PutteA wrote:Vladimir Petrov....spelade i den första stora superfemman på 70-talet tillsammans med bl.a Boris Michajlov. Dog i en bilolycka i norr Karelen på 80-talet. En av mina stora favvisar i ungdomen!!
Kedjan bestod av Charlamov, Petrov och Michailov. Och det var Charlamov som körde ihjäl sig (må han ha välslipad skridskor i sin hockeyhimmel)
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.” G. B. Shaw
PutteA wrote:Vladimir Petrov....spelade i den första stora superfemman på 70-talet tillsammans med bl.a Boris Michajlov. Dog i en bilolycka i norr Karelen på 80-talet. En av mina stora favvisar i ungdomen!!
Kedjan bestod av Charlamov, Petrov och Michailov. Och det var Charlamov som körde ihjäl sig (må han ha välslipad skridskor i sin hockeyhimmel)
Men Petrov dog väl också ganska tidigt, fast det kanske var på nått annat sätt Usch vad minnet sviker en, kan de va åldern.....jaaa säger käringen....nu blev de jobbigt igen
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
Jag skäms! Nu gick det upp ett ljus.....du har rätt, det var Charlamov som dog i bilolyckan, Petrov lever nog än idag. Han var ju för tusan president i det Ryska Ishockeyförbundet i början av 90-talet. Hmm, kunskapen finns där, men minnet sviktar
Några av de gamla stjärnorna fick problem efter sin storhetstid inom hockeyn och glömdes bort, som resulterade i alkoholproblem, de var plötsligt ingenting och det uppfattar många människor som ett problem, då de tidigare hade varit, exempelvis "hockeyspelaren Firsov".
PutteA wrote:Jag skäms! Nu gick det upp ett ljus.....du har rätt, det var Charlamov som dog i bilolyckan, Petrov lever nog än idag. Han var ju för tusan president i det Ryska Ishockeyförbundet i början av 90-talet. Hmm, kunskapen finns där, men minnet sviktar
Edit : Tyska fans är väl kända för sin fanatism när det gäller t.e.x. Roxette, här är det någon som lyckats kanalisera sin fanatism mot hockeyn och har skapat en Makarov & CCCP hockey fan page. Nostalgi i massor.
Last edited by Poliwag on 26 October 2005, 23:24, edited 1 time in total.
Jaaa, visst lever killen, det är bara Herr Andersson här som glömt att ta sina järntabletter, hehe . I vilket fall som helst så var det en riktigt bra hockeyspelare som lekte skiten av dåtidens Tre Kronor! ...flera gånger under 70-talet..
Räven wrote:Några av de gamla stjärnorna fick problem efter sin storhetstid inom hockeyn och glömdes bort, som resulterade i alkoholproblem, de var plötsligt ingenting och det uppfattar många människor som ett problem, då de tidigare hade varit, exempelvis "hockeyspelaren Firsov".
Du menar att den här historien utspelar sig INNAN det blev obligatoriskt för fd. idrottsstjärnor att resa land och rike runt och föreläsa om mer eller mindre oviktiga saker.
Man kan ju fråga sig hur man kan kvalificera sig till "livscoach" genom att springa fort/hoppa högt/sparka boll...
Det är ju inte som att de har suttit på någon frusen bergstopp ett par decennier och odlat skägg (och förmodligen även hemorroider...) och funderat ut meningen med livet, precis...
Ja, ungefär så .
Nä, jag vet inte, men när kommunismen havererade, så läste jag ett par böcker som beskrev baksidan på de idrottsstjärnor som producerades i regimens tjänst. De höjdes upp till stjärnorna och beskrevs som resultatet av kommunismens rätta jag. Många gånger blev de efteråt tränare, eller fick koppla av i det goda, av att leva på Krim och bara mysa. men att tidigare bara leva i rollen som den idrottsman eller kvinna man då var kostade på och det var svårt att klara det och många hamnade tyvärr i missbruk, när man inte längre var den hyllade personen.
Nu har många idrottprofiler haft svårt att hitta rätt i livet efter karriären, oavsett var man bor i världen, det är inte lätt när man inte längre är simmaren, fotbollsspelaren eller vad det nu är. Att bara vara den vanliga personen är en stor överraskning och svårt att bära för många.
PutteA wrote:Jag skäms! Nu gick det upp ett ljus.....du har rätt, det var Charlamov som dog i bilolyckan, Petrov lever nog än idag. Han var ju för tusan president i det Ryska Ishockeyförbundet i början av 90-talet. Hmm, kunskapen finns där, men minnet sviktar
Du behöver inte skämmas broder... en lättare hårddiskkrasch kan drabba den bäste. Anledningen till att jag vet är så klart att han lever lite vidare i mig... Challemov asså
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.” G. B. Shaw