Publik i grundserien 11/12

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Tittar man på tabellen över publik så ligger vi i botten. Men den listan räknar ju rakt av bara hur mycket folk som finns på matchen, oavsett hur mycket arenorna tar in. Därför tyckte jag det vore intressant att kolla över hur listan ser ut om man istället kolla hur belagda arenorna har varit procentuellt. Och då ser det ut så här i grundserien:

Första siffran är kapacitet och andra är resultat grundserien. HV är lite speciella här, då deras maxkapacitet tydligen är exakt 7000, men dom har haft ett snitt på 7232. Det är fan inte dåligt. Men det finns ingen annan siffra vad jag kan finna i alla fall. :lol:

HV71 7000 7232 103.3%
Växjö Lakers 5329 5099 95.7%
Djurgårdens IF 8094 7723 95.40%
Frölunda 12044 10482 87%
Skellefteå AIK 6001 5078 84.60%
Luleå HF 6300 5154 81.80%
Linköping HC 8500 6903 81.20%
Modo 7600 6116 80.50%
Färjestad BK 8647 6589 76.20%
Timrå IK 6200 4523 73%
Brynäs IF 8585 6265 73%
AIK 8094 5450 67.30%

Procentuellt står vi oss rätt hyffsat ;)
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Kan HV's siffra bero på utomhusmatchen kanske? ;) Det var väl 18.000 nånting, på den.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Japp, du har rätt PP, där har vi orsaken. Både AIK och DIF har nog också en lite för hög siffra då fem derbyn även är avverkade i Globen.
Thelemakos
Forumentusiast

Re: Publik i grundserien 11/12

Post by Thelemakos »

Angående publik så läste jag att ni tvingas bygga om eran bortastå vilket är en väldigt god nyhet. Syntes på TVn att den va riktigt dålig planerad men när jag såg bilder inifrån den så undrar man hur de tänkte överhuvudtaget.

http://nwt.se/sport/ft-sport/article993387.ece
http://finestjkpg.blogspot.com/2011/11/vaxjo-hv71.html

Även AIK har skickat in en anmälan. Skönt att det gick såpass fort så att det inte blev som i Jönköping så att man tvingades stå i korännan år efter år.
Tråkigt att det ska behöva bli så från första början bara.
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Jaadu, Thelemakos. Det var ju tunga länkar du dumpade. Gav verkligen tyngd åt argumenten, som jag f.ö. kan ha förståelse för.

Du glömmer dock att beröra anledningen till att bortastå numera ser ut som den gör. Den var inte sån från start, men p.g.a. den begåvningsreserv som skyfflade in sina kroppar där de första matcherna så var där inget val, annat än att göra den till en bunker. Jag bevittnade detta från mycket nära håll, dessa matcher.

Belys istället VARFÖR det krävs särskilda burar för att husera bortasupportrar i diverse arenor. DEN debatten tas ALDRIG från supporterled. Som människa skäms man, och den som försöker försvara detta fenomen kan aldrig vinna sin argumentation.

Den dagen människor på läktare börjar uppföra sig som just människor, kommer vi att ha arenor där alla får plats för att bekvämt och positivt från läktaren hjälpa sina hjältar på planen.

Skyll ALDRIG bunkrarna till bortastå på arenaägarna. Ta istället en titt på hur de så står där beter sig.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Det känns märkligt det här, att det kommit in anmälningar och även krav på ombyggnad. Detta är inget som framkommit här nere, och är faktiskt något som förvånat mig. Jag var en av dom som förvånades över positionen av bortastå när den presenterades efter ett möte vi hade någon gång mitt i sommaren. Jag sa ändå till Öman att detta kommer det att bli liv om, påminner mycket om den läktaren HV fick en jäkla massa skit för i Kinnarps. Men sedan har jag inte hört något under hela säsongen om bortaläktaren och det har förvånat mig, men samtidigt var det ju bra att det accepterades då...., eller??? Men bortsett från allt, har jag full förståelse för att läktaren är dåligt placerad. Däremot varför den blivit som en bunker har PP precis beskrivit varför. Första hemmamatchen mot LHC var Clubens suppar på väg att inta restaurangen för tusan. Det var ju bara att bura in skiten. Det är ju så, alla arenor får ju anpassa sina möjligheter och ytor så att man kan upprätthålla säkerheten.
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

"Stämningen på bortastå var god genom hela matchen, även om det kastades ett och annat mynt mot FBK:s supportrar."

Tråkig historia det där med mynten och Växjös huliganer ovanför bortastå! jag vill å VLH:s vägnar ödmjukast be om ursäkt.
Blueshirts United
Thelemakos
Forumentusiast

Post by Thelemakos »

Power Play wrote:Jaadu, Thelemakos. Det var ju tunga länkar du dumpade. Gav verkligen tyngd åt argumenten, som jag f.ö. kan ha förståelse för.
Vad är bättre än att höra från de som faktiskt står på nämnda sektion?

Samtliga Elitserielags supportrar ska inte få sota för att 1-2 andra lags fans beter sig dåligt.
Placeringen gjorde bortastå dålig redan innan de andra plexiglasen m.m. las till. Å att ha bortastå precis framför hemmasitt är dåligt för båda parter, vare sig man vill eller inte så skriks det å utdelas skit från båda parter vilket kan utlösa större konflikter å bråk.
Räcker med att spänningen ligger i luften å nån på bortastå tappar en dricka eller ett mynt för att nåt fyllo brevi ska tro att det kom från sittplats över å då drar hela skiten igång pga en missuppfattning, vilket majoriten inte vet utan följer fyllots agerande.
Tro mig, om ni möter t.ex HV i slutspelet under flera års tid framöver å det blir en jäkla prestige å ett hat mellan klubbarna pga olika incidenter under matchserierna så behövs det inte mkt för att det ska trigga en konflikt på läktarn heller.

I Jönköping gick en medelålders man som satt ovanför bortastå och köpte popcorn enbart för att komma tillbaka och hälla detta över fansen på bortastå, redan innan matchen hade startat. Han blev ju utslängd självklart å jag säger inte att det finns rötägg på eran sitt men kan man undvika problemen så ha en bortastå med bra placering och bra säkerhet från första början.
Det lär ju inte va roligt att stå därnere med den sikten heller.
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Elitserien 1:a i europa igen publikmässigt!! Och det bästa av allt, mest beroende på Växjös intåg och SSK:s uttåg :D

http://www.hockeysverige.se/article/129 ... uropa-igen
Post Reply