Idag kom en granne till mej här i Halmstad och överlämnade tidningen Smålänningen.4 hela sidor med bilder och text om Lakers arena.Trevligt när det uppmärksammas av andra tidningar.
Hörde ett rykte i helgen att man lagt på stolsrader redan från början och att kapaciteten skulle bli 5300 initialt. Nån som vet om det stämmer eller om det bara var svammel?
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Troy wrote:Alfax d e ju för att ett Ljungbyföretag bygger er arena. Tydligen så kan ni varken producera talanger eller bygga ishallar
Det är inget Ljungbyföretag utan ett företag från Lagan som bygger hallen.
Som för övrigt är ett väldigt bra företag iaf dom killarna jag jobbade med i 7 veckor då dom byggde Biltema i Västervik... Proffsiga (Trots dom var (Trojaner hela högen)
kör eller går förbi varje dag när jag ska till och från jobbet. Efter att man avslutat allt markarbete så har det verkligen gått undan med arbetet. Något nytt att se nästan varenda dag
Imponerande av TomteVerkstaden
Malul wrote:Ljungbyfolk har inte sinne för detaljer
Ja på ritningarna såg den där träningshallen nästan snygg ut. Nu ser det ut som nån lada dom har släpat dit från Tingsryd . Ska inte uttala mig förräns det är klart men nåt i stil med malmös hade jag räknat med..
Växjö är en rengnig stad. Platta takkonstruktioner är ju förlegat och dumt, fråga mig . Garagetak med platt tak gjorde mig 20000 kr fattigare denna sommar. Nu har jag ett lutande tak och tryggheten är total!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
Sant, hoppas det är så dom tänkt för som du ser så är ju inte malmös träningshall helt platt utan lutar en aning. Jag kan inget om bygg så jag ska nog inte uttala mig egentligen, dock kommer väl själva arenan att ha ett platt tak?
Balkarna som man använder i taket är balanserade på hur vädret förändrar sig, om vi går upp till Norrland så är det vanligare att man använder sig utav K500s10 balk därför att man vet att det kommer att komma mycket snö bland annat!
Och eftersom att vi hade en Ruggig Vinter förra året så TROR jag att man har använt sig utav K400s10 till arenan för att det helt enkelt ska hålla för en tung vinter! Sen är det ett vanligt plåttak som är på träningshallen och därför så har dom en viss lutning på det för att all snö inte ska samla sig uppe på, då det är risk för det brakar ihop!
På Multiarenan så kommer det vara platt-tak och då gör man en annan typ utav konstruktion där man bränner på papp och sedan är det troligtvis upphöjda sarger på taket och sedan en liten lutning på toppen, så att vattnet rinner ner i inbyggt rännsystem! Men det är ju så högt upp så ögat registrerar det som om att det vore ett platt-tak
Last edited by Svartvadet on 3 September 2010, 12:43, edited 1 time in total.
Kravet i södra Sverige är att taken ska tåla 75 cm nysnö.
Kan säga att det är svindyrt att skotta tak med stora spännvidder.
Hoppas man lägger in värmeslingor i ränndalarna på stora hallen.
A-sta wrote:Man bygger inte med helt platta tak!
Läs vad PutteA skrev så förstår du varför.
Jag förstår givetvis att man inte kan bygga med helt platta tak. Viss lutning måste det ju vara. Som jag skrev så har ju Malmös träningshall en viss liten lutning men är ändå plattare.
Tack Svartvadet för förklaringen om balkkonstruktionerna!
Ps. Om jag fattar det rätt så ligger Växjö i topp vad gäller minst antal soltimmar och inte i mängd nederbörd. Jag kan ha fel..