Daste: Frågan är om man kan räkna fram en Corsi på över 86% särskilt ofta. Ska titta lite på KHK.
Men mot VLH hade KHK 30,1 sett över 60 min. 19,4 första perioden. Men då gjorde VLH två mål. VLHs högsta Corsi under säsongen hittills är denna första period mot KHK och tredje perioden mot FBK borta.
Jag vet inte om Hallam mäter i Corsi när han säger att VLH inte får betalt för sitt "OK" spel. Men den låga effektiviteten framstår ju som det största problemet om vi mäter med Corsi som bas. Den fråga som kan resas är om det beror på brister i individuell skicklighet hos spelare, eller om det finns strukturella problem i "game plan".
Växjö Lakers-Färjestad 21/10
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Re: Växjö Lakers-Färjestad 21/10
I enskilda perioder, speciellt för lag som spelar på ledning, tror jag inte det är så ovanligt som ni verkar tycka. Jag har sett ganska många sistaperioder som varit spel på ett mål men pucken inte gått in. Oftast för att försvårande lag jobbat för att bara släppa lågkvalitativa skott. Vad ger en sån period för utslag på corsisiffrorna?
Re: Växjö Lakers-Färjestad 21/10
Daste: Vi får hålla koll och räkna på det, det är enda sättet att veta.
Men problemet för ett enskilt lag uppstår i perioder av höga Corsi och få mål. När man hör Hallam i dagens "inför"-intervju så låter han ju väldigt nöjd med skillnaden mellan fredags och lördagsmatchen mit FBK. Om han nu mäter något eller bara uppskattar vet jag inte. Men resultatet av denna "förbättring" är ju enbart att förlustraden blev längre, pga låg effektivitet. Så frågan är ändå om ett lag långsiktigt (över en säsong) kan ha hög Corsi och ändå komma långt ner i tabellen - eller tvärtom. Vilka andra faktorer finns som styr detta måste förstås.
Men problemet för ett enskilt lag uppstår i perioder av höga Corsi och få mål. När man hör Hallam i dagens "inför"-intervju så låter han ju väldigt nöjd med skillnaden mellan fredags och lördagsmatchen mit FBK. Om han nu mäter något eller bara uppskattar vet jag inte. Men resultatet av denna "förbättring" är ju enbart att förlustraden blev längre, pga låg effektivitet. Så frågan är ändå om ett lag långsiktigt (över en säsong) kan ha hög Corsi och ändå komma långt ner i tabellen - eller tvärtom. Vilka andra faktorer finns som styr detta måste förstås.