Adam Calder

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

skyblueblaze
Forumamatör

Adam Calder

Post by skyblueblaze »

:D Sorry if there is another thread for this and I hope some of you can speak English because my Swedish is non existent !

I wondered how Adam was playing so far this year, I know you have only had a couple of games but what do you think so far?

He was our top scorer last year and very popular with the fans so any news would be good.
Piff
Forumentusiast

Post by Piff »

He hasn't been so succeful so far, but we are hoping he'll come up to the expected level soon. He scored his first goal in the game this sunday aginst Bofors Bobcats.
vhd
Piff
Forumentusiast

Post by Piff »

By the way, nice to se that you've found your way to this site way up north.
vhd
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

I do not think that Calder has shown us anything. If he does not improve he will most likely spend his time in Sweden on the bench. The game seems to fast for him over here.
maximus
Forumamatör

Post by maximus »

Sorry 2 say this but, he is not good enough to be on the team yet. Clearly the worst (offesiv) player on the ice today. The referees had more speed...

Citat:
Hi there! I am English and wanted to say how much we Coventry Blaze fans will miss having Adam Calder playing for us. He was inspirational! You are going to see some very skilful hockey with Adam playing for you and I hope you enjoy watching him play as much as 2,500 Blaze fans have done last season. He helped the Blaze to make history in winning 'the Grand Slam'.
Congratulations in securing a well-liked, skilful player!
with regards,
Melanie, Birmingham, England

I hope Adam will step up and show his skilful hockey real soon.
// M :sleeping:
<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>-<>
For security reasons,you are advised to keep your winning information confidential untill your goal is complete and ready to enjoy.
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

I think he need a litle time to get the feeling for swedish hockey. Its a big differens between playing in U.K and playing i Sweden. Give him some weeks to get the real hang of it. I got the feeling that he will be realy good then we need it the most! Calder have not beeen living up to the espectations yet but i dont think he has been a problem for the team! He´ll get there in time! I hope
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Vi kan göra ett försök och byta honom mot Färjestads troliga tillökning.
Nån som har en upp på Loob? Eller känner till nån mörk historia har går och bär på?
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Transferförnstret stänger väl på onsdag (inte helt säker). Varför inte göra som Nyköping gjorde med stjärnskottet Shaun Sutter - man skickade hem det kanadensiska stjärnskottet och den fantastiska målgöraren. Att öht nämna Adam Calder i samma sammanhang som ersättare till Miikka Männikkö, det är att HÄDA i allra högsta grad, man kan ju gråta för mindre. Nyköping kontaktade ett lag i england som var villiga att ta över deras kontrakt, voilá - man agerar, man spiller ingen tid, man vill lyckas.

Växjö Lakers behöver en sniper - det går INTE att endast förlita sig på Chrille, även fast han gör det förbannat bra.

Stavas skauting som det låter...

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Ländell ringde och frågade om jag var intresserad av att dra på mig rören igen... men jag svarade att lagret av rost är så j-a tjockt att det omöjligt kan slipas bort 8)

Ärligt talat vill jag avvakta ett par omgångar till med att sätta Calder i kanonröret och blåsa iväg honom över kanalen... vill gärna tro att hans smygande bär frukt snart. Kalla mig gärna idiot, men jag vill vänta och se. Visar det sig att han smyger förgäves så tar jag gärna på mig dumstruten.

Just nu finns det andra som ligger högre upp på min skjuta-iväg-med-kanonen-lista... Poff!!! Bort!!! Och lyyyyycka till!!!

G. B. Shaw
Daniel
Forumterrorist

Post by Daniel »

tyker vi kan ladda med dubbel laddning för att skicka honom högt och långt
över kanalen

vi har lyckats värva en canadensare som undviker att gå rakt på mål när han
har möjligheten.
sen undviker han närkamper och jobbar inte spesielt hårt

jag anser att ta man hit en spelare på 6 månader så ska det inte behövas in skolning utan det ska fan levereras direkt

anser för övrikt att vi kan sluta värva spelare från England Frankrike samt Tyska andra divisonen. för klassen på dessa serier är allt för låg
Last edited by Daniel on 17 October 2005, 23:28, edited 1 time in total.
GS
Forumdemon

Post by GS »

Måste hålla med Charlamov här för jag tycker att just nu ligger allt fokus på Calder och hur han presterar på isen och visst det har väl inte varit vad som sades om honom men frågan jag ställer mig är varför denna man är så pass tillbaka dragen och som ni säger ser nästan rädd ut på isen med tanke på hans statestik förra säsongen för skall man tyda alla dessa minuter han tillbringade i fel bås då så verkar det ju inte som han drar sig för närkamper.
Kan det vara så att han fått stränga order om att hålla igen i sitt sätt att spela och att det hämmar honom på isen?? Jag vet inte men det är något som inte stämmer här.

Sedan så finns det precis som Chalamov skriver andra som bör ifrågasättas om deras framtid i laget utan att nämna namn men det finns som jag ser det två spelare som bör vara före i kön om man nu skall skicka bort några.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Daniel - du skriver ju ren poesi, mycket bra sammanfattat!

Jag hoppas innerligen att Växjö Lakers INTE försöker att 'mörka' denna floppvärvningen av Adam Calder, utan man AGERAR, och det FORT. Vi snackar om en artistkontrakterad spelare i Växjö Lakers ($$) - HALLÅ!

Snacka om att stryka en uppretad katt medhårs när Fagervall säger att detta var Adam Calders bästa match hittills. Om nu herr Fagervall (vid sina sinnes fulla bruk) tycker detta - vad säger då inte det om Adam Calders tidigare insatser i Växjö Lakers dressen?

Adam Calder, den välscoutade poängsprutan från den engelska ligan, har hittills mäktat med EN assist och ETT mål - det är definitivt inte godkänt. Adam sitter ju inte ens på botbänken (signifikativt för honom) - en bänk som han nyttjade av allra högsta grad i den engelska ligan. Men det är klart, vågar man inte gå in och ta smällen så behöver man ju inte heller utdela någon.

/T5!! :oops:
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Jisses vad du tar i Volvon... nästan så man tror det är ngt personligt bakom. En enorm fokus av dig på Calder... för bara ett par veckor sen så spydde du galla över Jonathan Persson.

Det finns många som inte levererar det dom ska... felar en länk så sprids det som en smitta till andra delar av laget. Calder har medspelare som tydligen inte leverar honom det dom ska... och omvänt. Är han så usel som du vill framhålla så är han förmodligen det även på träningarna... och är han det så hade Fagervall inte tagit ut honom i laget. Det är helheten som måste funka som bekant!!

G. B. Shaw
Daniel
Forumterrorist

Post by Daniel »

Charlamov wrote:Jisses vad du tar i Volvon... nästan så man tror det är ngt personligt bakom. En enorm fokus av dig på Calder... för bara ett par veckor sen så spydde du galla över Jonathan Persson.

Det finns många som inte levererar det dom ska... felar en länk så sprids det som en smitta till andra delar av laget. Calder har medspelare som tydligen inte leverar honom det dom ska... och omvänt. Är han så usel som du vill framhålla så är han förmodligen det även på träningarna... och är han det så hade Fagervall inte tagit ut honom i laget. Det är helheten som måste funka som bekant!!
det är väldigt lustigt att den feman som AC spelar i alltid slutar fungera
han började spela med hirvonen och persson det floppade
när jarno kom in där blev det vår bästa kedja

nu spelar han med romö som var kanon bra i början nu faller den feman ur

är det bara jag som ser detta som mycket lustigt samband
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Charlamov, märk väl nu. Här spys det ingen galla - utan jag ifrågasätter ju bara hur man kan värva hit en målgörare/poänggörare som inte gör ett dyft på isen för sitt lag. Personligt, tja, jag vet inte - men Vi är väl alla med i mångt och mycket och pyntar hans lön, Vi är väl alla med och går till Lakerdome för att hejja fram laget, Vi går väl alla till Lakerdome för att få glo på bra ishockey. Du kallar det för ett enormt fokus, det måhända - men jag reagerar ju för att det inte funkar, jag ser absolut inget konstigt i det, gör du det? Att jag anmärkte på Jonathan Persson för ett tag sedan (långt ifrån ensam om detta) var ju även det med all rätt, han hade ju inte heller många rätt på isen - men nu så tycker jag att han börjar ta för sig mer, om inte tillräckligt, men han försöker ju iaf. Hur Adam Calder är på träningarna kontra Fagervalls syn på det hela - det vet väl ingen mer än Fagervall, men min ståndpunkt är klar, gör om och gör rätt.

/T5!!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag delar din observtion Daniel. Problemet är ju inte bara Calders egna prestation. Han har förstört båda kedjorna han placerats i. Det är för jobbigt att konstant spela shorthand. Inte ens Romö orkar spela för två spelare en hel match. :cry:
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Det är ansträngande för såväl Lakers ekonomi som rykte bland publik och hockeyintesserade att säsong efter säsong hålla på och sparka spelare och byta ut under brinnande säsong. Vad kan en värvning av en hyfsad målskytt (riktiga stjärnsnipers är svåra att hitta under off-season, och inte direkt lättare när säsongen är igång) göra för Lakers slutposition i tabellen när vi räknar ihop framåt våren? Kanske en åttondeplats istället för en niondeplats. Är det värt att riskera det långsiktiga tänkandet med ett ständigt köp-och-sälj, köp-och-sälj?

Sen kan jag bara instämma i Jonathan Persson-liknelsen, fullständigt utskälld för ett par veckor sen, och nu rosad. Man kan inte ge ett helt lag hur mycket tid som helst, men däremot enskilda spelare. Hade Lakers plockat en poäng så här långt och varit helt under isen hela laget hade det varit dags att göra ändringar snart, men inte när vi ligger mitt i tabellen (där vi förväntas ligga av de flesta) och gjort två dåliga matcher, varav den ena mot Malmö, tippade seriesegrare.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Gretzky wrote:Vad kan en värvning av en hyfsad målskytt (riktiga stjärnsnipers är svåra att hitta under off-season, och inte direkt lättare när säsongen är igång) göra för Lakers slutposition i tabellen när vi räknar ihop framåt våren?
Menar du i din välformulerade plädering att värvningen av Adam Calder inte håller måttet?
Gretzky wrote:Man kan inte ge ett helt lag hur mycket tid som helst, men däremot enskilda spelare
Intressant - hur lång tid tycker du att man ska ge en artistkontrakterad spelare innan man ser att denne kan leverera vad som är förväntat?

/T5!!
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Det jag menar är att om vi ersätter Calder med en hyfsad målskytt (för någon äkta ninja lär vi inte finna som är tillgänglig så här i mitten av oktober) så kanske det gör tre poäng på det totala i slutändan. Calder har inte varit bra, det skulle bara en idiot eller förälskad tonårstjej kunna hävda, men det är knappast enbart Calders fel att vi förlorat två raka matcher.

Som nån Nyköpingssupporter sa, Trent Hunter åkte mest omkring och såg vilsen ut hela förra hösten. Det kanske är helt rätt att bänka Calder ett par matcher, och verkligen förklara för honom vad klubben förväntar sig av honom som spelare, så att det inte blir som med Defauw förra året, som var här för att "träna på sin teknik".

Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

För ekonomin betyder det i VÄRSTA fall ingenting. Full lön i 5 månader till om man inte hittar någon som vill ta över hans kontrakt. Dessutom kanske han kan hjälpa Osby att hålla sig kvar i ettan, vilken gynnar VLH indirekt. Vi får också igång Romös line igen. Rosén går in och tar fjärde kedjan (lite tidigt men tvunget). Kanske klarar han det redan nu?

Jag tycker inte detta går att jämföra med J.Persson-diskussionen då den berodde nästan uteslutande på C70:s uppfattning. (Inte för att C70:s uppfattnng är mindre värd - men för att den var ensam)

Visst blir det skriverier om Calder lämnar Lakers A-lag för spel någon annanstans. Men det borde också skada vårt anseende om vi låter en lallare uppta en plats i laget, när det finns de som vill KÄMPA.
Daniel
Forumterrorist

Post by Daniel »

väl talat varanen :ok:
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Gretzky - jag håller definitivt med dig i ditt resonemang. Man kan ju givetvis inte lasta Calder för dessa två förlusterna - MEN jag tycker ändock att Calder inte på låååånga vägar uppfyllt de kriterierna som (jag hoppas Växjö lakers) hade på honom.
Vad ska man göra - mig inte veta. Jag villa se en NINJA alt en SNIPER i laget - det behövs...
På tal om DeFauw - jag tycker att Växjö Lakers ska skippa honom som talangscout. Hans rekommendationer hoppas jag att Växjö Lakers hädanefter tar med en näve salt...

/T5!!
Last edited by C70T5 on 18 October 2005, 00:48, edited 1 time in total.
Daniel
Forumterrorist

Post by Daniel »

ja Timrå vet vad dom ska göra när det inte fungerar

http://hockeymagasinet.fpgroup.se/cldoc ... /15391.htm
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Calder ligger på samma poäng dvs 2 som Johan Andersson, Romö och Messa.
Enpoängare så här långt är Markusson, Pikkarainen och Selander.
Nollor är Honkanen, Sundbom, Persönerna Christoffer och Jonathan samt Daniel Johansson.

Statistiken ljuger ALDRIG (såvida inte spelaren har en uttalad defensiv uppgift och ENDAST spelar box). Iofs har Adam ingen vidare +/- stat. (inte ens på Eva 8O )

Att påstå att anledningen till att Romö slocknat beror på Calder tycker jag inte är hundra rättvist... till en viss del, visst. Å andra sidan skiftades Markusson och Johan A mot Malmö med resultatet_____?????

Utifrån statistiken ovan är det ett antal som borde få en liten blåslampa i lilla häcken för ALLA måste bidra. Vi är ju ett lag för h-e!!!

Nu är det inte så att jag bestämt har sagt att vi ska behålla honom... har sagt att jag vill avvakta några omgångar till innan han ev sätts i kanonen. Och om han lyckas så lovar jag (tror jag) att inte säga Vad var det jag sa!!!

G. B. Shaw
calle73
Forumdemon

Post by calle73 »

Jag hoppas på att han visar upp ordentligt vad han kan nu i morgon, annars tycker jag nog att vi ska skicka tillbaka honom till england!

Det är bättre att satsa på en ung spelare som Rosén som är hungrig och verkligen vill visa vad han kan!
Eller också satsa på Finska spelare som Aki och Ville som jag tror bättre passar in i det svenska spelet.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Eller varför inte lyfta upp en egen junior. Vi hade ju ett par som spelade i en del träningsmatcher och som inte gjorde bort sig på nåt sätt.
Lille meg
Forumproffs

Post by Lille meg »

Daniel wrote:ja Timrå vet vad dom ska göra när det inte fungerar

Och Timrå vet hur dom skaffar en ny: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 63,00.html
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Lille meg wrote:
Daniel wrote:ja Timrå vet vad dom ska göra när det inte fungerar

Och Timrå vet hur dom skaffar en ny: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 63,00.html
Hade inte vi en superspelare förra säsongen som oxå varit med i USA:s VM-trupp? Tillika amatör-talang-scout :?

Den här är säääkert myyycket vassare. Vi grattar Timrå... som dessutom snuvade honom mitt framför näsan på Färjestad... vilket gläder mig EXTRA mycket!!!

G. B. Shaw
Elmer
Forumamatör

Post by Elmer »

En intervju med Adam Calder hade varit intressant att höra..

Han kanske kan reda ut ett och ett annat frågetecken!?
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

En intervju med Adam Calder har JU redan gjorts - en väldigt intressant sådan. Man får bla reda på att...

- Adam Calder tycker att det är samma väder i Sverige som i Kanada...

- Adam Calder har lite svårt för att handla mat i affären...

- Adam Calder kör bil med en manuell växellåda...

- Adam Calder råkade hamna i Växjö pga att han kände en kille (DeFauw) som kände Evertsson...

- Adam Calder tycker att spelet i england är fysiskt tuffare än vad det är i sverige...

- Adam Calder tycker att han är en bra tvåvägsspelare på isen som gör det han ska både offensivt och defensivt...

Läs hela intervjun här -> Intervju - Adam Calder

/T5!!
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

c70t5 wrote: - Adam Calder tycker att han är en bra tvåvägsspelare på isen som gör det han ska både offensivt och defensivt...
Haha, än så länge har han ju inte ens vart ivägen för motståndarna på isen. :lol:
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

I frågan om Calders vara eller inte vara i Lakers kan man väl säga att det finns två filosofier eller skolor att gå efter.

Den första handlar om att så snabbt som möjligt inse ett man gjort ett misstag och rätta till det. Här går det alltså ut på att redan när man märker att en spelare inte håller måttet vidta åtgärder för att byta ut denne mot en mer produktiv dito. Den andra går ut på att visa tålamod, ge en spelare som inte reder ut sitationen tid att anpassa sig till sin nya omgivning och inte ta ett förhastat beslut.

I detta fall skulle jag vilja ge Calder mer tid, tålamod är något som till viss del gått förlorat i dagens samhälle. Men, vad som är den rätta vägen i varje enskild situation kan man aldrig med säkerhet veta förrän det är för sent.

Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag håller med er som skriver att Calders värvning så här långt är en flopp. Jag tycker också att en spelare med sk artistkontrakt ska gå direkt in i laget och tillföra laget också, annars är det ett misslyckande.

Men samtidigt är jag inte förvånad att det blev så här, det var ett tämligen osäkert kort för samtliga, man tittade på videosekvenser och hörde vad andra sa, utan att själva vara på plats. Och då handlar det om en liga i England, som knappast någon vet på vilken nivå spelet håller.

Nä, ta hem en spelare som kan sin sak och låt inte hans utveckling stanna, jag tänker på Rosén.
cmb
Forumentusiast

Post by cmb »

Ha n kan bättre slowstarter kanske, ni så väl ifjol minns en viss Trent.
Lakers mot 3dje place.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jovisst, men man inte alltid tro, att det ska gå som i Trenters fall och har man bara ett sexmånaders kontrakt, så kan man inte vänta hur länge som helst, så hans kvalitéer får snart visas tror jag, om det ska bli något.
Post Reply