Kvalitétsstämpel?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Stenkistan
Forumamatör

Kvalitétsstämpel?

Post by Stenkistan »

Paul Esdale, Shaun Sutter, Steven Kaye, Adam Calder och Dominic Forget. Dessutom hade Bofors jänkaren Kyle Rossiter som dem skickade hem i början av säsongen.
Är detta en kvalitétsstämpel på hur bra AS är? Eller är det så att lagen har värvat "europeiska" transatlanter?
Svaret på frågorna är nog JA.

Ska man lyckas med en jänkare så måste man nog attrahera spelare som har haft en betydligt mer framträdande roll i AHL eller i någon av EU toppligorna annars sätter man sig bara i problem.
Undantag från förra året är väl Ryan Vesce som kom från Collegeligan och gick in och var dominerade i Rögle och därefter belönades med ett kontrakt i en AHL klubb men till saken hör óckså att han samtidigt hade ett mycket gott samarbete med Byron Ritchie.

Topparna i år stavas Nic och Brett.
Nic Angell som har kvalitéer som vida överstiger dem flesta backar i AS. Brett Harkins, Jeremiah McCarthy, Marc Busenberg (skadad?) SAIK ja där är det väl ingen tvekan om att Brett gör själ för sin lön men dem övriga två. Är dem värda sin lön?Brian Phinney spelar i Hammarby men där gör han ingen glad (college). Andre Savage, Jonathan Coleman (AHL,NHL) i MIF lön=prestation? Ja va tycker ni?

Något som jag eftersöker är en riktig köttaforward likt Wessner och delvis Wernblom. Denna typ av spelare vimlar det utav däröver och dem är relativt billiga men NOG så viktiga för laget.
Senast i söndags fick vi se vikten av att ha en spelare som motståndar fansen älskar att hata i form av Wessner i Bofors. Hans agerande sände signaler till sina medspelare att jag ska ta fighten, jag viker mig inte en tum, jag vill vinna. Ner med huvet, in i smeten. Det kanske inte alltid är snyggt :wink: men ack så viktig han är för Bofors spel.

I framtiden gäller nog bara att öppna plånboken och ta en bra spelare från AHL eller att satsa på inhemska spelare. genom att inrikta sig på att ta karaktärsspelare från andra sidan atlanten istället för players sparar nog många kronor för klubbarna.
C70T5
c/o LL´s Forum

Re: Kvalitétsstämpel?

Post by C70T5 »

Stenkistan wrote:Något som jag eftersöker är en riktig köttaforward likt Wessner och delvis Wernblom. Denna typ av spelare vimlar det utav däröver och dem är relativt billiga men NOG så viktiga för laget.
Senast i söndags fick vi se vikten av att ha en spelare som motståndar fansen älskar att hata i form av Wessner i Bofors. Hans agerande sände signaler till sina medspelare att jag ska ta fighten, jag viker mig inte en tum, jag vill vinna. Ner med huvet, in i smeten. Det kanske inte alltid är snyggt :wink: men ack så viktig han är för Bofors spel.
Jag efterfrågar också en riktig bad-boy till laget. Exemplet med Wessner säger ju allt, jag studerade honom vid ett par tillfällen i matchen mot Bofors, och vilken jefla 'pain in the ass' han var. Resultatet blev att han retade gallfeber på en hel del spelare i Lakers medan han triggade sina medspelare å det grövsta. En sådan spelare välkommnar jag med öppna armar. En 'ny' Wernblom skulle sitta som en fläskläpp!

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Stenkistan
Forumamatör

Post by Stenkistan »

Volvon: Inte skulle en sån spelare ersätta Calder. det är inte min mening att påstå så men vi har utrymme för två spelare och den ene kanske är den tidigare nämnda typen.

Wernblom skulle ha suttit fint (och det var ruggigt nära förra året). Där har du en spelare som delvis innehar båda rollerna men någon riktig sniper är han inte. Det är brunkar mål hela tiden för hans del (nästan)
Det går upp och det går ner. Hjärtat finns alltid kvar.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Stenkistan: Beträffande Calder och att en bad-boy skulle vara hans ersättare, det slog mig också efter jag postat det så jag tog bort den meningen.

Men om man skulle värva två spelare så vore ju det optimala att man ersätter Calder med en riktigt giftig sniper (som verkligen gör skäl för lönen denna gången...) - och en riktig bad-boy som brunkar, bökar och stökar utav bara helskotta. En Wernblom/Wessner/Kåberg kopia!

/T5!!
Last edited by C70T5 on 1 December 2005, 16:44, edited 1 time in total.
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Stenkistan wrote: Wernblom skulle ha suttit fint
Visst, pyntar du hans 100.000kr i månaden, så varför inte....
Stenkistan
Forumamatör

Post by Stenkistan »

Nu var det inte riktigt dem pengarna det var frågan om när Lakers var med i leken. Och sett så här i efter hand så är jag tveksam till hans lön även om den inte är 100 lök i månden i SAIK.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Stenkistan wrote:
Nu var det inte riktigt dem pengarna det var frågan om när Lakers var med i leken. Och sett så här i efter hand så är jag tveksam till hans lön även om den inte är 100 lök i månden i SAIK.
Hur då tveksam? Hänger inte med i hur du menar??
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Stenkistan
Forumamatör

Post by Stenkistan »

Vad jag menar är att jag tycker att han fick för bra betalt för att vara i AS. Men samtigt så har han inte fått sparken så dem tycker nog något annat i SAIK.

Hur går Volvon?
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Stenkistan wrote:
Vad jag menar är att jag tycker att han fick för bra betalt för att vara i AS. Men samtigt så har han inte fått sparken så dem tycker nog något annat i SAIK.

Hur går Volvon?
Skulle tro att dom tycker han är värd varenda krona med tanke på att han leder poängligan i AS!! Min kollega intygar att han är KUNG där.

Jo tack... Volvon går bra... men så det ju ingen C70 heller :wink:

G. B. Shaw
Stenkistan
Forumamatör

Post by Stenkistan »

Jovisst men 21 p på 17 matcher. Han är grym ja vet och kanske jag säger bara så för att jag är lite bitter. Men det är satans mycket pengar i AS.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Tycker det är ganska starka papper med tanke på att han inte är värvad i första hand för att vara en målspruta, utan mer som en digger-in-the-corners, grottman-framför-mål och pain-in-the-rumpa

G. B. Shaw
Stenkistan
Forumamatör

Post by Stenkistan »

O nej min gode vän.

Inte fan betalar så mycket pengar för en kille som bara ska brunka. Nä dem förvätar sig nog att han ligger där han ligger dvs i topp. Gör han inte det då är han definitivt överbetald.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Om du inte har så bråttom pojk, hade du kunnat läsa att jag skrev "inte i första hand"... utesluter inte att han inte är tillåten att göra mål!!! 4 av 11 säsonger i ES har han producerat 20 mål eller mer, vilket självklart är bra, men det FÖRSTA jag associerar Wernblom med är hettan, attityden och framför-mål-brötande.
Det är vad jag anser... inte vad som är rätt :wink:

G. B. Shaw
Skacke
Forumamatör

..........

Post by Skacke »

ska man lyckas med en jänkare så kanske man bör snacka engelska i båset och i omklädningsrummet....tänk på det Fagge :-9
"Once a laker, always a laker."
J.
Forumamatör

Wernbloms lön

Post by J. »

Magnus Wernblom, hockey - 595 100
http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... p?a=478578

Lägg till sociala avgifter och pensionsavsättningar så kommer man lungt upp i 100.000 kr/mån. Hockeyspelare brukar få lön 9 eller 10 mån om året eftersom klubbarna oftast saknar intäkter under sommaren. Är inte säker på hur det är i elitserien. Vet också att Wernblom jobbar som bilförsäljare men det verkar mest som ett litet hobbyprojekt för honom. Skulle gissa på att han är Toytotas bäst betalde bilförsäljare... som dessutom bara jobbar när han känner för det. =)
Post Reply