Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Primeau
c/o LL´s Forum

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Primeau »

Efter att ha läst intervjun med Lundberg har jag ändrat uppfattning; hoppas han stannar i Norrland, är inte spel i VLH det självklara förstaalternativet så kan det vara. Jag vill se hungriga spelare, som brinner för klubbmärket. Det känns som att han behöver en nystart någonstans.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Person
Forumdemon

Post by Person »

Primeau wrote:Efter att ha läst intervjun med Lundberg har jag ändrat uppfattning; hoppas han stannar i Norrland, är inte spel i VLH det självklara förstaalternativet så kan det vara. Jag vill se hungriga spelare, som brinner för klubbmärket. Det känns som att han behöver en nystart någonstans.
Det tror jag inte är några problem. När man väl är i ett lag är man hungrig efter att vinna. Måste också komma ihåg att han har sambo från Norrland. Kan ju vara så att Lundberg vill vara i Växjö men hon har hemlängtan. Denna gång kan det vara hans tur att kompromissa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

NHL-draftade kronobergare, fördelning mellan klubbarna:

Troja/Ljungby, sju spelare.

Tingsryds AIF, fem.

Alvesta SK, en.

Åseda IF, en.

Växjö Lakers, Lenhovda IF, Diö Goif, noll.

VLH har tillhört elithockeyn i snart 20 år, med enorma kullar spelare i unga år. Ändå har man inte lyckats få fram en enda draftad spelare. Det ringer inga klockor innanför klapphattarna...? :lol: :oops:
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Tur att det är SM-guld vi tävlar om då. Hur många har de andra tillsammans?

Förstår din poäng och kan ju bli bättre. 10 år är mer rimligt att räkna på i eliten.

Får vi inte ens räkna Calle Rosen? Du är förjävla hård ;)
Person
Forumdemon

Post by Person »

Fast det är väl också det som satt käppar i hjulen för våra ungdomar, att vi blev en elitförening på extremt kort tid. Vi hade en isyta fram till hösten 2010 på samtliga ungdomslag, juniorlag, a-laget, damlaget, veteranlaget, korpen, allmänhetens åkning och konståkning. Så det är egentligen bara de senaste 10 åren våra ungdomar fått rejält med möjligheter för att utvecklas ordentligt.
Det är kanske nu när våra första Lakers hockey stars-spelare kommer visa att förädlandet av ungdomarna finns även här.

Men jag har sagt det tidigare, vissa vill enbart hitta fel istället för att undersöka orsaker och se hela sammanhanget.

Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Vadå vissa vill bara hitta fel? Kan det var så jävligt att sanningen svider för vissa?

H-LH har gått på knäna i snart tre säsonger. Du tycker inte att det dagliga fikarumstugget eller de sanningsenliga (icke vackra...) spörsmålen gemene man emellan på stan angående föreningens förehavanden och dess vin-balle-företrädare inte har på tapeten att göra?

Sammanhanget? Jisses...
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Person wrote:Fast det är väl också det som satt käppar i hjulen för våra ungdomar, att vi blev en elitförening på extremt kort tid. Vi hade en isyta fram till hösten 2010 på samtliga ungdomslag, juniorlag, a-laget, damlaget, veteranlaget, korpen, allmänhetens åkning och konståkning. Så det är egentligen bara de senaste 10 åren våra ungdomar fått rejält med möjligheter för att utvecklas ordentligt.
Det är kanske nu när våra första Lakers hockey stars-spelare kommer visa att förädlandet av ungdomarna finns även här.

Men jag har sagt det tidigare, vissa vill enbart hitta fel istället för att undersöka orsaker och se hela sammanhanget.

Håller med dig. Här bör vi ha några års tålamod till innan vi drar sågen. Första kullen från LHS har inte nått fram än.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Person
Forumdemon

Post by Person »

Kloker wrote:Vadå vissa vill bara hitta fel? Kan det var så jävligt att sanningen svider för vissa?

H-LH har gått på knäna i snart tre säsonger. Du tycker inte att det dagliga fikarumstugget eller de sanningsenliga (icke vackra...) spörsmålen gemene man emellan på stan angående föreningens förehavanden och dess vin-balle-företrädare inte har på tapeten att göra?

Sammanhanget? Jisses...
Du måste kunna skilja på Lakers a-lags säsong och Lakers ungdomsutveckling sedan 1997. Jag förklarade bara varför jag tror att ungdomsutvecklingen sett ut som den gör. Jag försvarar inte senaste två säsongerna. Precis som att man generaliserar och säger att säsongen var riktigt usel måste man också kunna säga vad som var bra, isolera det ur sammanhanget och berömma istället för att såga allt som berör Lakers just nu.

Hade denna statisk om ungdomsutvecklingen släppts 17/18 hade fan inte en jävel gnällt och totalsågat föreningen.

Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Haha, det är Diö-nivå på Lakers ungdomsverksamhet, dubbla SM-guldsmedaljörer till trots. Nej förresten, Diö har ändå fått fram några spelare till högstaligan genom åren.
Men nu handlade mitt inlägg (plockat från MinHockey) inte om SHL utan om NHL-draftade kronobergare: Calle Rosén är odraftad, hade han inte bytt till Frölundas organisation hade han troligtvis aldrig ens nått SHL, inte han heller.
Inse fakta: VLH:s juniorverksamhet är obeskrivligt usel, den är flytande bajs.
Person
Forumdemon

Post by Person »

Primeau wrote:Haha, det är Diö-nivå på Lakers ungdomsverksamhet, dubbla SM-guldsmedaljörer till trots. Nej förresten, Diö har ändå fått fram några spelare till högstaligan genom åren.
Men nu handlade mitt inlägg (plockat från MinHockey) inte om SHL utan om NHL-draftade kronobergare: Calle Rosén är odraftad, hade han inte bytt till Frölundas organisation hade han troligtvis aldrig ens nått SHL, inte han heller.
Och där slutar jag lägga energi på att ge en vettig tolkning ur ett perspektiv som du inte kan tänka dig. Ha en trevlig kväll!

Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Hur tycker du själv att Hönan har lyckats med representationssidan? Och lägg nu ynglen åt sidan och fokusera på de fett gödda gammelgäddorna som skulle göra skillnad i va$$en. Hur har dom slukat?

Godkänt?
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Joel Perssons kontrakt med Lakers blir på hela 3 år. Om han vill tillbaka snabbt till NHL igen hade han väl bara skrivit kontrakt på 1 år. Hur tänker man här?
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Primeau wrote:Haha, det är Diö-nivå på Lakers ungdomsverksamhet, dubbla SM-guldsmedaljörer till trots. Nej förresten, Diö har ändå fått fram några spelare till högstaligan genom åren.
Juniorverksamheten är ju inte synonymt med ungdomsverksamheten. När vi pratar ungdomsverksamhet så pratar vi om det som sker innan U16 elit. Alltså den åker vi ska skörda eget ur. Det dröjer några år till innan vi kan se resultatet av det man började bygga när vi gick upp 2011. Tänk på att dom som då började spela hockey idag är 14-15 år. Den riktiga starten började inte heller direkt. Så när det gäller att börja få fram eget material för världshockeyn så behöver vi nog ha tålamod i en 2-3 år till i alla fall. Om två år bör vi kunna se några fina skott på våra stjälkar!!

Person
Forumdemon

Post by Person »

Lakershjärta71 wrote:Joel Perssons kontrakt med Lakers blir på hela 3 år. Om han vill tillbaka snabbt till NHL igen hade han väl bara skrivit kontrakt på 1 år. Hur tänker man här?
Avtal mellan SHL och NHL gör att spelare under kontrakt kan signas ändå.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Person wrote:
Lakershjärta71 wrote:Joel Perssons kontrakt med Lakers blir på hela 3 år. Om han vill tillbaka snabbt till NHL igen hade han väl bara skrivit kontrakt på 1 år. Hur tänker man här?
Avtal mellan SHL och NHL gör att spelare under kontrakt kan signas ändå.

Tvivlar på att han vill tillbaka dit i första taget. Dels vet han hur tufft det är utanför isen och AHL känns inte som det lockar. Men sedan är han inte tillräckligt snabb för NHL av det jag kunde se. KHL eller Europa då han möjligen har klausuler. Men om laget går bra och inget konstigt händer kan jag absolut se honom spela av tre år i Växjö med pendlaravstånd tills hans hemtrakter.
Kan faktiskt se honom med tröjan i taket i framtiden men nu använder jag min kristallkula lite väl vidlyftigt. Hoppas det blir officiellt med Persson och Rosen snart.
Nobodyelse
Forumamatör

Post by Nobodyelse »

Primeau wrote:NHL-draftade kronobergare, fördelning mellan klubbarna:

Troja/Ljungby, sju spelare.

Tingsryds AIF, fem.

Alvesta SK, en.

Åseda IF, en.

Växjö Lakers, Lenhovda IF, Diö Goif, noll.

VLH har tillhört elithockeyn i snart 20 år, med enorma kullar spelare i unga år. Ändå har man inte lyckats få fram en enda draftad spelare. Det ringer inga klockor innanför klapphattarna...? Image :oops:
ImageImage

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Det jag tycker är synd kommande år är att vi troligen inte har med någon i jvmlagen. För några år sedan hade vi fyra fem stycket som åkte till JVM per år. Det betyder att inga av våra nuvarande juniorer är tillräckligt bra för att vara nära att ta en ordinarie plats i a-laget.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

StenhårtSlagskott wrote:Det jag tycker är synd kommande år är att vi troligen inte har med någon i jvmlagen. För några år sedan hade vi fyra fem stycket som åkte till JVM per år. Det betyder att inga av våra nuvarande juniorer är tillräckligt bra för att vara nära att ta en ordinarie plats i a-laget.
FYRA-FEM stycken? Vilka jävla år var detta? Måste ha legat i koma.

20/19: 1
19/18: 1
18/17: 2
17/16: 0
16/15: 0

Om du nu inte vill räkna in blåbärsnationer likt Danmark och Tyskland, vilket inte säger ett smack om kvalitén. Bokk, Rönnbjerg, Madsen - vem mer? Regenda spelade ett JVM vill jag minnas.
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Det gällde alltså samtliga juniorer i VLH både i JVM i B-JVM. Inte konstigare än så.

Det säger att de tillhör den absoluta toppen av talanger i sitt land och i vissa fall även i världen om du lägger vikt vid draftval.
Och i grund och botten gör det i många fall att de är tillräckligt bra för att få chanser i a-laget som juniorer oavsett om du är dansk, tysk eller svensk.
Däremot säger det mindre om hur bra de blir i sina karriärer tillslut.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Håller med Stenhårt här. Vi kan inte bara räkna med Svedalas stolta karoliner när vi snackar JVM.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Håller verkligen inte med alls.

Ni menar alltså att om vi hade haft hela Norges JVM-lag som vårt J20, så hade ni slagit er för bröstet och sagt "Vi har 20 spelare i JVM detta året"? Är ju en enorm skillnad på JVM D1 och JVM.

Norges bästa spelare gjorde 29 matcher i Norska högstaligan med smickrande nio poäng och -20 i +/-.

Då tar jag alla dagar i veckan nyförvärv som Eric Juhlin istället. Inget snack.

Och visst, Röndbjerg var Kapten för Danska J20 i RIKTIGA JVM - det är en jävla skillnad.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Det är just det. Man måste göra en individuell bedömning. Greklands J20-lag är nog inget vidare, men det utesluter inte att det finns ett guldkorn i laget. Kanske någon med dubbla pass, eller en märkligt exceptionell talang som sadlat om från diskus och har ett utomjordiskt balanssinne.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Exakt! Det är individuellt, spelar absolut inget som helst roll om det är Svensk/Finne/Dansk/Brasilian. Bara för att man reppar ett JVM för en blåbärsnation så gör det inte dig till direkt unik.

Kollar du återigen i Norges JVM-trupp så hittar du Jonathan Hermansson - född i Sverige och har Norskt pass. Varför lirar han för Norge? För att han inte duger i Sverige, så klart. Han klarar knappt av Norska högstaligan.

Har han en "märklig exceptionell talang" för att han varit med i JVM bara för det?

Hur många i Sveriges trupp hade fått plats i Kanadas?

Min poäng är att man ska hålla isär vad som är vad. Talanger från smånationer, som t.ex Anze Kopitar, Zuccarello, Bellemare osv. finns - men de är absolut inte någon "regel" för att det finns stora talanger i dessa nationer varje år.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Måste vara årets tråkigaste debatt eftersom vi håller med varandra. Men något måste man ju sysselsätta sig med i dessa tider. :lol:
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Om jag översätter lite till er. Vad jag sa var att ska du spela ordinarie eller få många chanser som junior i SHL kommer behöver du i de flesta fall vara så bra du spelar jvm som junior en eller flera gånger. Lag/Land spelar mindre roll då du ofta ligger långt fram i utveckling som junior.
Tittar du på vilka spelare vi hade i Danmark och Tyskland så var de bland de bättre i sina kullar. Kanske till och med den bästa.

Vad jag inte sa. Att vi ska ta ta in hela Norges lag.

En mer relevant fråga som vi kan fundera på. Hur skulle Växjös j20 stå sig i ett JVM :)
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Varanen wrote:Måste vara årets tråkigaste debatt eftersom vi håller med varandra. Men något måste man ju sysselsätta sig med i dessa tider. :lol:
Kan bara instämma, detta är en dödendebatt som jag inte orkar gå in i.

Säg vad du gör och gör vad du säger !
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Davidsson rehabar fortsatt för sin hjärnskakning. Kan missa seriepremiären . Vilken fars detta blivit ...

Säg vad du gör och gör vad du säger !
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Hur är det med Peter Andersson och Gynges skador?
steve_saviano_theking
Forumproffs

Post by steve_saviano_theking »

Vad händer med Rosén, har någon konkurrerande SHL-klubb bjudit över? Var ju ”klart”?
Ett skott! Ett mål! För Lakers!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

steve_saviano_theking wrote:Vad händer med Rosén, har någon konkurrerande SHL-klubb bjudit över? Var ju ”klart”?
Snarare i så fall att det finns lockande anbud från Schweiz.

Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Får verkligen hoppas att det "sitter i huvudet" på DAVIDSSON, och att vi i honom har en dark horse som får sitt BIG BREAK i höst. Tror där finns sav att krama ur den vettvillingen.

Vad rör sig i roten på PERSSON? Vad vill han med sin ishockey? Tänker han tre raka bucklor med klubben, eller hoppas han på intresse från ny NHL-klubb om ett år?
En sådan pjäs kunde ju få en Patrik HERS$$LEY-karriär i KHL.
MalZon
Forumentusiast

Post by MalZon »

steve_saviano_theking wrote:Vad händer med Rosén, har någon konkurrerande SHL-klubb bjudit över? Var ju ”klart”?
Funderat på det länge nu. Iom att det inte är klart eller bekräftat från någons sida så känns det som att han väntar in erbjudande? Isf är vi trots allt second choice.. Känns sådär ändå..
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Att Rosen skulle välja en annan klubb känns inte troligt. Även om han skulle få högre bud från annan klubb tror jag inte han spelar där. Känns mer som att Växjö håller på det till något event eller för att Växjö inte kommer presentera så många ny spelare kommande säsong.
När det gäller Persson kan det lätt komma in andra klubbar i bilden främst då han är i en helt annan del av karriären.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

StenhårtSlagskott wrote:Att Rosen skulle välja en annan klubb känns inte troligt. Även om han skulle få högre bud från annan klubb tror jag inte han spelar där. Känns mer som att Växjö håller på det till något event eller för att Växjö inte kommer presentera så många ny spelare kommande säsong.
När det gäller Persson kan det lätt komma in andra klubbar i bilden främst då han är i en helt annan del av karriären.
Att Rosén inte skulle välja en annan SHL klubb är väl ganska klart, men ett fett anbud från NLA kan mycket väl fungera som ett sista äventyr och att fylla på bankkontot lite till. Tror det är här funderingarna ligger just nu.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Varför skulle rosen med hans familjesituation vilja dra till NLA? Pengar tjänar han i Lakers också och hans familj kan bo hemma med allt vad det innebär.
Han kanske försöker förhandla lite men om bara evertsson och Rosen ger efter lite var så är det ett enkelt beslut tror jag.
Tror redan han har skrivit på och att evertsson och Rosen har känt av läget sedan långe. Men vad vet jag
Post Reply