Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

bratsson
c/o LL´s Forum

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by bratsson »

"
Slutsatsen: Växjö Lakers gör någonting så intressant som att trotsa statistiken. Hockey går trots allt inte ut på att toppa statistiska ligor, även om de i sig är viktiga indikatorer på vart ett lag är på väg. Med tanke på den höga tabellplaceringen är Växjö Lakers en anomali i årets SHL.

Och ibland kan det faktiskt räcka med ett citat för att förklara vad ett lags USP är.

Jag knycker citatet av sportchefen Henrik Evertsson. När jag i ”halvtidspausen” av SHL intervjuade honom för tre veckor sedan och bad honom recensera Lakers insats sa han, bland mycket annat:

– Det laget framför allt har visat är att vi är jävligt bra på att vinna matcher – och det är en rätt bra egenskap."

Ja det går inte säga emot när man vinner matcher. Vi får hoppas det håller i sig.
Jag tror inte det kommer hålla men jag har inte rätt så ofta.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk

Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Känslan är att all otur vi samlat på oss genom åren kompenseras denna säsong i form av tur med oss. Kan den hålla i sig ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Vilka möjligheter har Chief att göra plats för eventuella möjligheter att spetsa truppen.

Vilka seriösa möjligheter finns till utlåning av spelare?

Ville Svensson är kanske mest troligt just nu? Möjligen Krantz om det verkligen kommer loss något riktigt bra namn.

Sedan finns ju tyvärr skador på Otto och Hugo och de kommer knappast spela mer den här säsongen.

Hur ser det ut med ersättning för deras lönekostnader?

Från Aftonbladet.
” FAKTA
FAKTA: Det gäller enligt kollektivavtalet vid arbetsskada:
Dag 1–14: Klubben betalar full ersättning (dag 1 100% arbetsskadeersättning, dag 2-14 20% arbetsskadeersättning och sjuklön).
Dag 15–90: Försäkringskassan kliver in och betalar 80 procent av 27 000 kronor vilket blir 22 500. Sedan fyller klubben på upp till 90 procent av lönen som ett komplement till sjukpenningen.
Dag 91 och framåt: Fortfarande betalar Försäkringskassan den första delen, men sedan kliver Folksam in enligt kollektivavtalet och betalar upp till 70 procent av lönen samtidigt som SEB fyller på resten, upp till 90 procent – men med ett maxtak på 142 250 kronor i månaden. Spelare kan bli beviljad ersättning i 60 månader om de är oförmögen att spela hockey.
SHL-klubbarna har också en sjukvårdsförsäkring som exempelvis möjliggör snabbare operatoner och röntgen. Spelaren behöver därför inte vänta på remisser från sjukhus.
Dessutom har Svenska ishockeyförbundet en så kallad licensförsäkring som träder i kraft för skador på tänder.”
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Hemsidan idag:

VÄLKOMMEN TILLBAKA

Jag trodde det handlade om att Jack Drury återvänder, men det var visst bara lunchrestaurangen som öppnat igen 🫡
#stektfläsk
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Dysterqvist wrote:Hemsidan idag:

VÄLKOMMEN TILLBAKA

Jag trodde det handlade om att Jack Drury återvänder, men det var visst bara lunchrestaurangen som öppnat igen 🫡
#stektfläsk
”Välkomna” Image inte ”välkommen”

Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Höneröven slår på stora trumman. Nobbar HV71 - Väljer Växjö Lakers. Respekt! :oops:

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... for-vaxjo/
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Elvenes eventuellt borta flera veckor. Nu är semestern slut Evertsson !

Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Nere i Schweiz och ECH Biel-Bienne ligger SYLVEGÅRD på 25p (10 + 15) på 38 spelade matcher, och -11. Projected: 33p (13 + 20) på 51 matcher (EP).

Inga siffror som skrämmer direkt. Kunde vi inte få loss honom, dela lönen med Biel? Men det vore roligare med något nytt och fräscht. Något som kan gå både C och vinge. Och är född med nätkänning.
MalZon
Forumentusiast

Post by MalZon »

Har Cooper samma problem som Welch hade? Han behövde ju vara från Sverige i ett antal månader för att kunna fortsätta spela här. Kan ju göra samma sak inför nästa säsong. Gillar Cooper.
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Saknar en riktigt sillybomb nu. :lol:
Towen
Forumterrorist

Post by Towen »

Så otroligt tråkigt att vårfönstret för värvningsbomber blivit så totalt osexigt sedan KHL stängde (Jag förstår fortfarande inte riktigt hur det hänger samman).

Hoppas man hittar en finansiell lösning på 'COOP'. Brian är en vandrande stilikon för klubben. Och som klubb har vi varit marknadsledande i grenen sedan 1997. Det är en del av vår identitet.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Fullt hus varje match nu för tiden, nästan i alla fall.
Får ändå säga dom gör ett bra jobb med det.

Inga fixstjärnor som drar publik, inga juniorer som drar publik. Bra jobbat som sagt.

Ersätter Evertsson nu inte Otto och Hugo så borde dom pengarna finnas nästa år tillgodo.

Jag tycker det är helt sjukt att inte ersätta dem nu direkt men det finns väl inte spelare där ute helt enkelt.

Tycker ju han borde kunna göra som Luleå och köpa in Tardiff-liknande spelare, men visst det kostar.
Men Luleå har agerat och är återigen ett lag att räkna med.

Samtidigt så är det här laget ganska harmoniskt nu och lär störa en hel del med nya spelare in.

Nä jag litar på Evertsson, han är en av dom bästa fortfarande.

Rosén bjuds ut till andra klubbar fast han har ett år kvar. Så han lär ha gjort sitt efter den här säsongen.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Det blir nog någon till från danska hockeyligan.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

StenhårtSlagskott wrote:Det blir nog någon till från danska hockeyligan.
Äsch, varför raderade du hela din harang för? Image

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Ersätter man vår tilltänkte förstecenter med nån från Øl-ligan är det riktigt illa.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Soumi skadad igen. No comments.

Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

Vad har han gjort nu?
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Jocke86 wrote:Vad har han gjort nu?
Very very hemligt. Som vanligt när det gäller Lakers. Men rapporten verkade inte god. Image

Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Image

Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Image

steve_saviano_theking
Forumproffs

Post by steve_saviano_theking »

Det är väl inte direkt något stort tapp om man ska vara ärlig.
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

steve_saviano_theking wrote:Det är väl inte direkt något stort tapp om man ska vara ärlig.
Nä, inte i praktiken. Ser man det så som tanken var , att Soumi och 12 skulle leda Lakers i förstakedjan och vara högt i poängligan då är ju tappet enormt. Fantastisk att vi ligger i toppen med två så dyra misslyckade värvningar

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

E Suomi t o m 27/28
M Ågren t o m 27/28
E Rosén t o m 26/27

👍
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Dysterqvist wrote:E Suomi t o m 27/28
M Ågren t o m 27/28
E Rosén t o m 26/27

Image
Fulltständigt nedslående om inget drastiskt sker, vi får hoppas

Last edited by Micjac112 on 21 January 2026, 17:47, edited 1 time in total.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Nu tycker till och med jag att vi borde gå in och värva ett super-spjuth. Låten faxen rassla chiefen!
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

bratsson wrote: 20 January 2026, 22:40
StenhårtSlagskott wrote:Det blir nog någon till från danska hockeyligan.
Äsch, varför raderade du hela din harang för? Image

Behövs något stärkande för truppen. Inte för publiken. Det andra kan vi ta en annan gång. :lol:
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Man ska aldrig ge upp en säsong. Varje match vi vinner i ett slutspel är viktig oavsett om det ta stop i en kvart eller om det blir SM-guld. Med det sagt har jag inga större förhoppningar att något superspjut kommer in i år, de värvningar Evertsson vill göra verkar inte finnas längre.

MEN, snälla Evertsson! Satsa på några tunga beprövade kort till nästa år samt använd våra juniorer som en naturlig del av truppbygget. Anderberg och Svensson har utan problem gått in. I en värld där vi använder våra juniorer slipper vi dyra kontrakt som Ågren och Giuttari som egentligen inte tillför mer än avlastning. Vi måste hitta en ny väg nu när flera klubbar kan erbjuda så mycket mer ekonomiskt.
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Matias Mäntykivi ryktas till nästa säsong.
Finska spelare har mycket att bevisa.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Nja, kollar man VLHs totala historia så har mina landsmän varit bidragande till vår framgång. Svårt att bidra när man är skadad och det finns även svenska spelare som varit mindre lyckade. Men då betonar man inte deras nationalitet. Jag skulle till och med hävda att det finns mumintroll i dagens SHL du gärna sett i vår trupp nu. :lol:

Det allra intressantaste är några av oss ser skador som ett karaktärsfel, men bara om det är finska spelare. Ingen hävdade att Martin Lundberg hade fel karaktär när han var skadad eller att HugoG är av surt virke nu när han är på injury roster.

Jag är också frustrerad över att Koivula knappt kunnat spela under hans tid hos oss och att Suomi återigen är skadad, men att från det hävda att finska spelare är skit och har något mer att bevisa än andra nationaliteter är en felaktigt dragen slutsats.

De två senaste finska värvningarna har varit allt annat än lyckade. Ingen är mer frustrerad än jag. Skulle vara Micjac då. Bäst att jag inte visar mig ute tills vi återigen har en finsk toppspelare i VLH. Tack så j-a mycket chiefen! Jag kommer stämma dig personligen för anti-finsk verksamhet om inte Mäntykivi levererar :lol:
Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

Tycker dock han började trampa igång precis som Björn sa. Kunde eventuellt blivit ett ess i slutspelet?

Skickat från min SM-S931B via Tapatalk

If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Julius Juntilla var väl inte heller någon hit? Kossila var väldigt bra en kort period, men han var också absurt mycket skadad. Koivisto var väl skadad i två säsonger men avslutade bra? Vainio gjorde ingen succé, eller? Laakso var också skadad under väldigt lång tid. Varakas? Nja. Leino också skadad, men bra när han lirade?
Jag har säkert glömt många namn men om jag bara svarar snabbt, alltså utan ha nån fakta som stärker mitt påstående, så har vi haft SEX riktigt jäkla bra finnar:
Kiiskinen, Melart, Heikkinen, Pesonen, Lajunen och Kallio. Jag har som sagt säkert missat några. Känslan jag har är att våra finska importer var bättre förr, flopparna har kommit tätare på senare år. Hur det blir med Mäntykivo återstår att se, men jag får lite Juntilla-vibbar…
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Hhhmm...ni kanske har en poäng trots allt.
Micjac112
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Problemet med flera finnar förutom Thomas Kiiskinen och ett par till är väl att de haft svårt att vara hela och spelbara. Sådana spelare är jag less på.

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Tidigare plockade vi nästan bara finnar som varit över i Nordamerika och spelat, NHL/AHL, men på senare år har dom allt oftare enbart spelat hemma i Finland. Vi har hoppat ner ett eller två plan på värvninghyllan känns det som. Oftast har det varit spelare från finska lag Växjö spelat träningsmatcher mot, därifrån kommer nog scoutingen tänker jag. Sen är det tråkigt med alla dessa skador, osannolikt hur många skadade finska spelare vi har haft här genom åren. Spelar finnarna mer fysiskt, är det därför dom går sönder hela tiden?

Det hade varit kul med en riktig bomb från Evertsson, en håll-käften-värvning som får hela internet att brisera i avundsjuka och hat. Det var länge sedan någon sådan kom.

FBK plockar in NHL-rutin bland forwards (Tomasek), backar (Leivermann) och i coachstaben (Abbott), enbart för att man ligger 6:a eller 7:a i tabellen. Växjö ligger 4:a/5:a i tabellen och borde verkligen värva med tanke på vilka som saknas säsongen ut, men här händer det ingenting? 🤷🏻‍♂️
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Tambellini och Hennessy kom väl runt februari?

Lugnt, Evertsson har full koll.

Post Reply