Hemmapremiären 24/9 HV skjutersnett 18:30

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Aleks
Forumdemon

Re: Hemmapremiären 24/9 HV skjutersnett 18:30

Post by Aleks »

tycker det är kul att lyssna på Sam på presskonferenserna mot Rögle och HV. Han konstaterar att vi vunnit men är lååååångt ifrån nöjd med spelet. Potentialen är som ni säger oerhört stor, förmodligen den största vi sett i en Lakerstrupp i början av en säsong.

Är rätt säker på att Martinsson och Rosén kommer höja sig flera steg under säsongen. De tog medvetet ett år till i Växjö för att visa att de kan vara ledande backar i SHL. Nästa säsong vill de över pölen och de vet att de måste prestera för att nå sitt mål. Tror mycket på Högberg också, kanske är det bäst om han är "lagom" bra i skuggan av de andra så att han får blomma ut till en ledande back nästa år. Vi vill ju inte att han får för sig att sticka iväg till Amerikat för tidigt :wink:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Det mest positiva hittills efter de två inledande matcherna har varit att Everberg och Palola kommit in i det direkt. DE spelar ett bra transatlantiskt spel. Bra på att skymma framför mål, tar avslut och går gärna på kontring. Aldrig fel med en bonus-transa. :lol:

Platt har hittills inte fått till det, trots att Hennessy har börjat utmärkt. Och Eriksson är på 15:e plats med mediokra 86,7%. Två stjärnor som förhoppningsvis kommer igång snart.
Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Jag har flaggat lite för målvaktssidan innan, det känns som att den positionen alltid har svajat. Erikssons agerande hittills har verkligen inte imponerat. Inte backarnas heller för den delen. Eriksson måste rycka upp sig och inge lite lugn mellan stolparna, göra ett par storartade idioträddningar. Det håller ju inte att man ska behöva snitta fem mål varje match för att man ska ta poäng.

Skärpning över lag.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Håller verkligen inte med dig om målvaktssidan.

Vi är lite knäppa i Sverige, alltid räknar vi % medan i NA så räknar man antalet vinster som "prio".

Jocke har två vinster på två möjliga. Första målet? Palola halvtaskigt ingripande i mitten, Murphy ramlar och sedan en i princip otagbar styrning. Andra? Martinsson vrider inte på huvudet alls, Thörnberg ser läget - 2-0. Helt otagbart med.

Sedan har vi deras trea, fine, det ser lite klumpigt ut men det är också ett slumpmål.

Har vi nästan tio minuter i PP i en tredjeperiod när vi jagar 3-3 på hemmaplan, i en premiär, i ett derby - då måste vi få ut mer. Såg ut som "blöta katter" som Wikegård hade sagt. Förväntar mig att det är ett bombardemang så det skriker om det, med typ 15 skott på mål och 4-5 riktigt bra lägen för mål.
Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Jag tycker inte att han har gjort bort sig. Men jag hade kanske förväntat mig lite mer pondus och igenspikande. Men iofs, två tappade "två nollor" gör väl kanske att man lägger mer vikt vid målvaktens agerande än vad snurrtupparna gör för att hjälpa Eriksson att freda kassen.

Den defensiva delen har mer att jobba på än den offensiva. Men som du säger, PP't har inte varit bra och det måste bli bättre, många fina kassar som kan hängas där och som kan vara matchavgörande.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Håller inte med om backarna heller. Tycker backarna rent defensivt gör ett bra jobb. Det som inte fungerar från backposition är att första passet är dåligt och för långsamt. Som i sin tur beror på dålig fart från fw. Försvara sig gör man med 5 precis som man anfaller med 5. När HV gör 2-1 är det ju inte Murphys dratt på ändan som är värst, det är ju liksom sånt som händer, att man tappar skäret. Fråga Reese i sudden. Däremot det som sker innan när forwards låter Pilut åka och vicka på rumpan i mittzon och gå in i vår zon utan ens en kroppskontakt är huvudorsaken till varför chansen uppstår. Försvarsarbetet är klent från alla positioner.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

PutteA wrote:Det som inte fungerar från backposition är att första passet är dåligt och för långsamt.
Är exakt detta som är det kluriga just nu. Vi har lite för många "puck-kåta" i laget. Det är därför jag tycker det är skumt när media hyllar Calle Rosén, trots att han gör många småsaker som blir kostsamma. Förstapasset MÅSTE sitta, annars åker tempot ned. Det måste också KOMMA - annars åker tempot ned.

Och NEJ, förstapasset är i detta fallet inte "back-back", nu pratar vi alla former av Syd/Nord-pass. Vi kan ju konstatera att Platt behöver nästan gå som Center. Tyckte han fick ut mycket mer av den rollen i sista perioden, han blir punktmarkerad i princip just nu. Han måste få mer utrymme eller en roll där han kan skapa sig mer utrymme.
Last edited by Svartvadet on 26 September 2016, 14:58, edited 1 time in total.
defence
Forumamatör

Post by defence »

Tog ölen slut för dig i baren i lördags? Slogs ju tydligen försäljningsrekord där i lördags, vilket man märkte bland "hockeyexpertisen" som var på plats.

Om det är någon av våra backar som sätter förstapasset på bladet är det väl #39 och detta utan att först försöka dra 1-2 spelare samt glida upp med pucken genom zonerna. Lider dessutom inte av hybris.

En mer aktuell fråga man kan ställa sig är om de som säkert utan sett honom, tyckte Platt "var för bra för SLH", forfarande tycker det?
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Nej, dock ser vi säkert olika på situationerna. Kan nämna andra exempel om du vill? Kolla matchen igen så kan du räkna. Jag fick det till sex förlorade närkamper, två vunna. Tre tappade puckar/misslyckade stoppade puckar på offensiv blå. Jag räknade till två skott på mål i PP från honom.

Missförstå mig inte, jag gillar Calle Rosén, han är suverän och har alla verktyg för att kunna bli en ny OEL i NHL.

Missarna som jag nämner över nämner jag bara för att jag håller honom sjukt högt upp. Det är i år han ska bli dominant, ta det till en ny nivå. Visa att han håller för NHL - då blir man bedömd därefter också.
defence
Forumamatör

Post by defence »

Ja vi ser lite olika på saker och ting men att redan nu bedöma honom efter NHL mått är väl lite tidigt?

"Två skott i PP" Ja den som har bestämt att han skall spela med Murphy i PP har ju inte gjort läxan. Dessutom med Murphy på blå medans #39 blir positionerad vid vänstra tekningscirkeln i offensiv zon. En högerback, vänsterskytt???

Säger som innan, sätt #39 ensam på blå i PP med fyra forwards, då börjar PP funka, är jag övertygad om...
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Hmm, kanske skulle funka. Men i min värld är Rosèn inte en point utan en avslutare med sitt skott. Står han som point kommer han inte få det utrymmet och då tycker jag han används fel.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Post Reply