Krönika

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Nybban
Forumamatör

Krönika

Post by Nybban »

En helt okej krönika eller var tycker ni?

http://www.nybrovikings.com/visa.php?artikel=051010
Röd o Svart o Vit
Hofnar
Forumentusiast

Post by Hofnar »

Ännu en i raden av frustrationskrönikor.

Han har poäng, men han har också fel. Visst, domare blir inte avstängda som spelare blir, men de bedöms av domarkontrollanter. Dessa "betyg" ligger sedan till grund när det gäller att flytta upp/ner domare i seriesystemet.
Ju högre serie man dömer, desto mer deg tjänar man. Det är ju deras morot.
Likaså kan en domare degraderas om han inte sköter sig. Vi hade en domare i division 1 södra (innan Allsvenskan startade 99) från Glimåkra vid namn Peter Wedenell. Han var inte bra. Han försvann, och senast jag såg honom döma (det var några år sedan) så var det en J20-match.

Att börja stänga av domare tror jag är fel väg att gå. Vi har de domare vi förtjänar. De är glada amatörer, som långt ifrån kan leva på sitt domaryrke ens i Elitserien.
"Vi" (föreningarna) är ju inte intresserade av att avlöna domare, och då får vi dras med de glada amatörerna.

Däremot tycker jag det är rakryggat av Morgan och gå ut och erkänna att han gjorde fel, att han fick ett hjärnsläpp och på något sätt glömde bort att han är ett "dött" föremål på isen.
Denna gången "tjänade" Rögle på detta, men gudarna ska veta att vi fått vår beskärda del av domslut mot oss också.
Hade jag varit lika frustrerad som Nybrofansen verkar vara, så hade jag också kunnat skriva krönikor om domare som avgjort matcher till vår nackdel.
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Hofnar wrote:Vi hade en domare i division 1 södra (innan Allsvenskan startade 99) från Glimåkra vid namn Peter Wedenell. Han var inte bra. Han försvann, och senast jag såg honom döma (det var några år sedan) så var det en J20-match.

Däremot tycker jag det är rakryggat av Morgan och gå ut och erkänna att han gjorde fel, att han fick ett hjärnsläpp och på något sätt glömde bort att han är ett "dött" föremål på isen.

Denne man dömde jag vissa matcher tillsammans med under 80-talet. Den största anledningen till att han inte var populär bland spelarna var att han vägrade prata med dom. Han hade inte glimten i ögat... var en paragrafryttare. Hans totala motsvarighet var Kjell Bäckgren från Sösdala... rak, ärlig och fullkomligt charmig. Några axplock... "You were hopping" fick en kanadick till svar på undran varför han blev utvisad eller när två spelare slogs och Kjell åkte emellan och skrek "Break!!!". Spelarna särades på och Kjell skrek igen "Box!!!". Alla bara garvade.
Lars "Negern" Henriksson var likaså en som kunde ta spelarna på rätt sätt. Idag verkar inte den domaretypen finnas. Tyvärr.

När det gäller krönikan förstår jag ärligt talat inte vad krönikören åsyftar. Framgår inte av texten varför Morgan skulle läsa regelboken.

Alla människor kan ha en dålig dag... vissa mer än andra... vissa domare nästan alltid (läs Stenström!!!). Att stänga av en domare funkar inte. Förbundet skickar ut granskare som poängsätter domarnas insatser. Ibland undrar man dock vad resultatet av en dålig poäng i praktiken innebär. Dels borde en dålig match innebära att domaren automatiskt blir granskad i nästa match, dels borde flera bottennapp innebära att domaren får "varva ned" i en lägre division ett tag.

Tyvärr vet jag att nyrekrytering av domare inte är den enklaste av uppgifter... och resultatet av det ser vi allt som oftast i näst högsta serien.

Målkameror tackar jag JA till!!! En missad utvisning kan jag leva med, men ett missat mål är värre.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
NiGy
Forumproffs

Post by NiGy »

Två huvuddomare tycker jag verkar bra men lite dyrare.
Man passar så att säga en planhalva var, en nära och en från distans. Inte tokigt alls och domaren slipper att ha ögon i nacken.

Sedan att jämställa avstägning efter ett slagsmål och ett felaktigt domslut, nja.... det är väl grovt.
Visst kan en "dålig" domare reta gallfeber på mig också men jag vill inte byta med honom och den "dåliga" domare är med största sannolikhet bättre än dom flesta på läktaren!

Visst finns det en tendens att halva publiken tycker att domaren var bra och andra halvan tycker att han var den sämsta man sett!
Alla har rätt till min åsikt!
Post Reply