Säsongens nyförvärv

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

De flesta värvningarna inför denna säsongen har ju definitivt inte uppnått de förväntningarna som man haft. Den enda värvningen som jag tycker herr Åkesson lyckats med är den av Männikkö.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Det var en tuff dom.

Omark är Lakers bäste spelare, knappast en flopp om man är bäst i laget. Selander gör sin första a-lagssäsong. Till skillnad från de flesta ser jag klar potential i honom. DeFauw hoppades jag mer på, men jag tycker inte han är en flopp. Bidrar med tyngd, vilket inte minst märktes när han inte var med. Åkerström har inte fått visa så mycket, men är ingen dålig värvning. Männikkö är vi överens om. Återstår då resterande nyförvärv...hhhhmmm...floppar...jooo.

3 floppar av 8 möjliga är ett dåligt resultat. Där håller jag med. Men ännu tristare är att så få av "de gamla" har höjt sitt spel denna säsong. Vissa har t o m blivit sämre.

edit: Ändrade du din formulering C70, eller varifrån fick jag flopp ifrån? Freudianskt. :lol:
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Formuleringen "flopp" tyckte jag efter ett antal genomläsningar var en aningen magstark jämförelse, därav min redigering. :wink:

Förvisso Omark, visst han har väl inte gjort bort sig, men jag hade nog förväntat mig mer av honom, han värvades ju trots allt som en poänggörare och har "endast" prickat in fem pyttsar, sammanlagt 17 poäng. Jämför det med förförra säsongen i NH där han dundrade in 18 mål, sammanlagt 51 poäng, så visst tusan ska man kunna förvänta sig mer av honom, och till råga på allt så är han nu skadad, inte bra alls. Ang Selander så drog jag inte honom över samma kam, jag håller med dig att han har tyngd och riktigt bra fart under rören och potentialen finns där absolut. DeFauw, ja jag vet inte, ok han han bidrar med tyngd, men sen då? För dessa slantarna som Lakers pyntar för honom så är det ju bedrövligt att inte kunna åstadkomma mer. Min bestämda uppfattning är att för de pengarna som betalas till DeFauw så hade man kunnat få en kanske t.om två (minst lika bra) riktigt bra inhemska "ES" spelare med tyngd, offervilja och ett jeflaranamma. Om jag säger målvaktssidan så känns den inte stabil för fem öre, och har heller inte gjort under hela säsongen. Åkerström har väl varit ok när han har stått, men det är ju inte det där WOW fan sikken målis, vilken säkerhet. Det hade man när Hadelöv stod, det blev en helt annan dimension och säkerhet i liret. Gusten tycker jag inte heller har imponerat, på tok för många returer, spelet bakom kassen med klubba är ju inte heller speciellt övertygande, två matcher i rad så har pucken flugit över plexit som renderat i två minutare. För att inte tala om din Landsman Koivula, där är du och jag av helt skilda åsikter, jag anser inte att han öht ska ställa sig mellan stolparna i Lakersdressen igen, han har bränt sina skepp. Och som det sas innan i en tråd beträffande hans kapacitet och att han kanske blivit säkrare i målet, jo men visst, släppa in sex kassar mot Jonstorp, och i matcher innan dess plumpa totalt, så jag tror inte att han är rätt målis att lägga ngt förtroende på i en viktig fortsättningsserie alt playoff. Men visst, jag vet inte hur man resonerar i Lakersleden om nu Gusten tas tillbaka till Luleå. Jag håller helt och hållet med dig i detta;
1) VLH bör ta ett snack med Gusten och Luleå om fortsättningen nu. Så det inte blir som med Ljungkvist, då vi var helt ovetande om HV:s policy.
Så att Vi inte står där helt handfallna igen och säger att detta kom som en "chock" för oss och Vi har letat in i elfte timmen efter en ny back men inte fått tag i ngn, typ...

Nu tar Vi nya tag, tre pinnar på söndag och ett litet psykologiskt ryck görs i tabellen, hockey är ju Tokskoj...

/T5!! :wink:
munken
Forumamatör

Post by munken »

Visst så värvas nytilskott för att höja kvaliteten på redan befintligt lag och jag kan också tycka att de kanske inte tillfört riktigt så mycket som man hade hoppats. Men jag skulle istället vilja lägga in en brasklapp i diskusionen och säga att problemen i år till stor del handlar om spelare som har representerat klubben under ett antal år redan. Det är ju dom som inte kommit i närheten av sin prestationsförmåga under årets säsong, bortsett från ett par undantag. Det är väldigt svårt att komma som ny och vara tvungen att prestera i ett lag där spelarna som redan finns där verkar gå på nervlugnande.
PP
Forumamatör

Post by PP »

Jag tror att en anledning till att vi inte har haft någon målgörare av format - och att bla Omark och Männikö inte nätat i den omfattning vi hoppats på - är att vi inte har tillräckligt duktiga backar som snabbt och passningssäkert kan vända spelet så att vi får många 2 mot 1 läge eller 3 mot 2 lägen.

/Heja Lakers
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Helt rätt Munken.

Det är där problemet ligger.
Utan att gå in på det för mkt så kan man väl säga som så att de "gamla" spelarna inte visar det rätta virket vid sidan av isen och i sin inställning.
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Alltså innan alla börjar kapa spelare till höger och vänster, så vill jag komma med fäljande utlägg.

Förra året så spelade VLH en helt annan typ av hockey än den som spelas idag under Fagerwalls regi....

VLH-styrelsen valde att Lakers skulle spela en viss typ av hockey och man ansåg att Fagervall kunde förmedla denna hockey på isen.

Att skylla på Spelare och Fagerwall nu tycker jag är fullkomligt fel, då jag anser att många spelare som finns i laget idag kanske inte riktigt räcker till för att spela det spel som styrelsen bestämt....

värvningen av många spelare som kommit till växjö kan man inte heller lasta Fagerwall för....snarare värvningsansvarig får ta det ansvaret på sin lott. Hans uppgift är nämligen att ta fram spelare som passar laget och dess spelidée

Samtidigt tror jag helt enkelt att många supportrar har haft för stora förväntningar på vårat lag detta året....likaså styrelsen....
För traditionens makt är stor och all framgång kan inte heller köpas för pengar.....

Viktigt inför framtiden är att hitta en stomme av spelare som kan vara i vårat lag på längre sikt, och dessa spelare skall gärna i den mån det går vara spelare från närområdet...
Allt för att bygga hjärta för laget och staden

Mvh Beckis
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Beckis - Du är välkommen in i debatten. Det är ingen som kapat eller lastat någon. Detta är den roligaste debatten den här säsongen då det enbart diskuteras idrottsliga prestationer.

C70 - Men problemen finns ju inte i Omarks femma. Första kedjan klarade bara ett 0-resultat i grundserien. Nu kan det vara så att de matchades mot konkurrenternas bästa line, men ändå. Varje lags första kedja bör vinna sin match-i-matchen under en hel serie, annars har man svårt att komma i topp. Jag har skrivit det förr; Omarks line kunde inte kompensera "svackan" i första kedjan. Eller om man vänder på det; Omarks line var för dålig för den matchningen man hade på första linen. I ekvationen så producerade inte Omarks line lika bra som Yngvessons höll tätt, eller tvärtom. När det gäller de övriga vill jag lyfta fram Lundström.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Våra senaste inlägg hade rätt lite med Strandberg att göra så jag testade en ny greij, att helt enkelt skapa en ny tråd med den nya inriktningen på diskussionen. Det gick ju bra. :D Jag har inte varit moderator så länge. Dessutom glömmer jag själv att hålla mig till rubriken, vilket ju är respektlöst mot tråd-skaparen. :oops:
Mano
Forumentusiast

Post by Mano »

Jag tycker Hadelöv är det bästa vi haft här..

Men, han räknas kanske inte... :oops:
Jag är Mano, vem fan är du?
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Varanen - Visst är det gevetvis så, men jag hade ändå hoppats på mer poäng ifrån Omarks klubba, säsongen 02/03 så producerade han i NH imponerande 51 poäng. Männikkö producerade samma säsong 47 poäng, nu vet jag inte om dessa två kamperade ihop i samma femma, men OM så var fallet så är det ju mäkta imponerande med hela 98 poäng ihop. Det var väl lite därför herrarna Omark och Männikkö värvades, just för att producera. Nu ligger Omark efter tjugosex matcher på 17 poäng, varav (endast) fem är mål, Männikkö ligger förvisso på 23 poäng, men han har gjort 14 mål, alltså 9 mål fler än Omark på lika ~många matcher, och utan mål vinner man inga matcher. Ngn jag skulle vilja lyfta fram som jag tycker har kommit mer och mer och som kan komma att bli förbannat viktig att ha i slutet är Henke Andersson, sikken lirare, rena rama trollåkaren.

Mano - Hadelöv är ett givet förstaval, men jag drog min slutsats ifrån när serien startade. Men ska man ta över det stora hela gällande lyckade värvningar över säsongen hittills så väljer jag Hadelöv, Männikkö och Ljungan.

1- Hadelöv
2- Männikkö
3- Ljungan

/T5!!
GS
Forumdemon

Post by GS »

Vill hålla med PP som skrev att en av orsakerna till att Männikkö och Omark och även Henke ej producerat så mycket är detta att vi ej har backar som kan vända spelet snabbt med ett pass upp till forwards som ligger på offensiva blå.

Har sett otaliga gånger att t.ex. Henke och Männikkö kommit med fart mellan motståndarnas backar som är på väg hemmåt ofta då felvända och om man då levererat ett snabbt pass upp i det läget så hade dom varit "rena"med målis.
Vi har ett antal snabbskrinnare och jag anser att detta bör man ta till vara på genom att kontra sönder motståndarna med att leverera dessa snabba uppspel vilket gör att de man möter blir mer försiktiga med att trycka på med för mycket folk offensivt.

Men detta ligger nog tyvärr också mycket i den spelidé som våra tränare förespråkar där vi skall vårda mycket puck och inte gå på chans.
Men detta tror jag är en av orsakerna till att vi får ganska hög forechecking oftast med två forwards på våra backar och med en släpande forwards som täcker upp bakom dom och deras backar kan stå upp på offensiva blå och ganska lätt plocka våra forwards som tappat fart. Denna taktik funkar perfekt eftersom man vet att vi ej vänder spelet snabbt.
Trigger
Forumamatör

Post by Trigger »

Säsong 02/03 i Nyköping Omark 42 matcher 51p och Männikkö 42 matcher 47p ....

Säsong 03/04 i Nyköping Gjorde Omark 9p på 13 matcher ! 44 matcher Männikö 41p ...

Säsong 04/05 (Ej färdig) Omark 26 matcher 17p och Männikkö 27 matcher 23 poäng (Och det ledar han interna poäng ligan med ) !

Som sagt detta tror jag var en dålig säsong för dom .. Tror dessa herrar har en mycket högre växel !
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Man kan inte jämnföra olika säsonger när killarna spelat i olika ligor, det görs fler mål i norra allsvenskan än i södra.
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Trigger
Forumamatör

Post by Trigger »

Lobo wrote:Man kan inte jämnföra olika säsonger när killarna spelat i olika ligor, det görs fler mål i norra allsvenskan än i södra.
Öhhh varför kan man inte det ? Trodde det var hela meningen med statistik !
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

visst statestik är til för att jämnföras men man kan inte säga att 10 mål i en annan liga är lika mycket "värd" som i SHA
- In hoc signo vinces -
munken
Forumamatör

Post by munken »

Beckis wrote: Samtidigt tror jag helt enkelt att många supportrar har haft för stora förväntningar på vårat lag detta året....likaså styrelsen....
För traditionens makt är stor och all framgång kan inte heller köpas för pengar.....
Lite rätt har du beckis, framgång kan inte köpas för pengar. Jag tror att personer inom styrelsen som är ansvariga för värvningsprocessen (som har ett jävligt otacksamt arbete) tog moralen och den goda stämningen i laget för självklart. Man har sedan starten aldrig behövt ta hänsyn till denna aspekt med moral och vikten av att ha ett gäng som trivs med varandra, man har under tidigare år fått detta gratis. I lakers fall har det varit både tur och skicklighet som har lett till en stark moral i föreningens representationslag. Samtidigt får man inte glömma vikten av egna produkter. Det hade varit guld om lakers hade haft ett antal egna produkter i 27 års åldern som hade ofrat hela tandraden för lakers existens, det hade det funnits också om man inte hade envisats med att allt skulle gå så jävla snabbt. Men vid varje motgång blir man stärkt, och jag tror att ju fler nitar lakers stöter på desto bättre rustade är man inför framtiden. Allt går inte på rälls och det är jobbigare att arbeta i uppförsbacke, men det stärker samtliga inblandade så att man tilllslut lär sig av sina misstag.

jag tror på en ljus framtid för Lakers.
munken
Forumamatör

Post by munken »

Mano wrote:Jag tycker Hadelöv är det bästa vi haft här..

Men, han räknas kanske inte... :oops:
Mano du får inte glömma den gamle, lille gynnaren och klassikern Javeblad.
Xiphoid
Forumamatör

Post by Xiphoid »

Trigger wrote:Säsong 02/03 i Nyköping Omark 42 matcher 51p och Männikkö 42 matcher 47p ....

Säsong 03/04 i Nyköping Gjorde Omark 9p på 13 matcher ! 44 matcher Männikö 41p ...

Säsong 04/05 (Ej färdig) Omark 26 matcher 17p och Männikkö 27 matcher 23 poäng (Och det ledar han interna poäng ligan med ) !

Som sagt detta tror jag var en dålig säsong för dom .. Tror dessa herrar har en mycket högre växel !
Omark kan tacka Roger Jönsson för sina poäng i NH, då spelade han ytterforward ihop med Mikka och Roger som center.
Omark kommer aldrig att bli någon center i mina ögon.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

OK att vissa av nyförvärven inte har levt upp till förväntningarna, men här håller jag mer med Munken, det är inte de som ska dra det tyngsta lasset, utan lagets veteraner, de som varit i klubben ett par säsonger. Det är framför allt vissa av dessa spelare som inte hållit tillräckligt hög klass i år skulle jag vilja säga. Detta kan mycket väl ha sin förklaring i att Lakers klättrat fort i seriesystemen och verkligheten nu hinner ikapp oss, precis som det talats om tidigare.

Däremot ser jag en annan positiv sida, och det är de unga nyförvärv som vi gjort senaste åren. Jag tycker personligen att Andrée (Persson) borde få fler chanser i år, han ser mycket intressant ut för framtiden.

Bland årets värvningar har vi en målvakt som redan idag spelar stabilt och moget, och en ny Andre (Selander) som om man ger honom ett år eller två mycket väl kan utvecklas till en ytterligt viktig kugge i ett lagbygge. Att skola in ett par tre unga killar i truppen varje år ser jag som en väl så viktig långsiktig satsning på att bygga ett lag, det är för tillfället så nära vi i Växjö kan komma inskolning av egna produkter.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Utifrån vad spelarna presterat denna säsong och med vetskapen om vilken kapacitet dom besitter samt att Lakers har uttalat att dom ska bli ett stabilt SA-lag så tycker jag följande bör vara kvar till nästa säsong. Resten har ett fåtal matcher kvar att visa att dom förtjänar en plats (om dom vill vara kvar vill säga... det är kanske det dom försöker visa just nu att dom INTE vill):

- Åkerström (bör få chansen att stå lite oftare än aldrig)
- Sundbom (lugn och säker)
- Messa (himla synd att han inte kan spela, vilken skridskoåkare)
- Custemo (växer med kompisen bredvid)
- Männikkö (behöver få passningarna snabbare och inte spelade efter blå modell Nyström)
- Omark (verkar ta saken i egna händer och åker själv med pucken)
- Yngvesson (men han har definitivt inte tagit rollen som kapten som en kapten)
- Jacobsson (om han orkar mobilisera sig)
- Lundström (å vad han vill, men sällskapet duger tyvärr inte)
- Selander (visade innan skadan att han kan)

Resten kan inte, vill inte, vågar inte, förmår inte visa vad dom är kapabla till. En del har varit lovande sedan juniortiden och verkar ha stannat där.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Så Du menar att vi ska värva minst 10 nya spelare till nästa säsong?
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Typ!!! Kan du inte se behovet?

G. B. Shaw
GS
Forumdemon

Post by GS »

Och varför skulle vi t.ex inte behålla Jerry?
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Om någon lyckas ge gossen självfötroende så att han vågar visa att han kan göra ngt mer än bryta en passning eller halvt om halvt småtackla en motståndare, så visst. Att beskylla honom för att vara särskilt konstruktiv å producerande kan man knappast. Måste erkänna att jag blir ganska nervös när han är inne. Ung? Visst, men det finns många jämnåriga gossar i AS, AN, SA och ES så det argumentet håller inte. Någon man lutar sig mot när det blåser är det knappast.

G. B. Shaw
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Jerimias är juh given nästa säsong. likaså Nyström och Henke.
- In hoc signo vinces -
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Henke? Förstår att du menar Andersson. Han kommer elitseriemeriterad och har visat sin kapacitet ett fåtal ggr. Var femte match lyckas han få snurr på rören... en eller två ggr den matchen. Kolla på killen när han åker å byter... hänger med huvudet, skakar på detsamma å förmedlar en hiskelig glädje. Schas med honom. Du kan väl inte mena allvar. Jeremias är långt ifrån given, lååååångt ifrån!! Nyström är den som sänker tempot effektivast i hela Lakers. Men det är klart... hur ska han kunna skapa ngt när han bara åker å nickar på hjälmen hela tiden.

G. B. Shaw
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Nu när Du kapat ,Henke ,Jerimias,Nyström... då tycker väl du att Andree Persson heller inget är att ha för framtiden???
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Han var bra i slutet av förra säsongen. I år har han inte visat särskilt mycket och precis som du säger (eller om det var ngn annan) så har han inte fått så många chanser. Men låt gå... ge han en chans till nästa säsong. En bulldozer, ingen glänsare... och det hade behövts en bulldozer i år

G. B. Shaw
GS
Forumdemon

Post by GS »

[quote="Charlamov"]Henke? Förstår att du menar Andersson. Han kommer elitseriemeriterad och har visat sin kapacitet ett fåtal ggr. Var femte match lyckas han få snurr på rören... en eller två ggr den matchen. Kolla på killen när han åker å byter... hänger med huvudet, skakar på detsamma å förmedlar en hiskelig glädje. Schas med honom. Du kan väl inte mena allvar. Jeremias är långt ifrån given, lååååångt ifrån!! Nyström är den som sänker tempot effektivast i hela Lakers. Men det är klart... hur ska han kunna skapa ngt när han bara åker å nickar på hjälmen hela tiden.[/quot

Tycker det kan vara ok med att vara kritisk men att på detta vis hänga ut spelare och förlöjliga spelare tycker jag bara är lågt och svagt.

Om du har någon viss förståelse för detta med idrott så kanske du har hört talas om långsiktighet och tålamod.
Låt de yngre spelarna som finns i truppen få chansen att utvecklas så vi får en stumme att bygga på, som det verkar på dig så skall vi i stort sätt byta ut stora delar av laget och in med nytt. Hur skall det kunna byggas på lång sikt om man skall byta ut merparten av spelare inför varje säsong?
Hur tror du Lakers skall på lång sikt få spelare till klubben om man inte har någon form av tålamod och att man som spelare får mer än en chans att lyckas?
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Hänga ut spelare? Knappast!! Jag beskriver enbart vad dom visar på isen. Det tål att skrivas även här... vad tror du bedömningarna av spelarna i tidningarna är? Tål dom inte kritik av detta format så...? Dessutom är det mildare än Fagervalls sågningar av dom i radio och tidningar i början av säsongen. Å Fagervall håller ni ju bakom ryggen vad han än verkar göra... eller inte göra kanske är mer korrekt att skriva.

Kom ihåg att det var Lakers som gick ut å sa att i år har dom värvat bättre än någonsin. Som betalande åskådare bör man kunna kräva ngt tillbaka. På ett forum ska allt kunna avhandlas förutom områden som forumet förbjuder!! Eller Gud förbjuder. Det är av kärlek till hockey och till Lakers.

G. B. Shaw
GS
Forumdemon

Post by GS »

Så du påstår att det enda som Nyström presterar på isen är att sänka tempot och att han skakar på hjälmen?

Och Henke enbart förmedlar dåliga vibbar?

Och det är inte att hänga ut spelare?

Om man ser lite utanför Lakers när det gäller nyförvärv och t.ex tittar på Modo;s tillskott denna säsong med Salo, Foppa, Sedinarna, Weinhandel mm så siade alla "experter" att dom skulle leka hem Elitserien med detta lag.
Inte fan leker dom hem detta för så enkel och logisk är inte idrotten och det är väl det som är tjusningen med det hela.
Man torskade i går mot MIF och det är nog ganska logiskt att ett lag som MIF som helt utan press i denna match där ingen förväntar sig kan sno poäng av Modo.
Det är ingen som gnäller på MIF för att dom i denna match spelar smart och väntar ut misstag av Modo som har pressen på sig att enkelt vinna över tabelljumbon.

Jag tror fortfarande med en dåres envishet att förväntningar och krav från sponsorer/publik/supporters/media och kanske t.om. styrelsen gör att man bär på en enorm extra tyngd på varje spelare i laget.
Generelt kan man väl säga att spel och resultat har varit bättre på bortais denna och även förra säsongen vilket kanske ger en vink av att man är mer pressad på hemmais.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

I o m värvningen av Heino tycker jag mig se något intressant. Fagervall har ju talat om roller i laget. Jag har haft, och har, svårt att riktigt se vilka de är. Sedan säsongen började har Lakers värvat tre backar (Messa, Ljunkvist och Heino) och jagat Skoog. Med reservation för att jag aldrig sett Heino spela så är de tre förstämnda åtminstone av samma spelartyp. Offensiva, passnings -och skridskoskickliga backar. Kanske en slump, men ändå intressant.

Lägger vi sedan till Custe så har vi tre offensiva passningssäkra backar. Två defensiva backar: Ohlsson och Sundbom, två allroundbackar: Augustin och Carlsson (spelar oftast defensivt) och Nyström som jag inte vet vad han skall spela som. Om, och jag betonar, om Fagervall tänker sig att spela med en defensiv och en offensiv back i varje backpar så blir det hård konkurrens om platserna. Nu har vi två tuffa bataljer framför oss utan Heino, men jag passar ändå på att spekulera i backparen framöver:

Custemo - Sundbom

Det strävsamma gamla paret gnetar på igen. Kompletterar varandra bra. Vet dessutom varandras starka och svaga sidor.

Messa - Nyström

Nyström måste ges den defensiva rollen. Messa har varit i klubben längre än Heino och vet hur Lakers och Nyström spelar.

Heino - Ohlsson

Ohlsson kan sin roll, likaså Heino. Skall inte vara några problem. Vill man förenkla ytterligare så kan Sundbom spela med Heino eftersom han är den mest disciplinerade spelaren i hela Lakeers, men då blir det första backparet för dåliga på skridskorna.

Carlsson - Augustin

Carlsson är oerhört allround, spelade förra säsongen med en ungtupp, har inget emot att stå i bakgrunden. Det ger Jerry mer utrymme att växa.
Post Reply