Page 1 of 2

Posted: 21 February 2006, 12:12
by Putte#24
Vilken presentation av vår nya sportchef... 8O :roll:

Måste vara en ganska oviktig person... så det räcker väl att man vet vad han heter typ...

Nä, lite mer fakta, en bild och en intervju vore självklart tycker jag när man presenterar en sportchef!

Förr när det hände något större i VLH så var det full rulle i SMP på hemsidan och inbjudan till Presskonferenser mm. Känns som det inte är något drag alls runt VLH längre...

Fan, det var rätt kul förr när Åkesson var i farten :)

Posted: 21 February 2006, 12:20
by Växjö Lakers Hockey
***

Posted: 21 February 2006, 12:21
by Klonis
Instämmer till fullo med dig Putte

Posted: 21 February 2006, 12:30
by Putte#24
Jag vet inte hur det gick till tidigare om åren men då var det kanske mer förberett med mtrl innan nyheten släpptes, vad vet jag? Eller så höll man inne på nyheten lite?

Saknar någon i VLH som verkligen trissar upp saker... med tokiga ideér och annat kul typ

Öhman
Åkesson
Anderzon

Posted: 21 February 2006, 12:35
by Putte#24
Kanske borde starta en egen tråd om detta...

Känns som att draget runt VLH håller på att försvinna... men vill man ha bort popstämpeln så kanske man ska det lugnt med roliga saker :roll:

Posted: 21 February 2006, 13:34
by Kjellsson
Fattar inte vad som är så negativt med popstämplen.

Posted: 21 February 2006, 13:42
by Linda
Jag var stolt över vårt POPulära hockeylag, det var skitkul!!

Fler poplag åt folket! :headbang:

Posted: 21 February 2006, 13:44
by C70T5
Jag håller med Putte i varenda stavelse.

Och vad det gäller Växjö Lakers popstämpel, det har ju redan klubbchef Peter Ländell bestämt uttryckt att den skall tvättas bort - Växjö Lakers som förening skall bli mer seriös. Skitsnack, mer popcorn åt folket!

Anders Gustafsson - vem, var, när, hur, varför?

/T5!!

Posted: 21 February 2006, 13:58
by Klonis
Ja poplag det är vad vi är retade gallfeber på så många :lol: :lol:

Posted: 21 February 2006, 14:34
by Putte#24
Det var ju så jävla kul när popiga, kaxiga VLH retade upp de andra :headbang: Nu är det tyst och det är ok att publiksnittet sjunker för vi är ju ändå 5:a i publikligan...

Posted: 21 February 2006, 15:04
by carl
"Poplag" kan man inte vara när man blivit etablerad. Man kan fortsätta att vara populär, men poplag i mening av "uppstickare" kan man inte vara hur gärna man än vill. När ett lag blivit etablerat så har de allra flesta uppretade individer coolat ner sig och intresset/avunden försvunnit.

MIF, Hammers och Team Boro är samtliga fd poplag i hyfsat modern tid. MIF är sedan länge etablerade medan Team Boro och Hammers inte lyckades utnyttja respektive poplagsintresse och transferera det till ett etablerat, stabilt intresse.

I mina ögon är det glasklart vad Ländell menar med att sudda ut popstämpeln. En sådan stämpel är absolut en färskvara och när ett lag har varit med tillräckligt länge (vilket Lakers har) samt tagit pause i klättringen i seriesystemet (vilket Lakers har) går det inte längre att sälja sig på pop. Då måste till annat.

Posted: 21 February 2006, 18:40
by Räven
Exakt, popstämpel är något man har innan man har etablerat sig, för att skapa sig utrymme i folk och massmedias ögon, man vill gemon detta tala om att man finns, därefter förknippas det endast med negativa vibbar.

Posted: 21 February 2006, 18:46
by erok
Popplag måste man väl försöka vara hela tiden.För vilken klubb vill bli som Hammarby.

Posted: 21 February 2006, 21:10
by puff
bättre att bli ett propplag. att spela fysiskt och dela ut många proppar

Posted: 21 February 2006, 21:24
by Varanen
Skit i om det kallas poplag eller inte. Kaxigheten har försvunnit. Nu verkar det som om det är viktigare att få respekt av kultureliten än att göra det vi känner för.

Jag tycker allt runt hockeyn skall vara skoj, gärna tokskoj. Tokeriet (Presskonferenser, mediautspel, spektakulära värvningar, den egna haussen kring laget, arenaunderhållningen osv) som vi hade tidigare var med glimten i ögat och hade dels för avsikt att skapa glädje hos oss själva, dels att reta upp de andra. Nu vill vi vara de andra som skall fnysa åt något annat poplag som sedermera kommer att dyka upp på arenan.

Kom och snacka när ni spelat i allsvenskan några år *fnys*... :(

Posted: 21 February 2006, 21:35
by puff
Det är inte så lätt att vara kaxiga högre upp i seriesystemet. Det var lättare i ettan då vissa nyförvärv fick andra att höja på ögonbrynen. Jag vill se en seriös satsning mot elitserien även om det tar många år. Om jippo och kaxighet går att förena med det så gärna för mej men jag ser hellre att vi lyckas genom ett gediget strukturerat arbete

Posted: 21 February 2006, 21:45
by C70T5
Förr om säsongerna så var det mer mystik och mer förväntansfullhet när något nytt inom organisationen skulle ske. Det annonserades och inbjöds till presskonferanser och träffar på hemsidan när saker och ting skulle presenteras - det känns som om detta aningen börjar att stagnera. Det hade väl varit kanon om Växjö Lakers hade satt upp ett specifikt datum där man bjöd in alla engagerade Lakersentusiaster och där man då presenterade BÅDE den nya tränaren och den nya sportchefen - och där låta dessa båda personligen berätta lite om sig själva och deras visioner, men icke. Det hade iaf varit intressant.

/T5!!

Posted: 21 February 2006, 21:56
by puff
OK, visst hade det varit det. Men glöm inte att då klagade vi på att vi inget fick veta, att det dröjde för länge innan vi fick besked.
Noterade igår att någon på forumet var sur för att det berättdes om den nye sportchefen. Denna person tyckte att de kunde väntat lite. Det är konstigt vad tiderna förändras. Det enda som inte ändras är att många inte är nöjda oavsett vad som sker.
Läs Carls tidigare inlägg på forumet om "poplag". Jag måste ge Carl en eloge, han har mkt nyanserade och sunda åsikter.

Annorlunda?

Posted: 21 February 2006, 21:59
by Escargot
Frågan är om det är så annorlunda. Många tycker nog det, i och med att det gicks från 0 till 100 på en gång. Det var nytt för i princip de allra flesta. Nu när folk har vant sig så är det få saker som får folk att imponeras likt de gjorde i början. Det var ooo och wow när spelare som Stefan Mattsson, Dan Idofsson och Johan Johansson värvades. Idag skulle sådana värvningar tas med en axelryckning. Media var naturligtvis mer på i början, eftersom det inte fanns något öht innan. SMP skrev, kanske lite överdrivet, en helsida så fort det köptes en ny popcornmaskin.

Detta är inget märkvärdigt, det var bar en fråga om tid innan det skulle hända. Lakers är nu ett hyfsat etablerat lag, och sensationsgrejer kommer inte längre att locka folk, intressera och imponera. Det är nu kvaliteten på hockeyn måste ta över - och där är VLH på god väg.

Posted: 21 February 2006, 22:05
by Varanen
Det löjliga är att man ställer kvaliteten på hockeyn i motsatsförhållande till smart marknadsföring. Jag är övertygad om att det senare ger bättre förutsättningar till det förra.

Posted: 21 February 2006, 22:07
by puff
Escargot, jag delar helt din uppfattning. Det 'är andra värden som nu måste fram.

Posted: 21 February 2006, 22:12
by Varanen
Då är vi i början av slutet...visst vi kan sega tillsammans med resten av kultureliten flera sekler framöver och se hockey som ett enda stort lidande. Stick inte ut - gör som alla andra - våga inte ha skoj.

Posted: 21 February 2006, 22:23
by puff
Jo, Varanen. Vi supportrar kan vara annorlunda än alla andra. vi kan ha skoj och hålla på vårt lag- Men att som lag och förening bara satsa på att sticka ut tror nog inte jag är vinnarreceptet för att överleva. Det fodras mer och mer för att det skall uppfattas som att man sticker ut. vilken ekonomi tror du inte det krävs för att väcka uppseende. <<<lakers gjorde väl inte något spelarköp denna säsongen som man kunde ta emot likt Podein och få samma masmediala intresse.
Det försötes ju till och med att upprepa när Defauw värvades men redan då hade det svalnat eftersom det var en upprepning.
Men jag är för att vi lakejer fortsätter att stötta på ett positivt sätt och åker många på bortamatcher. Det ger Eko och uppfattas som positivt.

Posted: 21 February 2006, 22:27
by Escargot
Varanen wrote:Det löjliga är att man ställer kvaliteten på hockeyn i motsatsförhållande till smart marknadsföring. Jag är övertygad om att det senare ger bättre förutsättningar till det förra.
Det har du helt rätt i. Det jag menade var att med smart marknadsföring menas inte längre raketer, disco och att hämta Podein i limousin. Det var skitsmart i början för att få folk intresserade, men för att behålla dem så krävs det andra saker. Lakers är skitbra på att synas, de har radioprogram och köper sig plats i gratistidningar och lokal-TV, platser där många unga kollar. Det är de unga som kommer gå på matcherna i framtiden.

Posted: 21 February 2006, 22:32
by buck
jag tycker faktiskt det är mer drag nu än innan...

den största skillnaden är väl att allt inte haussas utan belägg som det gärna hade en tendens att göra innan... ;)

Posted: 21 February 2006, 22:33
by Varanen
Det finns annat att marknadsföra än spelarvärvningar, exempelvis en ny sportchef. Vi skall inte bry oss så mycket om vad andra finner spännande. Hur ofta kritiserades inte VLH tidigae för att släppa en pressrelease eller kalla till presskonferens om något/någon som de andra tyckte var löjligt (Så gör man inte!), men vi fick medial uppmärksamhet.

Posted: 21 February 2006, 22:35
by Daniel
för att folk ska gå på matcherna så krävs det att det snackas hockey och lakers på arbetsplatserna och det var vad lakers gav folk något och snaka kring

franför allt hade Lakers en av sveriges bästa hemsida
vilket jag tycker man tappat

sedan hade man ett grymt intro med en grym inramning

normalt set när jag gör något så för söker jag behålla det som är bra
för att för bättra det som är mindre bra

men vad lakers syslar med vet jag inte

det jag känner är att allt görs lite halvdant :roll:

Posted: 21 February 2006, 23:09
by puff
Daniel, jag tror snarare att det är så att du har råkat ut för en tillvänjning. Det har inte försämrats utan det är snarare så att vi har vant oss och bara kräver mer och mer för att vi skall tycka att det är lika bra som tidigare.
angående presskonferans så skall ni inte tro att tidningar och radio kommer bara för att man kallar till det. De vill att det verkligen skall vara något att skriva om. Nu i OS tider så är tidningarna ganska fullsmockade med material och det fodras nog en ganska uppseendeväckande sportchef för att man skall skriva om det.

Posted: 21 February 2006, 23:16
by Niles
Det finns egentligen bara några saker som i längden kan ta oss framåt och skapa långsiktigt intresse.

-Stabil organisation, vi har kommit en bra bit på vägen.
-God marknadsbearbetning, kan säkert bli bättre och en av de delar som bör spetsas till.
-God ekonomi, kan/måste absolut bli bättre.
-Ett vägvinnande spelsätt som genomsyrar hela föreningen, vi är en bit på vägen och det gäller nu att hitta rätt tränare som för det vidare.
-God ungdomsverksamhet, vi är absolut på rätt väg.
-Hängivna supportrar, med supporterklubben i spetsen har vi visat att det finns goda krafter.
-Framgång på isen, ett resultat av alla punkter ovan.


Bra hockey och framgång på isen är det enda som långsiktigt kommer dra mer folk till matcherna. Är knappast svårare än så.

Posted: 21 February 2006, 23:40
by Räven
Niles och puff: Jag tycker helt och hållet som ni skrivit.

Jag tycker att tiden med spektakel för att skapa intresset nu är över och hänvisar till Niles sista inlägg, det är där vikten ska läggas för att på sikt skapa nya möjligheter. Nu kan vi nog bara nå mer publik och mer snack på jobb och gator genom att höja det sportsliga. Även att vårda sponsorerna, att bli ännu mer proffsiga. Det handlar att på sikt bygga kultur i föreningen, det är tydligen ett måste för att stå på stabil grund.

Posted: 21 February 2006, 23:47
by Niles
Ska väl tillägga också att inget i världen hindrar oss från att ha tokskoj hela tiden som Varanen brukar säga. Nåt vi absolut är bra på..

Posted: 21 February 2006, 23:48
by Piff
Det är något skumt här, PUff och Räven eniga.....

Posted: 21 February 2006, 23:50
by Räven
Nä, man ska kanske skilja på vad supporters tänker och vill ha, kontra vad som behövs av en professionell organisation. Men att ha roligt som supporters är en given sak.

Posted: 21 February 2006, 23:55
by puff
Det kan inte betyda annat än styrka. Saker och ting skall värka fram.
Det viktiga är att supporterskaran fortsätter på inslagen väg. tänk på hur ofta lakers för fram värdet av sina supportrar och det sätt som de agerar på. vad jag känner till så är det något som även sponsorerna sätter stort värde på. De vill förknippas med något positivt.

Posted: 9 March 2006, 09:24
by Putte#24
Bra skrivet av Daniel Svensson i dagens SMP.

Vilken väg ska Lakers ta nu?

Hittar ej artikeln på nätet...