkligt svårslagna. Vi kan hänga kvar i matcher där vi är utspelade. Vi kan målmässigt leda rätt stort trots att det andra laget skottmässigt och tidsmässigt ägnat största delen i vår zon på grund av effektiviteten. Och vi kan höja till riktigt bra nivåer eller sjunka djupt ner i avgrunden från match till match verkar det som.
Vem vet vad vi har att vänta?
Vem vet vad vi har att vänta?
-
StenhårtSlagskott
- c/o LL´s Forum
Re: Omg38: LIF - VLH 24/1 2026 kl.15.15
Är LIF kvar i SHL
Det var som FAN
KÖTTA på VLH
KÖTTA på VLH
Hoppas på ett bättre och mer solitt spel idag än i Örebro.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Något som var anskrämligt mot Örebro var vårt sk kontrollspel. Alltså när vi passar hemåt för att anfalla med nya bågar. Det är sönderläst. Hem-passningen har en motståndartorped ansluten, vilket leder till att den som tar emot skickar pucken vidare bakåt/i rundeln. Forwarden på andra sidan stressar hem, och kommer troligen misslyckas ta kontroll över pucken eller få ut den ur egen zon. Och så får vi det sämsta tänkbara utfallet från att ha haft kontroll på pucken i mittzon så har nu motståndarna möjlighet till ett långt anfall i anfallszon mot oss.
Jag högg på Anderberg i Örebro-tråden avseende detta, men han är verkligen inte ensam om det. Sluta passa bakåt i alla situationer. Men vad ska de göra? De får ju inte passa en chans-cross till andra sidan. Helt riktigt och då får man buffla eller kortpassa sig FRAMÅT. Vi vill INTE ha ett långt anfall emot oss i egen zon någonsin och särskilt inte om vi har pucken i mittzon.
Jag högg på Anderberg i Örebro-tråden avseende detta, men han är verkligen inte ensam om det. Sluta passa bakåt i alla situationer. Men vad ska de göra? De får ju inte passa en chans-cross till andra sidan. Helt riktigt och då får man buffla eller kortpassa sig FRAMÅT. Vi vill INTE ha ett långt anfall emot oss i egen zon någonsin och särskilt inte om vi har pucken i mittzon.
Detta löste Jörgen Jönsson med dump n chase i absurdumVaranen wrote:Något som var anskrämligt mot Örebro var vårt sk kontrollspel. Alltså när vi passar hemåt för att anfalla med nya bågar. Det är sönderläst. Hem-passningen har en motståndartorped ansluten, vilket leder till att den som tar emot skickar pucken vidare bakåt/i rundeln. Forwarden på andra sidan stressar hem, och kommer troligen misslyckas ta kontroll över pucken eller få ut den ur egen zon. Och så får vi det sämsta tänkbara utfallet från att ha haft kontroll på pucken i mittzon så har nu motståndarna möjlighet till ett långt anfall i anfallszon mot oss.
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Hehe...aldrig får man vara riktigt glad. Men faktum att jag hellre väljer coach Jörgens lösning än det vi höll på med mot Örebro. Men detta laget är bra på en sak och det är kortpassningsspel så då måste vi utnyttja våra styrkor. Dessutom är vi faktiskt bra på dump n chase när vi går för det. Båda alternativen är bättre än att passa hemåt i en falsk känsla av trygghet för att sedan stå där med mjölksyre-ben och försöka freda eget mål.
Målvaktstavla de luxe. Nu blir det svårt. Vår ”stå stilla hockey” gör sig inte i underläge
Har backarna fått direktiv om att helst undvika att lägga puckar på mål från blå. Vi vägrar jobba mot motståndarens mål. Vi spelar runt i absurdum
Re: Omg3[emoji239[emoji2394]]: LIF - VLH 24/1 202[emoji2394] kl.15.15
Vad svårt detta lag har att starta matcher med tryck i grejerna. Bedrövliga passningar, bedrövliga mottagningar. Inget tryck i åkningen. Man hittar ju inget driv alls. Och motståndaren ser betydligt mer sugna på att spela. Börjar tröttna på den här hockeyn vi presterar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
är, me det som är, så är det
Håller med.Varanen wrote:Hehe...aldrig får man vara riktigt glad. Men faktum att jag hellre väljer coach Jörgens lösning än det vi höll på med mot Örebro. Men detta laget är bra på en sak och det är kortpassningsspel så då måste vi utnyttja våra styrkor. Dessutom är vi faktiskt bra på dump n chase när vi går för det. Båda alternativen är bättre än att passa hemåt i en falsk känsla av trygghet för att sedan stå där med mjölksyre-ben och försöka freda eget mål.
Saknar när Rahimi gled upp och drog en diagonalare till en som kunde skjuta som tog emot passningen och gled upp förbi backen och sköt in den lite fint, högt ovanför isen.
Hockey var inte svårare än så på den tiden, eller nått.
-
StenhårtSlagskott
- c/o LL´s Forum
Vad ska vi göra?
Vaska om?
Gå ner på folk?
Hyra in Jim Gottfridsson som talare i pausen?
Robert skapar igen genom att KÄMPA fram en slumppuck
1-1
Vaska om?
Gå ner på folk?
Hyra in Jim Gottfridsson som talare i pausen?
Robert skapar igen genom att KÄMPA fram en slumppuck
1-1
Jag har två drömmar om nästa säsong.
1) Suomi gör samma resa som vår älskade frans-kanadick. Tänk om Suomi börjar göra poäng? Pusslet skulle bli så mycket mer lättlöst.
2) Mäntymäki kan teka. Chiefen vägrar värva centrar som kan teka men tänk om han gör ett lyckligt misstag i det här fallet?
1) Suomi gör samma resa som vår älskade frans-kanadick. Tänk om Suomi börjar göra poäng? Pusslet skulle bli så mycket mer lättlöst.
2) Mäntymäki kan teka. Chiefen vägrar värva centrar som kan teka men tänk om han gör ett lyckligt misstag i det här fallet?
Ja, tänk att få ett par naturliga målskyttar så mycket lättare det vore att få ordning på formationernaVaranen wrote:Jag har två drömmar om nästa säsong.
Kratz gillar nog att näta mot Leksand.
Last edited by Micjac112 on 24 January 2026, 15:48, edited 1 time in total.
-
StenhårtSlagskott
- c/o LL´s Forum
Man tackar.
1-2 Kalle
1-2 Kalle
2 bjudmål.
Bara tacka och ta emot
Bara tacka och ta emot

Vi bjöd också på ettbratsson wrote:2 bjudmål.
Bara tacka och ta emot
Vet inte om jag kan minnas att vi någonsin fått två så enkla mål i en period.
Snälla , få en högre fart i spelet till andra perioden.
3 bjudmålet.
Vill inte leksand spela i SHL längre?
Vill inte leksand spela i SHL längre?
Sebastian MCDAVID-STRANDBERG äger igen 
De gör nog sitt bästa, men är man sämst i sin serie så är man.
Tänk vad trevligt det vore om vi inte spelade på resultatet framöver? Finns INGEN anledning att bli defensiva och passiva nu. Snarare tvärtom. Det skulle störa matchbilden LIF vill skapa nu.
Tänk vad trevligt det vore om vi inte spelade på resultatet framöver? Finns INGEN anledning att bli defensiva och passiva nu. Snarare tvärtom. Det skulle störa matchbilden LIF vill skapa nu.
5 poäng på den här bortaturnén får man vara nöjd med (även om förra matchen såg för jävl*g ut fram till Dylan's eleganta avslut).
Nu gäller det att inte sluta spela. Hoppas Sebastian ser det här som en chans att närma sig O LINDBERG i poängligan - och tar den
Nu gäller det att inte sluta spela. Hoppas Sebastian ser det här som en chans att närma sig O LINDBERG i poängligan - och tar den
Jag tror att även Gardiner har utgått skadad nu.
Towen - Poängen är det minsta vi ska oroa oss för. Vi är GRYMMA på poäng/hockey. Det som oroar är våra knasiga bottennapp. I ett slutspel så kan vi inte dippa lite då och då. Ikväll tex är det helt ok.
Hehe...en sk bra utvisning. Helt rätt av Lowe enligt hockeyns oskrivna regler. Givetvis bättre om han inte hade gått på finten, men när han nu gjorde det ska motståndaren slicka is.
Gör 4-1 i PP nu så vi stänger matchen. Vårt PP1 är ofta slappa när det inte gäller så mycket. Inte ok.
Enormt bra PP nu dock .Varanen wrote:Gör 4-1 i PP nu så vi stänger matchen. Vårt PP1 är ofta slappa när det inte gäller så mycket. Inte ok.
Henriksson skadad?
Micjac - Ja, nu slappade de inte. Gott att se.
-
StenhårtSlagskott
- c/o LL´s Forum
VLH blir bedömda på sista perioden. FEM man på rätt sida och putta tiden framåt.
Andra perioden är bättre
Andra perioden är bättre
Vi har avgjort denna matchen utan att förta oss.
Jag hade glömt att Elvenes spelat för LIF. En detalj är att han var annoying vid första nedsläpp i tredje genom att stå provokativt på LIF-sidan. Jag älskar de har små detaljerna. Sammantaget blir de här detaljerna under en match stor moralhöjare.
Vi får inte klödda bort detta nu
-
StenhårtSlagskott
- c/o LL´s Forum
En hästspark från blå. Leksand gör vad de behöver.
Sedan tacklar blå bort sig. Nu gäller det att vara smart. Domarna kommer leta utvisning på VLH.
Sedan tacklar blå bort sig. Nu gäller det att vara smart. Domarna kommer leta utvisning på VLH.