Mmm...bra att chiefen inte höjer förväntningarna på killen till skyarna.
VLH-familjen kan hockey och är ödmjuka (till skillnad från vissa andra som tycker det är förnedrande att anpassa sitt spel till motståndarnas styrkor och svagheter). Miljön här är utmärkt att utvecklas i. Ger man bara järnet och tycker hockey är tokskoj så finns alla förutsättningar till en kärleksrelation.
Tvåvägs brukar antyda intelligens och hårt jobb. Bara där har man halva inne hos mig.
Erixon till Timrå enligt hök.
Har väldigt svårt att se Emil Pettersson i Timrå. Känns som han vill spela i bättre lag eller bättre ligor. Timrå kan han spela i efter 30
Så här: När Emil kom för två år sedan var det för att få en nytändning efter AHL-debaclet, och en språngbräda tillbaka till NHL (ha ha) i en trygg miljö. För vår del handlade det om ett SM-guld. Mission completed.
Emil håller inte för NHL men borde få ett $kapligt erbjudande utomlands. Han vill inte stanna i SHL, det var aldrig planen. Inte vår heller för vi vill utveckla spelare, och få mycket hockey per krona.
Båda parter är förmodligen ganska nöjda med varann. Igen - mission completed. Blir förvånad om #14 går hem till Timrå, nu mitt i karriären.
En bra analys. För egen del är jag besviken på EPs slutspel. Inte för att produktionen var dålig, utan för han kroppsspråk, de onödiga utvisningarna han tog i frustration (något han också gjort tidigare), spelet med för små marginaler när man inte är i zonen osv osv.
Jämför med Calof exempelvis. Ur fas, men skapade åtminstone inte en massa negativitet. Gynge som krigade på vilket gav resultat även produktionsmässigt.
Pettersson vill ju till KHL så ska han stanna i Sverige behöver det läggas upp minst 250k/månad.
Vi har Gynge, Rosén, Nättinen, Calof, Holmberg och en spets till som ska in. Det är en bra topp sex. Är den sjätte Drury så har vi en härlig mix i år igen.
Bra att inte buda över på dyra spelare som just vunnit guld. Samtidigt behövs lite tyngd och rutin. Just nu känns truppen ganska tunn. Fbk, Fhc och även Örebro satsar på dyra och beprövade kort. Samtidigt är det ju nästan tre år till nästa guld och många platser kvar att fylla i truppen.
vlk wrote:Målsättningen måste alltid vara guld. Annars hoppar många spelare inte på tåget. De måste känna att laget kan gå långt
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Fast målet inför säsongen var ju toppsex fram till jul då reviderades målsättningen internt. Gick ju bra ändå. Första halvan handlar om att sätta sig i position som lag för att ha slagläge inför sista 3 månaderna samt slutspel.
Sedan är ju målet alltid att ta guld. Men måste ju vara rimliga mål. Brynäs kan ju kanppast gå in i säsong med målsättningen att laget ska ta guld.
Men handlar om att få ihop laget så det vinner hockeymatcher. Bara att kolla på VM. Är inte de största och dyraste namnen som går bäst.
Melart och Folin, HUR Evert ska lyckas ersätta dessa båda med likvärdiga backar - granitnävar, stenhårda skott och bländande speluppfattning - kommer bli väldigt intressant att följa...
Med bantad budget dessutom.
Går det ens? Ingen är oersättlig och världen är full av hockeyspelare, men fy satan vad Evert kommer få slita för att hitta ersättare till två såna giganter. Och det finns inte utrymme för felvärvningar.
Här ligger troligtvis nyckeln till hela säsongen...
Primeau wrote:Melart och Folin, HUR Evert ska lyckas ersätta dessa båda med likvärdiga backar - granitnävar, stenhårda skott och bländande speluppfattning - kommer bli väldigt intressant att följa...
Med bantad budget dessutom.
Går det ens? Ingen är oersättlig och världen är full av hockeyspelare, men fy satan vad Evert kommer få slita för att hitta ersättare till två såna giganter. Och det finns inte utrymme för felvärvningar.
Här ligger troligtvis nyckeln till hela säsongen...
Att hitta likvärdiga blir svårt. Förhoppningsvis en stabil tvåvägsback med offensiv uppsida samt en tvåvägsback med defensiv uppsida. För att rymma budgeten kommer det inte vara EHT-nivå på förhand, den får de hitta under sin tid i Lakers. För att kunna upprätthålla den defensiva briljansen behöver HHA ta ett steg till och PA vara skadefri och hålla minst samma nivå som i början av förra säsongen. Vainio måste också fylla en större lucka kommande.
Samtidigt så är det läskigt hur mycket flera klubbar satsar. Hade stuckit så i ögonen på hockeysverige om Evert dunkar in nya killar som spelare lika bra för en billigare peng.
Visst är det läskigt att flera andra klubbar satsar, och med HV-debaclet i färskt minne inser man att det är små marginaler mellan fiasko och succé. Vi ska dessutom komma ihåg att VLH var nere och nosade på kvalspel för bara två säsonger sedan, det går inte att luta sig tillbaka bara för att man nyss blivit svenska mästare.
Jag gillar nyförvärven som hittills presenterats, men tappen av Melart och Folin kan bli kostbara.
Primeau wrote:Visst är det läskigt att flera andra klubbar satsar, och med HV-debaclet i färskt minne inser man att det är små marginaler mellan fiasko och succé. Vi ska dessutom komma ihåg att VLH var nere och nosade på kvalspel för bara två säsonger sedan, det går inte att luta sig tillbaka bara för att man nyss blivit svenska mästare.
Jag gillar nyförvärven som hittills presenterats, men tappen av Melart och Folin kan bli kostbara.
Traditionellt sett kommer det några fina karameller senare under sommaren samt att något kommer plockas in under hösten om det är något uppenbart som brister. Men risken finns att en ny Bodie kommer, så är det alltid med värvningar.
Jag slänger in The Grid igen eftersom det är ny sida i tråden. Jag gör det för min egen skull. Lättare att följa silly-förslag/rykten när man snabbt kan få en överblick.
MV1: (Fasth)
MV2:
MV3:
B1: Persson
B2: Vainio
B3: Häman Aktell
B4: Andersson
B5: Claesson - Ny från Taif
B6:
B7:
B8:
C1: RR
C2: Holmberg
C3: H.Gustafsson - Ny från SSK
C4: (Josefsson)
V1: Gynge
V2: Calof
V3: Nättinen - Ny från Ambri-Piotta
V4: G.Gustafsson - Ny från Örebro
V5: Stjernborg
V6: Nilsson
V7: Forslund
V8: H.Pettersson - Ny från SSK
Last edited by Varanen on 28 May 2021, 15:00, edited 1 time in total.
Josen är väl bekräftad?
Och sätt Fasth inom parantes, tror han vill köra ett år till då han inte fick stå i finalen plus att han inte får något VM-guld.
Som vanligt är det först efter VM vi får islossning. Är 'Chief' på plats och spanar?
Jag har stor tillit till karatehockeyn, och vi VET att det landar minst en Clark KENT under vårfönstret - oavsett kommunicerad budget.
Samtidigt har vi sett hur viktigt det är att placera sig högt i seriespelet för att vinna momentum i utslagsserierna mot Guldet.
Skall vi hitta något positivt med svångremmen är det att vi kommer må bra av att få slå lite ur underläge - då är vi som bäst.
Towen wrote:Som vanligt är det först efter VM vi får islossning. Är 'Chief' på plats och spanar?
Jag har stor tillit till karatehockeyn, och vi VET att det landar minst en Clark KENT under vårfönstret - oavsett kommunicerad budget.
Samtidigt har vi sett hur viktigt det är att placera sig högt i seriespelet för att vinna momentum i utslagsserierna mot Guldet.
Skall vi hitta något positivt med svångremmen är det att vi kommer må bra av att få slå lite ur underläge - då är vi som bäst.
#Beware of the Dark Horse
Vi har varit lika bra då vi varit storfavoriter , läs 2018
Jo, fast det var väl något som växte fram under säsong? Vi var inte haussade under försäsong och tidiga hösten, 2017, vad jag minns? Elias t ex, fick slå igenom i lugn och ro.
Våren 2018 var ju dessutom en anomali. Ett drömlag du vaskar fram en gång per decennium. Det fick vi lida av året därpå, då vi jämfördes med Gud fader själv - och absolut ingen - förstod att Austin ORTEGA egentligen var en quarterback från NFL..