Se hit Växjö kommun!!!!!

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Escargot wrote:Jag tycker det är rätt att både simhallen och biblioteket har byggts, men jag köper inte motiveringarna från Stig Carlsson när jag intervjuade honom.

"Simhallen för att folk ska lära sig simma". 8O Hur har folk lärt sig simma i alla tider? Alfax t.ex, hur lärde du dig simma? Säkert utan ett äventyrsbad. Vi har ju enormt gott om sjöar som kan utnyttjas.

Sen att pengarna inte verkar ha räckt ända fram både vid simhallen och biblioteket är en annan sak, gråa fula betongklumpar. Måla på!

Jag lovade att inte kommentera ,men svarar dej att det var inte i äventyrsbad i varje fall. Du och jag vet jag har samma uppfattning om pengarnas fördelning i Växjö kommun.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

vad jag menar så är det kanske inte kommunens jobb att se till det blir fart på arenbygget.utan varför inte de som bor i kommunen.hade folk bestämt sig för att vi ska göra Växjö till idrottskommun så hade det blivigt fan så mycket enklare.Det är lätt att klaga men ingen som vill hjälpa till.Börja diskutera det på styrelsemöte,medlemsmöte,arbetsplatser ochsåvidare.Det är ju faktiskt lite upp till oss kommuninvånare att ställa upp på idrotten och visa föreningarna att vi vill behålla vår plats som idrottskommun.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är inte folk beredda att göra när det kommer till kritan, tyvärr.
out4speed
Forumentusiast

Post by out4speed »

Dock finns det ju en annan intressant tes som nog komunen kommer yla över framöver, och det är ju OM ev någon annan instanns bygger en ny ishall som lakers kan hyra in sej i.

Då är det en rejäl kaka pengar komunen kommer att förlora i Hallintäkter , som det är nu så har väl lakers betalt hallen flera gånger om?
Nu ökar vi !!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det får mig osökt att tänka på mitt tidigare förslag om att lägga arenan centralt i stan, där den kan användas till mycket annat än hockey.
En arena som snabbt kan förvandlas till något annat, med restauranger och jag vet inte allt i. Jag är övertygad att man om inte nu, så längre fram börjar tänka, att allt som byggs måste utnyttjas till 100% året om, för att få kostnadstäckning och till och med pengar över.
Ambassador
Forumproffs

Post by Ambassador »

Kolla in grusplanen längs med järnvägspåren nere i stan...
Gjutet ställe att bygga en arena på...

"Nästa station Lakerdome..."
Ambassador | 19:57 ! ! !
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, jag tror att det finns platser utanför Värendsvallen som ekonomiskt är bättre. Skulle de inte ha staplat upp husen på Spetsamossen, så hade det varit bra.

I och för sig Vallen med utsikt över Växjösjön, men det faller nog på något där tror jag. På något sätt måste vara lockande även sommartid, då annan verksamhet kan vara där under väntan på isen.
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

Det är likadant på alla orter där hockeykulturen är relativt ny eller inte riktigt etablerad.

I Malmö så tvekar politikerna kring om "Dödgökarna" skall få en modern arena. Redhawks eller Dödgökarna som är ett mer passande namn med tanke på lagets prestationer både på och utanför isen har trots en urusel arena ännu inte fått någon ny och diskussionen har pågått sen 1990....alltså 14 år utan att något har hänt.

Nu finns det två förslag som både splittrar klubben och stadens politiker och det är om Dödgökarna skall få en modern arena genom att bygga om den gamla arenan på samma sätt som Färjestad gjorde i Karlstad och HV71 i Jönköping så att Dödgökarna får en arena för mellan 8.000-9.000 åskådare på stadionområdet eller om man skall fullfölja Percys plan på en ny arena med plats för mellan 11.000-15.000 åskådare ute på leråkern i Hyllie.

Beslut om superarenan fattas under våren 05 problemet är att en majoritet i Dödgökarnas styrelse ställer sig bakom en modernisering av den gamla arenan istället för ordföranden Percys förslag om en superarena. Superarenan blir tidigast klar 2008 och så länge vågar inte stora delar av styrelsen vänta. EN modernisering av is-stadion blir klar redan till säsongen 06/07.

Malmö stad är också splittrade ifrågan. Från ledande politiskt håll står man fast vid att ge superarenan sitt stöd medan en del politiker vill stödja Mifs styrelse förslag om en något mindre arena som man bygger genom en total modernisering av den gamla arenan.

Tyvärr är det så att i städer som inte har hockeyn i blodet är det varken givet att politikerna ställer sig bakom moderna arenor eller att man bygger fler mindre ishallar till ungdomarna. Riktiga hockeystäder som Luleå, Skellefteå, Ö-vik hjälper alltid till att främja en utveckling av hockeyn.

Risken finns att allt rinner ut i sanden.....
Ambassador
Forumproffs

Post by Ambassador »

Ulric wrote:"Dödgökarna"

Hahaha jättekul smeknamn..... :lol:
Ambassador | 19:57 ! ! !
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ulric: Det låter som om du tror att det inte fanns eller aldrig har funnits hockey i Växjö innan Lakers föddes, det är inte sant i så fall.
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

Räven jo jag är medveten om att det har funnits hockey under ganska lång tid i Växjö och det har det i Malmö också. Men varken Växjö eller Malmö är vad man kan kalla städer med en stark hockeykultur.

Utan det är städer som har fotbollskultur. Trots att MFF(gamal namnet på Mif(gamla namnet på redhawks) spelade i högsta ligan ett tag på 1970-talet slog inte hockeyn igenom på allvar i folks medvetande och i staden förrän i slutet av 1980-talet då Percy började sin storsatsning. Framtills det hade Malmö enbart varit en fotbollstad under 1970-talet var det först MFF sen kom IFK Malmö i Fotboll tätt följt av IFK Malmö i Handboll och först på fjärdeplats kom Mif.

I Växjö fanns det väl inget större hockeyintresse på 1970/80 och 1990-talet utan det var väl Öster och fotboll för hela slanten? Det var väl först nu under 2000-talet som Växjöborna har fått upp ögona ordentligt för hockeyn?

Och det tar tid att etablera. I Malmö var Mif tillfälligt större än MFF från 1989 till någon gång kring slutet av 1990-talet sen blev MFF populärare igen.

Nu är återigen MFF klar etta i staden. Men hockeyn har sin fasta plats och kan mycket väl bli större igen publikt om Mif blir ett topplag igen samtidigt som MFF får det lite motigt. Malmö publiken är Sveriges mest kräsna publik och kärver guld i allt annars kan det kvitta.

Det tar alltså tid att etablera någonting. Hos politikerna i Luleå, Skellfteå och Ö-Vik sitter det i ryggraden att man skall hjälpa sitt hockeylag. Hela bygden har sen urminnestder identifierat sig just med hockeyn och då är det naturligt att man utan större tvekan skapar två nya isytor för 16 miljoner kronor.

Så är det inte i städer som Växjö och Malmö där hockeyn har kommit in i medvetandet sent hos politikerna och den stora allmänheten och det innebär att hockeyklubbar som Lakers och Redhawks inte kan räkna med samma stöd från kommunen som klubbar som kommer från städer där folkets identitet har smält samman med deras hockeylag.

I Växjö kanske Lakers kan bli det stora laget som Växjöborna identifierar sig totalt med i framtiden men när det gäller Malmö så kommer nog alltid fotbollen att vara nummer 1 med undantag av dom perioder då Redhawks har topplag och MFF är i en svacka.

Så är det bara Malmö är en fotbollsstad med över 100 fotbollsklubbar men har bara fyra hockeyklubbar. Medan städer som Luleå, Skellfteå och Ö-Vik är hockeystäder där hockeyn är ohotad nummer 1.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Du har rätt i det du skriver (och det är mycket), jag tror också att Växjö kommer att förknippas med Öster i första hand under en lång tid framöver, fotbollen är stor det syns inte minst på antalet ungdomar som utöver det. Mångdubbelt större än andra idrotter.

Så kommer det också att bli i Malmö tror jag. Vi har tillgång till en lägenhet centralt i Malmö och när jag pratar med gubbarna kring Möllevången, så är det fotboll som de vill prata om, aldrig hockey. Jag brukar passa på att kolla på MFF när vi är där. Någon gubbe jag pratat med sa, att Malmö är en stad där vinteridrott inte passar överhuvudtaget.

Och du har rätt i att det endast var de närmast sörjande som kollade på hockey inna Lakers föddes, det annonserades inte i lokaltidningen att det var match ens en gång.
dozze
Forumamatör

Post by dozze »

HALLÅåååå!!!

Är det ingen här som har fattat vad TOPICEN handlar om??
Står väl inget om biblioteket eller Simhallen där???.
Är det någon idé att ha ett forum med trådar om ni ändå inte tänker diskutera det ämnet handlar om.
Nej det var bättre förr när det fanns admins här som såg till att diskutionen handlade om det som stod i Topic.

Snoken: Jag är inte insnöad!!!!

För övrigt. Jag tyckte att det lät JÄVLIGT billigt med 2 nya hallar för BARA 16 miljoner. Om växjö kommun skall satsa något på Ishockeyn tycker jag att man skall titta på hur ANDRA har gjort för att det ska bli så BILLIGT som möjligt för att pengarna ska räcka till andra saker för de barn/ungdomar som inte vill åka skridskor.

men men men... enda insnöade här är väl snoken själv som inte fattar ämnet... ;)
//Ja ska bli rik, tänker bli talpedagog i Skåne. :)
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

Jo Räven fotbollen är mer lätt tillgänglig och kommer därför alltid att på de flesta håll att ha fler utövare än hockeyn.

Men hockeyn kan närma sig genom att bygga ut isytorna i storstäderna och i städer som har få isyttor som tex Växjö. Den kan också närma sig genom att göra hockeyn billigare.

Knattar som är mellan 6-9 år behöver inte starta med att behöva köpa dyr hockey utrustning utan de borde låta knattarna spela hockeybockey blandning av hockey och bandy som är snällare och som inte kostar skjortan. Jag vet inte om någon hockeyklubb har denna träningsform för sina knattar på programet?

Ja idag talas det mest fotboll i Malmö för tio årsedan talade man bara hockey. Det mesta avgörs av vilket lag som ligger i topp. Skall det talas hockey i Malmö kring Möllan så krävs det ett lag som slåss om SM-guldet. Möllan är ett fotbolls och kommunistträsk. :)

Nja det stämmer att vinteridrott passar dåligt i malmö men hockeyn är utmärkt för det milda men råa, blåsiga och fuktiga klimatet för man är inomhus...minst 6 månader om året passar malmö bättre för hockey än för fotboll.

Men någon bandy och skidmetropol kan nog aldrig Malmö bli. Inte förre nästa istid i alla fall. :) Fast IFK Malmö spelar bandy i Div III tror jag(har konstfrustet på Hallandsåsen som hemmaplan) och det talas om att även Malmö skall få en konstfrusen plan för bandy och skridskoåkning för allmänheten. Så man vet aldrig men alla utomhus vintersporter är körda.

Vi har bara snö 1-2 veckor om året i vår närhet. Det var två år sedan jag kunde åka skidor i Malmö men man brukar få i alla fall 14 dagar på åsarna om man vill köra några mil för att åka lite längdskidor.
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

Den som snackar om att det inte finns hockeykultur i Växjö är ute och cyklar på hal is.
Kan väl bara meddela att Växjö (Östers IF) har haft ett lag i högsta serien,
även om det bara blev en säsong.
Under 60,70 och 80-talet var hockeyintresset stort i Växjö. Tyvärr gick det bakåt under ett antal år, men att hockeyintresset finns i Växjö vittnar väl dagens publiksiffror om.
Jag kommer ihåg matcherna på uterinken som lockade upp till 4-5000 åskådare i 10-15-gradig kyla.
Kom inte och snacka om att det inte finns hockeykultur i Växjö.
Eller hur, Alfax. :wink:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Piggelin wrote:Den som snackar om att det inte finns hockeykultur i Växjö är ute och cyklar på hal is.
Kan väl bara meddela att Växjö (Östers IF) har haft ett lag i högsta serien,
även om det bara blev en säsong.
Under 60,70 och 80-talet var hockeyintresset stort i Växjö. Tyvärr gick det bakåt under ett antal år, men att hockeyintresset finns i Växjö vittnar väl dagens publiksiffror om.
Jag kommer ihåg matcherna på uterinken som lockade upp till 4-5000 åskådare i 10-15-gradig kyla.
Kom inte och snacka om att det inte finns hockeykultur i Växjö.
Eller hur, Alfax. :wink:

Så rätt ,så rätt. Hockeyn föddes i Växjö ,hela Småland inräknat ,sen får andra prata hur mycket kultur de vill,men detta är fakta.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Faktum är att hockeyn UPPFANNS i växjö en kall februarimorgon 1892!
Det var dåvarande Biskopen Per Nyman och hans lärjungar som var lite uttråkade och hade en gammal trissa som de började slå på med kvastskaft.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Post by Per_växjö »

buck wrote:Faktum är att hockeyn UPPFANNS i växjö en kall februarimorgon 1892!
Det var dåvarande Biskopen Per Nyman och hans lärjungar som var lite uttråkade och hade en gammal trissa som de började slå på med kvastskaft.

:lol:
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Vi får inte glömma att Alvesta har en härlig hockeykultur, det var drag om det laget också under 60-70 talet. Och TAIF och Troja fanns också.

Ulric, jag förknippar nog också Malmö med fotboll i första hand.
Jasså Möllevången är förknippat med vänstern än idag, men där finns fantastiska restauranger, på för oss stenkasts avstånd.

Du har helt rätt i att hockeyn lider av den höga kostnad det innebär att ha barn som deltar. Det är fullständigt svindyrt och tiderna som de får är lördagskvällar och söndagsförmiddagar.

Annars när det gäller Malmö, så tycker jag det är en fantastisk stad, vi trivs som fisken när vi är där.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Om det nu kostar 16 miljoner att bygga två hallar varför ska då växjö kommun betala dessa?????????16 mille kan väl vilka som helst få ihop bara det jobbas på rätt sätt.Sponsorer,företag,enskilda och många tillsammans.

Om detta tillsammans kan dra in 8 mille så kommer kommunen jävlig billigt undan om de lägger 8.

Sen kan man ju undra om det är två hallar till vi behöver eller bygga ut vår befintliga med 16 mille
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Ja, men herregud var är det vi diskuterar .Luleå har en RIKTIG arena ,vad det snackas om där är kompletteringsanläggningar,,då kan vi lika gärna vara nöjda med det vi har,om vi ska bygga så måste vi tänka på var det BEHÖVS och inte bara se till att vi byggt en ny hall.Ingen som är normalt funtad inser att man bygger hallar för 16 miljoner.Det är som en piss i havet om man ska göra något RIKTIGT av det hela.
dozze
Forumamatör

Post by dozze »

Vad kostade uterinken?
I luleå fanns innan Delfinen blev Coop Arena 1 huvudarena plus 2 träningshallar i sammanslutning till den, (vägg i vägg).
Idag vet ja inte om de två finns kvar.

Faktum kvarstår. Skall Lakers högre upp i seriesystemen behövs en Huvudarena med kapacitet för ca 5000 pers plus minst 2 mindre ishallar till. Kan man då få två bihallar för runt 16 miljoner anser jag att man skall ta och bygga det.
Tänk på att konståkningen behöver minst en is själva. I dagsläget har konståkningen (denna vecka) cirka 16 timmar i "Lakerdome".

Skall vi bygga ett A-lag med en större del egna juniorer behövs minst 3-4 ispass, per lag och vecka, redan från runt 9-10 års ålder.
//Ja ska bli rik, tänker bli talpedagog i Skåne. :)
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Coop Arena, jaha, då blir det Maxi Arena här då? :wink:
Kilroy
Forumamatör

Post by Kilroy »

Vill ni se ett skrytbygge som heter duga ska ni ta och spana in Halmstads nya bibliotek som beräknas vara klart nån gång till sommarn/hösten. Byggnaden som går ut en bit över Nissan(?) kommer att få en slutnota på ca 170 miljoner va det tänkt, men redan nu har problemen börjat hopa sig, bla har man upptäckt att botten av nissan var alldeles för dyig och man ligger redan efter i tidsschemat.
Vi snackar alltså ett bibliotek för 170 miljoner!! Hade ju räckt till 10 islador Luleå style.
"If it bleeds, we can kill it"
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det får mig osökt att tänka på att bibliotek måste vara väldigt viktiga, eftersom var de än byggs så kostar de enorma summor. Själv tillhör jag inte de personer som besöker dessa platser, men många måste tydligen göra det.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Böckerna är mera läsvärda om man lånar dem i skrytbyggen.
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Lägg ner nu för fasen. Om vi snackar skrytbyggen, vad är då Löfbergs lila arena, Kinnarps Arena, Cloetta center osv osv...Vision Värendsvallen hade också varit ett jävla skrytbygge (Sveriges finaste idrottsområde)...men då gnällde ni minsann inte.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo du, jag sa redan från början Snoken att Vision Värendsvallen var något som jag inte trodde på. Men jag har andra visioner och då handlar det inte om att placera hockyen på Värendsvallen, för där tycker jag endast att sommaridrotten ska vara.
theone
Forumamatör

Post by theone »

Snoken wrote:Lägg ner nu för fasen. Om vi snackar skrytbyggen, vad är då Löfbergs lila arena, Kinnarps Arena, Cloetta center osv osv.

det är inga skryt byggen! det är vad lag i den klassen behöver!!
May the strongest win!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Snoken wrote:Lägg ner nu för fasen. Om vi snackar skrytbyggen, vad är då Löfbergs lila arena, Kinnarps Arena, Cloetta center osv osv...Vision Värendsvallen hade också varit ett jävla skrytbygge (Sveriges finaste idrottsområde)...men då gnällde ni minsann inte.

Lägg ner själv vet ja... Ingen här som önskar något annat än en funktionell ishall i stället för ett nedslitet skjul som gjort sitt för länge sen. Man kan säkert bygga en ishall I biblioteket iofs, plats finns ju.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Snoken wrote:Lägg ner nu för fasen. Om vi snackar skrytbyggen, vad är då Löfbergs lila arena, Kinnarps Arena, Cloetta center osv osv...Vision Värendsvallen hade också varit ett jävla skrytbygge (Sveriges finaste idrottsområde)...men då gnällde ni minsann inte.

Är dessa arenor betalda med skattepengar??? Där är skillnaden att kommunen andvänder VÅRA pengar till saker som vissa höjdare vill glänsa med.
Escargot
Forumamatör

Post by Escargot »

alfax wrote:Böckerna är mera läsvärda om man lånar dem i skrytbyggen.

Hehe, ja så tomt som det är i Stadsbiblioteket nu, finns det väl inga pengar till att köpa in nya böcker för.
Det finns plats för två lag i Växjö
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Post by Bortsprungen Lakej »

Tycker faktiskt inte att det är en felinvestering att bygga ett riktigt fint bibliotek i staden. Att erbjuda invånarna en akademisk miljö för personlig utveckling är viktigt. Ingen som spelat Sim City här inne eller? :wink:

Det jag däremot reagerar mot är att man arrangerar en invigningscermoni med Cirkus Cirkör eller vilka det nu var och sådan skit som kostar multum. Men så är det när man förvaltar andras pengar.

Dessutom tycker jag att lakers tillsammans med sponsorer ska fixa hallen själva. Även om jag stör mig nåt så förbannat på ökade planhyror och sån skit (som för övrigt disktueras hetsigt även i Göteborg) så har jag ändå en viss förståelse för kommunen att man inte hur som helst kan finansiera en ny hall. Det gäller ju för lakers representationslag att fortsätta leverera även i framtiden och det verkar vara något som kommunen inte ser som självklart.
Post Reply