Klacken 13/14

Här diskuterar du ämnen som har med klacken att göra.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Aleks
Forumdemon

Re: Klacken 13/14

Post by Aleks »

Lakershjärta71 wrote:teddy, för att bäst få svar på dina frågor så skulle du skicka ut en enkät till de besökare som ser på hockey på Västra stå.
Fundera på dig själv, om du hade valt att inte sjunga med i ramsorna, av vilket/vilka skäl hade du inte gjort det då, tror du?
Det var väl lite det som var grejen Lakershjärta. Teddy förklara väldigt bra varför han tycker det är kul att sjunga med. Eftersom han tycker det är kul och självklart från sin sida att sjunga med kan han bara spekulera i varför man inte gör det. För att slippa spekulera frågar han om någon som inte vill sjunga med kan ge en förklaring till det. En enkät kan man ju alltid göra men frågan är hur givande den blir och vem som vill sammanställa den.
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Om man nu vill bli Sveriges bästa klack och därmed vill få fler att sjunga med i ramsor vore det väl ändå intressant att få veta vad folk säger. Först då kan man ta ställning till om det ens är lönt att försöka påverka människor eller som vissa gör att spy dynga över de som hellre vill stå tysta för att man bara kort och gott tar sig till Vida för att nöja sig med att se på det sportsliga. Tror att vissa kan tycka att det är provocerande också att ständigt höra gapanden rätt i ansiktet om att man ska sjunga med.

Det är bara att inse att människor är olika och att det finns olika slags supportrar.
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Det finns absolut olika slags supportrar och alla är välkomna till VIDA. En del väljer sittplats och en del ståplats osv. Det som är grejen med klackverksamheten är att hela arenan påverkas av den. Spelare, sittplats, Västra stå, alla njuter vi av när det är bra tryck och taggar igång lite extra. Man kan komma hem och vara helt lyrisk över vilket tryck det var och helt fullständigt skita i hur spelet såg ut nere på isen. Varför blir det då sådant tryck ibland? Jo oftast för att fler bestämmer sig för att sjunga med. Kommer man tillbaka nästa match och ställer sig och tycker att, "oj, idag var det inget tryck alls på klacken", kanske det beror på att just DU inte sjöng med.

Summa summarum tycker jag därför att det är sunt att ha en förväntning (inte ett krav) på att alla på Västra stå ska sjunga med.
rawspont
Forumentusiast

Post by rawspont »

Själv sjunger inte en tonjävel och kommer aldrig göra det heller. Inte min grej bara. Sitter under min ek och luktar på blommorna. Tjurarna får stångas.

Men om ni verkligen har en seriös ambition att få mer fler så var lite nytänkande. Som om skriva på forumet skulle hjälpa. En enkät är verkligen ingen dum idé. Eller starta en positiv kampanj, ge incitament, ordna tävlingar, dela ut flygblad med nån ny sång, ordna battles.

Har ni ork att stå och gorma en hel match så har ork att ordna nåt sånt. Själv har jag inte det minsta intresse tyvärr. Se på hockey är tillräckligt energikrävande.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
w0bben
Forumamatör

Post by w0bben »

Aleks wrote:Det finns absolut olika slags supportrar och alla är välkomna till VIDA. En del väljer sittplats och en del ståplats osv. Det som är grejen med klackverksamheten är att hela arenan påverkas av den. Spelare, sittplats, Västra stå, alla njuter vi av när det är bra tryck och taggar igång lite extra. Man kan komma hem och vara helt lyrisk över vilket tryck det var och helt fullständigt skita i hur spelet såg ut nere på isen. Varför blir det då sådant tryck ibland? Jo oftast för att fler bestämmer sig för att sjunga med. Kommer man tillbaka nästa match och ställer sig och tycker att, "oj, idag var det inget tryck alls på klacken", kanske det beror på att just DU inte sjöng med.

Summa summarum tycker jag därför att det är sunt att ha en förväntning (inte ett krav) på att alla på Västra stå ska sjunga med.
+1
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

rawspont wrote:Själv sjunger inte en tonjävel och kommer aldrig göra det heller. Inte min grej bara. Sitter under min ek och luktar på blommorna. Tjurarna får stångas.

Men om ni verkligen har en seriös ambition att få mer fler så var lite nytänkande. Som om skriva på forumet skulle hjälpa. En enkät är verkligen ingen dum idé. Eller starta en positiv kampanj, ge incitament, ordna tävlingar, dela ut flygblad med nån ny sång, ordna battles.

Har ni ork att stå och gorma en hel match så har ork att ordna nåt sånt. Själv har jag inte det minsta intresse tyvärr. Se på hockey är tillräckligt energikrävande.
Har full respekt för att du inte tycker det är så viktigt med klackverksamhet även om flera klubbar med dålig sådan anses som tråkiga och "fattiga" i sin läktarkultur. Finns många bra sätt att arbeta för en bättre klackkultur och det gör många av de som står och "gormar" hela matcherna redan, tråkigt att du får det till något negativt att sjunga fram sitt lag. Du kan ju fråga de som jobbat timmavis med "Operation invasion" eller de som kämpade till kl 2 på natten för att få ihop det fantastiska tifot om de inte gjorde det för en bättre läktarkultur och på så sätt få en större klack.

Tror förresten att de flesta klackar har en "seriös ambition" att få med fler :roflol:
rawspont
Forumentusiast

Post by rawspont »

Jag tycker inte det är negativt att sjunga fram sitt lag. Jag är oerhört glad att Växjö har en så fruktansvärt bra stämning på matcherna, vilket beror på enskilda individer som gör något som de brinner för i en kollektiv anda.

Nu är det så att jag inte brinner för det på det sättet. Det yttrar sig på andra sätt, som inte kommer till nytta i en klack exempelvis, kanske inte till nytta för nån egentligen. Men i alla fall. Jag njuter av stämningen, utan att bidra till den ljudmässigt. Har inga moraliska betänkligheter kring det.

Men, det jag menade var att istället för att bedröva sig över att folk inte sjunger, så var nytänkande, prova helt nya grepp. Jag tycker det är fantastiskt bra med tifo, men folk lär inte sjunga mer för att man har ett tifo i början av matchen, inte nämnvärt i alla fall. Det fyller en annan funktion, säkerligen lika viktigt.

Jag förstår att det låter illa när nån som inte sjunger alls påpekar att man behöver vara nytänkande för att få med sig folk att sjunga. När nån som inte bidrar alls har åsikter om det.

Likväl är jag rätt övertygad om att det vore en mer framkomlig väg. Hamra hårdare på en sned spik hjälper inte.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
w0bben
Forumamatör

Post by w0bben »

Dra bort några sittplats rader och gör ny ståplats, där kan de som inte vill delta i klacken stå.
Bästa tipset någonsin!
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Missuppfattade lite, trodde du var likgiltig till om det fanns en klack eller inte. Ska också säga att det är lika viktigt med folk som tycker om Lakers på sittplats, som du säger så vill man avnjuta en match på olika sätt. Klacken är bra i dagsläget man vill ju alltid att den ska bli ännu bättre och då är det de som står på Västra man vill tagga igång. Nytänk behövs hela tiden och tycker att det görs många bra saker i sann klackanda.

Funderar på om man skulle måla upp en del av Västra stå i orange och innanför det orangemålade förväntas man sjunga med. Klackkärnan blir på så sätt mer koncentrerad och inte så utsprid = bättre tryck. Våra capos behöver kanske ibland använda megafon för att nå ut till de på kanterna?
w0bben
Forumamatör

Post by w0bben »

Aleks wrote:Missuppfattade lite, trodde du var likgiltig till om det fanns en klack eller inte. Ska också säga att det är lika viktigt med folk som tycker om Lakers på sittplats, som du säger så vill man avnjuta en match på olika sätt. Klacken är bra i dagsläget man vill ju alltid att den ska bli ännu bättre och då är det de som står på Västra man vill tagga igång. Nytänk behövs hela tiden och tycker att det görs många bra saker i sann klackanda.

Funderar på om man skulle måla upp en del av Västra stå i orange och innanför det orangemålade förväntas man sjunga med. Klackkärnan blir på så sätt mer koncentrerad och inte så utsprid = bättre tryck. Våra capos behöver kanske ibland använda megafon för att nå ut till de på kanterna?

Eller en till pall maybe? :mrgreen: På vänstra sidan av ingången då menar jag.
sumpen
Forumentusiast

Post by sumpen »

Igår, innan matchen hade vi en kille med megafonen längst ner i hörnet där ismaskinen kör in. När Anders skrek att folk skulle ta upp händerna var det bara folket ovanför pallen och till höger om ingången som höll upp, sekunden efter skrek han med megafonen att alla skulle upp med händerna och fick med sig en stoor del av vänster kanten. I stort sett alla på ståplats höll upp händerna och klappade till "Vi älskar Lakers". Jag stod längst ner och såg hur fett det såg ut. Och med det vill jag ha sagt att det är endast en liten liten del av ståplats som hör klackledaren där han står idag.
Ett alternativ man kan börja med är att ställa pallen nästan längs ner. Och då använder klackledaren en megafon för att höras ännu mer och så dom högre upp hör honom.
w0bben
Forumamatör

Post by w0bben »

sumpen wrote:Igår, innan matchen hade vi en kille med megafonen längst ner i hörnet där ismaskinen kör in. När Anders skrek att folk skulle ta upp händerna var det bara folket ovanför pallen och till höger om ingången som höll upp, sekunden efter skrek han med megafonen att alla skulle upp med händerna och fick med sig en stoor del av vänster kanten. I stort sett alla på ståplats höll upp händerna och klappade till "Vi älskar Lakers". Jag stod längst ner och såg hur fett det såg ut. Och med det vill jag ha sagt att det är endast en liten liten del av ståplats som hör klackledaren där han står idag.
Ett alternativ man kan börja med är att ställa pallen nästan längs ner. Och då använder klackledaren en megafon för att höras ännu mer och så dom högre upp hör honom.
Märkte också det, såg väldigt fett utt!

Aa som du säger så kan man ju flytta ner pallen lite och använda megafonen istället. Där snackar vi tryck!
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Låter som en bra idé. Stod själv bara något trappsteg ovanför trumman men har ändå svårt för att höra vad som sägs från pallen, har visserligen lite dålig hörsel :D
utep
Forumentusiast

Post by utep »

Vi som står uppåt högra hörnet hör sällan vad personen på pallen säger.. Man våra klackledare jobbar på bra med kroppsspråket och det kommer man långt med.
Kan ju säga att vi inte hörde ett skit vad man sa i megafonen heller.
2015
sumpen
Forumentusiast

Post by sumpen »

Megafonen vi hade igår var någon skit från harald nyborg. Vi har beställt en på 25 watt och 115 Db som kostade ca. 800 spänn, så förhoppningsvis låter den bättre.
w0bben
Forumamatör

Post by w0bben »

Klipp från introt/tifot!

Från Eddie Johansson!
http://www.youtube.com/watch?v=FwiFrIo_hLo
teddy
c/o LL´s Forum

Post by teddy »

Den nya ramsan måste vara den bästa ramsan någonsin.
Enkel
Bra att få tryck i
Och kan köras länge

Vi är en orange armé
krigar för vårt SM-Guld
Vi ger aldrig upp, slutar aldrig tro (Klapp klapp)
Vi är en orangea armé

Tjalalalalala
Tjalalalalala
Vi ger aldrig upp, slutar aldrig tro (Klapp klapp)
Vi är en orangea armé

Tjalalalalala
Tjalalalalala
Tjalalalalala la la la
Tjalalalalala
I always tell the truth, even when i lie
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by Coffe #800 »

länk på texten kanske ?
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Tycker den gick i moll ramsan men det blir kanske bättre om fler lär sig den ? och utan gymnastikövningar samtidigt :lol:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Eller utveklar vi klacken till en av dom bästa i Sverige och använder armarna ;-)
Växjö: Europas Orangeaste Stad
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Fast det kanske räcker med "Hejja Hejja VLH" och "Håller på VLH" ;-)
Daste
Forumdemon

Post by Daste »

Jag nöjer mig med att sjunga med. Vifta med labbarna får mer energiska förmågor göra.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

w0bben wrote:
sumpen wrote:Igår, innan matchen hade vi en kille med megafonen längst ner i hörnet där ismaskinen kör in. När Anders skrek att folk skulle ta upp händerna var det bara folket ovanför pallen och till höger om ingången som höll upp, sekunden efter skrek han med megafonen att alla skulle upp med händerna och fick med sig en stoor del av vänster kanten. I stort sett alla på ståplats höll upp händerna och klappade till "Vi älskar Lakers". Jag stod längst ner och såg hur fett det såg ut. Och med det vill jag ha sagt att det är endast en liten liten del av ståplats som hör klackledaren där han står idag.

Aa som du säger så kan man ju flytta ner pallen lite och använda megafonen istället. Där snackar vi tryck!

Vi kommer att flytta ner pallen och testa att köra med megafon nu framöver, förhoppningsvis är det fixat till nästa match .

Hoppas det trillar in lite vinster med nu så humöret blir något bättre . Det går trögt på VS när det går trögt på isen :bash:
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

http://www.youtube.com/watch?v=CAq6ltpad8M

Denna ramsan körde vi rätt hårt och den har helt glömt borts. Den är fan bra. Vet att många gillade den. Vill ha tillbaka denna. Det blir en nytändning på onsdag och då vinner vi mot saik.

Det vi måste få till bara är att sjunga mer markerande på vissa ord. Det är vi överlag för dåliga på. Vi är oftast jävligt slätstrukna i ramsorna och dom bara glider på. Denna ramsan är perfekt för att stöta på orden och få tryck på så sätt. Markerande ord är i versaler.

PÅ Västra STÅ
vi SJUNGER för vårat lag
vi älskar VÅRT V-L-H
VI är Lakejerna
som står här.....
Den som inte sjunger är taifare!!!
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

Ok. I och med det enorma gensvar så har vi nu bestämt att denna kör vi på onsdag. De flesta kan den. NU KÖR VI!!!
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Fattar inte varför det är sånt ointresse ?

Skriv i alla fall även om det inte är positivt , kritik fungerar ju oxå .

Jag är på i alla fall ! SPAAAAAAAARTAAAAAAA!!! :mrgreen:
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Låter fint, kör på den!

Håller också med om att det allmänt är ganska stort ointresse. Verkar inte bara vara laget som slumrar lite så här inledningsvis utan också klacken och fansen i allmänhet. Vad kan detta bero på? Det verkade som om alla var riktigt taggade inför säsongen men att det hela kom av sig lite.
mollers
Forumdemon

Post by mollers »

Tror det beror på att många har förra säsongen kvar i huvudet och hur jobbigt det var då.
Många fans behöver nog lite vinster och glädje för att tycka det är värt pengarna och tiden.
Men inte jag, jag kommer alltid kriga och ställa upp för Lakers!

Sen upplever jag det som att det har varit tråkigare att gå på hockey från början av förra säsongen till nu. Och det beror på att så många är så himla negativa hela tiden. Alltid ska någon på ståplats eller forumet eller var som helst gnälla på något! Folk tjabbar om det minsta lilla. Folk på läktaren som inte tycker om varandra.
Jag saknar gemenskapen och glädjen!

Det är det som jag tycker skiljer sig från 2011/2012 tills nu!
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Tror att växjöfolk ställer lite orimliga krav rent sportsligt. De har följt ett Lakers som blivit bättre och bättre varje säsong och till slut tog klivet upp i finrummet. Väl uppe gav man laget en säsong att etablera sig sedan är det dags för slutspel och sm-final. Andra året blev tufft men man klarade att hålla sig ovanför kvalplats, vilket var sämre än många förväntat sig trots att det var ett fullt rimligt resultat. I år ska Lakers spela kreativ hockey medan de marscherar mot slutspel och gör de inte de sitter alla surisar kvar i tv-soffan och tar sig inte till VIDA.

Tror alla vi som verkligen älskar Lakers och härlig stämning på västra stå måste jobba stenhårt för att få liv i VIDA igen. Mycket negoattityd har tagit över. Vi får se till att sjunga mer helt enkelt, det är det ända rätta :).

Kanske skulle man göra en banderoll med ett budskap riktat mer mot publiken. "NÄR JAG GÅR TILL VIDA ÄLSKAR JAG LAKERS. NÄR JAG GÅR IFRÅN VIDA ÄLSKAR JAG LAKERS. ALLTID LAKERS!"
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

mollers wrote: Och det beror på att så många är så himla negativa hela tiden.
Amen. I synnerhet här inne på forumet. Och detta är skittråkigt att konstatera.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Pafrihand
Forumamatör

Post by Pafrihand »

Angående negativ inställning på västra så förstår jag inte mig på folk som klagar vid eventuellt flaggviftade. Vid flaggtifot mot Brynäs tror jag att det var så höll jag en tvåpinn. Då introt drog igång fick jag en arg medelålders man saliv i ansiktet då han skrek åt mig att ta ner den? Det är personer med den inställningen sominte borde stå i klacken. För om det är en positiv och ledande supporterkultur vi vill ska finnas på västra Så måste vi inse att det är flaggor av alla dess slag (som används flitigt under spel och vid avblåsning) och även hoppramsor som lockar yngre och ny publik och på så sätt får klacken att växa & hålla hög klass, som vi vill att den ska.

Om ni är emot detta så svara gärna varför, all kritik och förslag om nya idéer behövs för att få klacken att växa!

och självklart log jag mot den upprörde mannen, vände mig tillbaka mot isen och fortsatte hålla våra färger högt! :lol:
ivc
Forumamatör

Post by ivc »

Pafrihand wrote:Angående negativ inställning på västra så förstår jag inte mig på folk som klagar vid eventuellt flaggviftade. Vid flaggtifot mot Brynäs tror jag att det var så höll jag en tvåpinn. Då introt drog igång fick jag en arg medelålders man saliv i ansiktet då han skrek åt mig att ta ner den? Det är personer med den inställningen sominte borde stå i klacken. För om det är en positiv och ledande supporterkultur vi vill ska finnas på västra Så måste vi inse att det är flaggor av alla dess slag (som används flitigt under spel och vid avblåsning) och även hoppramsor som lockar yngre och ny publik och på så sätt får klacken att växa & hålla hög klass, som vi vill att den ska.

Om ni är emot detta så svara gärna varför, all kritik och förslag om nya idéer behövs för att få klacken att växa!

och självklart log jag mot den upprörde mannen, vände mig tillbaka mot isen och fortsatte hålla våra färger högt! :lol:
Dessa personer är svåra att få bort, tyvärr. Flaggkulturen saknas lite i Växjö, både på Västra stå (Vida) och på Södra stå (Myresjöhus Arena). Flaggviftande under matchens gång ser otroligt bra ut och höjer statusen direkt för supporterföreningar. Men du gjorde helt rätt, ta skiten - fortsätt vifta. Det är fler i rätt målgrupp som uppskattar det du gör än som stör sig på det.

Hade det vart i ett avgörande läge och Växjö hade PP exempelvis kunde jag förstått denne man. Då vill man se hockeyn. Men i ett intro, kom igen.
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

Finns många sådana på VS tyvärr. Där finns det en del att jobba med. Är pinsamt att lipa över nått sånt under ett intro. Då ska det viftas som fan. Helt rätt att du stod på dig. Under matchen kan jag förstå att man inte vill ha skymd sikt av flaggor även om det ser bra ut. Vid intro, mål och slutskede av matcher som vi är på väg att vinna där vi hyllar dom är flaggviftande en självklarhet imo.
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Vifta på bara, vill man se introt så finns det andra ställen att stå eller sitta på.
Forza Lakers! 8)
w0bben
Forumamatör

Post by w0bben »

Anders83 wrote:
w0bben wrote:

Vi kommer att flytta ner pallen och testa att köra med megafon nu framöver, förhoppningsvis är det fixat till nästa match .

Hoppas det trillar in lite vinster med nu så humöret blir något bättre . Det går trögt på VS när det går trögt på isen :bash:
Är detta fortfarande aktuellt? Tror att det hade hjälpt mycket!
Post Reply