Ekonomi

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Naturligtvis i VLH, för det är väl klubben du stöttar? Eller är det bara gemenskapen bland oss Lakejer.
Blixten
Forumamatör

Post by Blixten »

Det svaret verkar betyda att du håller med mig på mitt sk påhopp tidigare i tråden :D :D :D
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Tycker inte det ska ha någon betydelse om man är medlemm eller inte . Det är upp till var och en och inte fan är man mindre värd om man icke är medlemm. Medlemskap i LL är fördel med att man åker billigare vilket man tjänar på om man åker några resor per år , men det är långt ifrån alla som är medlemmar och så kommer det alltid att vara.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Bäste 03 ,det är ingen som sagt att Du är mindre värd för Du inte är medlem,men att medlemmar får mer insyn i föreningen än icke medlem är OK,så är det i alla föreningar jag är medlem i.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Jag säger bara att man lika gärna kan lägga 200 kr på medlemskap, istället för i en spann! Det är liksom samma pengar! Du är definitivt inte mindre värd för att du inte är medlem, men läs och förstå vad jag skriver!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Jag hjälper lakers på de sätten jag kan nämligen att gå på matcherna såväl hemma som borta och även skänka pengar nu i den kris som man befinner sig i. Sedan låter det på vissa som om man inte är tillräckligt trogen bara för man inte är medlemm i VLH. Blixten skrev vänligt om någon visste vad pengarna gicktill och han blev påhoppad direkt '' om du varit medlem skulle du vetat'' Han / Hon frågade endast om någon visste eller om vlh kunde redovisa det.
Inget ont om någon som är medlem , men det finns många som stöttar skänker och hjälper föreningen på olika sätt glöm inte det. Inget ont alls alfax =)
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Nu får ni för fan ge er.

Är man medlem i föreningen så har man sk rösträtt.
Detta innebär att du har rätten att kunna påvärka de beslut som tas upp på stämman/medlemsmöte.

Naturligtvis så informerar man medlemmarna om det som skall informeras, detta är styrelsens skyldighet mot sina medlemmar.

Föreningen har på inget vis några skyldigheter att informera icke medlemmar, men som sagt så brukar man ju lägga upp informationen på hemsidan så ni som inte är medlemmar och vill ta del av info har ju helt enkelt tre val att göra.
1, bli medlem och gå på mötet.
2, Hoppas att du kan få andra hands uppgifter av ngn välvillig själ
3, Hoppas att du an ta del av informationen på hemsidan.

Mitt råd, skipp ett par bira och bli medlem i klubben du ÄLSKAR.
http://www.vaxjolakers.se/website1/sd_p ... /index.php

200pix alternativt så gör du som jag och löser ett för familjen på 500:-
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Men i sanningens namn ska sägas att medlemmar i VLH inte får ut speciellt mycket av sitt medlemsskap. Man borde faktiskt göra ett bättre jobb.
InmeDes
Forumentusiast

Post by InmeDes »

Självklart kommer den ekonomiska situationen att presenteras i rätt forum (möjligen inte Lakejernas) när tidpunkten är rätt och hela bilden är klarlagd.

Det kan ju ändå ha ett visst värde att rent principiellt diskutera olika orsaker till det uppkomna läget och hur man kommer till rätta med det hela. Det är ju klart enkelt att som Neddo konstatera att mer pengar rinner ut än det rinner in och nöja sig med det.

Det har spekulerats kring bland annat höga kostnader för administrationen och att personal har för hög lön. För höga kostnader i förhållande till vad kan man fråga sig. I förhållande till vad de åstadkommer? Eller i förhållande till spelarkostnaderna? Eller i förhållande till andra klubbar?

Jag har ingen anng om hur Lakers administration ser ut, men det kanske inte alls är rätt att dra ner på den. Långsiktigt kan det vara mycker viktigt med en väl tilltagen kompetent administration som får skaplig ersättnng för sitt jobb. En bra kraft drar kanske in till sin egen lön själv.

Rätt åtgärd till rätt problem är en bra devis.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

A-sta wrote:Men i sanningens namn ska sägas att medlemmar i VLH inte får ut speciellt mycket av sitt medlemsskap.
Que??? Man blir ju för tusan medlem i världens bästa hockeyklubb!!!?!?!?! Räcker inte det? :D

Vill jag ha ekonomiska fördelar går jag med i HSB eller börjar klippa rabattkuponger.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag sällar mig till dem som tycker att medlemsvården kunde vara avsevärt bättre i Lakers.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Medlemsvården kan alltid bli bättre och har även blivit bättre.

Det har denna säsongen varit 2 medlemsmöten och det tredje är nästa vecka. På dessa möten kan man ställa frågor till ansvariga i föreningen. Här finns även möjlighet att ge tips och förslag vad man vill ha ut av sitt medlemskap, så kan klubben bli ännu bättre.

Att vara medlem i klubben man älskar är väl minst lika självklart som att gå på matcherna.

Varför väljer man att inte vara medlem om man påstår sig vara en supporter till Växjö Lakers ?
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Det behöver inte alls vara så självklart att man skall vara medlem. Jag själv har varit en hängiven supporter till Lakers sedan allt började, men är inte medlem för det. Det beror naturligtvis på vad man vill få ut av sitt medlemskap. Lockar det inte tillräckligt så får det vara.
Finns både "små" och "stora" supportar. Finns de som sjunger och stöttar laget på matcherna, och bidrar med en och annan peng när det krisar. Finns säkert även de som säkert skulle donera sitt hjärta för Lakers överlevnad.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Idrotten håller på att bli så affärsdriven att många tycks glömma att det fortfarande handlar om ideella föreningar som existerar tack vare sina medlemmar. Inga medlemmar - ingen förening och därmed inget lag. Att dessa föreningar öppnar för allmänheten att se matcherna mot en penning innebär inte att dessa gäster får insyn eller inflytande i föreningen. Om ni går och handlar på ICA begär ni då att få insyn i företagets interna ekonomi eller inflytande på hur företaget sköts?

Generellt sett så kan jag personligen inte förstå hur supportrar kan gödsla pengar på inträden till matcherna, men inte har viljan eller orken att hosta upp en hundring eller två för att bli en del av vad laget är, nämligen föreningen. Vi har samma problem i Rögle som här.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

dolitle wrote: Att vara medlem i klubben man älskar är väl minst lika självklart som att gå på matcherna.

Varför väljer man att inte vara medlem om man påstår sig vara en supporter till Växjö Lakers ?
Två meningar jag gärna skriver under på. Älska och Supporter är två ord som kanske kräver lite mer än att gå på en och annan hockeymatch.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Mygel wrote:Idrotten håller på att bli så affärsdriven att många tycks glömma att det fortfarande handlar om ideella föreningar som existerar tack vare sina medlemmar. Inga medlemmar - ingen förening och därmed inget lag. Att dessa föreningar öppnar för allmänheten att se matcherna mot en penning innebär inte att dessa gäster får insyn eller inflytande i föreningen. Om ni går och handlar på ICA begär ni då att få insyn i företagets interna ekonomi eller inflytande på hur företaget sköts?

.
Tack Mygel ,ett av De bästa inlägg jag läst. :hbang:
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Inte rabattkuponger utan klistermärken Bucken :lol:
Från noll kan allt bara bli bättre Håkan!
Men visst allt måste ha sin tid.
Nu jobbar vi vidare.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det får inte bli ett tvång att vara medlem i Lakers om man är dess sanna supporter, har man det kravet är vi tillbaka i Sovjetstatens tankesätt. Det är helt frivilligt att vara medlem och för att någon tycker att det är en självklarhet, behöver inte betyda att det är det rätta, vi har alla olika horisonter att se på saken.

Jag väljer inte att nämna min egen här utan konstaterar bara att man ska akta sig för att endast tro att det finns en linje.
Blixten
Forumamatör

Post by Blixten »

[quote="alfax"]En årsredovisning är till för medlemmar ,andra har inte skit med den att göra.[/quote]

Tur att det finns lite förståndiga människor här som inte vill göra föreningen till en sekt för endast medlemmar.
Sen skall tilläggas att det råder åsiktsfrihet och att jag respekterar andras åsikter också, även om jag långt ifrån delar dem.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Jag hänvisar till Beckis och Mygels inlägg lite längre upp i tråden...klockrena!
Blixten
Forumamatör

Post by Blixten »

[quote="Mygel"] Om ni går och handlar på ICA begär ni då att få insyn i företagets interna ekonomi eller inflytande på hur företaget sköts?[/quote]

Så klockrent är väl inte detta Alfax?
Lite intresserad är man ju hur vinsten som ägarna gör används.
Kf har bytt ett antal VD:s på kort tid, som fick stora fallskärmar som tack för dåligt jobb. ICA säljer gammalt kött för att ytterligare öka på sina vinster och skrattar hela vägen till banken (Gäller inte alla ICA butiker).
Jag är inte intresserad av att gynna dessa kedjor, butiker som ger mig skit tillbaka.
Samma sak med Lakers, fördelas inte pengarna på rätt sätt i mitt tycke, är jag inte intresserad av att gynna dem heller.

Nu vet jag inte hur de används och därför är man ju lite tveksam till att lägga mer än entréavgiften och några halva potten lotter, när man som icke medlem skall ha någon insyn enligt vissa.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Frågan har ju inte varit om det skall finnas en viss insyn för icke-medlemmar utan om föreningar har rätt att anordna möten enbart för sina medlemmar. Mötesfriheten är grundlagsfäst, däremot inte rätten att närvara på alla möten som anordnas i landet.
Blixten
Forumamatör

Post by Blixten »

Ni medlemmar får ha så många möten ni vill, en viss ekonomisk insyn som visar hur man använder sin budget, tycker inte jag är för mycket begärt. Nu sponsrar inte jag mer än inträde lite halva potten lotter och någon hundralapp i spannen.
Det är nog ganska många som inte bidrar med mer än jag gör och vi är nog en ganska viktig grupp ekonomiskt sett för föreningen.
Just för att vi är många.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Man kan sponsra en förening ekonomiskt på många olika sätt, det behöver inte vara genom medlemskap, utan kan vara som sagts, genom halva potten, köpa korv, öl med mera under matcher, eller stoppa pengar i bössor med mera.

Man kan nog inte leva som förr i tiden, då var det givet att alla som stöttade en förening också var medlemmar, ungefär lika givet som att alla var med i facket, valde man att stå utanför, så orkade man i regel inte så länge, då man lätt blev utfryst. Visst är det väl underbart att det är svunnen tid och att man nu själv kan avgöra vad som känns rätt för en själv.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Alla är viktiga och vi är även överens om att VLH inte varit bra på att kommunicera med sin omgivning. Så här skrev jag för en vecka sedan:
Varanen wrote:Det VLH själva kan göra för att bidra till ett sundare klimat på forumet är att markant öka öppenheten.
Klubben har olika intressenter i sin omvärld. Medlemmen har dock en särställning därför att hon har den yttersta beslutanderätten. Det är också från och av medlemmarna som de olika förtroendevalda i föreningen väljs. Det innebär INTE att sponsorer, lakejer, de som går på många matcher, en match, bidrar till hinkarna, fixar ett jobb åt en spelarfru, skriver insändare i SMP är oviktiga. Men föreningsdemokratin fungerar så att medlemmarna intar en speciell position i varje förening, inte bara VLH.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är helt riktigt Varanen och jag hoppas att Lakers lärt sig att ta hand om medlemmarna, det är lika viktigt som att vårda sponsorer, gör man inte det, så är de puts väck och kommer inte åter. Ett företag ska vårda sina kunder om man vill att de ska komma tillbaka.

Lakers har under mina år varit helt bedrövliga och det bör de också veta om, det är med all säkerhet en stor mängd medlemmar som gått förlorade på grund av detta, flera efter endast ett år, för att de inte hört ett livstecken av information från föreningen, det håller inte. Jag hurrar om det från och med i år blivit bättre.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Du har helt rätt Räven ,medlemsvården har inte varit bra i Lakers.Men jag har upplevt på de sista möterna både medlemsmöterna och något jag varit speciellt kallad till, att detta har förbättras och att det kommer bli ännu bättre med en öppen dialog mellan medlemmar och styrelse.
Ur det onda kommer alltid något gott fram och det tror jag att det gör ur denna ekonomiska kris som man hamnat i.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Jaha å så var det två mille lakers måste spara. Tyvärr på ungdomsverksamheten men även dra ner på andra utgifter. De lägger bjudgeten på ca 2.600 i snitt i publiksffran även nästa år. Är väl fel människa att säga detta eftersom jag varit på förbannat få hemmamatcher i år men snälla vänner.Ta med er en vän i handen å gå på hockey. Sitter ni på sittplats så kan ni väl försöka klappa i takt med lakejerna på Västra stå. Sveriges bästa sittplats kan väl inte bara dött ut på några år. Nu hade det varit läge att chocka hockeysverige genom att visa fullsatta publiksiffror resten av sersongen å på så vis kan man hoppas att Lakers inte behöver skära i ungdomsleden
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag tror också Alfax, att man tagit till sig av den kritik som funnits, så jag ser också med tillförsikt på framtiden.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Är man inte medlem kan man ju aldrig häller forma klubben som man själv vill ha den :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nu är det väl inte världens enklaste sak att forma klubben som man vill ha den erok, inte ens i en mindre klubb går det att göra så, undantaget om man inte är dess ordförande, men som enskild medlem är det lite svårt.
Dock har man möjlighet att påverka och det är viktigt nog.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Vill bara göra Er uppmärksamma på den icke alls obetydliga skillnaden på att ligga 500.000 kr back och att spara 2.000.000 kr i kommande budget :wink:
In Hinkum Veritas
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Ja Du Räven ,inte ens som ordf. klarar man av det man måste ha med sig övriga styrelsen i besluten
.Men som Du påpekar ,man måste lyssna vad MEDLEMARNA tycker och hur vindarna går där och de kan gå isär.Men alltid kommer det något guldkorn även från dem.
Vi ska ha klart för oss det är ingen lätt uppgift att sitta i en styrelse av Lakers storlek ,jag beundrar dem som vill lägga ner det arbete som behövs för detta.
'
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Jag la också märke till det! Gjorde säkert dom flesta! Om man inte läste det med Grön/Röda Vita ögon!
Once a laker, always a laker!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag håller med Alfax, det är inte lätt att få igenom sina idéer i en större förening och det är ett hästjobb att sitta i en större förenings styrelse. Numera tar man in styrelsemedlemmar som har kontakter i sina jobb, man kan säkert ordna en del på betald tid så att säga. Skillnad mot förr, då allt sköttes efter arbetstid. Inte är det lika ideellt som förr i världen.
Post Reply