Power play

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

majjen
Forumproffs

Power play

Post by majjen »

Jag tillhör inte dem som vrålar SKJUT så snart någon har pucken under kontroll i power play. Jag tror att man med ett accelererande och precist passningsspel bör sträva efter att skapa mer eller mindre "öppna" målchanser.
Likaså är det en risk om en back träffar en täckande forward på ben eller klubba med ett ivägstressat skott. Det leder ofta till farliga kontringar.

Men nu tycker jag nog att det fattas en dimension i vårt PP å det är backskott. Våra motståndare kan spela med en väldigt liten box å bara tänka på att markera runt kassen. De kan göra det eftersom de inte behöver stöta på backarna.

Jag skulle vilja se fler backskott! Inte bara för att då och då kommer några puckar att slinka in. Detta trots att inte alla backarna har så tungt artelleri.
Nej, skotten är också viktiga för att dra isär de försvarandes box. Om de måste markera våra backar hårdare blir det lättare med inspelen närmare mål.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

håller med till viss del. samtidigt tycker jag att Rögle spelade grymt bra boxplay igår, i andra perioden har Växjö inte en chans när man är en man mer. Det är virrigt och osäkert och man är mer orolig för kontringar än man har förhoppningar om att det ska bli något organiserat spel.

En del backar har riktigt vassa vapen att ta fram och långa sidledspassningar + skott är något jag också vill se mer av.
Jimi Hendrix
Forumamatör

Post by Jimi Hendrix »

Vi skulle ha en Arup. Han kunde ju skjuta bort en motståndare,
då blev det bara 3 kvar och lite lättare.
Titta gärna på Aki Heino, han siktar in sin bössa innan han skjuter,
en sann skyttegravs-strateg.
Kritiker är som eunucker i ett harem.
Dom vet hur det går till, dom ser det varje dag,
Men dom kan inte själva.
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by Coffe #800 »

när publiken står och skriker SKJUUUUT !!! när det står 10 spelare framför en då är nog så att man blir nervös. visst läget fanns där. men är det inte större chans om man spelar in pucken i mål i stället för att skjuta i panik. se på messa han hade en del sådan skott i går, även Aki. då är det bättre att spela pucken vidare och leta nytt läge. i stället för att bara slänga iväg pucken och hoppas på det bästa...
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Post by Klonis »

Helt klart så tycker jag vi skjuter alldeles för lite i PP jag vill ha 2 på blålinjen med klubborna inåt i banan så vi kan få mer direktskott sen behöver det inte vara direkt hårda skott bara det är trafikframför målisen
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tillhör också dem som tycker att vi skjuter alldeles för lite. Självklart skjuter man inte när man har en spelare bara någon meter framför om man är back vid blå, för då är risken stor för ett kontringstillfälle för motståndarna.

Jag tycker inte att det ska spelas fram till öppet mål, lagen vi möter är för bra för det. Visst det är snyggt och ibland uppstår möjligheten och då tar man den. Men som igår när en målvakt aggerar så osäkert med massor av retur, då ska man skjuta och ha en gubbe framme att skyfla in returen
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Kungen
Forumamatör

Post by Kungen »

Räven wrote:Jag tillhör också dem som tycker att vi skjuter alldeles för lite. Självklart skjuter man inte när man har en spelare bara någon meter framför om man är back vid blå, för då är risken stor för ett kontringstillfälle för motståndarna.

Jag tycker inte att det ska spelas fram till öppet mål, lagen vi möter är för bra för det. Visst det är snyggt och ibland uppstår möjligheten och då tar man den. Men som igår när en målvakt aggerar så osäkert med massor av retur, då ska man skjuta och ha en gubbe framme att skyfla in returen
Som svar på tal kolla följande tabell;

Rk Team GP GF Shots SG%
1 IF Malmö Redhawks 26 115 843 13,64%
2 Växjö Lakers HC 26 88 72812,09%
3 Bofors IK 27 96 804 11,94%
4 Rögle BK 26 84 738 11,38%
5 Skellefteå AIK 28 120 1069 11,23%
6 Almtuna IS 28 79 779 10,14%
7 Hammarby IF 28 69 686 10,06%
8 A I K IF 28 75 746 10,05%
9 IK Nyköping Hockey 26 71 725 9,79%
10 Nybro Vikings IF 27 65 724 8,98%
11 IK Oskarshamn 26 67 767 8,74%
12 IF Björklöven 28 78 901 8,66%
13 IFK Arboga IK 28 61 712 8,57%
14 VIK Västerås HK 28 77 921 8,36%
15 IF Sundsvall Hockey 28 54 700 7,71%

Alltså har jag svårt att se varför de skall skjuta mer än vad de gör, eller säg så här.
Idag gör de fler mål än de flesta andra lagen i serien, skjuter nästan lika många skott som genomsnittet men framförallt ligger de 2:a i mål/skott där endast MIF är bättre.
Man kan givetvis vända på argumentet och säga att om de skjuter mer, skulle de göra ännu fler mål eftersom de har sådan bra mål/skott statistik.

Men, jag är övertygad att framgångsreceptet inte ligger att skjuta mer utan, som några av er nämt, är att hålla tätt bakåt.
Se Rögle som excempel, de skjuter 738 skott (10 fler än VHL), har sämre %-sats än Växjö men ligger ändå 4 i tabellen men har endast släppt in 3:e minst mål i serien.

Altså, Full fart framåt, håll tätt bakåt !!
majjen
Forumproffs

Post by majjen »

Allt går ju som bekant att bevisa med statistik!
Min utgångspunkt var inte att vi skjuter för lite generellt. Jag tycker att vi skjuter för lite i PP. Siffrorna nedan visar att vi inte är speciellt effektiva i den spelformen. Vi måste upp några procent!
Upprepar min ståndpunkt: Skjut mera från backplats för att luckra upp boxen.

Statistik från swehockey som visar PP-effektivitet i %.

1 IF Malmö Redhawks 26,62
2 Skellefteå AIK 21,88
3 Rögle BK 20,90
4 Bofors IK 20,49
5 Hammarby IF 17,65
6 IFK Arboga IK 17,14
7 IK Nyköping Hockey 16,77
8 VIK Västerås HK 15,17
9 Almtuna IS 15,00
10 A I K IF 14,36
11 Växjö Lakers HC 14,20
12 IF Björklöven 13,87
13 IK Oskarshamn 13,66
14 IF Sundsvall Hockey 12,30
15 Nybro Vikings IF 12,10
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är lurigt med statistik, min uppfattning är så klart subjektiv.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

"Dom fyra" ligger i topp både i tabell och PP!! Säger det mesta om hur viktigt power play är.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
majjen
Forumproffs

Post by majjen »

I dag förlorade vi matchen i PP!
Bara ett mål på sju försök. Det är för dåligt!
Fem mot trespelet! Hade vi något skott på mål då?
Titta på Ragge! Han är ingen kanonskytt men han lägger pucken på mål!
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

JAg tycker publiken ska sluta skrika "skjut" så fort det är PP. Laget känner säkert redan nu press på att göra mål i PP, och en publik som skriker "skjut" så fort man kommer över rödlinjen i ryggen lär ju inte minska pressen.

Det är dags att ställning, ska publiken vara den extra utespelaren för lakers eller för motståndaren? :evil:
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Hockey går väl ut på att pucken ska mot mål.Kollade på matchen AIK-Malmö.De sköt i alla lägen och så gorde de ju 4 mål också
Last edited by erok on 16 January 2006, 09:09, edited 1 time in total.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Det är klart man ska skjuta, men vad jag säger är att det inte underlättar för att publiken skriker.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

5-3 spelet igår var bland det bedrövligaste på länge, det fanns gott om skottillfällen med icke ett skott avlossades, vet inte hur de tänkte där.
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Jag antar att det kanske blir så när man har bränt rätt många lägen, att man funderar för mycket och ingen vågar lossa kanonen om man inte har 100% läge. När man har flyt så funderas det inte så mycket utan man gnuggar på och då kommer det naturligt. 5-3 såg utan tvekan j-gt krampaktigt ut. Inget pucktempo och man drog heller aldrig isär Almtunas lilla box utan de flesta passningarna var mellan två spelare på samma sida.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, precis, det kan överhuvudtaget knappast bli sämre än vad det var just då. Ingen ansats till att pucken skulle gå snabbt mellan spelarna för att dra i sär och hitta det där öppna läget om man nu hade gett sig fan på, att det inte skulle skjutas från blå och styra eller skymma målvakten.
puff
Forumdemon

Post by puff »

Framförallt tycker jag att man saknar en spelare framför motståndarens kasse. Det låser fast backarna och då kan man inte stöta ut mot Lakers backar på det sätt som görs idag. Det blir för stressat och backarna får dåligt med tid för att lossa skott. en normal allsvensk målvakt släpper inte in ett skott från blålinnjen om han inte är skymd eller det sker en styrning. skall möjligtvis vara om skottet kommer snabbt så att han tvingas till en sidledsförflyttning.
Jag tycker att de skulle placera Andre Persson framför mål vid utvisningarna, han är både stor och stark och lite lagom ful i spelet. Jag tycker inte riktigt att honkanen kommer till sin rätt i den positionen.
majjen
Forumproffs

Post by majjen »

Puff:
stor, stark och lagom ful! Vem är det i Lakers? Exakt! Honkanen!! :wink:

Nej, jag tycker inte att det är spelet in på målmannen som är sämst.
Istället vill jag förbättra passningsspelet, tempot för att få snurr på försvararna så de tappar markering och precissionen i passningarna så att medspelaren kan skjuta direkt när pucken kommer.

Sen är det rätt viktigt att träffa mål när man skjuter! Hellre en myra som vinglar fram och träffar innanför ramen än ett stenhårt slagskott två meter över!!
puff
Forumdemon

Post by puff »

Jag tycker inte att Honkanen är tillräckligt ettrig framför mål som forward. Om de skall få fart på passningsspelet så måste de låsa ett par av försvararna så att de inte kan stöta. Annars håller jag med dej i beskrivningen av Honkanen. En härlig spelare men bäst som försvarare.
Roggan
Forumdemon

Post by Roggan »

Håller med dig till fullo Puff. Lakers saknar verkligen en spelare framför mål i PP, typ Holmström i NHL eller Wernblom i vår serie. Just Wernblom har gjort väldigt mkt poäng från just denna position.

André är den spelaren i Lakers som skulle kunna ta denna roll. Men det är få som verkligen vågar..
puff
Forumdemon

Post by puff »

Ja, det måste vara en spelare som är svår att flytta på men som samtidigt kan styra skott och blixtrande snabb på returer. Det viktigaste är kanske sedan modet och att tåla lite stryk. wernblom och Holmström är ju urtypen för spelaren framför mål.
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Varför inte Bois? Han kan reta gallfeber på vilken back som helst och ettrig är han ju också.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Är inte Bois lite för liten för att stå stadigt framför kassen?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, men som tidigare sagts, så går oftast spelet i powerplay för sakta, när man är i anfallszon, man måste spela runt mer och inte fram och tillbaka på samma sida. Det går ju inte öppna upp en box på det viset. Och när det finns skottmöjlighet så ska man skjuta och inte stoppa upp pucken, för då har chansen redan runnit ut och den kan istället bli en kontringsituation för bp-laget, om deras spelare täcker pucken och kan sticka på kontring.

Sedan tycker jag att man måste komma med en betydligt större fart in i zonen vid pp, de gånger man gör det så blir möjligheterna mycket större, det går för sakta i egen zon och mittzon.
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Nille wrote:Varför inte Bois? Han kan reta gallfeber på vilken back som helst och ettrig är han ju också.
Hade säkert fungerat om han varit 10-15kg tyngre men nu väger han alldeles för lätt. Skulle bara bli undantryckt av motståndarbackarna. Det måste vara en spelare som verkligen kan parkera framför mål.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vi har fyra tunga forwards: A.Persson, Markusson, Romö och Yngwe. Jag skulle kunna tänka mig att ge Romö och Markusson den rollen vi talar om. Dessutom får vi en bra tekare i PP med Romö.

Jag tycker vi kör med 2 PP-formationer: Hirvonens och Yngvessons lines, där Romö går in istället för JA och kanske Markusson in istället för Jarno. Jag vill ha en uppställning med två skyttar (backar) från blålinjen. Syftet skall vara att få till en sidledsförflyttning och direktskott från back.
puff
Forumdemon

Post by puff »

Räven: Det är inte så lätt att spela runt när motståndarna kan spela med en stor box på grund av att vi inte låser upp några spelare framför mål, ialla fall inte tillräckligt. då blir det spel på samma sida. Vid några tillfällen har vi sett våghalsiga passningar i sidled med små marginaler mellan backarna. de har varit våghalsiga därför att forwars har stött högt upp.
Jag tycker att varanens uppställning verkar väl värd att pröva. fast nu är det ju inte vi som basar.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nä, puff, jag vill inte heller se dessa våghaliga passningar mellan backar, men vad jag framförallt vill se är ett mycket snabbare pp-spel och givetvis måste man ha en gubbe framför mål.

Sedan igen, uppspelet i pp är oftast inte bra, då det går i nästintill ultrarapid, vi måste komma med fart i mittzon och det gäller också i 5 mot 5 spel.
Klonis

Post by Klonis »

Jag tycker inte man ska ha 3 forwards och 2 backar i en pp femma om det finns forward med bra skott så skulle man mkt väl kunna ha de på backplats i en pp uppställning
puff
Forumdemon

Post by puff »

Vad jag har sett så har ju Fagervall en uppställning med Andre Persson som back i PP men jag tycker att han sällan kommer till bra skottläge. en forward som kommer in som back i PP ger en tydlig signal till motståndarna att här är en som skjuter bra och som skall komma i läge. då stöter man högt upp på honom såvida inte man låser fast dem med en spelare framför mål och som räven säger ett snabbt passningsspel.
Klonis

Post by Klonis »

PP1 #12,#16,#27,#38,#71

PP2 #4,#6,#43,#62,#65
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Bara en Back i PP1 men 3st i PP2. :?
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Vad är Romös roll i PP1 egentligen.. jag får inte ihop det..
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Jag tycker Andersson är bäst i powerplay och Bizon har gjort många bra match analyser :lol:
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Post Reply