Har vi insett nivån på den nya allsvenskan ?
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
- Skjut mer ger fler mål !!
- Forumamatör
Har vi insett nivån på den nya allsvenskan ?
Vår kapten sa idag i tidningen att "folk i Växjö" har nog inte insett nivån på den nya serien. För att ge honom rätt har jag roat mig med att skissa på en tänkbar serie.
Tror att Malmö som är pånyttfödda och Leksand spelar i Elitserien under nästa år. Betträffande kvalet i norr så har jag lite sämre koll men chansar på AIK/Solna och Arboga. Södra kvalet tippar jag Troja och Skövde.
Från norr till söder - LÄS OCH NJUT !!
Skellefteå
Björklöven
Brynäs
Almtuna
Västerås
Arboga
Hammarby
AIK
Bofors
Nyköping
Skövde
Oskarshamn
Lakers
Hammers
Troja
Rögle
Ser läckert ut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tror att Malmö som är pånyttfödda och Leksand spelar i Elitserien under nästa år. Betträffande kvalet i norr så har jag lite sämre koll men chansar på AIK/Solna och Arboga. Södra kvalet tippar jag Troja och Skövde.
Från norr till söder - LÄS OCH NJUT !!
Skellefteå
Björklöven
Brynäs
Almtuna
Västerås
Arboga
Hammarby
AIK
Bofors
Nyköping
Skövde
Oskarshamn
Lakers
Hammers
Troja
Rögle
Ser läckert ut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nivån på serien motsvarar ju nivån på Superettan i fotboll. Det kommer att krävas en hel del organisatoriska förändringar hos vissa klubbar för att kunna etablera sig ordentligt i en sådan serie. I det avseendet tror jag Lakers, Rögle och möjligen Nyköping ligger bäst till av de södra lagen i dagsläget.
Troja - laget i hjärtat
- Ambassador
- Forumproffs
Ja, du har ju iofs rätt i det du skriver Ambassador. Det missgynnar definitivt föreningar med mindre resurser, men i det stora perspektivet är jag övertygad om att det är rätt grepp för att minska avståndet mellan Allsvenskan och Elitserien och så småningom kanske t.o.m få samma rörlighet som det finns mellan Allsvenskan och Superettan i fotboll. Jag tror att detta upplägget gynnar svensk hockey.Ambassador wrote:Gillar egentligen inte upplägget då det hämmar klubbar med mindre ekonomiska möjligheter (läs Troja, Mörrum ect)
Känns som att förbundet vill sålla fram eliten och kasta iväg gamla anrika klubbar på mindre orter...
Exemplen har ju funnits under de senaste åren...
Det är bara att inse fakta: Antingen får föreningar med mindre resurser (Mörrum, Troja och många till) se till att jobba hårdare för att skapa större resurser eller får vi helt enkelt acceptera att inte vara med och spela med de stora pojkarna. Jag hoppas Troja har styrka nog att orka med en rejäl resursförstärkning om man lyckas kvala in till Superallsvenskan. Att spela i den kommande Superallsvenskan med samma låga omsättning blir (om inte annat på längre sikt) helt omöjligt.
Troja - laget i hjärtat
jämförelser med superettan i fotboll tycker jag är fel. superettan har inte, enligt mig, bidragit till att div.1-klubbarna kommit närmre allsvenskan. snarare tvärtom.
å jag håller med i resonemanget att det är ganska sjukt att mindre klubbar kommer att få det mycket svårt i denna serie. det ska väl vara kvaliteten på spelet som avgör om man kan spela i en viss serie - inte huruvida man har möjlighet att sponsra resorna?
frågan jag ställer mig är: varför kan saker och ting som uppenbarligen fungerar inte låta få vara som de är? varför ska allting "tafsas" på och ändras hela tiden???

å jag håller med i resonemanget att det är ganska sjukt att mindre klubbar kommer att få det mycket svårt i denna serie. det ska väl vara kvaliteten på spelet som avgör om man kan spela i en viss serie - inte huruvida man har möjlighet att sponsra resorna?
frågan jag ställer mig är: varför kan saker och ting som uppenbarligen fungerar inte låta få vara som de är? varför ska allting "tafsas" på och ändras hela tiden???

Jag tror inte att det gynnar svensk hockey, det blir ett antal klubbar som kommer slåss om topp placeringarna på grund av att dom kan köpa spelare och inte ha några problem med resorna. De mindre lagen som år efter år plockar fram egna produkter hinner inte ens säga hej till allsvenskan innan dom åkt ut och blir av med sina lovande juniorer.
Det känns nästan som att jag klankar ner på Lakers men jag har full respekt för klubbar som Troja, Mörrum m.f.som lever på en smal tråd hela tiden, säsong efter säsong.
Juniorerna är framtiden och just nu har VÄxjö inte många lovande...tyvärr.
Det känns nästan som att jag klankar ner på Lakers men jag har full respekt för klubbar som Troja, Mörrum m.f.som lever på en smal tråd hela tiden, säsong efter säsong.
Juniorerna är framtiden och just nu har VÄxjö inte många lovande...tyvärr.
Tanken med serien måste väl ändå vara att intresset för hockeyn i den näst högsta serien ska öka, såväl på publiksidan som på sponsorsidan (vilket skulle leda till ökade resurser för föreningarna på totalen). Om lag som Troja, Mörrum etc. lyckas ta sig till den nya Superallsvenskan, så är det upp till dessa föreningar att se till att skaffar sig de resurser som krävs. Svenska hockeyförbundet räknar ju med att mediabevakningen etc. ska bli större än det varit i det gamla systemet, vilket i sin tur ska leda till att det blir lättare att sälja in sponsoravtal och dylikt. Om något år vet vi om hockeyförbundets satsning är rätt, eller om det blir som många tror: dvs. att knappt hälften av lagen i 16-lags serien egentligen är byxade till att vara med och resten släpar efter i livremmen......
Om denna serieomläggning leder till ökade resurser för hockeyn i stort, så måste man ju medge att hockeyförbundet träffat rätt. Även om det kan innebära att ett par av de "gamla vanliga" föreningarna får se sig passerade och utmanövrerade.
Om denna serieomläggning leder till ökade resurser för hockeyn i stort, så måste man ju medge att hockeyförbundet träffat rätt. Även om det kan innebära att ett par av de "gamla vanliga" föreningarna får se sig passerade och utmanövrerade.
Troja - laget i hjärtat
Om Tre Kronor kniper ett VM-guld i vår och NHL-lockouten fortsätter att förse Elitserien med stjärnor som pressar ner "vanliga" elitseriespelare i seriesystemet, så är det inte alls omöjligt att någon av de mindre kanalerna är intresserade av de TV-rättigheterna. Om vi dessutom slipper ytterligare badwill runt hockeyn (inga fler sexskandaler, tack) så minskar ju inte chanserna.Varanen wrote:Jag håller helt med Carl. Omläggningen kommer att gynna hockeyn i stort. Kanske någon t o m är intresserad av TV-rättigheterna?
Troja - laget i hjärtat
- LaKaj
- Forumdemon
Hur kommer serien att läggas upp? Blir det en grundserie osv eller är det en rak serie fram till februari?
Eftersom jag efterfrågar ett ökat flöde mellan serierna (blir inte lika katastrofalt att åka ur då) så skulle jag gärna se en grundserie där de 10 bästa går vidare till en kvalserie tillsammans med de två sämsta i ES. De två bästa går direkt upp i ES och 3:an och 4:an får spela PO mot de två sämsta i vårens ES.
De resterande 6 lagen från SA spelar en kvalserie med de bästa i div. 1:s grundserie med samma upplägg som ovanstående.
På så sätt behöver inte säsongen raseras om influensa drabbar klubben en vecka vid fel tillfälle.
Eftersom jag efterfrågar ett ökat flöde mellan serierna (blir inte lika katastrofalt att åka ur då) så skulle jag gärna se en grundserie där de 10 bästa går vidare till en kvalserie tillsammans med de två sämsta i ES. De två bästa går direkt upp i ES och 3:an och 4:an får spela PO mot de två sämsta i vårens ES.
De resterande 6 lagen från SA spelar en kvalserie med de bästa i div. 1:s grundserie med samma upplägg som ovanstående.
På så sätt behöver inte säsongen raseras om influensa drabbar klubben en vecka vid fel tillfälle.
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Håller med dig Carl på många punkter men det jag tänker på i första hand är att få fram och våga unga lovande spelare få spela. NHL-lockouten är ju inte särskillt bra för svensk hockey om man tänker på svensk fortplantning. Visst räknar hockeyförbundet med att klubbar som är med i superallsvenskan ska klara det ekonomiskt men det blir inte så lätt för klubbar ifrån mindre städer med färre företag.
Varanen wrote:Jag håller helt med Carl. Omläggningen kommer att gynna hockeyn i stort. Kanske någon t o m är intresserad av TV-rättigheterna?
Förmodligen kommer den nya kanalen SportExpress att sända nästa säsongs superallsvenska. De kommer även att sända matcher från årets kvalserie. Kanalen har premiär 17 Mars och kommer att distribueras av ComHem, Canal Digital och UPC.
Det känns lite som om hockeysverige efter omläggningen kommer att bestå av en "Major League" med Elitserien och Allsvenskan och "Lower League" med början i division ett och neråt. Som jag fattat det kommer det ju att vara i stort sett omöjligt att ta sig upp till Allsvenskan från division ett (nu är det kanske läge för oss att propagera för en stängd Allsvenska neråt
).
Som Lakersanhängare känns det svårt att vara alltför positiv till den nya allsvenskan, har fått viss kritik att jag bara gillar det för att det gynnar Lakers och missgynnar småklubbarna. Men det man inte kan komma ifrån är att kvaliteten på ishockeyn kommer att vara betydligt bättre (därmed inte sagt att hockeyn blir roligare). Om inte Troja och Nybro klarar sig kvar kommer åtminstone jag att sakna de täta derbymatcherna nästa år.

Som Lakersanhängare känns det svårt att vara alltför positiv till den nya allsvenskan, har fått viss kritik att jag bara gillar det för att det gynnar Lakers och missgynnar småklubbarna. Men det man inte kan komma ifrån är att kvaliteten på ishockeyn kommer att vara betydligt bättre (därmed inte sagt att hockeyn blir roligare). Om inte Troja och Nybro klarar sig kvar kommer åtminstone jag att sakna de täta derbymatcherna nästa år.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland
(Vart tog Gretzky vägen?)
(Vart tog Gretzky vägen?)
Den "nya" allsvenskan med 16 lag kommer att innehålla två derbygrupper. Norra och Södra.
Inom derbygruppen möts man 4 gånger och mot de andra lagen blir det 2 möten. Totalt 42 matcher.
Det är ett fall framåt, men det enda rätta hade varit två serier (ES + AS) med vardera 14 lag och inga derbygrupper. 4 möten mot alla ger 52 matcher.
Det är ju ett jävla knorrande om derbygrupperna i Elitserien också.
Inom derbygruppen möts man 4 gånger och mot de andra lagen blir det 2 möten. Totalt 42 matcher.
Det är ett fall framåt, men det enda rätta hade varit två serier (ES + AS) med vardera 14 lag och inga derbygrupper. 4 möten mot alla ger 52 matcher.
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
Hemma/borta mot alla lag blir först 30 matcher.. 15x2Hofnar wrote:Den "nya" allsvenskan med 16 lag kommer att innehålla två derbygrupper. Norra och Södra.
Hemma/borta mot "derbylagen" blir 14 matcher...7x2
Alltså 44 matcher totalt...
Jag är Mano, vem fan är du?
-
- c/o LL´s Forum
Nu är det upp till bevis för alla supportrar oavsett lag att hjälpa till så att just deras förening har råd att satsa.Lakerspucken har funnits i över tre år så vi behöver nog inte oroa oss.Lakers måste på så sätt ligga betydligt längre fram än de klubbar som börja med liknande fonder nu för att kunna satsa.Själv ska jag även bli medlem i Växjölakers hockey.
Många har retat sig på mig att jag skriver inlägg som handlar om pengar.
Men nu är det viktigare än någonsin oavsett vilken klubb man tillhör
Många har retat sig på mig att jag skriver inlägg som handlar om pengar.
Men nu är det viktigare än någonsin oavsett vilken klubb man tillhör

Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
- Puck På Pung
- Forumentusiast
Jag har ändå fått uppfattningen om att derbygrupperna i ES är tämligen accepterade nu. Och ser man på det ekonomiskt finns det nog inget annat sätt, framförallt inte i den nya superallsvenskan.
Jag tror det krävs att förbundet slänger in lite pengar i varje klubb för att det här ska gå vägen. Lite tv-pengar hade ju heller inte gjort ont.
Dessutom tror jag att denna nya serie kommer krypa norrut hela tiden, blir svårt för gäng som Boden, Piteå och så vidare att hålla sig kvar...
Jag tror det krävs att förbundet slänger in lite pengar i varje klubb för att det här ska gå vägen. Lite tv-pengar hade ju heller inte gjort ont.
Dessutom tror jag att denna nya serie kommer krypa norrut hela tiden, blir svårt för gäng som Boden, Piteå och så vidare att hålla sig kvar...
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Visst har du rätt i att pengar är oerhört centralt för att nå framgång erok, men det är väl ingen nyhet! Sådan har situationen varit ända sedan spelarna började ta betalt för att spela hockey, dvs i många decennier.
Lakerspucken, Sparhästen och liknande aktiviteter i all ära (alla bäckar små, osv.....), men för de föreningar som verkligen vill vara med och kampas i den absoluta toppen av den nya Superallsvenkan krävs helt nya grepp och de behöver betydligt större resursförstärkning än vad som genereras från den sortens aktiviteter. Fler föreningar måste följa Elitserielagens exempel (i Allsvenskan arbetas det även så i Leksand och SAIK, vet jag) med att få in sponsorer från en bredare bas än endast det lokala näringslivet. Oavsett om föreningen ligger i Växjö, Ljungby eller Karlshamn kommer inte det lokala att räcka till.
Att öka Trojas respektive Lakers omsättning från 10 resp. 15 miljoner per år till de 30-40 miljoner, som kommer att krävas för en topplacering, gör man endast om det finns en marknadsavdelning som ihärdigt även arbetar på att få in riksbaserade centralorganisationer.
Som sagt; Lakerspucken, Sparhästen etc. i all ära, men man ska inte överskatta dess betydelse. I sammanhanget är det ganska lite pengar som genereras därifrån.
Lakerspucken, Sparhästen och liknande aktiviteter i all ära (alla bäckar små, osv.....), men för de föreningar som verkligen vill vara med och kampas i den absoluta toppen av den nya Superallsvenkan krävs helt nya grepp och de behöver betydligt större resursförstärkning än vad som genereras från den sortens aktiviteter. Fler föreningar måste följa Elitserielagens exempel (i Allsvenskan arbetas det även så i Leksand och SAIK, vet jag) med att få in sponsorer från en bredare bas än endast det lokala näringslivet. Oavsett om föreningen ligger i Växjö, Ljungby eller Karlshamn kommer inte det lokala att räcka till.
Att öka Trojas respektive Lakers omsättning från 10 resp. 15 miljoner per år till de 30-40 miljoner, som kommer att krävas för en topplacering, gör man endast om det finns en marknadsavdelning som ihärdigt även arbetar på att få in riksbaserade centralorganisationer.
Som sagt; Lakerspucken, Sparhästen etc. i all ära, men man ska inte överskatta dess betydelse. I sammanhanget är det ganska lite pengar som genereras därifrån.
Troja - laget i hjärtat
-
- c/o LL´s Forum
Inte om man jobbar på rätt sätt och får ut det till allmänheten och förklarar på ett vettigt sätt hur oehört viktigt sådanahär fonder är.Jag är övertygad om att alla hjälps åt med att berätta vikten av detta så skulle det ge över 100.000 per månad.Vist det räcker givegtvis inte men folket som är med skulle känna sig än mer delaktiga i själva klubben och sponsorerna skulle se att här finns det ett intresse från allmänheten och det är nog så viktigt.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
- Ambassador
- Forumproffs
Eeeeh, nä! Topplagen brölar minst, av naturliga skäl. Men lag som slåss för en slutspelsplats eller för sin existens i ES vädrar missnöje med jämna mellanrum. Hur man än vrider och vänder på det så är det sportsligt orättvist att möta vissa lag i samma serie fler gånger än andra.Puck På Pung wrote: Jag har ändå fått uppfattningen om att derbygrupperna i ES är tämligen accepterade nu.
Kan du utveckla detta, eller talar du helt i egen sak? Att lag som Halmstad inte skulle kunna väga upp den större resebudgeten med ett större publikintresse pga intressantare och bättre motstånd?Puck På Pung wrote: Och ser man på det ekonomiskt finns det nog inget annat sätt, framförallt inte i den nya superallsvenskan.
Drömma kan man, men förbundet strör inte pengar om sig i onödan och det är Hockeyligan som sitter på de luktrativa avtalen.Puck På Pung wrote:Jag tror det krävs att förbundet slänger in lite pengar i varje klubb för att det här ska gå vägen. Lite tv-pengar hade ju heller inte gjort ont.
Frågan är hur många bolag som skulle betala för sändingsrättigheterna för den nya allsvenskan, och dessutom kontinuerligt visa matcher? Inte så många!
Om det blir svårt för lagen längst i norr att hålla sig kvar, hur kan du då mena att serien skulle krypa norrut?Puck På Pung wrote:Dessutom tror jag att denna nya serie kommer krypa norrut hela tiden, blir svårt för gäng som Boden, Piteå och så vidare att hålla sig kvar...
Menar du inte tvärtom?
Helt avgörande för att klara av en sådan här serie, är att man har en någorlunda stor och trogen hemmapublik (undantag: Anschutz-Bajen). Detta publikunderlag finns i södra Sverige och inte uppe i lappmarken.
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
-
- c/o LL´s Forum
Helt rätt hofnar.Publikunderlaget finns i södra Sverige.Tyvärr kan det gå snabbt att även vissa lag i söder tappar.Jag vet att de flesta Röglefans inte tycker om malmö men kollar man deras publiksiffror så har de inte inponerat iår.Det går snabbt utför när en klubb har många medgångssupportrar.Nu menar jag inte dem som står direkt i klacken utan de som i växjö står på kortsidan och gnäller så fort det blir ett baklängesmål och blir det förmånga så skiter de tillslut att gå på matcherna.Sådana människor finns det inte bara i Växjö utan på alla idrottsanläggningar.Kan man knyta till sig dessa och få dem att förstå att de är lika viktiga som klacken. Ja då är mycket vunnet
- Puck På Pung
- Forumentusiast
Kommunen bryr sej nog föga... de är fast beslutna att nån annan ska stå för fiolerna.
*suck*
Vore iofs inte fel om Södra skulle gå in med pengar till ett nytt hallbygge... (nu när jössa heter jössa igen) Dessutom har de ju virke i mängder för tillfället!
*suck*
Vore iofs inte fel om Södra skulle gå in med pengar till ett nytt hallbygge... (nu när jössa heter jössa igen) Dessutom har de ju virke i mängder för tillfället!

Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Man kan ju hoppas på nåt radikaltPiggelin wrote:Jag undrar om Växjö Kommun har insett att vi skall spela på denna nivån.
Dom kanske hinner byta några brädor till på läktaren. Det vore ju smaskens.

Snackades ju om ny läktare på ståplats för ett tag sen om jag inte minns fel. Blir fruktansvärt besviken om inte något nytt tillkommer i den riktningen innan nya serien drar igång till hösten. Man måste inse att den fallfärdiga läktaren inte duger. Finns inga ursäkter längre

Radikalt, ja det får Vi hoppas på?
Man får ju hoppas att "kommunen-alá-fritidsnämden-Fritzén" fått tennistummarna ur röven tills det nalkas playoff matcher i Lakerdome. För vad är det som säger att kortsidan skulle hålla mindre i ett playoff än vad det skulle gjort mot Halmstad, för då gavs det ju strikta förbud ifrån kommunen och deras styrande? Ett negativt besked gällande plankor och pubklik och jag blir riktigt jefla lack!!
/T5!!
Man får ju hoppas att "kommunen-alá-fritidsnämden-Fritzén" fått tennistummarna ur röven tills det nalkas playoff matcher i Lakerdome. För vad är det som säger att kortsidan skulle hålla mindre i ett playoff än vad det skulle gjort mot Halmstad, för då gavs det ju strikta förbud ifrån kommunen och deras styrande? Ett negativt besked gällande plankor och pubklik och jag blir riktigt jefla lack!!
/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]