Sveriges bästa idrottsområde planeras...
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Det verkar som en VÄLDIGT bra ide med ett idrottsområde i denna klass.
Jag läst på kommunens hemsida att "Ambitionen är att ett avtal ska vara undertecknat senast den 1 juni 2004" :D
Vidare så kollade jag lite närmare på ritningen och det verkar som att ishallen ska vara till enbart hockey och att den ska ha "lågtempererad uppvärmning", vad det nu betyder??!!?!?
Det är bara att hålla alla tummar på att planen går i lås.
Jag läst på kommunens hemsida att "Ambitionen är att ett avtal ska vara undertecknat senast den 1 juni 2004" :D
Vidare så kollade jag lite närmare på ritningen och det verkar som att ishallen ska vara till enbart hockey och att den ska ha "lågtempererad uppvärmning", vad det nu betyder??!!?!?
Det är bara att hålla alla tummar på att planen går i lås.
-
- c/o LL´s Forum
Kul att det finns ett offensivt tänkande och ambitioner i Växjö. Tänk dock på att projektet är på förslagsbasis än så länge. För Allsportsbiz återstår det "lilla" problemet att hitta investorer. Den sortens investorer är dessvärre sällsynta. Särskilt i dagens konjunkturläge.
Jag hoppas att Allsportsbiz lyckas göra verklighet av planerna. Om man inte lyckas med den projekterade planen, så kanske man kan hitta en lite billigare "light-variant". Det hade varit kul för Växjö och positivt för hela regionen.
Jag hoppas att Allsportsbiz lyckas göra verklighet av planerna. Om man inte lyckas med den projekterade planen, så kanske man kan hitta en lite billigare "light-variant". Det hade varit kul för Växjö och positivt för hela regionen.
Troja - laget i hjärtat
-
- Forumamatör
Ser myckat bra ut på papperet.
Påpekandet från någon av er att det estetiska. särskilt invändigt är mycket viktigt !
Ta nya hallen i Karlskrona (som ska stå klar sommaren 2005).
Där har jag hört från folk i klubben att arkitektfirmans ritning o förslag är ljusår från hur den nu giltiga ritningen är.
En av personerna i klubben med byggkunskaper i sin bakgrund ritade om det ivändiga i hellen så att den förvandlades från en betongkoloss med plats för 2200 åskådare till en mysig arena med plats för 3900 personer..... utan att utöka byggnaddens mått
Påpekandet från någon av er att det estetiska. särskilt invändigt är mycket viktigt !
Ta nya hallen i Karlskrona (som ska stå klar sommaren 2005).
Där har jag hört från folk i klubben att arkitektfirmans ritning o förslag är ljusår från hur den nu giltiga ritningen är.
En av personerna i klubben med byggkunskaper i sin bakgrund ritade om det ivändiga i hellen så att den förvandlades från en betongkoloss med plats för 2200 åskådare till en mysig arena med plats för 3900 personer..... utan att utöka byggnaddens mått

Läste Johan Perssons krönika idag. Han har varit rätt ute många gånger. Det ligger mycket även i det han skriver i dagens krönika. Jag tycker väl förvisso att han är lite väl kritisk i krönikan. Men det är klart, han måste väl profilera sig och uttrycka sig på ett "lösnummersäljande" sätt.
Troja - laget i hjärtat
-
- c/o LL´s Forum
Ingen framtidstro där inte
tycker alla som han så kan vi ju lägga ner allt vad idrott heter.Varför hylla dagens idrottare om man sen klankar ner på klubbarna.Hade inte Lakers haft framtida planer så varför ihelvete starta upp något så riskfullt som en hockyklubb?????

Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
På vilket sätt tycker du han är rätt ute i dagens krönika?carl wrote:Läste Johan Perssons krönika idag. Han har varit rätt ute många gånger. Det ligger mycket även i det han skriver i dagens krönika. Jag tycker väl förvisso att han är lite väl kritisk i krönikan. Men det är klart, han måste väl profilera sig och uttrycka sig på ett "lösnummersäljande" sätt.
Att i frågasätta ett projekt redan på idéstadiet och innan man sett vilka intressenter som skall ingå i projektet och vilka resurser och intressen dessa har..Innan dessa visat sig tycker jag han kunde undgå att kritisera något han rimligen har ganska liten kunskap om. Men är man anställd som lokal gnällspik så är man.
-
- c/o LL´s Forum
Finns ju betydligt bättre tidningar att prenumerera på än smp.Tänker i första hand på Hockemews.å kommer det en liknande tidning till våren så varför inte.kan ju isåfall kanske bli att man kan stödja LL eller lakers fast man inte är så jätte intresserad av fotboll
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- c/o LL´s Forum
helt rätt bizon men ha en sådan här djävla artikel i smp så finns det ju bättre tidningar.precis som jag skrev.Bizon wrote:Erok lägg ner för fan jag är trött på allt stödjande ekonomiskt, vi ska stödja dom på läktaren det är ju där det är som viktigast!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tvärtom tror jag att Johan Perssons kunskaper i ämnet är tämligen goda.Niles wrote: På vilket sätt tycker du han är rätt ute i dagens krönika?
Att i frågasätta ett projekt redan på idéstadiet och innan man sett vilka intressenter som skall ingå i projektet och vilka resurser och intressen dessa har..Innan dessa visat sig tycker jag han kunde undgå att kritisera något han rimligen har ganska liten kunskap om. Men är man anställd som lokal gnällspik så är man.
Ärligt talat: Det är väl ingen större konst att låta en arkitekt göra tilltalande ritningar. Det är ju faktiskt bara till det stadiet man har kommit än så länge. Nyckeln i detta måste ju vara finansieringen av investeringen. De flesta brukar ju börja spåna i den ändan och ställa sig frågorna: Hur mycket har vi råd att bygga för och vem ska betala det?
Att kommunfolket är positivt förvånar mig inte. Vem av dem har lust att vara realist (tråkmåns) och ställa sig upp och säga att de är skeptiska? Det gör man ju knappast, särskilt inte när man samtidigt blir lovad oförändrad kostnad. Men jag är övertygad om att flera av dem, i tystnad, inser svårigheterna.
Det är ju bara att använda det sunda förnuftet:
Någon/några satsar 1-3 miljarder (hyfsad spreed i budet kan man konstatera. Det skiljer ju några kronor mellan 1 och 3 miljarder......). Kommunens kostnad ska vara oförändrad. Hur får investorerna avkastning på sina pengar då? Visst är det någonting i den ekvationen som inte går ihop...... Jag hoppas verkligen att satsningen blir av, MEN jag skulle tappa hakan av förvåning om så sker.
Troja - laget i hjärtat
det är ju på bostäderna samt kontoren de ska tjäna pengarna! Arenorna skapar bara dragningskraft eftersom de får idioter som oss att betala överpris bara för att kunna bo nära dom. 

Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Så är det..finns nog iofs de belackare som tror att det ska byggas en ishall för en miljard och en fotbollsplan för en miljard. Bostadsområde och kontor med tillhörande markytor är en biprodukt som betalas av inträdespengarna på Östers och Lakers matcher
. Säkert kommer planen att förändras, kanske skiter det sig helt..Men att såga en vision dessutom utan att ha någon fakta att backa upp med känns som en flummig utväg.

-
- Forumentusiast
Det är dags att inse att SMP-reporten har en poäng. Visst är det bra med visioner, men vi skall nog inte hoppas för mycket innan det finns åtminstone EN investor som ställer upp med pengar.
Har någon funderat på hur kalkylen för Värendsvallen kommer att se ut? Det blir en lååååååååååååååååååååååååååååång pay-back tid på 1 -3 miljarder. En miljard - har ni funderat på hur mycket pengar det är? 1.000.000.000 kronor.
Nej, tacka vet jag de gamla goda tiderna då Öman visionerade som en galning! De visionerna hade i alla fall en realism i botten.....
Det finns inga genvägar.............
Har någon funderat på hur kalkylen för Värendsvallen kommer att se ut? Det blir en lååååååååååååååååååååååååååååång pay-back tid på 1 -3 miljarder. En miljard - har ni funderat på hur mycket pengar det är? 1.000.000.000 kronor.
Nej, tacka vet jag de gamla goda tiderna då Öman visionerade som en galning! De visionerna hade i alla fall en realism i botten.....
Det finns inga genvägar.............

Motivation slår klass...
Som sagt, om vi säger att arenabyggnationerna kostar 250 milj, så blir det alltså det som är den siffran vi ska bry oss om. Bostäder och kontor köpes el. motsv. av fastighetsbolag som vill hyra ut dem till hyresgäster och/eller sen lär det även bli bostadsrätter. Fastighetsbolagen betalar sedan en hyra för marken till Allsportsbiz. Sen är det Allsportsbiz som har arenorna och tar ut hyra för dem SAMT att kommunen är huvud "hyresgäst" för området, kanske då med nuvarande summa som de betalar för underhållet. Något sådant är det nog tänkt att det skall se ut. Så Allsportsbiz lägger ut en massa pengar, sedan drar dom in en massa pengar, kommunen får nya anläggningar utan att betala en massa pengar. Det KAN vara så...men en sak är nog säker, det blir inte så maffigt som det har ritats för det var just en vision.
Men det är ändå jäkligt bra att det händer något och att folk försöker göra något åt det. DET skall man inte kritisera!
Men det är ändå jäkligt bra att det händer något och att folk försöker göra något åt det. DET skall man inte kritisera!
Oskarskhamn bygger allsvenskans finaste hall...
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/ar ... sp?id=7151
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/ar ... sp?id=7151
-
- c/o LL´s Forum
Jag bryr mig inte speciellt mycket om vad SMP eller Johan Persson tycker, utan jag låter framtiden visa vad det blir av detta. Jag är glad om det kanske blir en totalsatsning på låt oss säga 500 miljoner, det får man ganska mycket för trots allt. Både bättre fotbollsarena, hockeyarena och friidrottsarena.
Den stora kostnaden verkar bostäderna stå för och de klarar sig området utan, plus alla restauranger och annat som fanns med på skissen.
Den stora kostnaden verkar bostäderna stå för och de klarar sig området utan, plus alla restauranger och annat som fanns med på skissen.
Men Räven det är just bostäderna och det övriga runtomkring som ska finansera detta ,annars kan vi sluta att drömma om nya anläggningar.Visst är det en stor vision som säkerligen inte blir så i slutändan men utan bostäder och övrigt kommersiellt så är det bara en vision på papperet.
Ingen match är spelad förrän den är slut!