selander

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Låter bra, känns som ett bra byte hockeymässigt.
Kör så det ryker Robert :ok:
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Anfall
Forumproffs

Post by Anfall »

Jag tycker det är bra att Rosen får chansen, annars är möjligheten att utvecklas ganska liten. Och vad är det som säger att befintliga femmor förblir intakta? Det kanske stuvas om lite eftersom Selander och Rosen inte är samma speltyper. :dontknow:
Växjö Lakers, vinner mot alla!
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Kloka ord från Jocke Fagervall vad gäller hundår och att inte ha så bråttom med att slå igenom.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Gretzky wrote:Det var konstigt sagt av dig Charlamov. Jag skulle gissa att du tycker att det är en självklarhet att matcha fyra defensivt starka (läs spelförstörande) spelare i boxplay, den mest tydliga situationen när man i första hand fokuserar på att förhindra motståndarna från att göra mål.

Och lika självklart som att spelarna i en formation har olika roller, lika självklart tycker jag det är att olika situationer i en match kräver olika sorters formationer. Exempel på andra situationer som kan kräva ett defensivt tänk framför tuta-och-kör, skjut-och-gör-mål är i sista minutrarna när man försvarar en ettmålsledning, sekvenser i matcher när moståndarna lyckas etablera ett längre spelövertag eller tryck i offensiv zon, etcetera.

At kunna plocka bort motståndarna på samma sätt som Romö-Markusson-Jarno gjorde i sitt sista (Lakers näst sista) byte i matchen mot Hammarby är ett bra exempel.
Vad menar du med konstigt sagt??
Det jag sa var att enda anledningen till att man har en 4:e kedja som är spelförstörande är för att dom inte har råd att köpa dom med offensiva kvalitéer. Det är bara att kolla statistiken på 4:an... 13 matcher -- 2 poäng -- MINUS 12 i +/- stat!!! Saknar offensiva kvalitéer. Oomkullrunkeligt!!!

Sen sa jag oxå att spelarna i dom andra kedjorna SKA ha defensiva kvalitéer, som även kan utnyttjas i BP i ändrade konstellationer. Ex. Markusson, Johan A, Ville, Torsten, André P m.fl. Alla har defensiva kvalitéer.
I PP funkar det likadant, fast omvänt... ex. att både Torsten och Romö är inne samtidigt vid nedsläpp i motståndarens zon.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Charlamov wrote:Ärligt talat förstår jag inte resonemanget med att en kedja ska vara spelförstörare!?!?!?!?!?!?!?!?!? Ska 3 kedjor ha offensiva kvalitéer och 1 vara spelförstörare???
Det var detta jag tyckte var konstigt. Det låter som att du tycker att alla kedjor ska trumma på och köra anfallsspel.

Jag menar dessutom att de situationer när ett defensivtänk ska komma i första hand är många fler än bara "special teams". Därför är åtminstone EN spelförstörande kedja en modell som jag föredrar (om coachen matchar dem rätt vill säga). Och för att göra det bästa av situationen som vi har så föreslog jag en spelförstörande forward som ersättare till Selander av ett antal anledningar.

1. Det är (gissningsvis) svårare att hitta en offensiv än en defensiv forward under brinnande säsong.
2. Dalle är tyvärr i offensiv zon vad Calder är i defensiv zon, sjukligt anonym. Därför skulle resterande två spelare få det svårt att sätta tryck i anfallen i vilket fall som helst, med resultatet kontringar och mål i baken.

Mycket av de defensiva bristerna hos fjärdekedjan har jag redan (försökt) förklara i att Selander är en kroppsspelare och Dalle en positionsspelare. Lyckas man väl lura kroppsspelaren så uppstår ständiga 5-mot-4, 4-mot-3 etcetera.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Helt fantastiskt. Det andas optimism i Växjö Lakers. Man vill satsa och man vill framåt...

Härligt FagEvert - framåt kämpa VLH!

/T5!! :x :oops:
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Gretzky wrote:
Charlamov wrote:Ärligt talat förstår jag inte resonemanget med att en kedja ska vara spelförstörare!?!?!?!?!?!?!?!?!? Ska 3 kedjor ha offensiva kvalitéer och 1 vara spelförstörare???
Det var detta jag tyckte var konstigt. Det låter som att du tycker att alla kedjor ska trumma på och köra anfallsspel.

Jag menar dessutom att de situationer när ett defensivtänk ska komma i första hand är många fler än bara "special teams". Därför är åtminstone EN spelförstörande kedja en modell som jag föredrar (om coachen matchar dem rätt vill säga). Och för att göra det bästa av situationen som vi har så föreslog jag en spelförstörande forward som ersättare till Selander av ett antal anledningar.

1. Det är (gissningsvis) svårare att hitta en offensiv än en defensiv forward under brinnande säsong.
2. Dalle är tyvärr i offensiv zon vad Calder är i defensiv zon, sjukligt anonym. Därför skulle resterande två spelare få det svårt att sätta tryck i anfallen i vilket fall som helst, med resultatet kontringar och mål i baken.

Mycket av de defensiva bristerna hos fjärdekedjan har jag redan (försökt) förklara i att Selander är en kroppsspelare och Dalle en positionsspelare. Lyckas man väl lura kroppsspelaren så uppstår ständiga 5-mot-4, 4-mot-3 etcetera.
Håller INTE med dig!!! Har svårt att tänka mig att Fagervall, om han hade slantar köper in en fyra som bara förstör. Hur ska han matcha den? Endast när nöden säger att han måste förstöra för motståndaren eller? Som det har varit har han matchat den nästan hela matcherna.
Hemliga Fyrans kvalitéer visar sig i statistiken!!! Förhoppningsvis får Rosén spela center, J Persson och... helst en ny SPELARE istället för Dalle. Säger nej tack till vad han åstadkommer!

G. B. Shaw
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

det blir ingen ny spelare
Linkan
Forumentusiast

Post by Linkan »

Vet inte om det är bra eller dåligt eller inte spelar så
stor roll överhuvudtaget...
Lakers o Fbk i hjärtat.
[img]http://www.my-smileys.de/smileys2/hotjump_2.gif[/img]
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

serra wrote:det blir ingen ny spelare
Stämmer antagligen när du säger det Serra... du verkar ju sova mellan Fagervall och Evertsson :wink:

G. B. Shaw
Fetisov
Forumamatör

Post by Fetisov »

Charlamov wrote:
serra wrote:det blir ingen ny spelare
Stämmer antagligen när du säger det Serra... du verkar ju sova mellan Fagervall och Evertsson :wink:
....och det är väl så de höjer det grekiska snittet i en annan tråd...
Toby
Forumamatör

Post by Toby »

buck wrote:Jag gissar på Jimmy Svensson!!! 8O 8O
Hur känns det att samtidigt hata en spelare och samtidigt vilja ha honom hos er? Han håller ju elitserieklass enligt kung Wikegård.

Angående Selander så är det ju ganska klart att Fagervall gör sig av med alla problemspelare som Nyström och Arup tex.
Synd bara att det går ut över Växjös krogars omsättning. :wink:
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Toby wrote: Hur känns det att samtidigt hata en spelare och samtidigt vilja ha honom hos er?
Jo, men sen finns det nåt som heter ironi också... fast det är lika trist varje gång man måste påpeka att det är det... ;)
Angående Selander så är det ju ganska klart att Fagervall gör sig av med alla problemspelare som Nyström och Arup tex.
Läs artikeln... det var Selander själv som bad att få lämna laget.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Toby
Forumamatör

Post by Toby »

Läs artikeln... det var Selander själv som bad att få lämna laget.[/quote]

Jo visserligen men det kan ju förts en dialog innan då man bestämmer sig för en officiell anledning.

Det är bara mina egna spekulationer...
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Toby wrote: Jo visserligen men det kan ju förts en dialog innan då man bestämmer sig för en officiell anledning.
Jag citerar
- Vi har haft möten om hans utveckling, senast i förra veckan. Då tyckte jag att det kändes bra. Sedan fick jag reda på att han ville flytta i dag.
Dessutom finns Selanders egna ord på Lakers hemsida.

ALLT behöver inte vara konspirationer. ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Toby wrote:
buck wrote:Jag gissar på Jimmy Svensson!!! 8O 8O
Hur känns det att samtidigt hata en spelare och samtidigt vilja ha honom hos er? Han håller ju elitserieklass enligt kung Wikegård.
Det finns något som kallas hatkärlek .. i Svenssons fall är jag av den meningen hatar hans spelsätt när han är i andra klubbar ,men tror jag skulle älska honom om han vore i Lakers.
Inget tvivel om han gör nytta i det laget han spelar för.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
carl
Forumdemon

Post by carl »

Som jag ser det är Selander och Jimmie ungefär samma typ av spelare. Jag tycker dock att Jimmie har bättre speed och puckbehandling. Selander är väl något större fysiskt sett.

Selander kommer göra sanslöst mycket nytta i Borås. Jag hade velat se honom i Trojas tröja. En spelare som Selander kommer få många, många division 1-spelare att antingen vika ner sig eller se rött och på så sätt dra på sig utvisningar.
Troja - laget i hjärtat
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Det är i div 1 Selander hör hemma. Sen kan man inte jmf Selander och Jimmie Svensson på samma dag... skiljer 2 divisioner enl Wikegård och MIG!!! :wink:

G. B. Shaw
carl
Forumdemon

Post by carl »

Charlamov wrote:Det är i div 1 Selander hör hemma. Sen kan man inte jmf Selander och Jimmie Svensson på samma dag... skiljer 2 divisioner enl Wikegård och MIG!!! :wink:
Ja. Du och Wikegård har rätt i att det skiljer i kunskapsnivå på spelarna. Men jag sorterar de båda i samma kategori. I den kategorin hittar vi även spelare som Per Ledin, Emil Kåberg, Joel Lundqvist, Johnny Ågren, Christian Berglund etc., etc. Samma spelartyp - olika nivåer.
Troja - laget i hjärtat
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

carl wrote:
Charlamov wrote:Det är i div 1 Selander hör hemma. Sen kan man inte jmf Selander och Jimmie Svensson på samma dag... skiljer 2 divisioner enl Wikegård och MIG!!! :wink:
Ja. Du och Wikegård har rätt i att det skiljer i kunskapsnivå på spelarna. Men jag sorterar de båda i samma kategori. I den kategorin hittar vi även spelare som Per Ledin, Emil Kåberg, Joel Lundqvist, Johnny Ågren, Christian Berglund etc., etc. Samma spelartyp - olika nivåer.
Kategorin powerforward, kanske mer kända som "grisar"! :lol:
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

carl wrote:Som jag ser det är Selander och Jimmie ungefär samma typ av spelare. Jag tycker dock att Jimmie har bättre speed och puckbehandling. Selander är väl något större fysiskt sett.

Selander kommer göra sanslöst mycket nytta i Borås. Jag hade velat se honom i Trojas tröja. En spelare som Selander kommer få många, många division 1-spelare att antingen vika ner sig eller se rött och på så sätt dra på sig utvisningar.
Är helt överrens med dej Carl han kommer att göra nytta i Borås ,tror ettan passar honom ...glömmer aldrig när han utmanade Blomman i Sunnerbohov ,snacka om att känna sig förnedrad. ALI var aldrig så överlägsen i en boxningsring. :lol:
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Ärligt talat var Selander helt j-a skogstokig då... han ville verkligen nita Blomman... vevade på som ett vindkraftverk... medan Blomman försökte få bort honom. Verkade inte vilja slåss med en gammal lagkamrat. Heder åt Blomman!!! Att markera som en omogen hundvalp är inget jag högaktar. Tror inte Blomman kände sig förnedrad heller. När sen Lakejerna hånade honom med skratt och ramsor skämdes jag :cry:

G. B. Shaw
Skacke
Forumamatör

historia

Post by Skacke »

Selander har nu sällat sig till Växjö Lakers HC´s historia.
Har ingen mer kommentar i ämnet, vi andra går nu vidare och fortsätter skriva Växjö Lakers HC´s historia.
"Once a laker, always a laker."
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Charlamov wrote: Verkade inte vilja slåss med en gammal lagkamrat
Där ser man vad man ser på olika sätt, enl. min mening om Blomman sett en chans så hade han tagit den ,men nu såg han var 99% av publiken såg ,här har Du inget att hämta.
Ett av mina bästa minnen av Selander när han visade att här är jag var är Du.
Lakejer115
Forumproffs

Post by Lakejer115 »

Är det klart att SELANDER går till Borås..??

Eller är det jag som är lite sne...??? ;;))
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Lakejer115 wrote:Är det klart att SELANDER går till Borås..??

Nej det är klart! Åtminstone enligt deras hemsida!
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Lakejer115
Forumproffs

Post by Lakejer115 »

ruppo wrote:
Lakejer115 wrote:Är det klart att SELANDER går till Borås..??

Nej det är klart! Åtminstone enligt deras hemsida!

Okej....
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Selander gjorde poäng igår för Borås i första matchen :)
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Selander fick inget nytt kontrakt efter han lirat med BHC. Jag blev inte helt förvånad. Ny klubbadress för André blir Esbjerg fB Ishockey i Danmark.
http://www.borashc.nu/
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, där ser man, inte lätt för Lakers att infria hans krav på mer istid, när han var här, när han tydligen har svårt att ta en plats i div 1.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Man kan ju kanske vända på det.Mer istid hos Lakers och han hade kanske tatt en div i plats :wink: :lol:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jovisst, kan det vara så erok, men det kan också bero på olika roller i laget, i BHC, skulle han vad jag förstår haft en mer framträdande roll och det var väl inte tanken i Lakers.

Sedan måste man nog kunna "fylla ut" matchtröjan om man ska spela i laget. Man bör kunna visa sina kvalitéer på träningarna.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Sant räven.Skrev det lite med blinken i ögat
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
milkman
Forumamatör

Post by milkman »

Selander fick inget nytt kontrakt
André Selander kom till Borås från Växjö för att försöka spela till sig en plats i laget. Tyvärr visade det sig att André inte tog den framträdande roll klubbledningen hoppats på. Därför skiljs nu parterna åt och ny klubbadress för André blir Esbjerg fB Ishockey i Danmark.

För att André skulle ta en plats i laget krävdes det att han tog en framträdande roll i sin femma. Den roll han tog fanns redan andra som tog, särskilt nu då Jimmy Lund är tillbaka efter skada. Därför kände BHC att de inte kunde erbjuda ett nytt kontrakt i dagsläget. :?
Lakej#4
Post Reply