Är detta en kvalitétsstämpel på hur bra AS är? Eller är det så att lagen har värvat "europeiska" transatlanter?
Svaret på frågorna är nog JA.
Ska man lyckas med en jänkare så måste man nog attrahera spelare som har haft en betydligt mer framträdande roll i AHL eller i någon av EU toppligorna annars sätter man sig bara i problem.
Undantag från förra året är väl Ryan Vesce som kom från Collegeligan och gick in och var dominerade i Rögle och därefter belönades med ett kontrakt i en AHL klubb men till saken hör óckså att han samtidigt hade ett mycket gott samarbete med Byron Ritchie.
Topparna i år stavas Nic och Brett.
Nic Angell som har kvalitéer som vida överstiger dem flesta backar i AS. Brett Harkins, Jeremiah McCarthy, Marc Busenberg (skadad?) SAIK ja där är det väl ingen tvekan om att Brett gör själ för sin lön men dem övriga två. Är dem värda sin lön?Brian Phinney spelar i Hammarby men där gör han ingen glad (college). Andre Savage, Jonathan Coleman (AHL,NHL) i MIF lön=prestation? Ja va tycker ni?
Något som jag eftersöker är en riktig köttaforward likt Wessner och delvis Wernblom. Denna typ av spelare vimlar det utav däröver och dem är relativt billiga men NOG så viktiga för laget.
Senast i söndags fick vi se vikten av att ha en spelare som motståndar fansen älskar att hata i form av Wessner i Bofors. Hans agerande sände signaler till sina medspelare att jag ska ta fighten, jag viker mig inte en tum, jag vill vinna. Ner med huvet, in i smeten. Det kanske inte alltid är snyggt

I framtiden gäller nog bara att öppna plånboken och ta en bra spelare från AHL eller att satsa på inhemska spelare. genom att inrikta sig på att ta karaktärsspelare från andra sidan atlanten istället för players sparar nog många kronor för klubbarna.