Lite stats igen
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Lite stats igen
Vi börjar med +/- statistiken som jag tycker ljuger minst om en spelares insatser:
1. Heino +10
2. Honkanen +6
3. Yngvesson +4
De här fyra har klarat sig sämst hittills.
1. Custemo -7
1. C.Persson -7
3. Sundbom -6
3. J.Persson -6
Utav Lakers 19 utespelare ligger 9 på plus och 10 på minus. Då räknas inte de tre som lämnat vilka alla låg på minus.
Tekarna:
1. Romö 59% (3:a i serien)
2. Yngvesson 54% (17:e i serien)
3. Hirvonen 53% (+25 i serien)
Utvisningsligan:
1. Honkanen 83 min (4:a i serien)
2. Markusson 64 min (8:a i serien)
3. Andersson 43 (22:a i serien)
Väntade namn på de två översta positionerna.
Utvisningsligan lag:
1. AIK 28 min i snitt (154 tvåor - 5 femmor)
2. Lakers 27 min (144 - 6)
3. Bofors 26 min (155 - 4)
Målvakterna:
1. Grotnes 89% (16:e i serien)
2. Åkerström 87%
I Arboga och Rögle delar man på sysslan mellan två målvakter. Grotnes lyckas bara hålla Nybros Ola Nilsson bakom sig i statistiken. Målvaktspositionen är Lakers stora akilleshäl helt enligt vår tradition.
Powerplay:
1. Malmö 26%
7. Lakers 18%.
15. AIK 13%
Helt ok faktiskt. Nu har vi två spelfördelare som kan hålla i
pucken.
Shorthand:
1. Malmö 92%
11. Lakers 80%
15. Nybro 79%
Inte ok. Vi ligger på nedre halvan och med tanke på att vi drar på oss näst mest utvisningsminutrar totalt sett i serien måste denna siffra förbättras.
Skott på mål:
1. A.Persson 48 skott (11 mål - 23% i effektivitet)
1. Jacobbson 48 skott (10 mål - 21%)
1. J.Andersson 48 skott (3 mål - 6%)
Skott från back:
1. Heno 41 skott (3 mål - 7%)
2. Ejdepalm 25 skott (4 mål - 16%)
3. Sundbom 20 skott (1 mål - 5%)
Jag tog med skottvilligheten från back eftersom jag anser det vara en viktig detalj. Det är inte bara direkta resultat som räknas utan minst lika viktigt är de returer målvakterna släpper.
Skott - lag
1. Skellefteå 740 skott
12. Lakers 498 skott
15. Sundsvall 465
Vad säger alla de här siffrorna då? Jo de visar på varför tabellen ser ut som den gör. Frapperande är att vi återigen har målvaktsproblem. Något som måste åtgärdas till nästa säsong. Jag vet bara inte hur. Antagligen får vi hålla igen på de andra positionerna för att kunna erbjuda en toppmålvakt den lön han kräver.
Om man leker med tanken att vi skall ha två producerande kedjor med sina backar skall vi ha 10 spelare som klarar att ligga på plus i +/- statistiken. Det har vi nästan. Problemet är att de vars främsta uppgift är att hålla tätt inte gör det, eller så kan man vända på det och säga att våra producerande enheter inte klarar av att producera tillräckligt.
1. Yngvessons line (Jacobsson - Andersson) +5
2. Hirvonens line (A.Persson - Pikkarainen) +4
3. Romös line (Markusson - J.Persson) -9
4. Roséns line (Yngve - Niinikoski) +2
Nu blir denna statistk lite konstig eftersom 4:e linen egentligen är helt ny. Den gamla hade inte +.
Backparen:
1. Heino - Honkanen +16
3. Ejdepalm - Messa -8
2. Custemo - C.Persson -14
Berggren +2
Augustin +1
Sundbom -6
1. Heino +10
2. Honkanen +6
3. Yngvesson +4
De här fyra har klarat sig sämst hittills.
1. Custemo -7
1. C.Persson -7
3. Sundbom -6
3. J.Persson -6
Utav Lakers 19 utespelare ligger 9 på plus och 10 på minus. Då räknas inte de tre som lämnat vilka alla låg på minus.
Tekarna:
1. Romö 59% (3:a i serien)
2. Yngvesson 54% (17:e i serien)
3. Hirvonen 53% (+25 i serien)
Utvisningsligan:
1. Honkanen 83 min (4:a i serien)
2. Markusson 64 min (8:a i serien)
3. Andersson 43 (22:a i serien)
Väntade namn på de två översta positionerna.
Utvisningsligan lag:
1. AIK 28 min i snitt (154 tvåor - 5 femmor)
2. Lakers 27 min (144 - 6)
3. Bofors 26 min (155 - 4)
Målvakterna:
1. Grotnes 89% (16:e i serien)
2. Åkerström 87%
I Arboga och Rögle delar man på sysslan mellan två målvakter. Grotnes lyckas bara hålla Nybros Ola Nilsson bakom sig i statistiken. Målvaktspositionen är Lakers stora akilleshäl helt enligt vår tradition.
Powerplay:
1. Malmö 26%
7. Lakers 18%.
15. AIK 13%
Helt ok faktiskt. Nu har vi två spelfördelare som kan hålla i
pucken.
Shorthand:
1. Malmö 92%
11. Lakers 80%
15. Nybro 79%
Inte ok. Vi ligger på nedre halvan och med tanke på att vi drar på oss näst mest utvisningsminutrar totalt sett i serien måste denna siffra förbättras.
Skott på mål:
1. A.Persson 48 skott (11 mål - 23% i effektivitet)
1. Jacobbson 48 skott (10 mål - 21%)
1. J.Andersson 48 skott (3 mål - 6%)
Skott från back:
1. Heno 41 skott (3 mål - 7%)
2. Ejdepalm 25 skott (4 mål - 16%)
3. Sundbom 20 skott (1 mål - 5%)
Jag tog med skottvilligheten från back eftersom jag anser det vara en viktig detalj. Det är inte bara direkta resultat som räknas utan minst lika viktigt är de returer målvakterna släpper.
Skott - lag
1. Skellefteå 740 skott
12. Lakers 498 skott
15. Sundsvall 465
Vad säger alla de här siffrorna då? Jo de visar på varför tabellen ser ut som den gör. Frapperande är att vi återigen har målvaktsproblem. Något som måste åtgärdas till nästa säsong. Jag vet bara inte hur. Antagligen får vi hålla igen på de andra positionerna för att kunna erbjuda en toppmålvakt den lön han kräver.
Om man leker med tanken att vi skall ha två producerande kedjor med sina backar skall vi ha 10 spelare som klarar att ligga på plus i +/- statistiken. Det har vi nästan. Problemet är att de vars främsta uppgift är att hålla tätt inte gör det, eller så kan man vända på det och säga att våra producerande enheter inte klarar av att producera tillräckligt.
1. Yngvessons line (Jacobsson - Andersson) +5
2. Hirvonens line (A.Persson - Pikkarainen) +4
3. Romös line (Markusson - J.Persson) -9
4. Roséns line (Yngve - Niinikoski) +2
Nu blir denna statistk lite konstig eftersom 4:e linen egentligen är helt ny. Den gamla hade inte +.
Backparen:
1. Heino - Honkanen +16
3. Ejdepalm - Messa -8
2. Custemo - C.Persson -14
Berggren +2
Augustin +1
Sundbom -6
- Stenkistan
- Forumamatör
- Fröken Svår
- Forumproffs
intressant det där med målvakterna. Kan det månne finnas ett inneboende problem i organisationen? Är lakers dåliga på att ta hand om målvakter? Vem är målvaktstränare? Evertsson?
eller har vi för höga förväntningar? kollar man på Grotnes hade han faktiskt inte mer än 89 % under hösten förra året, även om han hade 93 % under våren.
eller har vi för höga förväntningar? kollar man på Grotnes hade han faktiskt inte mer än 89 % under hösten förra året, även om han hade 93 % under våren.
- Ambassador
- Forumproffs
Lakers har de senaste åren värvat erkänt bra målvakter...
...MEN när de börjar i Lakers så känns de som att de blir sämre...
Fredrik Jensen...Var grym innan VLH
Jonas Burman...En demon i kassen innan han kom till Växjö
Ville Koivoula...Eeehh! Vad ska man säga, sjukt bra innan Växjösejouren
Pål Grotnes...En av Halmstads bästa spelare, men medelmåtta idag
Ambassador | 19:57 ! ! !
-
- c/o LL´s Forum
-
- c/o LL´s Forum
Finns det någon orsak till att Grotnes underpresterar?
Burman var otroligt bra, när han var som bäst och det var hand bland annat mot TAIF i den första matchen, som vi vann.
Jensen spelade upp sig och blev också bra.
Hadelöv förra året var helt otroligt bra.
McDonald var tycker jag, bitvis en bra puckmotare.
Burman var otroligt bra, när han var som bäst och det var hand bland annat mot TAIF i den första matchen, som vi vann.
Jensen spelade upp sig och blev också bra.
Hadelöv förra året var helt otroligt bra.
McDonald var tycker jag, bitvis en bra puckmotare.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Tyckte Burman var bra, men fick tyvärr stå tillbaks för Jensen. När det hände blev han sämre dom ggr han fick chansen. Jensen var ojämn!!
När det gäller Grotnes var han en vägg i början. Efter återkomsten från landslagsuppdraget har han varit sämre. En målvakts prestation sitter uteslutande i huvudet... har han självförtroende så känner han sig STOOOOR... plockar dom omöjliga... 5 meter mellan skridskospetsarna... klubbskaft, stolpar och ribba är MED honom. ALLTSÅ gäller det att arbeta med skallen. Antar att det är Evertssons uppgift att hålla målvakterna i form. Kan bara konstatera att han INTE har lyckats särskilt bra!!!
Vore spännande om ngn kan redogöra för HUR mkt han jobbar med grabbarna... om det är han som har ansvaret för uttagningen av vem som ska stå (i slutänden MÅSTE Fagervall ha sista ordet)? Är det möjligtvis någon som är lite insatt i saken???
När det gäller Grotnes var han en vägg i början. Efter återkomsten från landslagsuppdraget har han varit sämre. En målvakts prestation sitter uteslutande i huvudet... har han självförtroende så känner han sig STOOOOR... plockar dom omöjliga... 5 meter mellan skridskospetsarna... klubbskaft, stolpar och ribba är MED honom. ALLTSÅ gäller det att arbeta med skallen. Antar att det är Evertssons uppgift att hålla målvakterna i form. Kan bara konstatera att han INTE har lyckats särskilt bra!!!
Vore spännande om ngn kan redogöra för HUR mkt han jobbar med grabbarna... om det är han som har ansvaret för uttagningen av vem som ska stå (i slutänden MÅSTE Fagervall ha sista ordet)? Är det möjligtvis någon som är lite insatt i saken???
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
Ambassador wrote:Lakers har de senaste åren värvat erkänt bra målvakter...
Det du säger tycker jag inte stämmer helt, inte enligt elit prospects siffror, förrutom på Ville och .
Jensen hade 93,9% på 11 matcher för Linköping i Allsvenskan 00-01, annars har han bäst räddningsprocent i VLH.
Burman hade 91,4% i VLH, bäst i han karriär enligt Elit prospects.
Koivoula hade 91,1% året innan han kom till VLH från Skellefteå på 30 matcher, annars har han inte haft så bra siffror på rätt många år. Sämst dock i VLH.
Pålle hade bättre % sina två säsonger i Hammers, som bäst 91%. Nu har han en svacka på 88,9%, var mycket bättre när laget var bra, minns inte riktigt vilken % han hade då, men tror att den var bättre än Hammers siffrorna.
Norska ligan vet jag inte hur bra den är så de siffrorna är svåra att räkna med.
Så hälften av de målvakterna du nämner har varit bättre innan, men hälften har varit på topp här.(om man från går Jensens 11 matcher i Lhc)
dolitle: Jag ska säga som det är, jag träffade en person igår, som, när vi började prata hockey och just den "lilla" besvikelsen på Grotnes senaste tiden.
Döm till min förvåning, när det exemplet som jag drog angående en annan målvakt i ett annat lag, på annan plats på forumet, nämndes av denna person. Han påstod nämligen att Evertsson valt att träna Grotnes till att bli en mer blockerande målvakt, mot hans tidigare agerande som byggde på "puckmotare" med att styra ut returer mot sidorna. Detta ska i sin tur splittrat hans agerande på matcherna. Min fråga nu, är om det finns någon som hört liknande, eller kan vi kalla det jag hörde för ren och skär lögn? Tacksam för svar från eventuell person som har kännedom.
Döm till min förvåning, när det exemplet som jag drog angående en annan målvakt i ett annat lag, på annan plats på forumet, nämndes av denna person. Han påstod nämligen att Evertsson valt att träna Grotnes till att bli en mer blockerande målvakt, mot hans tidigare agerande som byggde på "puckmotare" med att styra ut returer mot sidorna. Detta ska i sin tur splittrat hans agerande på matcherna. Min fråga nu, är om det finns någon som hört liknande, eller kan vi kalla det jag hörde för ren och skär lögn? Tacksam för svar från eventuell person som har kännedom.
dolitle: Nä, jag blev lite smått förvirrad, nu såhär efteråt och jag kan också se en bild av att han förra året styrde ut puckarna mer än vad han gör nu. Skulle det vara på det viset, så skulle det kunna vara en förklaring, för att göra om sättet att jobba som målvakt, delvis i allafall, det gör man i så fall inte över en natt och då kan det uppstå osäkerhet och jag vet inte vad.
- Stenkistan
- Forumamatör
Jag kanske bara går på en magkänsla här. Om vi kollar detta årtusende: Vilka målvakter hade vi 00/01? Nolan McDonald? Bra räddningsprocent, men jag tycker mig minnas att han släppte returer rakt ut i slottet.
- 01/02 hade vi Peter Sundh som förstekeeper och han var ju inte direkt stabil.
- 02/03 Burman och ?. Jensen kom i slutet av säsongen för att Burman ansågs ojämn, vilket Jensen också ansågs vara. De var dock jämnbra och lyckades att inte ha sina svackor samtidigt. Bra räddningsprocent av båda. Jensen en stor succé.
- 03/04 delade de på målvaktssysslan på ett ok sätt. En fick hemlängtan och den andre hybris.
- 04/05 Koivula/Åkerström/Hadelöv/Törnqvist. Totalt kaos enligt mig.
- 05/06 Grotnes och Åkerström imponerar inte med sina 89 respektive 87 procent.
Det har kanske vid närmare analys varit både fågel och fisk. Det mänskliga minnet gör ju att man bäst minns det som ligger närmast i tiden. Vi har åtminstone haft målvaktsproblem i 1,5 säsong nu. En lång tid för en hockeysupporter...
- 01/02 hade vi Peter Sundh som förstekeeper och han var ju inte direkt stabil.
- 02/03 Burman och ?. Jensen kom i slutet av säsongen för att Burman ansågs ojämn, vilket Jensen också ansågs vara. De var dock jämnbra och lyckades att inte ha sina svackor samtidigt. Bra räddningsprocent av båda. Jensen en stor succé.
- 03/04 delade de på målvaktssysslan på ett ok sätt. En fick hemlängtan och den andre hybris.
- 04/05 Koivula/Åkerström/Hadelöv/Törnqvist. Totalt kaos enligt mig.
- 05/06 Grotnes och Åkerström imponerar inte med sina 89 respektive 87 procent.
Det har kanske vid närmare analys varit både fågel och fisk. Det mänskliga minnet gör ju att man bäst minns det som ligger närmast i tiden. Vi har åtminstone haft målvaktsproblem i 1,5 säsong nu. En lång tid för en hockeysupporter...

Om det här är sant så tycker jag att det verkar vara riktigt sjukt!
Ska man inte träna in ny teknik på off-season??
Ska man inte träna in ny teknik på off-season??
Räven wrote:dolitle: Jag ska säga som det är, jag träffade en person igår, som, när vi började prata hockey och just den "lilla" besvikelsen på Grotnes senaste tiden.
Det kan inte ha något med klassen på era backar att göra? Vill påstå att ni inte har tillräckligt bra defensiva backar. Den back som ni tycker gör bäst defensivt jobb, C Persson, har en +/- statistik på -7. Av era sex toppbackar (Heino, Persson, Messa, Ejdepalm, Honkanen och Custemo) så är fyra av dom offensiva.
Man ska även tänka på att när Grotnes stod i Halmstad, så spelade dom med en oerhört strikt defensiv. Det känns det inte som att Växjö gör. Tror även att ni haft lite för stora förhoppningar på Grotnes, då han inte ens har varit förstavalet i Hammers förräns förra säsongen.
Man ska även tänka på att när Grotnes stod i Halmstad, så spelade dom med en oerhört strikt defensiv. Det känns det inte som att Växjö gör. Tror även att ni haft lite för stora förhoppningar på Grotnes, då han inte ens har varit förstavalet i Hammers förräns förra säsongen.
Det är för härligt att vara synsk 

calle73 wrote:Det är ju Pelle som står ikväll och han verkar vara på G
Han höll ju nollan mot nyköping och vad jag förstår så spelade han bra mot sundsvall men då var det sjukstuga.
Känner på mig att han är riktigt taggad och vill visa alla i Lakerdooom vad han går för!!
Poängligan i nuläget:
Magnus Wernblom, Skellefteå 14+10
Jens Svensson, Nybro 10+14
Kristoffer Näslund, Bofors 10+13
Anders Söderberg, Skellefteå 8+15
Nicklas Danielsson, Almtuna 9+12
Carl Söderberg, Malmö 8+13
Johan Åkerman, Skellefteå 5+16
Marcus Ragnarsson, Almtuna 3+18
Christian Jacobsson, Växjö 10+10
Sebastian Lauritzen, Bofors 10+9
Magnus Wernblom, Skellefteå 14+10