Filip Eriksson är plötsligt klar för Luleå, enligt deras lokaltidning. Önskar Filip allt gott, men man känner ju av kräkreflexen när man hör sånt här..
"Så om frågan är om det var smart att värva tre spelare som hade den ingången. Jag kan ställa den åt dig. Nej, det var förbannat korkat. Förbannat korkat."
Evertsson har självinsikt i alla fall angående skadade spelare.
Det har snackats om Färjestad, Schweiz och hemflytt till Finland för LARMI - Det verkar som att en förlängning egentligen aldrig varit på bordet?
Handlar det om sviktande trivsel eller är det så enkelt att cas$$h talks och WALLIN hostade upp en bunt direkt som 'Maestro' inte ville matcha?
Ah, det behöver inte svida om vi bestämmer oss för det. Någon fantom har han inte varit sedan guldet. Det är väl mer den sköna stilen man kommer sakna. Vi vill ha profiler. Men det kommer nya. Och nya målisen 'Ludde' PERSSON känns spännande. Och verkar passa oss bra, eftersom han kommer in i rehab direkt
Jag kan ju tycka man kunde bjuda fanbase på något så här i aprilbesvikelsen, när scooter-klubbarna spelar vidare och vi står torsk. Som att presentera tränarstaben inför kommande - det har ju varit klart länge åtminstone med Head.
En smaskig och tändande långintervju med HELLQVIST om hur han ser på Växjö Lakers idag och vad han vill förändra. Men nej. Nu skall det bara lidas. Och kännas tomt. Man vill som bara spola fram till midsommar
Om vi avser att behålla samtliga spelare som har kontrakt blir nog till nästa säsong att få en del spelare att acceptera roller de inte var värvade för. En del som var tänkta att vara producenter i 1-2 linan måste gå ner och spela i 3-4 linan med nya roller. De har inte kunnat leverera på en nivå där spetsen måste ligga. Både Otto och Rasmusen är med bland dom. Ingen av dem är i närheten att vara en spelare som leder en leadingline i ett topplag i SHL. Inte Strandberg heller. Får Dylan rätt omgivning och stäm så är han möjligen en spelare för den uppgiften. Hur man än vrider allt har vi för mycket centrar och för lite renodlade forwards.
För länge sedan i en galax långt borta frågade jag chiefen om hur han tänkt att vissa pusselbitar skulle passa ihop. Då svarade han att han inte tänkte rutor i ett rutnät som jag gör utan ser mer till olika egenskaper som behövs i laget och att det sedan är upp till coachen att sätta ihop pusslet.
Helt ok svar. Det är sant att jag tänker extremt mycket på hur olika spelare ska passa ihop för att summan ska bli mer än om man bara adderar dess olika delar. Mer realistiskt att tänka på egenskaper i allmänhet och låta coachen, tillsammans, med spelarna skapa magin. Särskilt med tanke på skadehelvetet vi haft på sistone som medfört att vi knappt har kunnat spela ett och samma backpar två matcher i rad, än mindre mönstra samma lag.
Men med det sagt så skulle jag önska mer "rut-tänk" från den sportsliga ledningen. Att de mer har olika kedjor och backpar framför sig redan när de bygger ihop laget. Detta givetvis i TÄT dialog med tränarna. Experimentet med att alla ska vara centrar för den ökade spelförståelsen har inte slagit väl ut. Skickliga yttrar verkar vara grymt underskattade. I min värld är det inte finare att vara center än att vara ytter. Lite olika arbetsuppgifter och arbetsområden på isen, men vid det här laget borde det framgått att alla centrar inte är bra yttrar. Ungefär som att alla gitarrister kan spela bas, men alla gitarrister är verkligen inte bra bassister.
Sedan är min dröm fortfarande att vi skulle bli bättre på tekningar. Frustrerande att aldrig börja med puck (om inte tekningen är i mittzon). En kanadensisk studie gjorde gällande att det kostar 20% mer energi om man inte vinner teken. Men det förblir en dröm eftersom vi har samma tekare nästa säsong.
Och till sist min gamla käpphäst, hårda backskott. Våra försvarare skjuter som kärringar (jag älskar och respekterar kärringar men de skjuter inte hårda slagskott). Och vi kan inte skjuta slagskott direkt på ass. En enorm kunskapslucka i truppen enligt mig. Och något lagledningen borde åtgärda. Bättre skytte från backplats skulle ge oss en helt ny dimension i anfallsspelet.