Bra drag
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Jag måste säga att jag bor i Sveriges tråkigaste by Olofström=) Men Sveriges tråkigaste stad, ja det är nog tyvärr Växjö. Tycker helt enkelt inte om den ur varken shoppingsynpunkt, geografiskt läge, uteliv, stadsplanering. Men alla får ju ha sin åsikt. Och hacka inte på mig för att jag bor i Olofström nu, jag sa att det var Sveriges tråkigaste by=)
Men hallo, vi som bor eller kommer från Ljungby vet att det är en liten tråkig småstad och alla ser vi det ironiska i det. Ljungby kan jämföras med O-ham, nybro etc och alla som kommer från sånna här ställen vet det håller med mig. Växjö däremot har ett så enoooormt strostadskomplex och alla som kommer från växjö har det också. Jämför Växjö med städer i dess storlek. Kan ju tex bara säga att jag åker 100ggr av 100 mycket hellre 7 mil västerut än 6 mil österut.
och du serra, om du nu är den jag har för mig att du är, greken på gymmet, så VET jag enligt säkra källor att du är från Alvesta från början...så manöver rekomenderat!
och du serra, om du nu är den jag har för mig att du är, greken på gymmet, så VET jag enligt säkra källor att du är från Alvesta från början...så manöver rekomenderat!
Greken är från Alvesta... vilken looooser!!!!! (å vem är inte det, he, he...)Troy wrote:Men hallo, vi som bor eller kommer från Ljungby vet att det är en liten tråkig småstad och alla ser vi det ironiska i det. Ljungby kan jämföras med O-ham, nybro etc och alla som kommer från sånna här ställen vet det håller med mig. Växjö däremot har ett så enoooormt strostadskomplex och alla som kommer från växjö har det också. Jämför Växjö med städer i dess storlek. Kan ju tex bara säga att jag åker 100ggr av 100 mycket hellre 7 mil västerut än 6 mil österut.
Växjö har INGET storstadskomplex... däremot har Jönköping det. Om ni bara visste vilka storvulna planer som lagts fram i den stan!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
Det här med att alla växjöbor har ett storstadskomplex är bara bullshit.
Däremot har Ljungby faktiskt ett oerhört Växjökomplex. Därav det enorma Ryssbydiket.
Däremot har Ljungby faktiskt ett oerhört Växjökomplex. Därav det enorma Ryssbydiket.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
fanns en gammal diskussion här på forumet.puff wrote:Ryssbydiket. så långt tillbaka som 1950 talet så fanns detta dike som ett hinder. Det var ingen självklarhet att gå högre studier i växjö för dem som bodde i Ljungby. det sågs inte med blida ögon. Man skulle kunna tro att diket med åren skulle bli lättare att ta sig över men så är icke fallet. Det finns där och utgör samma hinder idag som då. Vi ser det i många samhälliga frågor som polisväsendet, sjukvården, skolan, sporten osv. Det finns däremot inget märkbart dike norrut mot värnamo eller västerut mot Halmstad.
Att vissa i Växjös kommunstyrelse saknar verklighetsförankring är sant, men inget unikt för växjö. Växjö ÄR expansivt och HAR en högskola, men jag tror storleken på växjö (ingen småstad, ej heller storstad) gör att de styrande får nån form av identitetskris.
Last edited by buck on 10 December 2005, 10:27, edited 1 time in total.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Det där med utbildningen kan jag ju säga inte stämmer längre. Det finns nog fler från Ljungby som pluggar i på Vxu än det finns växjöbor. Går bussar direkt från Ljungby till vxu.Däremot så de andra fyra sakerna du tar upp stämmer. Men så här är det genomgående när det finns ett ställe i en region som bara vill bli större. På vxu klagas det på att alla pengar från staten koncetreras kring mälardalen och storstäderna. Då är det Växjö som är den lilla utsatta orten, nationellt. Regionalt sett är det de själva som vill centralisera allt till växjö. Ljungby är så pass stort ändå så man klarar sig helt utan växjö gemförelsevis med övriga länets orter. Detta Ryssbydike kommer alltid finns kvar så länge kommungubbarna i växjö och ljungby inte kommer överens.
Vill bara säga att jag var matchvärd borta vid Malmöklacken. Det är första gången denna underbara ramsa hörts så väl till bortaklacken. Jag rös... Gillar verkligen den ramsan KÖR PÅ.....Varanen wrote:Vårt lag är faktiskt en klar favorit. Fick nästan en tår i ögat när vi körde den igår. Att det var så många som kunde den? Fantastiskt!
VENI VIDI VICI
Once a Laker always a Laker...
Once a Laker always a Laker...