Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Lakers-Ulla
Forumamatör

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Lakers-Ulla »

Svartvadet wrote:Syftar på hans intervju när han gick till Löven från oss..

"Känns skönt att få träna ett riktigt hockeylag" :lol:
Det uttalandet hade man gärna konfronterat honom med faktiskt!

Det hade varit spännande att höra honom bena ut vad som är ett ”riktigt” resp ”icke-riktigt” hockeylag Image
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Lakers-Ulla wrote:

Det hade varit spännande att höra honom bena ut vad som är ett ”riktigt” resp ”icke-riktigt” hockeylag Image
Det var nog sagt mest för att trigga och tagga de kommande fansen i Löven gissar jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

Micjac112 wrote:
Lakers-Ulla wrote:

Det var nog sagt mest för att trigga och tagga de kommande fansen i Löven gissar jag.

Så var det ju såklart - men frågan är ju vad han skulle svara?
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Det här var allt jag behövde höra:

"-Jag har jättehöga förväntningar på att vi ska göra ett ruggigt bra jobb tillsammans och att det ska generera bra prestationer i verksamheten. Är stolt och väldigt ödmjuk inför uppgiften, säger Joakim"

Disciplinen blir inga problem kommande säsong. Några av de yngre kommer nog vara lite rädda att gå till träningen redan i sommar. Lite rädsla är bra. Du vill inte slarva med detaljerna när du är rädd 8)
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Evertsson borde skeppa Guitarri och i stället plocka in Quinn Schmiemann. Det skulle vara en förstärkning OCH samtidigt bli en vackert riktad pissestråle rakt i fejjan på FBK:arna, som vedergällning för Larmi om inte annat 8)
Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Höneröven, Åseda- Nisse och Majoren är tydligen vinnarkonceptet. Och sedan Lakers-Ulla som i omklädningsrummet FYLLER sin holeinone-roll:.

😱
Last edited by Kloker on 11 April 2025, 19:03, edited 2 times in total.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Minns att FAGERVALL var den förste i det offentliga hockeysverige, 2015 (var han tränare i Luleå då eller nåt), som gick ut och sa: "-Växjö vinner SM-guld i år. De spelar som ett guldlag."

Och han fick ju rätt. Några månader senare släckte vi lampan för gulsvarta favoriterna i Västerbotten. Och hela hockeysverige, med "kulturen" i spetsen, stod och gapade - Men inte Major FAGERVALL. Han visste, när han såg ett RIKTIGT hockeylag 8)
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Henriksson C/LW
Koivula LW/C
Kratz C
McLaughlin C
Rasmussen C
Robert C
Strandberg C
Svensson C/W
Ågren LW/RW

Det ska in några forwards till men stommen är skrämmande svag. Oavsett vilka som kommer in, kan jag inte se hur det ska kunna bli någonting bra i slutändan av detta??? Det är ju bara ett par av namnen ovan som ens skulle platsa i något av semifinal-lagen. Vi har redan ÅTTA tänkbara centrar, men knappt en som är värd att kallas center.

Jag har nog aldrig varit med om en silly där Evertsson varit uppbunden med så många bleka utfyllnadsspelare, forwards utan spets och karaktär. Han måste väl ändå bryta några kontrakt?
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Re: Everts VLH (1[emoji239[emoji2394]]/1[emoji239[emoji239[emoji2393]]]) 2.0

Post by PutteA »

Dock känner jag att namn som Karl Henriksson, Otto Koivula och Dennis Rasmussen innehar väldigt mycket potential och får nog ändå anses som lite mer än utfyllnad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Dysterqvist wrote: 12 April 2025, 07:40 Henriksson C/LW
Koivula LW/C
Kratz C
McLaughlin C
Rasmussen C
Robert C
Strandberg C
Svensson C/W
Ågren LW/RW

Det ska in några forwards till men stommen är skrämmande svag. Oavsett vilka som kommer in, kan jag inte se hur det ska kunna bli någonting bra i slutändan av detta??? Det är ju bara ett par av namnen ovan som ens skulle platsa i något av semifinal-lagen. Vi har redan ÅTTA tänkbara centrar, men knappt en som är värd att kallas center.

Jag har nog aldrig varit med om en silly där Evertsson varit uppbunden med så många bleka utfyllnadsspelare, forwards utan spets och karaktär. Han måste väl ändå bryta några kontrakt?
Jag bryter gärna med typ Koivula, om jag fick bygga om helt utan ekonomiska konsekvenser med fler. Henriksson däremot skulle kunna vara en av ligans bästa centrar nästa år. En försäsong utan skador så landar han på isen som en raket i september.
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

PutteA wrote:Dock känner jag att namn som Karl Henriksson, Otto Koivula och Dennis Rasmussen innehar väldigt mycket potential och får nog ändå anses som lite mer än utfyllnad.

Ja, det är så härligt positivt att ge upp och (precis som vanligt) totalsåga laget redan i början av april Helt underbart Image
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

PutteA wrote:Dock känner jag att namn som Karl Henriksson, Otto Koivula och Dennis Rasmussen innehar väldigt mycket potential och får nog ändå anses som lite mer än utfyllnad.

Fast kan man bygga sitt resonerande på annat det som faktiskt presterats på en hel säsong? Man vill ju så klart att spelare ska bli bättre och prestera bättre, men i ärlighetens namn blev ju många av de nämnda namnen inte vad man hoppades på. Jag hoppas man lyckas hitta en annan klubb för nummer 12 , och gärna 29 också. Det skulle frigöra utrymme och pengar till ett par nya centrar.

Dysterqvist
Forumdemon

Re: Everts VLH (1[emoji239[emoji2394]]/1[emoji239[emoji239[emoji2393]]]) 2.0

Post by Dysterqvist »

:roflol:
PutteA wrote: 12 April 2025, 12:36 Dock känner jag att namn som Karl Henriksson, Otto Koivula och Dennis Rasmussen innehar väldigt mycket potential och får nog ändå anses som lite mer än utfyllnad.

Ja precis, det är Henriksson och Rasmussen, när han är fullt frisk, som platsar i semifinallagen. Resten? Not so much. Koivula, Robert och Strandberg är tre riktiga floppar sett till vad de var tänkta att ha för roller. Resterande forwards är en enda grå massa, Svensson undantaget.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Var väl någon säsong då det gick kasst, året därpå, med näst intill samma trupp, tog vi guld.

Tror Evertsson pratade om det i någon av hans intervjuer och säkert det han hoppas på.

Och glöm inte, Jörgen är inte i båset längre.

Han skrek och gormade i omklädningsrummet såpass så spelare tappade respekt för honom. (Rykten som går, vet ej sanningshalten).
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vi var inget LAG förra säsongen. Ändå tog vi oss till kvartsfinal. Om vi skulle få möjlighet att bygga enheter och få till ett radarpar, eller ett backpar som kommunicerar telepatiskt, skulle bara det ge mycket. Det var liksom aldrig lugn och ro. Delvis självförvållat då vi tog hit spelare som rehabbade eller redan var skadade.

Och med en säsong bakom sig så tror jag fler förstår vilka roller de är tänkta att uppfylla i laget. Det satte sig aldrig förra säsongen. Lagledningen letade och letade. Spelarna såg förvirrade ut, och ändå snubblade vi oss till kvarten på ren vilja. Visar ändå på någon form av vinnarskalle.
DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

Små marginaler i hockey. Vi var två sudden-vinster från att ha matchboll i en match sex i VIDA, då hade det varit andra tonlägen
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Ja, vi var även ett ribbskott från Örebro från att inte ens ta oss vidare till kvarten.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Saxar in merparten av en trevlig intervju som Hockeysverige.se gjort med 'Jocke' FAGERVALL angående flytten till Växjö:

"Efter en säsong i Norge är profilen Joakim Fagervall tillbaka i svensk hockey. Men denna gång som assisterande tränare till Björn Hellkvist.
– Jag känner mer ”vad roligt att Växjö vill ha mig som assisterande”, berättar 56-åringen för Hockeysverige.se.

Joakim Fagervall är tillbaka i SHL. Det efter att haft sitt första uppdrag som coach i mitten av 1990-talet. Då som headcoach för Vimmerby i Division 3. Senaste säsongen hittade vi honom i norska andra ligan och där som coach i Ringrike, men nästa säsong kommer han assistera Björn Hellkvist i Växjö.

– Att det finns olika ligor i världen, skrattar Joakim Fagervall då hockeysverige.se frågar honom om vilka erfarenheter han tar med sig från coachjobbet i Ringrike.
– Olika nivåer av hockey naturligtvis. Jag säger att alla erfarenheter är bra och jag trivdes bra i Norge. Det är ett fint land, men ligan var inte den bästa. Det var en stor skillnad på den övre och nedre halvan rent kvalitetsmässigt.
– Alla där gör så gott man kan utefter sina förutsättningar. Man bygger många yngre spelare som spelar i den ligan och jag har med mig en ytterligare erfarenhet.

Kunde du ha samma ledarskap där som du haft i exempelvis SHL eller Hockeyallsvenskan?
– Det kunde jag till en viss del, men man ska komma ihåg att långt ifrån alla är proffs i den ligan. Vi är bortskämda med välskolade spelare i Sverige. Så är det inte fullt ut på alla håll och kanter. Då var jag ändå lyckligt lottad som hade ett bra lag att jobba med.
– Klart att man kan ha samma ledarskap, men man är tvungen, litegrann, att ta hänsyn till det utanför rinken också, naturligtvis. Hur mycket kan man träna med ett sådant lag där spelarna jobbar och deras huvudinkomst är vanligt arbete?

Joakim Fagervall: ”En förening som Växjö är alltid intressant”

Nu har Joakim Fagervall lämnat norska hockeyn för den här gången för att återvända till den klubb han tränade mellan 2004 och 2006, Växjö.

– ”Henke” (Evertsson) hörde av sig och en förening som Växjö är alltid intressant. Dessutom är det en klubb jag har varit i tidigare. Jag trivdes väldigt bra där även om det är svårt att jämföra eftersom det snart är 20 år sedan jag jobbade där.
– Växjö har gjort en enorm resa och det är smickrande att få ett telefonsamtal därifrån och känna ”Jag kan flyga, jag är inte rädd”. Det ska bli förbannat roligt att komma tillbaka dit.
– Även om jag varit borta ett tag nu och på en lägre nivå så vet jag själv vad jag kan tillföra gruppen.

På den tiden Fredrik Andersson fick hålla koll på Fagervall och Hellkvist.
Foto: Ronnie Rönnkvist.

Hur minns du tiden i Växjö för 19-20 år sedan?
– Växjö var i en start, stod och mullra ganska mycket och på väg att göra någonting. Det jag minns är att Lakejerna redan då var ganska stora och lite annorlunda som klack. Växjö hade en bra klack och vi spelade i gamla Lakerdome då.
– Föreningen mullrade, som sagt var, lite men visste inte hur stora dom kunde bli. Klubben ville, men att det skulle bli så här fantastiskt bra på så kort tid tror jag ingen ens hade vågat drömma om då.
– Klubben har gjort en fantastisk resa, men jag minns det framför allt att Växjö var en förening som var bra på att marknadsföra sig själva och sin hockey.

Vad tror du har varit nyckeln till att Växjö lyckats på det sätt klubben gjort?
– Kontinuitet. Jag tror att han som ringde mig (Henrik Evertsson) är en stor anledning till att klubben rent sportsligt har lyckats.
– Klubben har hela tiden trott på vad dom gjort hela tiden och inte hållit på och bytt och haft sig. Det har blivit en solid förening på många sätt.
– I grund och botten är det bra människor i föreningen. Det är också vad som gör en bra verksamhet. Egentligen ganska enkelt.

Blir assisterande tränare: ”Ska ta fram min roll tillsammans”

Joakim Fagervall kommer nu alltså jobba som assisterande tränare till Björn Hellkvist.

– Vi känner varandra genom massor av år då vi mötts. Framför allt det. Vi har pratat ganska mycket med varandra så fort vi haft möjlighet.
– Vi hade några härliga dueller då han var i MoDo och jag i ”Löven”. Då blev det ganska mycket kommunikation efter det att vi var tvungna att lägga ner under pandemiåren. Vi var båda i finalen då.

Med hans skånska och din norrländska, hur ska ni då först varandra?
– (Skratt) Blir inte det rikssvenska?

Björn Hellkvist får en ny radarpartner till nästa säsong.
Foto: Ronnie Rönnkvist

Hur ser du på din roll i Växjö?
– Det är jätteintressant. Framför allt känns det otroligt intressant även om jag inte exakt vet hur rollen riktigt kommer se ut ännu. Nu ska vi bearbeta och jobba med den och vi ska ta fram min roll tillsammans.
– Jag är jätte-, jättenyfiken att testa en annan roll som assisterande. Det var vad jag kände när jag sa ”jag kan flyga…”, att jag inte är rädd för att vara assisterande. Jag känner mer ”Vad roligt att Växjö vill ha mig som assisterande”.
– För mig kändes det väldigt intressant och fräsch på något sätt när ”Henke” ringde. Att det ska bli kul, 56 bast och med en ny roll.
– Sedan är jag en lagspelare och det viktiga för mig är att vi spelar en bra hockey och hittar sätt att vinna matcher. Det känns jätteinspirerande att få hjälpa till på ett annorlunda sätt.

Med tanke på all bred erfarenhet du samlat på dig under åren som tränare, vad vill du tillföra gruppen?
– Det jag är dittagen för. Att skapa en stabilitet och en tro på det vi göra. Att alla fortsätter tro på det vi håller på med.
– Fredrik (Hellgren), som är den andra bredvid Björn är också enormt erfaren. Att vi ska framför allt skapa ett lugn, avslutar Joakim Fagervall."

----------

Ny säsong. Nya möjligheter. Vi har skönhet och framgång i vårt DNA :!:
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

Dysterqvist wrote:Ja, vi var även ett ribbskott från Örebro från att inte ens ta oss vidare till kvarten.
Jo, Örebro hade ett ribbskott mot våra fyra i den matchen… Image
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Lucas Elvenes bekräftad.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Välkommen. Nu måste Elvenes börja jobba hockey.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Precis. I VLH är det lika roligt att jobba i defensiven som att hitta kluriga pass i offensiven. Majoren får punkta Elvenes. :lol:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vill bara tillägga att jag gillar värvningen av Elvenes. Men om han ska ta nästa steg så krävs bättre fysik, flås och tjofräs-faktor. Jag gillar att han är vinge. Jag gillar hans blick för spelet. Jag gillar att han kan hitta konstruktiva lösningar (läs passningar) i offensiv zon. Men en ytter måste också vara bra längs sargerna och vara tuff i området framför kassen. 3 mål senast i LIF suger, samtidigt som 30 pinnar på 38 matcher är bra. Vi ska inte göra en total makeover, men en bättre balans mellan klurigt och kraftfullt vore önskvärt.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Och dags för en uppdatering av THE GRID:

MV1: Åhman
MV2: (Persson) - ny från BIF

B1: Persson
B2: Cooper
B3: Guittari
B4: Granberg
B5: Sahlin Wallenius
B6: (Lowe) - förlängning
B7: (E.Rosén) - förlängning
B8:

C1: Rasmussen
C2: Koivula
C3: McLaughlin
C4: Henriksson
C5: Strandberg
C6: Kratz - Ny från Mora

V1: Robert
V2: (Suomi) - Ny från Ilves
V3: Elvenes - Ny från LIF
V4: Ågren
V5: Svensson
V6:
V7:
V8:
V9:

Kommentar: Hittills har allt gått enligt plan.

edit: Glömde Koivula.
Last edited by Varanen on 13 April 2025, 13:29, edited 1 time in total.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

C6: Koivula också väl? Sen förlängning med Hugo och sen vips är det nog bara plats för en fw till.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Suomi - Koivula - Elvenes
HG - Raz - X
Robert - Henriksson - Ågren
McLoL - Strandberg - Kratz
Svensson

Mr X behöver vara typ Ovechkin eller McDavid, annars blir det nog tufft.

Hade helst sett att man gjorde sig av med McLoL eller Strandberg, även Robert. Måste finnas mer renodlade roller. Mr X behöver vara sniper utan dess like.

Vi får nog gilla läget att det kommer ta några säsonger innan vi nosar på Guldet igen. Kan vi spela en final till innan 2030 får vi nog vara glada.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Kan hålla med om man får önska fritt. McLol och Strandberg hade jag gärna varit utan. Robert är en kämpe och han höjde sig i slutspelet så jag kan ha kvar honom eller inte.

Men nu är det som det är.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Akta nu så ni inte får Lakers-Ulla på er 🤣

Jag hade även gärna varit utan Ågren, Mr Melllanmjölk.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Mjo fast Ågren fyller ändå en funktion av att balansera upp kedjor. Hans syfte är inte att producera.

Jag skrev i en tidigare tråd att vi har "tappat" den röda tråden som brukade vara VLH i våra kedjor:

1. Leading-line (startar alltid offensiva tek, ständig oro för motståndare)
2. Back-up offensiv (producerar jämn nivå, någon som kan bära mkt puck i kedjan)
3. Skridskostarka (brukar vara yngre med någon rutinerad. Huvudsyfte skapa kaos för motstånd och få till offensiv tek, flytta upp spelet)
4. Checking-line (jobbiga, defensiva, tar tek i egen zon osv)

Roller är så otroligt viktigt i lagidrott, liksom på en arbetsplats. Säljare ska sälja, kundservice ska ge service, snickare ska snickra.

Det VLH gjort denna säsong är att sätta hårt jobbande snickare att försöka jobba som säljare - säljer alla på en jämn nivå, så bör det blir typ samma utdelning (målskyttet metafor alltså). Men grejen är den att de kan aldrig slå en duktig säljare hur gärna de än vill.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Man blir ju mörk
Svartvadet wrote: 13 April 2025, 14:46 Suomi - Koivula - Elvenes
HG - Raz - X
Robert - Henriksson - Ågren
McLoL - Strandberg - Kratz
Svensson

Mr X behöver vara typ Ovechkin eller McDavid, annars blir det nog tufft.

Hade helst sett att man gjorde sig av med McLoL eller Strandberg, även Robert. Måste finnas mer renodlade roller. Mr X behöver vara sniper utan dess like.
Evertsson snackar om ta revansch, gott så, men han har ju satt sig själv i sämsta möjliga position för att göra detta. Utgångsläget har nog aldrig varit sämre.
Siste spelaren måste inte bara vara ligans vassaste sniper, han måste dessutom vara en elak jävel att möta. Det kommer bli svårt att övertala Ovechkin att lira här….
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag delar inte den analysen. Tycker kedjorna ser helt ok ut. MrX behöver inte vara Ovechkin för att vi ska kunna tävla i SHL. Däremot är rollerna lite knas. Likaså har vi inte några defensiv-specialister eller kraftkarlar. Och just det ger mig tyvärr lite LHC-vibbar. De bara lirar så att säga.

Vi har tappat Josen, RR och Lundberg. Stabilitet DeLuxe. Vad har vi för stabila pjäser på anfallssidan. Raz om han får vara skadefri. Koivulas självförtroende kan inte vara på topp. Henriksson är pigg. Är han redo att bära laget när det går tyngre? Suomi är förhoppningsvis en ny Kiiskinen, men att begära att man sin första säsong ska vara lagbärande är lite väl.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

När man nu har gjort den svaga säsong man gjort och samtidigt sitter fet på kontrakt, undrar om man ändå inte kommer försöka skeppa någon för att ruska om? Man var inte rädda att trycka ut KELLMAN.

KOIVULA till Tappara. Någon av transorna till Tyskland. Och kanske kan man övertala STRANDBERG att lägga av med hockeyn?

Någon kommer säkert få ett lyft under nya ledningen. Men vi klarar oss inte på ett lyft. Vi behöver en makeover.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Är det klart att Ludde lämnar? Kanske blir det som det ryktades att Hugo går till annan klubb och att vi i stället behåller Ludde? Då får vi lite mer tyngd, men blir samtidigt ännu trubbigare. Evertsson har skitit i det blå skåpet, han kommer få slita för att reda ut detta.
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

Dysterqvist wrote:Är det klart att Ludde lämnar? Kanske blir det som det ryktades att Hugo går till annan klubb och att vi i stället behåller Ludde? Då får vi lite mer tyngd, men blir samtidigt ännu trubbigare. Evertsson har skitit i det blå skåpet, han kommer få slita för att reda ut detta.
Ja, det känns helt kört!
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Lakers-Ulla wrote:
Dysterqvist wrote:Är det klart att Ludde lämnar? Kanske blir det som det ryktades att Hugo går till annan klubb och att vi i stället behåller Ludde? Då får vi lite mer tyngd, men blir samtidigt ännu trubbigare. Evertsson har skitit i det blå skåpet, han kommer få slita för att reda ut detta.
Ja, det känns helt kört!
Ett råd i all välmening Ulla; tyck någonting någon gång. Ha en åsikt om något, utan att endast göra dig lustig över andra på forumet. Jag tror på dig Ulla !

Post Reply