Ekonomi
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- c/o LL´s Forum
Just så här är det många som tänker.Men om vi nu klara krisen med olika insmlingar å fortsätter med insamlingar för att komma än högre i tabellen nästa år.Hänger du på då???out4speed wrote:Hade jag vart ett sponsrande företag hade jag definitivt velat veta vad pengarna man redan betalat in gått till innan jag skjutsade till mer pengar.
Nu vet jag inte om det är så att vi har massa överbetalda kostymnissar och ryggdunkare i föreningen, men det skulle inte förvåna mej.
När VLH lägger korten på bordet med en redovisning kan jag som privatperson tänka mej att lägga pengar, men innan dess blir det inte ett öre.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
- Dragkampslakej
- Forumdemon
Intressant att läsa alla komentarer på smp artikeln. Alla som vetat det länge och att det är rätt åt Växjö lakers. Frågan är om dessa suportrar till våra grannklubbar ställer sig frågan om dessa klubbar har råd att spela en serie högre med tanke på att väldigt många av klubbarna som redan spelar där har svårt med ekonomin.
Är det spelarebudgeten som varit allt för offensiv? Är det juniorverksamheten som kostat mer än beräknat. Har man räknat med mer publik än vad som besökt hallen? Någonstans läste jag att A-laget drar in 700 000kr till ungdomsverksamheten per år. Kan tyvärr inte minnas när eller var jag läste det. Att juniorerna ska börja åka bil till matcherna är ganska vanligt att både seniorer och juniorer gör det i andra sporter.
Är det spelarebudgeten som varit allt för offensiv? Är det juniorverksamheten som kostat mer än beräknat. Har man räknat med mer publik än vad som besökt hallen? Någonstans läste jag att A-laget drar in 700 000kr till ungdomsverksamheten per år. Kan tyvärr inte minnas när eller var jag läste det. Att juniorerna ska börja åka bil till matcherna är ganska vanligt att både seniorer och juniorer gör det i andra sporter.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
-
- Forumamatör
Erok, vad är det positiva med insamlingar egentligen?erok wrote:Just så här är det många som tänker.Men om vi nu klara krisen med olika insmlingar å fortsätter med insamlingar för att komma än högre i tabellen nästa år.Hänger du på då???out4speed wrote:Hade jag vart ett sponsrande företag hade jag definitivt velat veta vad pengarna man redan betalat in gått till innan jag skjutsade till mer pengar.
Nu vet jag inte om det är så att vi har massa överbetalda kostymnissar och ryggdunkare i föreningen, men det skulle inte förvåna mej.
När VLH lägger korten på bordet med en redovisning kan jag som privatperson tänka mej att lägga pengar, men innan dess blir det inte ett öre.
-
- c/o LL´s Forum
Det possitiva är det att klara vi att samla in pengar för att täcka upp en kris klara vi att samla in pengar till att klättra uppåt å kanske en dag spela i ES.beroende på hur mycket vi är berädda på att jobba.
Men att sluta jobba för att krisen är fixad är att ge klubben konstgord andning
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- Forumamatör
Då vet jag, fick för mig att du var emot det ett tagerok wrote:Det possitiva är det att klara vi att samla in pengar för att täcka upp en kris klara vi att samla in pengar till att klättra uppåt å kanske en dag spela i ES.beroende på hur mycket vi är berädda på att jobba.

beror givevis på hur länge han var borta, men hockeyspelare är som vilka anställda som helst och får sjuklön osv via försäkringskassan.LasseMaja wrote:Du menar att Romö inte skulle fått någon lön pga skada??
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Kan du inte bara låta bli att kommentera varenda stavelse här, det berör inte dig. Juniorlag kostar jättepengar och är nödvändiga vilket du borde känna till. Gör du inte det vilket verkar vara fallet ska du nog ligga lågt i frågan.LasseMaja wrote:Det lär ju knappast vara så att det är era juniorlag som kostar en massa pengar, dom spelar ju i a-lagets avlagda gamla tröjor bla.
Det är väl så enkelt att man har en för dyr a-trupp.
Nej man ska se det positivt, men för det behöver man inte uppträda som en fåntratt.
Hittills har Lakers levt upp med den äran till de sponsorkontrakt man har, så där har inga fel av betydelse inträffat.
Men kostnaderna är för höga, så är det. Och som någon skrev, så är det A-truppen som det borde skäras i och så kommer säkert att ske, nästa säsong.
Visst man kunde köra med en norra/södra serie, för att spara resekostnader. Men det är ingen rolig lösning tycker jag.
Sedan det jag skrev om ES-målet, så kan man ha målet kvar, men det får nog tas bort, när målet ska uppnås. Man får sikta i framtiden, när ekonomin hämtat sig, helt enkelt, inget konstigt med det.
För mig är det avgörande att sätta klubbens existens i första rummet, jag kan tänka mig att fortsätta se alla matcher hemma, trots att laget hamnar på plats 6-10 under de närmaste 3-5 åren, inga problem alls.
Hittills har Lakers levt upp med den äran till de sponsorkontrakt man har, så där har inga fel av betydelse inträffat.
Men kostnaderna är för höga, så är det. Och som någon skrev, så är det A-truppen som det borde skäras i och så kommer säkert att ske, nästa säsong.
Visst man kunde köra med en norra/södra serie, för att spara resekostnader. Men det är ingen rolig lösning tycker jag.
Sedan det jag skrev om ES-målet, så kan man ha målet kvar, men det får nog tas bort, när målet ska uppnås. Man får sikta i framtiden, när ekonomin hämtat sig, helt enkelt, inget konstigt med det.
För mig är det avgörande att sätta klubbens existens i första rummet, jag kan tänka mig att fortsätta se alla matcher hemma, trots att laget hamnar på plats 6-10 under de närmaste 3-5 åren, inga problem alls.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Samma här kommer att följa dem hur det än går , ------------EN ALLSVENSKA ska det vara och inga uppdelningar i Nord och Syd.Räven wrote:
Last edited by alfax on 22 January 2008, 22:56, edited 1 time in total.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
ES-målet och ambitionen ligger 3-4 år och en ny arena framåt i tiden. Har man ambitionen till den tidpunkten då kan det kanske dröja lika länge till innan det kan vara en rimlig möjlighet. Säg 7-8 år om man då skulle kunna ha en allsvensk omsättning på 25-30 miljoner. Den tanken är ointressant just nu, vi har minst 2-3 andra mål att uppfylla innan vi ens är i närheten av att tänka tanken.
-
- c/o LL´s Forum
Jag började tänka tanken för ca 5 år sen.Har inte givigt upp denna tanken än å kommer aldrig att göra det häller.
Glömer aldrig opptemisten som fanns på statshotellet när lakejerna hade tankar å funderingar om framtiden.Fan ser bilden fortfarande framför mig när vårt egna supporterplan landar i skellefteå för att se Lakers i ES
Det var då tankarna slog mig att insamlingar är bra
Glömer aldrig opptemisten som fanns på statshotellet när lakejerna hade tankar å funderingar om framtiden.Fan ser bilden fortfarande framför mig när vårt egna supporterplan landar i skellefteå för att se Lakers i ES

Det var då tankarna slog mig att insamlingar är bra

Last edited by erok on 22 January 2008, 20:55, edited 1 time in total.
-
- Inaktiverad användare
Jättepengar till Junior-Lag nödvändiga
, VARFÖR DÅ?
Resor kostar pengar, samt Utrustning.
Det kan väl ALDRIG vara så att Man lockar spelare från Stockholm bla. med löfte om EN Gratis Composit-Klubba och En GainoMax efter Träningen
Eller Raggar Lakers Elever åt Växjö Fria utan Ersättning
, där dessutom Tobbe Björklund Jobbar OCKSÅ
3-J-Lag i Lakers är ETT för mycket, ännu. 7 ELIT J-Tränare som jobbar för Korv
Waki Waki, klockan ringer!!!!

Resor kostar pengar, samt Utrustning.
Det kan väl ALDRIG vara så att Man lockar spelare från Stockholm bla. med löfte om EN Gratis Composit-Klubba och En GainoMax efter Träningen

Eller Raggar Lakers Elever åt Växjö Fria utan Ersättning

3-J-Lag i Lakers är ETT för mycket, ännu. 7 ELIT J-Tränare som jobbar för Korv

Waki Waki, klockan ringer!!!!
In Hinkum Veritas
- supportrarna
- Forumamatör
Jag har hört vad juniorlagen kostar, juniorlagen är nödvändiga och enormt värdefulla. Jo, ja vet att i din värld behöver inget kosta pengar. Juniorerna kan bo i omklädningsrummen, spela med plastskaft, träna sig själva och cykla till bortamatcherna. Som du sa, wakie wakie!NEDOMANSKY wrote:Jättepengar till Junior-Lag nödvändiga, VARFÖR DÅ?
Last edited by Niles on 23 January 2008, 10:59, edited 1 time in total.
Ekonomi i HA
Tycker man kan skönja ett visst mönster vad beträffar hockeyallsvensk ekonomi. Lagen skiktas mer och mer, både sportsligt och ekonomiskt. Ser man till publiksnitt och omsättning, och jämför respektive lags placering, så är likheten kusligt slående.
Jag tror att vi helt enkelt får vänja oss vid läget i Svensk hockey. Ett fåtal lag, kanske 4-5 klubbar, kommer ha en ekonomi i HA på mellan 20 och 40 miljoner kr. Dessa lag tillhör en egen kategori av jojo-lag som pendlar mellan ES och HA, alternativt ständigt topplag i HA. Övriga lag kommer tillhöra den andra kategorin klubbar med en betydligt mindre ekonomi.
Denna övriga kategori klubbar får nog rikta in sig på att agera farmarlag till en eller flera ES-klubbar. En stomme på 7-8 rutinerade allsvenska spelare, ytterligare 8-10 färska seniorer från SuperElit/Elit juniorserierna. Resten av spelarna kommer som lån från ES-lagen, vars lön till större delen betalas av resp. elitserieklubb. (Det här är f ö exakt så Hockeyligan vill ha det i Svensk hockey. Helst vill man stänga ligan men eftersom det är hart när omöjligt satsar man på det näst bästa.)
Vet inte om jag ska uttala mig om Lakers ekonomi men en försiktig gissning säger mig att Lakers har på tok för många spelare av typen gammal icke-utvecklingsbar medioker allsvensk spelare. Företrädelsevis i åldern 28 till 32. Dyra i drift och saknar förmåga att lyfta sig kompetensmässigt när det krävs.
Enda lösningen, som jag ser det, är privatisering. Tillåt 100 % bolagiserade lag ES och HA. Enda sättet att lyfta upp ett oetablerat lag från HA till Elitserien är om en Roman Ambrovitj-typ pumpar in rundligt med stålar tills målet är uppnått.
Jag tror att vi helt enkelt får vänja oss vid läget i Svensk hockey. Ett fåtal lag, kanske 4-5 klubbar, kommer ha en ekonomi i HA på mellan 20 och 40 miljoner kr. Dessa lag tillhör en egen kategori av jojo-lag som pendlar mellan ES och HA, alternativt ständigt topplag i HA. Övriga lag kommer tillhöra den andra kategorin klubbar med en betydligt mindre ekonomi.
Denna övriga kategori klubbar får nog rikta in sig på att agera farmarlag till en eller flera ES-klubbar. En stomme på 7-8 rutinerade allsvenska spelare, ytterligare 8-10 färska seniorer från SuperElit/Elit juniorserierna. Resten av spelarna kommer som lån från ES-lagen, vars lön till större delen betalas av resp. elitserieklubb. (Det här är f ö exakt så Hockeyligan vill ha det i Svensk hockey. Helst vill man stänga ligan men eftersom det är hart när omöjligt satsar man på det näst bästa.)
Vet inte om jag ska uttala mig om Lakers ekonomi men en försiktig gissning säger mig att Lakers har på tok för många spelare av typen gammal icke-utvecklingsbar medioker allsvensk spelare. Företrädelsevis i åldern 28 till 32. Dyra i drift och saknar förmåga att lyfta sig kompetensmässigt när det krävs.
Enda lösningen, som jag ser det, är privatisering. Tillåt 100 % bolagiserade lag ES och HA. Enda sättet att lyfta upp ett oetablerat lag från HA till Elitserien är om en Roman Ambrovitj-typ pumpar in rundligt med stålar tills målet är uppnått.
-
- c/o LL´s Forum
-
- c/o LL´s Forum
Juniorerna har fått beställa klubbor för närmare 5000kr per skalle i början av säsongen! Tejp med mera har dragits in för att det finns inte pengar för det!LasseMaja wrote:Det lär ju knappast vara så att det är era juniorlag som kostar en massa pengar, dom spelar ju i a-lagets avlagda gamla tröjor bla.
- Ambassador
- Forumproffs
Känns knasigt att föreningen inte satsar på juniorerna...Svartvadet wrote:Hörde att Tobbe Björklund fått i uppdrag att sänka Juniorkostnaderna med 700 000kr![]()
J-lagen får inte åka buss gratis längre utan varje spelare ska betala in 1200kr var, som täcker buss för resten av säsongen...
Detta är vad jag har hört!
Ge dom bussresor! Spara in på överbetalda, mediokra och lata a-lagsspelare istället...
Ambassador | 19:57 ! ! !
Tycker det är pinsamt och börja gnälla för att man drar åt svångremmen. Nånstans måste minuset bli ett plus, lite här och lite där. Kom inte och påstå att det skulle accepteras att göra sig av med några spelare i A-laget för att spara pengar nu. Det skulle bli ramaskri och som att såga av sig foten. Hjälp till i stället och spara på gnället till ett annat år.
Att dra in på juniorsidan, låta de betala resor, eller att föräldrar kör till bortamatcher, är det så konstigt.
Själv trodde jag att det var mer regel än undantag, för så är det i de flesta föreningar.
Det är på A-lagssidan där det bekostas och då gäller det den manliga sidan, för damerna kommer alltid sju ljusår efter i att få något täckt på kostnadssidan och bland juniorer och längre ner i åldrarna står föräldrar för kostnaderna.
Själv trodde jag att det var mer regel än undantag, för så är det i de flesta föreningar.
Det är på A-lagssidan där det bekostas och då gäller det den manliga sidan, för damerna kommer alltid sju ljusår efter i att få något täckt på kostnadssidan och bland juniorer och längre ner i åldrarna står föräldrar för kostnaderna.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Fast det var ganska skönt att se Lundström i truppen igen =).LasseMaja wrote:Det lär ju knappast vara så att det är era juniorlag som kostar en massa pengar, dom spelar ju i a-lagets avlagda gamla tröjor bla.
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Var ska man gå nu då?
-
- c/o LL´s Forum
Halvapottens överskott går direkt till ungdomsektionen.Köp lotter.Finns ju en chans att någon vinnerRäven wrote:Att dra in på juniorsidan, låta de betala resor, eller att föräldrar kör till bortamatcher, är det så konstigt.

Detta borde i vilket fall som helst bli en tydlig signal till publik och sponsorer; det kostar att bedriva verksamhet på hög allsvensk nivå. Vill Växjö ha ett lag av yppersta klass ? Kommunen håller på att ta ansvar för att ge sitt godkännande till en ny ishall. Detta skapar förutsättningar på sikt. Nu är det upp till företag och invånare runt om att ta ställning. Hur bra ishockeylag vill vi ha ? Det handlar om pengar i första hand. Det är dock ingen garanti för framgång.
Självklart måste det också ställas krav på hur pengarna sköts. Hur föreningen sköts. Hur kompetensen ser ut hos de som ansvarar för ekonomi och den sportsliga biten. Personligen anser jag att det är lite si och så gällande kompetensen på den sportsliga sidan. Självklart är det många faktorer som spelar roll för hur mycket man får ut av en ny spelare. Dock anser jag att för mycket pengar under de senaste åren har runnit ut i sanden på felaktiga, för att inte såga rent ut sagt dåliga kostsamma nyförvärv. Här finns mycket att jobba med, att rekrytera rätt spelare till rätt pris.
Självklart måste det också ställas krav på hur pengarna sköts. Hur föreningen sköts. Hur kompetensen ser ut hos de som ansvarar för ekonomi och den sportsliga biten. Personligen anser jag att det är lite si och så gällande kompetensen på den sportsliga sidan. Självklart är det många faktorer som spelar roll för hur mycket man får ut av en ny spelare. Dock anser jag att för mycket pengar under de senaste åren har runnit ut i sanden på felaktiga, för att inte såga rent ut sagt dåliga kostsamma nyförvärv. Här finns mycket att jobba med, att rekrytera rätt spelare till rätt pris.
-
- Forumproffs
Jag vet att företaget som jag jobbar på har erbjudit sig att gå in som antingen matchvärd eller klubbvärd vid två tillfällen denna säsongen.
Jag har själv varit uppe på kansliet för att diskutera ett upp lägg på detta och blivit lovad en offert.
Vid båda tillfällena har offerten uteblivit!
En annan sak är att vi bara betalar för två stolar i hallen men har fyra.
jag har även påtalat att det är ok att fakturera för fyra stolar.
man kan kanske tycka att det bara är att betala in mellanskillnaden? men tyvärr så behöver man även en faktura till redovisningen.
Summan för detta hamnar på ca 40.000sek.
Vi har varit sponsor i ca fem år utan att någon representant har hört av sig!
Man ska väl inte behöva jaga marknads ansvariga för att få sponsra?
Jag har själv varit uppe på kansliet för att diskutera ett upp lägg på detta och blivit lovad en offert.
Vid båda tillfällena har offerten uteblivit!
En annan sak är att vi bara betalar för två stolar i hallen men har fyra.
jag har även påtalat att det är ok att fakturera för fyra stolar.
man kan kanske tycka att det bara är att betala in mellanskillnaden? men tyvärr så behöver man även en faktura till redovisningen.
Summan för detta hamnar på ca 40.000sek.
Vi har varit sponsor i ca fem år utan att någon representant har hört av sig!
Man ska väl inte behöva jaga marknads ansvariga för att få sponsra?
BÄTTRE ETT HÅRT SKOTT I SARGEN ÄN ETT LÖST PÅ MÅL
-
- c/o LL´s Forum