Målvakterna

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Varanen
c/o LL´s Forum

Målvakterna

Post by Varanen »

Målvakterna är de enskilt viktigaste spelarna i hockey. Svensk hockey undervärderar dock positionen kraftigt (i likhet med Ryssland). I Lakers korta historia har det varit både fågel, men tyvärr mest fisk. Förklaringarna kan vara många och det är inte alltid enbart målvaktens fel att hans spel inte stämmer. T ex så bidrog strulet i det totala försvarsarbetet i början av förra säsongen till att Koivula underpresterade. Våra burväktare kommande säsong är:

Pär Åkerström
(23 matcher, 2.08 insläppta, 92,2% räddningar)*

En jättetalang med starkt psyke. Höll på att få ett definitivt genombrott förra säsongen. Har dock vissa brister i sitt rörelsemönster som måste korrigeras. Borde stå upp lite längre i situationerna och skydda första hörnet med hela sin längd så inte nättaket ligger vidöppet. Jag hoppas att Evertsson kan lägga ner (mer?) tid på personlig målvaktsträning framöver. Konkurrensen om målvakts-positionen kommer bli stenhård.

Pål Grotnes
(38 matcher, 2.67 insläppta, 91,0% räddningar)*

Den norske landslagskeepern som gjorde succé i Hammers förra säsongen. Är nog värvad till klubben som förstekeeper. Får genom sin landslagsplats ovärderlig rutin från den allra högsta nivån. Kan vara omöjlig att göra mål på. Sådana toppmatcher kommer behövas nästa säsong.

Ville Koivula
(6 matcher, 2.88 insläppta, 87,8% räddningar)*

En helt misslyckad säsong senast. Tills annat meddelas från VLH utgår jag ifrån att han tillhör klubben även nästa säsong. Han står med i säsongens rooster på hemsidan. Koivula måste få tillbaka självförtroendet genom utlåning. Rätt meriterad tredje keeper. Tänk om han hittar tillbaka till sitt spel?

Målvaktspositionen är starkare nu än förra säsongen. Grotnes är välscoutad. VLH:s folk har med egna ögon sett spelaren agera i motståndarmålet. Han har de facto stått i norska landslaget. En spelare som inte värvas på gamla meriter. Åkerström har fått ytterligare ett års rutin. Klarat av turbulensen som var och är säkerligen beredd att ta fighten med Grotnes.

* statistiken är från södra allsvenskans grund och fortsättningsserie.
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Vore bra om Koivula stannar! Om han kan tänka sig vara 3:dje keeper och kanske utlånas som du påpekar tills självförtroendet som troligen fått sig en törn är tillbaka. Villes speluppfattning är enorm och hans klubbteknik är långväga känd.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Puck På Pung
Forumentusiast

Re: Målvakterna

Post by Puck På Pung »

Varanen wrote:Pål Grotnes
(38 matcher, 2.67 insläppta, 91,0% räddningar)*

Den norske landslagskeepern som gjorde succé i Hammers förra säsongen. Är nog värvad till klubben som förstekeeper. Får genom sin landslagsplats ovärderlig rutin från den allra högsta nivån. Kan vara omöjlig att göra mål på. Sådana toppmatcher kommer behövas nästa säsong.

"Kan vara omöjlig att göra mål på". Njaa. Han höll bara nollan en gång under två säsonger i Hammers - alltid var det någon puck som smet in. Grotnes är en riktigt bra målvakt och var framförallt riktigt bra efter jul, fram till play-off där han inte hölll mot Oskarshamn och gjorde ett par misstag som blev ödesdigra.

Är väl ingen direkt matchvinnare som några andra keepers i serien är, men helt klart en bra målvakt.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Surt sa räven ... ?
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Per Carlsson wrote:Surt sa räven ... ?

Om rönnbären?

Antar att du syftar på att jag klankar ner på Grotnes för att jag tycker det är surt att han lämnade oss. Inte alls, skulle jag då skriva att han är en mycket bra målvakt?

Det jag skrev var ren jäkla fakta, att han bara höll nollan en gång och att han var jäkligt bra efter jul fram till play-off.

Jag hade gärna behållit Grotnes, men nu har vi Joakim Lundström istället. Bättre eller sämre, vem vet?
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Jag tror inte att Ville kommer att vara kvar i Växjö Lakers, iaf INTE som tredjemålvakt. Det vore ju den direkta dödsstöten för honom och hans ishockeykarriär. Speltiden för honom lär ju bli nästintill obefintlig, och utan speltid och matchtempo så lär han ju knappast bli bättre, för bättre är ju just vad herr Koivula måste bli. Men man vet inte, han kanske har satt sig på tvären vad det gäller sitt kontrakt - och har han den inställningen så kan det ju vara soft att lira tredjemålis och samtidigt pynta ut samma lön som förra säsongen. Man tycker ju att det skulle ligga i Ville Koivulas egna intresse att få spela på en så hög nivå som möjligt, och med så mycket speltid som möjligt.

Grotnes och Åkerström kamperande ihop ser mycket stabilt ut - kanske ett av allsvenkans stabilaste målvaktspar. Jag ser Grotnes som given förstamålis (jag tror inte att han hade signat om han inte blivit lovad att han från början iaf skulle vara given förstaspaden), men en hungrig Åkerström ligger inte långt efter, så Grotnes måste verkligen spela på topp för att säkra förstaplatsen. Målvaktssidan ser bra ut.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Skulle vara en skräll om Koivula är kvar i Växjö och tar första eller andra platsen. Blir han kvar så blir det som 3:e keeper. Att i det här läget låna ut Åkerström eller Grotnes vore ett fiasko på alla tänkbara plan. För att få skjuts på sin karriär behöver Ville istid på högsta möjliga nivå, vilken klubb han tillhör spelar mindre roll.
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Tror att det blir svårt att "bli av med" Ville. Han är iskall för de flesta lagen i en anständig serie. Dessutom har han en lön från Lakers enligt kontrakt som avskräcker och som naturligtvis är svår för Ville att bara lämna. Mitt tips är att han nog blir kvar i Lakers men utlånad för en sportstyver till något lag i en lägre div. t.ex Osby.'
Post Reply