Vaasa Cup 20-22/8

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Vaasa: Jag tror att Lakers underskattade lite (inte för att ni är dåliga, men träningsmatch är träningsmatch så att säga) det känns som att vi inte kommer till på hela matchen, till skillnad i mot första matchen... Aja det är inget att sura över, vi ska spela bra när det gäller!
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Primeau wrote:
Tom Linder blev utsedd till bäste spelare i Lakers.

vad är det Nedomansky brukar säga nu ige.... omöjligt?

:wink:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Fetisov
Forumamatör

Post by Fetisov »

Var är du Charlamov? Linder tydligen bäste spelare de flesta matcher på försäsongen!! Inga kommentarer?
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Underkänt hursomhelst! Linder är nog som bäst när VLH får kriga i egen zon? :roll:
Blueshirts United
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Är det Okey om Charlamov lånar Din PrisHink så länge Anders83 :wink:
In Hinkum Veritas
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Helt okey, glöm inte adressen bara ;)
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Taget från match-rapporten på jatkoaika.fi efter Vasa-Lakers:

- "I den tredje perioden märktes att turneringen tärt på Lakers. Laget har spelat hela turneringen med decimerat manskap."

- "Efter slutsignalen såg vi ett litet torgmöte eftersom Växjös Patrik Näslund tacklat den förre Växjö-spelaren Paul Cabana efter att summern ljudit. Domaren tyckte bara det var värt en tvåa."

- "5-1 segern var verkligen värdefull. Jag lovade ju att ni skulle få se ett energiskt lag idag och efter första perioden hängde vi av motståndarna. Jag är också nöjd med målvaktsspelet idag.", Juhani "Solkungen" Tamminen (Vasas coach)

- "Vi visste att det skulle bli en tuff match. Vi var tyvärr tvungna att vila ett par av våra fysiska spelare i en så här intensiv turnering, men vi hade behövt de idag. Sport låg på stenhårt.", coach Karlsson

Ett par forum-citat:

- "Svenskarnas spelstil retar mig. De bara backar hem och avvaktar. Trångt i mittzon."

- "Jovisst gör Peltonen (Vasas mv) en bra match, men våra svenska vänners avslut är långt ifrån vad JYP-anfallarna presterar."

- "Hur är det möjligt att Växjö besegrade Ässät? 5-1 nu."

- "Även om Växjö tydligen spelade i KS förra säsongen hade något bättre lag som Leksand, AIK eller Malmö varit större publikdragare om vi nu nödvändigtvis måste ha ett lag från AS. De svenska kompislagen (Björklöven & Lakers) är färg -och profillösa."

Nåja, den sista matchen mot Vasa var ju verkligen ingen höjdare. Problemet är bara att om värdfolket inte tycker vi erbjuder ett motstånd blir vi inte inbjudna igen.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Nåja, med fullt och friskt lag hade Sport fått fullt upp att freda sig, det är ju knappast nåt stjärnlag vi möter även om vi inte vann just denna matchen. Att vi inte har alla i laget på plats och dras med lite skador och rehabs kan man inte hjälpa, vi måste lira ändå. Väljer dom att bjuda nåt annat lag nästa år skall jag inte sörja. Omväxling förnöjer och är viktigt. Dock är jag väldigt väldigt tveksam till att spela träningsmatcher på mindre rinkar.
Last edited by Niles on 23 August 2009, 19:31, edited 1 time in total.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Nä det är ingen katastrof om vi inte blir inbjudna igen. Men man måste försöka sätta sig in i Vasas situation. Det är skillnad på att ha en turnering där utgångsläget är att motståndet handlar mer om regional tillhörighet (K-O Cup) än en turnering där arrangören vill ha hårdast möjliga motstånd (Vasa Cup).

Höjdpunkten för oss måste ändå vara att vi fick mäta krafterna med de finska mästarna. Skoj!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Ja, den matchen mot Jyp var helt ok. Att sen orken tryter emellanåt får man sett till förutsättningarna förstå. Spelsättet att backa, spela tight i mittzon och satsa på spelvändningar är planerad träning och så vi måste spela när vi möter topplagen i serien på bortaplan. Hemma är en annan visa och kräver en annan taktik.
Last edited by Niles on 23 August 2009, 19:41, edited 1 time in total.
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Jag har funderat litegrann på JYP-matchen. Enligt mig så höll Lakers spelmässigt jämna steg med JYP i två perioder, så hur kan Lakers sjunka som en "sten" så i tredje som de gjorde (trots att JYP är finska mästare)? Det är ovanligt att se Lakers bara spela försvarsspel i sista perioden.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Både Markusson och Hedman klev av i sista perioden mot Jyp. Inte ett dugg förvånad att vi fick mer tryck på oss då.
Last edited by Niles on 23 August 2009, 19:45, edited 1 time in total.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vi ska ha i åminne att JYP också saknade en hel del spelare, men sedan tror jag det handlar mycket om inspiration. Vi är taggade inför uppgiften, de säkerligen klart mindre. När JYP sedan växlar upp sitt tempo har vi svårt att hänga med. Lite som när vi jagade kvittering mot Taif i K-O Cup. Det är ofta det som är skillnaden mellan divisionerna - vilket lag har bäst förmåga att prestera organiserad hockey i högst tempo?
pedda
Forumdemon

Post by pedda »

Såg highlightsen på Sport-VLH och Sports målvakt var GRYM! Men vi kan inte släppa in mål i 5 mot 3. Ett av backskotten som gick förbi Viktor var en styrning vill jag påpeka. Jo Lakers hade inte heller flytet i alla 5 mot 3. Se highlightsen här:http://www.vaasansport.fi/swe/Video&Rad ... .v257.html. Vi borde fått in 1 till iaf. :?
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Flag_of_sm%C3%A5land.svg/120px-Flag_of_sm%C3%A5land.svg.png[/img] ©

I have come here today to chew bubblegum and kick ass... and I´m all out of gum
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Sicken jäkla bra bildkvalitet det var!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Vad gjorde Niclas Rahm..? Hur tafatt får man va? Han måste börja skärpa till sig nu!
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Ja ruskigt skrämmande hur han agerar vid två av målen.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Vilka bjudmål, inte konstigt att man torskade den matchen :ajabaja:

Glömt nu, hemmamatch mot Borås på Söndag. Lär bli lite mer fart än denna tillställningen helt klart. 3 matcher kvar innan allvaret, 2 matcher kvar innan Stig & Co kommer :)
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Är det bekräftat att dom kommer att spela sista träningsmatchen?
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Den mot TAIF menar du??
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

ja...
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Jag har inte hört nått annat, men det kan vi väl ta reda på!!
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Dom kommer väl till sverige den 10 sep så förmodar att dom är med mot äcklen?
Snart nära dig...en ny hall
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Per Carlsson wrote:Är det bekräftat att dom kommer att spela sista träningsmatchen?
Kan bekräfta att matchen skall spelas enligt Henrik Evertsson. Så alla rykten om nått annat är just bara rykten som inte stämmer.
Roggan
Forumdemon

Post by Roggan »

Beträffande Josh - David och Steve.

Om det nu är på det sättet att artistkontraktsregeln försvinner vid nyår som det snackas om, varför kom inte killarna redan till K-O cupen?

6 månader får de ju vara här utan att klubben betalar sociala kostnader ( enligt nämnda regel ). Är det för att spara en månadslön till dem var eller finns det något annat skäl? Hade ju varit kanon och haft dem inspelade i rätt formation till premiären.

Någon som vet? :roll:
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Josh och David var ju här förra säsongen, och måste som jag förstått det vara borta i minst ett halvår, så om dom lämnade landet första mars får dom komma tillbaka tidigast första september (faktiskt datum när dom lämnade vet jag inte, bara ett exempel ovan).

Vad gäller Stig vet jag inte, eftersom han spelade i Finland förra året, men jag gissar att det är för att spara en månadslön.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Flanders har helt rätt vad gäller Josh och David. Artistspelarna får bara vistas 6 mån/år i landet. Skulle de komma nu, skulle föreningen beskattas retroaktivt också.

Vad gäller Stig, har jag ingen aning om anledningen, men Flanders gissning är nog rätt.
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

serra wrote:Dom kommer väl till sverige den 10 sep så förmodar att dom är med mot äcklen?
Stiig och David kommer 10 sep precis som du skriver ärade f.d. kollega, Josh några dagar innan.

Hörde mig för vad gäller anledningen till att Stiig inte har anslutit tidigt precis som Tsimikalis, och det har tydligen med artisskatten att göra här också. Exakt ekonomisktekniskt kunde källan inte redogöra för p.g.a. bristande kompetens i ämnet. Men orsaken är i alla fall skatteteknisk, inte för att spara in en månadslön. Så nu vet vi det.

Tsimikalis är anställd som vilken svensk spelare som helst. Vanlig lön, vanlig skatt, vanliga sociala avgifter.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Är det tänkt att Savvi ska spela som artistspelare kommande säsong är det ju inte konstigt att han ansluter senare. Skulle han anslutit samtidigt som Tsimikalis hade dom sex månaderna tagit slut alldeles för tidigt!!!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Köp ,sälj tröjor nu å så ger vi han ett 2 års kontrakt :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Juhani "Solkungen" Tamminen, Vasas starke man, svarar så här på en fråga från Västerbottenskuriren om hur Björklövens lagbygge ser ut:

"Mycket bra. Jag sa det till Kari i Vasa också, det ser bättre ut än i fjol i alla fall. Man spelar en bättre, snabbare hockey och är välbalanserade. De borde gå långt i allsvenskan, annars är allsvenskan riktigt bra. Vi har mött Växjö också men jag tycker Löven är ett bättre lag. De är snabbare, rappare och har bättre kombinationer."

Jaja, vi gjorde inte direkt någon höjdarmatch mot Vasa. Och inte ens med livlig fantasi kan man säga att vi var snabba, rappa och spelade med bra kombinationer. Hoppas detta får Björklöven att tro de är världsmästare nu. Vi får väl se vilka som har bäst kombinationer när det väl gäller.
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Tänk om Solkungen har rätt, hemska tanke!

Jag tycker Växjö har spelat rätt uselt hittills faktiskt, bortsett från förstalinen och ett par-tre enskilda spelare har väldigt lite stämt för laget som helhet.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Vi samma tidpunkt förra säsongen var jag övertygad om att vi skulle få kriga för att hålla oss kvar. Med facit i hand så gick det ju rätt bra.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Kanske lite svårt att göra en korrekt analys av ett lag som spelar dåligt i den 3:e matchen på 3 dagar i mitten av augusti, detta på liten rink och 1/3 av truppen mer eller mindre frånvarande. Lägger noll och ingen vikt på den matchen.
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Att man inte var på topp mot Vaasa är förståeligt, i inlägget ovan tänkte jag mer på det man presterat i de övriga matcherna.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Post Reply