Lakerdome, hockeykväll
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Lakerdome, hockeykväll
LAKERDOME! =)
tycker Lakers fick ganska gott betyg av hockeykväll iaf! =)
tycker Lakers fick ganska gott betyg av hockeykväll iaf! =)
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21874&lid=Sport
där är länken till er som missade hockeykväll
Mvh
Mvh
May the strongest win!
Vad tusan är det för program som behövs för att se detta. Det händer ingenting när jag klickar på länken till VLH vs Hammarby??theone wrote:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21874&lid=Sport
Mvh
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
är, me det som är, så är det

Smutskasta o smutskasta. Kanske han tyckte, precis som många andra i detta avlånga land, att det är komiskt att ge en gammal svensk hockeylada den engelska benämningen "dome", speciellt när man även lägger till ett annat engelskt ord "Lakers". Ni måste hålla med om att det är rätt komiskt om man t.ex. jämför med riktiga "domes" såsom Pontiac Silverdome.
Tycker att namnet är fruktansvärt löjligt och hoppas därför att det kommer en sponsor som köper och döper om "doomen". Förövrigt så delar jag Wikegårds åsikter om en ES och AS med 14 lag och bort med derbygrupper med en direkt uppflyttning/nedflyttning av 1 resp 14 laget i serierna.
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Vet inte om ni har läst denna krönika:
Hyllning av allsvenskan
Hyllning av allsvenskan
-
- c/o LL´s Forum
JO det har vi.Mygel wrote:Vet inte om ni har läst denna krönika:
Hyllning av allsvenskan
14 lag i eliten snart kanske ?
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Historien bakom namnet lakerdome är rätt komisk faktiskt. Namnet kom till som ett skämt av en suporter, eller rättare sagt vår enda supporter. Han var helsåld på HC. En tidigare styrelsemedlem faktiskt. Han frågade alltid på skoj vilket lag det var som skulle komma ner till the dome arena på söndag och få däng. Så allt är ett rent skämt och kommer alltid att vara det. Sen var vi några gamla hc spelare som förde detta vidare även under lakers tid. Så skapades detta namn. Vill ni ha fler historielektioner får ni ta en kurs på Universitetet.

Kan en Rögle supporter få lite fler gratis lektioner? Jag undrar varför ni använder er av ett engelskt ord i ert klubbnamn när ni är en svensk klubb??munken wrote:Historien bakom namnet lakerdome är rätt komisk faktiskt. Namnet kom till som ett skämt av en suporter, eller rättare sagt vår enda supporter. Han var helsåld på HC. En tidigare styrelsemedlem faktiskt. Han frågade alltid på skoj vilket lag det var som skulle komma ner till the dome arena på söndag och få däng. Så allt är ett rent skämt och kommer alltid att vara det. Sen var vi några gamla hc spelare som förde detta vidare även under lakers tid. Så skapades detta namn. Vill ni ha fler historielektioner får ni ta en kurs på Universitetet.![]()
![]()
Rögle drogs med i hysterin med engelska klubbnamn i mitten av 90-talet och det blev Rögle Griffins. Efter något år så insåg klubbledningen att de enda som tycket det vara bra var barn under 10 år och man valde att skrota det fjantiga namnet. Därför skulle det vara intressant att veta hur ni resonerade när ni valde namnet.
Är vi det enda laget som använder engelskt ord i klubbnamnet?Mygel wrote:Kan en Rögle supporter få lite fler gratis lektioner? Jag undrar varför ni använder er av ett engelskt ord i ert klubbnamn när ni är en svensk klubb??munken wrote:Historien bakom namnet lakerdome är rätt komisk faktiskt. Namnet kom till som ett skämt av en suporter, eller rättare sagt vår enda supporter. Han var helsåld på HC. En tidigare styrelsemedlem faktiskt. Han frågade alltid på skoj vilket lag det var som skulle komma ner till the dome arena på söndag och få däng. Så allt är ett rent skämt och kommer alltid att vara det. Sen var vi några gamla hc spelare som förde detta vidare även under lakers tid. Så skapades detta namn. Vill ni ha fler historielektioner får ni ta en kurs på Universitetet.![]()
![]()
Rögle drogs med i hysterin med engelska klubbnamn i mitten av 90-talet och det blev Rögle Griffins. Efter något år så insåg klubbledningen att de enda som tycket det vara bra var barn under 10 år och man valde att skrota det fjantiga namnet. Därför skulle det vara intressant att veta hur ni resonerade när ni valde namnet.
Malmö Redhawks
Frölunda Indiens
Leksand Stars
Jag kan fortsätta om jag måste...
Lakers o Fbk i hjärtat.
[img]http://www.my-smileys.de/smileys2/hotjump_2.gif[/img]
Jo jag vet det, Luleå Bears, Färjestad Wolves, etc etc
Alla dessa lag drogs med i hysterin runt samma tid. Tror det var runt 1995 - 96. Flera lag tonade ner det medan andra fortsatte. Jag kan inte riktigt förtå vad som är ideen med ett engelskt namn. Förstår att det är marknadsföring, men jag tror att man hade sålt minst lika mycket, speciellt till den köpstarka målgruppen, om man hade behållt ett svenskt namn.
Alla dessa lag drogs med i hysterin runt samma tid. Tror det var runt 1995 - 96. Flera lag tonade ner det medan andra fortsatte. Jag kan inte riktigt förtå vad som är ideen med ett engelskt namn. Förstår att det är marknadsföring, men jag tror att man hade sålt minst lika mycket, speciellt till den köpstarka målgruppen, om man hade behållt ett svenskt namn.
Har en fråga till dig Mygel. Nu har ditt Rögle valt att "skrota" engelska Griffins. Växjö har kvar sitt Lakers. Men er supporterklubb AIA vad bedyder det egentligen? Angel Island Army om inte jag är helt fel ute.Mygel wrote:Kan en Rögle supporter få lite fler gratis lektioner? Jag undrar varför ni använder er av engelska ord i ert klubbnamn när ni är en svensk klubb??munken wrote:Historien bakom namnet lakerdome är rätt komisk faktiskt. Namnet kom till som ett skämt av en suporter, eller rättare sagt vår enda supporter. Han var helsåld på HC. En tidigare styrelsemedlem faktiskt. Han frågade alltid på skoj vilket lag det var som skulle komma ner till the dome arena på söndag och få däng. Så allt är ett rent skämt och kommer alltid att vara det. Sen var vi några gamla hc spelare som förde detta vidare även under lakers tid. Så skapades detta namn. Vill ni ha fler historielektioner får ni ta en kurs på Universitetet.![]()
![]()
.
Jag undrar varför ni använder er av engelska ord i er supporterklubb när ni är en svensk supporterklubb?

VENI VIDI VICI
Once a Laker always a Laker...
Once a Laker always a Laker...
Ja precis varför är det så kan vi få en historialektion om AIABaloo wrote:Har en fråga till dig Mygel. Nu har ditt Rögle valt att "skrota" engelska Griffins. Växjö har kvar sitt Lakers. Men er supporterklubb AIA vad bedyder det egentligen? Angel Island Army om inte jag är helt fel ute.Mygel wrote:Kan en Rögle supporter få lite fler gratis lektioner? Jag undrar varför ni använder er av engelska ord i ert klubbnamn när ni är en svensk klubb??munken wrote:Historien bakom namnet lakerdome är rätt komisk faktiskt. Namnet kom till som ett skämt av en suporter, eller rättare sagt vår enda supporter. Han var helsåld på HC. En tidigare styrelsemedlem faktiskt. Han frågade alltid på skoj vilket lag det var som skulle komma ner till the dome arena på söndag och få däng. Så allt är ett rent skämt och kommer alltid att vara det. Sen var vi några gamla hc spelare som förde detta vidare även under lakers tid. Så skapades detta namn. Vill ni ha fler historielektioner får ni ta en kurs på Universitetet.![]()
![]()
.
Jag undrar varför ni använder er av engelska ord i er supporterklubb när ni är en svensk supporterklubb?
Bra sagt.

Lakers o Fbk i hjärtat.
Eftersom det låter bättre helt klart. Nu var jag inte den som kom på namnet så jag kan inte svara för dem. Men gissningsvis så skulle de inte döpt oss till Ängelholms Arme om de skulle tagit ett svenskt namn.Baloo wrote:Har en fråga till dig Mygel. Nu har ditt Rögle valt att "skrota" engelska Griffins. Växjö har kvar sitt Lakers. Men er supporterklubb AIA vad bedyder det egentligen? Angel Island Army om inte jag är helt fel ute.Mygel wrote:Kan en Rögle supporter få lite fler gratis lektioner? Jag undrar varför ni använder er av engelska ord i ert klubbnamn när ni är en svensk klubb??munken wrote:Historien bakom namnet lakerdome är rätt komisk faktiskt. Namnet kom till som ett skämt av en suporter, eller rättare sagt vår enda supporter. Han var helsåld på HC. En tidigare styrelsemedlem faktiskt. Han frågade alltid på skoj vilket lag det var som skulle komma ner till the dome arena på söndag och få däng. Så allt är ett rent skämt och kommer alltid att vara det. Sen var vi några gamla hc spelare som förde detta vidare även under lakers tid. Så skapades detta namn. Vill ni ha fler historielektioner får ni ta en kurs på Universitetet.![]()
![]()
.
Men jag tror att jag har fått svar på Lakers, nämligen att det var ett skämt från början. Eller så har jag missuppfattat det.
Mygel> Omdu sökt lite på hemsidan så hade du funnit denna förklaring till Namnet Lakers:
Lite fakta om Växjö Lakers
Namnet Växjö är i det närmaste 1.000-årigt och betyder egentligen ”vägsjön”. Här möttes redan under det vi kallar Vikingatid inte mindre än fem vägar från lika många häraden: Norrvidinge, Allbo, Kinnevald, Konga och Uppvidinge.
"Vägsjön" var inget annat än den centralt belägna Helgasjön.
Och där de fem vägarna strålade samman växte den kult- och tingsplats som senare blev Växjö.
Inte så konstigt att stans hockeystolthet kallar sig Lakers, alltså.
Sedan om detta är en anledning som duger i andras ögon till namnet som många hakar upp sig vet jag inte.
Lite fakta om Växjö Lakers
Namnet Växjö är i det närmaste 1.000-årigt och betyder egentligen ”vägsjön”. Här möttes redan under det vi kallar Vikingatid inte mindre än fem vägar från lika många häraden: Norrvidinge, Allbo, Kinnevald, Konga och Uppvidinge.
"Vägsjön" var inget annat än den centralt belägna Helgasjön.
Och där de fem vägarna strålade samman växte den kult- och tingsplats som senare blev Växjö.
Inte så konstigt att stans hockeystolthet kallar sig Lakers, alltså.
Sedan om detta är en anledning som duger i andras ögon till namnet som många hakar upp sig vet jag inte.
Nu har vi inget bandylag i Växjö (vet faktiskt inte om Värendspojkarna finns kvar)annars kunde vi hetat Växjö bandyklubb var detta har med ishockey att göra ,ja det vet de lärde.Löjligt att ha ont av att vi heter Lakers från en bandyklubb som har engelskt namn på sin supporterförening.
Ingen match är spelad förrän den är slut!