Omsättning
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Omsättning
Lakers omsätter 18 miljoner/säsong/år.
Om man ser på denna säsongens omsättning av spelare, som jag förmodar kommer att inkludera två transatlanter, är det någon som vet eller kan uppskatta hur stor del av denna summa som exempelvis spenderas på:
1. Övergångssummor (nya spelare=värvningar)
2. Löner (spelare)
Om man ser på denna säsongens omsättning av spelare, som jag förmodar kommer att inkludera två transatlanter, är det någon som vet eller kan uppskatta hur stor del av denna summa som exempelvis spenderas på:
1. Övergångssummor (nya spelare=värvningar)
2. Löner (spelare)
...
Vet du hur det funkar då? En spelare måste ju vara värd någonting, i form av en prislapp när man går från en klubb till en annan..tycker man..eller? Hur gick det till i Bois fall, och vad fick Lakers för honom när han gick till Frölunda? Ett ½ kilo kaffe?
För att svara på din fråga.
Övergången till Frölunda gav inte mer än ett smärtsamt konstaterande att Bois skall prova lyckan i Frölunda. (dvs inte en peng)
Däremot är det väldigt bra för klubbens framtida möjligheter att värva spelare att man visar upp för spelare/agenter att det finns spelare som kan utvecklas i Växjö och få möjligheter att prova på ES.
Detta är super viktigt för en så pass ung klubb som Lakers är..
Övergången till Frölunda gav inte mer än ett smärtsamt konstaterande att Bois skall prova lyckan i Frölunda. (dvs inte en peng)
Däremot är det väldigt bra för klubbens framtida möjligheter att värva spelare att man visar upp för spelare/agenter att det finns spelare som kan utvecklas i Växjö och få möjligheter att prova på ES.
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
...
Men varför pratar man ibland om att en spelare är för dyr? Om det inte rör sig om några övergångssummor, beror det i så fall på att spelarens månadslön är så hög att den inte går att finasiera? Går exempelvis supporterspelaren (ca 270 000 kr) för att finansiera dennes månadslön under en säsong?Beckis wrote:För att svara på din fråga.
Om en spelare ej står under kontrakt kostar det inget att värva denna.
När man säger att en spelare är för dyrt, så är det dennes lön som blir för hög.
Ja, de pengarna går till att betala supporterspelare och de omkostnaderna kring denne. Om den slanten räcker och blir över eller ifall klubben får skjuta till är ju en annan femma.
Frölunda ger inte kaffe vid övergångar, möjligtvis Färjestad eller Brynäs. Eller om dom får oväntat besök.
När man säger att en spelare är för dyrt, så är det dennes lön som blir för hög.
Ja, de pengarna går till att betala supporterspelare och de omkostnaderna kring denne. Om den slanten räcker och blir över eller ifall klubben får skjuta till är ju en annan femma.
Frölunda ger inte kaffe vid övergångar, möjligtvis Färjestad eller Brynäs. Eller om dom får oväntat besök.
Last edited by dolitle on 1 August 2007, 13:24, edited 1 time in total.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Ha ha hadolitle wrote:Om en spelare ej står under kontrakt kostar det inget att värva denna.
När man säger att en spelare är för dyt, så är det dennes lön som blir för hög.

så här såg Omsättning ut 2006/2007: i elitserien
Malmö: Omsättning: 80 milj kronor.
Djurgården: Omsättning: 70 milj kronor.
Luleå: Omsättning: 75 milj kronor.
Skellefteå: Omsättning: 62 milj kronor.
Timrå: Omsättning: 85 milj kronor.
Mora: Omsättning: 70 milj kronor.
Brynäs: Omsättning: 100 milj kronor.
Linköping: Omsättning: 115 milj kronor.
Frölunda: Omsättning: 120 milj kronor.
Färjestad: Omsättning: 125–130 milj kr.
Modo: Omsättning: 125 milj kronor.
HV 71: Omsättning: 110–120 milj kr.
Malmö: Omsättning: 80 milj kronor.
Djurgården: Omsättning: 70 milj kronor.
Luleå: Omsättning: 75 milj kronor.
Skellefteå: Omsättning: 62 milj kronor.
Timrå: Omsättning: 85 milj kronor.
Mora: Omsättning: 70 milj kronor.
Brynäs: Omsättning: 100 milj kronor.
Linköping: Omsättning: 115 milj kronor.
Frölunda: Omsättning: 120 milj kronor.
Färjestad: Omsättning: 125–130 milj kr.
Modo: Omsättning: 125 milj kronor.
HV 71: Omsättning: 110–120 milj kr.
-
- Forumdemon
...
Hur ska Lakers locka fler människor att vilja gå och titta på hockey i Laker Dome? Alla kan ju inte vara intresserade av hockey, men för att komma upp i omsättningar i nivåer som Malmös, och med Lakers publiksiffra på i genomsnitt 2500 pers/match räcker det inte långt för att kunna omsätta 80 mille. Vad har elitserielagen för sponsorer som inte Lakers har, om det nu är dom som pumpar in dessa pengar? Hur många miljoner får elitserielagen från ishockeyförbundet/år?
Det är väl förståerligt att storstädernas hockeylag kan ha publiksiffror allt från ca 5000- och uppåt när invånarantalet är så pass mycket större. Lakers kan ju inte fylla ishallen NU ens om Nybro, Rögle kommer på besök, så hur ska detta infrias? Räcker det bara med att bygga en större ishall, så kommer det 1000-2000 till? Det vore väl ytterst märkligt i så fall.
Det är väl förståerligt att storstädernas hockeylag kan ha publiksiffror allt från ca 5000- och uppåt när invånarantalet är så pass mycket större. Lakers kan ju inte fylla ishallen NU ens om Nybro, Rögle kommer på besök, så hur ska detta infrias? Räcker det bara med att bygga en större ishall, så kommer det 1000-2000 till? Det vore väl ytterst märkligt i så fall.
Ofta räcker det att ett lag går upp till elitserien för att publiken ska komma. Lilla staden Mora hade omkring 1000 i snitt åren i allsvenskan innan dom gick upp. Första säsongen i högsta serien ökade snittet till 4300, endast 200 ifrån fullsatt. Detta utan att bygga om arenan speciellt mycket. Att Växjö ökar sitt snitt till 6000 om dom tar sig till elitserien med ny arena ser jag som en självklarhet.
-
- c/o LL´s Forum
Gäller ju för Lakers,supporterklubben,sponsorer att försöka få så många som möjligt att gå på matcherna.Snacka hocky överallt oavsett vad det gäller.Visa att det är detta som är, ska bli det största i kronoberg.Spelar ingen roll vad det är vi marknadsför.Halvapotten,supporterspelaren,matchprogram eller vad ni vill.Lakejerna har fått ett fantastiskt erbjudande i år igen av Lakers för sersongskortet.Marknadsför detta på skolor,gator å torg så att folk utomkring vet om det.Hur många är här inne eller på www.vaxjolakers.se om de bara är måttligt intresserade av lakers?????Det är massan vi måste sätta klorna i för att få så många som möjligt att gå på några matcher mer än vanligt.varge person som aldrig har varit i växjö ishall är viktig.Kanske en ny lakej.vad vet jag.Sen har vi ju smp som ett jäkligt bra fönster utåt.Kanske ett repotage om tifogruppenl,supporterspelaren,Tjeckienresan,Invationresa eller liknande.Syns man inte finns man inte så enkelt är det.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
...
Det är ju ändå märkligt eller rent av fantastiskt om det vore så här enkelt. Varför fyller inte Lakers sin ishall idag då för? Är det inte tillräckligt anpassat för barnfamiljer? Folk har ju också sina skäl till varför de inte vill spendera pengar på hockey eller så är det helt enkelt så att de är ointresserade. Hur ska man locka dessa? KAN man locka dessa? HUR? Det är uppenbarligen någon mekanism som gör att matcherna drar till sig mer folk när ett lag går upp i elitserien eller bygger en större hall. Och det tror jag det, att det skulle komma fler människor utanför Växjö till matcherna om Lakers gick upp i elitserien.
Men..för att ta en parallell..om ni skulle vara ointresserade av att gå på museum eller på konstutställningar, skulle ni gå på dessa gallerier om de skulle bygga ut ställena då? Jag tänker även på en klar Arenastad utan Öster i Allsvenskan. Funkar det? Jag skulle ändå inte gå dit om jag redan var ointresserad av Öster eller fotboll över huvud taget. Däremot skulle jag lockas ifall de hade några schyssta butiker, men tyvärr inte av fotbollen.
Hur ska ni locka mig då?
Men..för att ta en parallell..om ni skulle vara ointresserade av att gå på museum eller på konstutställningar, skulle ni gå på dessa gallerier om de skulle bygga ut ställena då? Jag tänker även på en klar Arenastad utan Öster i Allsvenskan. Funkar det? Jag skulle ändå inte gå dit om jag redan var ointresserad av Öster eller fotboll över huvud taget. Däremot skulle jag lockas ifall de hade några schyssta butiker, men tyvärr inte av fotbollen.
Hur ska ni locka mig då?
Last edited by Supporter on 1 August 2007, 20:54, edited 2 times in total.
...
Jo, men jag har ändå inte fått något riktigt bra svar på varför de skulle lockas av en större arena om de redan var ointresserade av hockey? Dessutom, ännu märkligare är det, för om ett lag går upp i ES, så lär väl biljettpriset öka markant. Det tycker jag inte skulle locka desto mer.
Last edited by Supporter on 1 August 2007, 20:52, edited 1 time in total.
...
Då är vi människor bra korkade tycker jag ifall det bara beror på detta
Jag skulle inte lockas ändå. Det finns restauranger överallt där jag kan äta en god middag en fredagkväll.
Hur många ensamstående mammor skulle ha råd att gå på hockey i ES upp till tre kvällar i veckan? Lakers hade kanske behövt konstruera ett alldeles speciellt "prispaket" för bara denna gruppen. Eller är det bara de rika som kan gå på hockey i ES och lösa dessa abbonemang?
Som sagt, tycker du verkligen själv Serra, att restauranger, VIP-loger och tillgänglighet (vad du menar med det?) är skäl nog för att annat folk ska vilja komma och titta på hockey?

Hur många ensamstående mammor skulle ha råd att gå på hockey i ES upp till tre kvällar i veckan? Lakers hade kanske behövt konstruera ett alldeles speciellt "prispaket" för bara denna gruppen. Eller är det bara de rika som kan gå på hockey i ES och lösa dessa abbonemang?
Som sagt, tycker du verkligen själv Serra, att restauranger, VIP-loger och tillgänglighet (vad du menar med det?) är skäl nog för att annat folk ska vilja komma och titta på hockey?
Last edited by Supporter on 1 August 2007, 21:08, edited 1 time in total.
Vad är det du vill Supporter? Vad vill du få ut av dina skriverier?
En helt hockeyointresserad person kommer förmodligen inte gå och titta på hockey. Varför lägga så stort engagemang på dom som inte vill? Det finns många inom 5-10 mils radie som är intresserad av att se bra ishockey, framförallt elitseriehockey. Men även bra allsvenskhockey.
En bra arena skulle inte sänka publiksnittet.
En helt hockeyointresserad person kommer förmodligen inte gå och titta på hockey. Varför lägga så stort engagemang på dom som inte vill? Det finns många inom 5-10 mils radie som är intresserad av att se bra ishockey, framförallt elitseriehockey. Men även bra allsvenskhockey.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Dolitle! Vad jag vill? Vad jag vill få ut av mina skriverier? Är inte detta ett diskussionsforum kanske? Om du inte förstår kan du alltid börja om och läsa från början, så kommer du säkert på vad det är jag skulle vilja få svar på.dolitle wrote:Vad är det du vill Supporter? Vad vill du få ut av dina skriverier?
Synd att jag fick lika dumma och innehållslösa svar från dig som av Serra. Bättre jag ringer till Färjestad eller HV. Av er får jag inga bra svar.
Last edited by Supporter on 1 August 2007, 21:21, edited 2 times in total.
Dolitle..du skrev det här "Det finns många inom 5-10 mils radie som är intresserad av att se bra ishockey, framförallt elitseriehockey. Men även bra allsvenskhockey". Det är inget svar på min frågeställning.
Men varför skulle dessa komma och se på hockey, de du menar, bara för att man bygger en större arena med restauranger, VIP-loger? Då menar jag folk som ännu inte sett på ex. Lakers eller de som avböjer att komma till Laker Dome. Så varför kommer inte de NU som ändå har litegrann intresse av hockey?
Så varför kommer inte dessa människor inom 5-10 mils avstånd NU då för?
Men varför skulle dessa komma och se på hockey, de du menar, bara för att man bygger en större arena med restauranger, VIP-loger? Då menar jag folk som ännu inte sett på ex. Lakers eller de som avböjer att komma till Laker Dome. Så varför kommer inte de NU som ändå har litegrann intresse av hockey?
Så varför kommer inte dessa människor inom 5-10 mils avstånd NU då för?
Du har hajjat lite i alla fall vad det är jag vill ha svar på.erok wrote:Gäller ju för Lakers,supporterklubben,sponsorer att försöka få så många som möjligt att gå på matcherna.Snacka hocky överallt oavsett vad det gäller.Visa att det är detta som är, ska bli det största i kronoberg.Spelar ingen roll vad det är vi marknadsför.Halvapotten,supporterspelaren,matchprogram eller vad ni vill.Lakejerna har fått ett fantastiskt erbjudande i år igen av Lakers för sersongskortet.Marknadsför detta på skolor,gator å torg så att folk utomkring vet om det.Hur många är här inne eller på www.vaxjolakers.se om de bara är måttligt intresserade av lakers?????Det är massan vi måste sätta klorna i för att få så många som möjligt att gå på några matcher mer än vanligt.varge person som aldrig har varit i växjö ishall är viktig.Kanske en ny lakej.vad vet jag.Sen har vi ju smp som ett jäkligt bra fönster utåt.Kanske ett repotage om tifogruppenl,supporterspelaren,Tjeckienresan,Invationresa eller liknande.Syns man inte finns man inte så enkelt är det.
Intresserad av hockey, det måste man nog vara för att över huvud taget vilja se på hockey "live", om det nu inte är för ex. föräldrars barns skull och intresse de kommer. Om det är restaurangerna som lockar, vad är det då folk vill äta om inte en varm korv med bröd? Stannar folk hemma för detta? Jag kanske är något ironisk i mina uttalanden, men jag hoppas ni ändå förstår vart jag vill komma. Jag är inte helt humorlös, som ni kanske kan förstå.
Det är ju en mekanism (som man kanske inte kan förklara, eller?) som gör att fler kommer och vill se på hockey "live" och betala för det bara för att ett lag går upp i ES.
Vad är det då för "marknadsföring" som ska locka fler åskådare?
Supporter, en ny hall drar mer folk, nytt folk till matcherna. Det är konstaterat och inget konstigt alls. Handlar bland annat om att attrahera marginalåskådare som går nån gång emellanåt. Skulle tro att antalet unika besökare under en säsong är skyhögt över åskådarsnittet, bekvämlighet och utbud är sättet som används för att få fler besök per unik åskådare.
-Bra sikt för alla oavsett sitt eller ståplats
-Lätt att komma upp och ner från läktaren
-Lätt att komma till fik eller barer för den som önskar, eller bara gå en sväng i pausen
-Bekvämlighet och trivsel på alla plan, kalla det gärna tillgänglighet
Tror du inte på det så slipper du.
-Bra sikt för alla oavsett sitt eller ståplats
-Lätt att komma upp och ner från läktaren
-Lätt att komma till fik eller barer för den som önskar, eller bara gå en sväng i pausen
-Bekvämlighet och trivsel på alla plan, kalla det gärna tillgänglighet
Tror du inte på det så slipper du.
-
- Inaktiverad användare
Okej!,
På fråga A svarar Jag omsättning för spel i Elitserien ger automatiskt ca. 20 Miljoner i kassan från Hockeyligan från TV-intäkter.
På fråga B svarar jag, med en större hall så upplever FLER att De kan få en hygglig plats att betrakta matchen i från typ, Min Mor o Far 69/72 bast som inte pallar att stå.
På fråga C svarar Jag att det självklart är så att fler människor kommer att ta plats i ishallen som inte kan skilja på en puck och en innebandyboll och definitivt inte skriva inlägg här utan nöja Sig med att tala om på jobbet att det blinkar och pangar härligt i den Doomen.

På fråga A svarar Jag omsättning för spel i Elitserien ger automatiskt ca. 20 Miljoner i kassan från Hockeyligan från TV-intäkter.
På fråga B svarar jag, med en större hall så upplever FLER att De kan få en hygglig plats att betrakta matchen i från typ, Min Mor o Far 69/72 bast som inte pallar att stå.
På fråga C svarar Jag att det självklart är så att fler människor kommer att ta plats i ishallen som inte kan skilja på en puck och en innebandyboll och definitivt inte skriva inlägg här utan nöja Sig med att tala om på jobbet att det blinkar och pangar härligt i den Doomen.

In Hinkum Veritas
Supporter, gillar du film? Gör man det brukar man tycka det är trevligt att gå på bio. Hur många biobesökare tror du filmstaden skulle haft om den var ett plåtskjul med mögel, risiga träläktare, plaststolar, obefintlig sikt, sunkiga toaletter och 4 minusgrader???
Även om jag gillar biofilm så hade jag gett fan i att besöka filmstaden om den hade haft samma standard som ishallen. Hur många tror du inte det finns som gillar hockey men som resonerar likadant gällande ishallen, och därför väljer att stanna hemma????
...Men nu är ju våran filmstad väldig fräsch och fin därför går jag ganska mycket på bio.
Även om jag gillar biofilm så hade jag gett fan i att besöka filmstaden om den hade haft samma standard som ishallen. Hur många tror du inte det finns som gillar hockey men som resonerar likadant gällande ishallen, och därför väljer att stanna hemma????
...Men nu är ju våran filmstad väldig fräsch och fin därför går jag ganska mycket på bio.
Tack, äntligen! Jag bugar och tackar för svaren
Men vad är bra sikt kan man fråga sig? Är det att sitta på de högre sektionerna i Globen och titta på "myrhockey"?
Inte särskilt anpassat för äldre besökare.
Vi får väl se vad som sker efter den nya ishallens ombyggnad. Det var väl tänkt att den nya Domen ska rymma 5000-6000?

Men vad är bra sikt kan man fråga sig? Är det att sitta på de högre sektionerna i Globen och titta på "myrhockey"?

Vi får väl se vad som sker efter den nya ishallens ombyggnad. Det var väl tänkt att den nya Domen ska rymma 5000-6000?
Nu tycker ju inte jag att ishallen ser så illa ut som du kanske vill göra det till. (Toaletterna däremot skulle verkligen behöva fräschas upp) Hur såg ishallen då inte ut innan man renoverade en del av den (ex.läktarna)? När Växjö HC fanns såg jag på i stort sätt på varenda match trots att hallen redan då såg ut som ett "plåtskjul". Inte f-n brydde jag mig om det.Kjellsson wrote:Supporter, gillar du film? Gör man det brukar man tycka det är trevligt att gå på bio. Hur många biobesökare tror du filmstaden skulle haft om den var ett plåtskjul med mögel, risiga träläktare, plaststolar, obefintlig sikt, sunkiga toaletter och 4 minusgrader???
Och om det nu filmstaden var vår enda biograf i Växjö, så hade jag väl inte haft något annat val än att gå dit i alla fall. Bio är ju ändå bio, eller?