Scouting

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Supporter
Inaktiverad användare

Scouting

Post by Supporter »

Jag har funderat på hur mycket tid som Lakers lägger ner på scouting? Någon som är kunnig i ämnet, och som kan tala om hur Lakers arbetar med scouting av spelare? Vilka scoutar? Vad har man för kontakter? ("Spioner"?) Hur bedömer man en spelare som värvas från från Amerika? Bara genom videoinspelningar, eller? Har Lakers scoutare på plats i Amerika för framtida värvningar?

Paukkunen visade väl sig inte vara så välscoutad, och det erkände man väl, att man inte var så noggrann i fallet med finnen. Det var ju ändå Supporterspelaren-pengarna, "våra" pengar, och vilken flopp det blev sen..

En annan fråga: Hur upptäckte man ex. Saviano, Nolan, Marsh, McHöft?
Kungen
Forumamatör

Post by Kungen »

man, alltså den personen i Lakers som ansvarar för spelartruppen, läser på forum som detta, där experter som du själv skriver och utifrån detta bedömmer vilka spelare som är intressanta.
Alla annan scouting är onödig och obefintlig....
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

De satsar för LITE, men har dock lyckas med en del värvningar ändå.

Det effektivaste sättet att bli kostnadseffektiv som klubb är att Heltidsanställa scouter jämfört med att kasta tärning bland Agenterbjudandena, Evert har dock viljan att göra ett bra jobb och lyckats bitvis mer kosing behövs som avsätts för detta ändamål.
In Hinkum Veritas
Bizon
Forumdemon

Post by Bizon »

Heltidsanställa scouter?? är det någonting som du tror att någon allsvensk ishockeyklubb har råd att göra?

Jag tror inte ens att det är några elitklubbar som har heltidsanställda scouter, men där kan jag ha fel och kommer säkert att få det påpekat. Men vi spelar inte i NHL så vi får nog fortsätta att köra på det spåret som har används sen tidigare. :o
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Kungen wrote:man, alltså den personen i Lakers som ansvarar för spelartruppen, läser på forum som detta, där experter som du själv skriver och utifrån detta bedömmer vilka spelare som är intressanta.
Alla annan scouting är onödig och obefintlig....
Hahaha :lol:
Ja här kan vi vår sak!
Undrar under vilket nick Roger Hansson är reggad? Är det du Kyparn?
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Man gör antagligen mycket scoutning via dvd för att sedan specialstudera påplats.
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Supporter
Inaktiverad användare

Post by Supporter »

Bizon wrote:Heltidsanställa scouter?? är det någonting som du tror att någon allsvensk ishockeyklubb har råd att göra?

Jag tror inte ens att det är några elitklubbar som har heltidsanställda scouter, men där kan jag ha fel och kommer säkert att få det påpekat. Men vi spelar inte i NHL så vi får nog fortsätta att köra på det spåret som har används sen tidigare. :o
Jag tror nog att klubbar med 100-120 mille i omsättning/år har råd med en eller två scouter som enbart kan koncentera sig på tänkbara nyförvärv som klubben vill ha. Det är väl bl.a. sådant man ska satsa pengar på när man har den plånboken.
Finns det dvd inspelningar på alla spelare då? Om inte, vad gör man då? Allsvenska spelare kan man ju iofs alltid ha ögonen på när man möter varandra minst 3 ggr/säsong.

Här är en intervju med Percy som förklarar lite i alla fall hur Malmö arbetar med scouting. Vet inte om det framgick ifall de hade någon heltidsanställd.

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/ar ... ?id=187195
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Alldeles säkert.
Men Lakers omsätter knappt 20.....
Supporter
Inaktiverad användare

Post by Supporter »

Jag vet inte hur dyr en scout är.
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Inte jag heller. Antagligen väldigt olika beroende på kunnande, klubbtillhörighet, nationalitet mm.
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Supporter wrote:Jag vet inte hur dyr en scout är.
Bara att gå in och kolla. http://www.scout.se/ :lol:
Supporter
Inaktiverad användare

Post by Supporter »

Nu är jag inte med alls..vad menar du?? Vad är roligt??? :roll:

Skojar bara :wink:
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Dessvärre har Bizon rätt, INGET Allsvenskt Lag har någon heltidsanställd talangscout.
Däremot så börjar Elitserielagen att vakna i detta ämne, skulle tro att de fem stora Klubbarna sannolikt lägger ut minst en anständig årslön på sin scoutingverksamhet, hur summan diponeras kan givetvis varieras tex. två Halvtid osv :wink:

Evert har vid flera tillfällen påtalat vikten av seriös scouting så också mångas favorit Wikegård, detta är viktiga saker för Seriösa klubbar från NHL och neråt. Dess har en stab med 10-talet scouter var som har sina geografiska områden och ligor som förser klubbarna med tänkbara namn för Draften.

NHL-lagen har självfallet en annan budget än Lakers ,MEN det ger ändå vinst med avsatta pengar för scouter oavsett nivå.

Räknexempel! Vad kostade Paukkanen i lön, skulle räckt till Heltidsanställd Talangscout, nu får Evert sköta det mesta Sportchef/Talangscout/ass.Tränare, en misstänkt tung arbetsbörda vilket kan leda till att en VÄGG dyker upp så småningom.

Felvärvningar blir mycket kostsamma i längden, de kan göras mindre vanliga om scoutingen görs genom seriös scouting och inte som en bisyssla.
In Hinkum Veritas
Bizon
Forumdemon

Post by Bizon »

Men tyvärr är det ju så att scouterna också gör felvärvningar osv. så det svårt att räkna så..
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Precis... fastän alla NHL-lag har scouter är det många spelare som lagen värvar som inte slår väl ut eller presterar det man önskat... så även om man har scouter betyder ju inte detta att alla värvningar blir bra, men däremot minskar antagligen riskerna...
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Supporter
Inaktiverad användare

Post by Supporter »

Jag tänkte att man kunde diskutera en annan sak under samma tråd, som till viss del handlar om scouting.

Fråga 1
Eftersom jag förväntar mig att Evertsson ensam är regissör till lagbygget 07/08, är det någon som vet hur han sorterar spelare, varför han värvar en speciell back, forward eller center?
Värvar inte Evertsson utifrån vilken pusselbit av spelarkaraktär som han behöver i lagbygget eller just till en viss kedja? Eller värvar han bara spelare som är bra, utan att man vet om de passar med andra spelare eller inte? Se på Bofors vilken "pannkaka" det blev 06/07 när deras lagbygge mot elitserien floppade i serien. De värvade bl.a. Bulow och några utländska spelare m.fl.

Fråga 2
Vilken spelare ersätter ex.
Chrille
Yngvesson
Bois
Jarno..fler?
Last edited by Supporter on 24 August 2007, 18:30, edited 3 times in total.
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Vissa spelare värvar nog sportchefer bara för att dem är bra, men de flesta värvas nog för att passa in... om man bortser från MIF-Peter då som bara värvar spelare som är är/verkar bra, sen spelar det ingen roll om dem passar in! :wink:
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Post Reply