Finns det plats för två elitlag i växjö?
Ett intresssant debatt ämne... jag tycker att det finns det... vad tycker ni??
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Lakers och Öster behöver varandra!
Jag tror du menar Öster och jag har sagt det innan och vidhåller det finns plats för både Lakers och Öster.Enda som skulle säja emot det är sponsringen ,men jag är övertygad att det finns plats även där .Dels kan man se idag att de stora sponsorna för respektive lag är helt olika och det är inte bara i Växjö man ska söka sponsorena utan man får gå ut till stora företag som inte bara är repsenterade inom regionen .Den som är bäst på detta vinner slaget om pengarna och då är jag helt säker på Lakers är den som är den mest proffisionella, med de som sköter det idag, utav föreningarna.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Räven wrote:Att ha en föreningen i Superettan och en i Allsvenskan tror jag inte möter några hinder. Men den dagen, om den kommer, när en förening ligger i Allsvenskan i fotboll och den andra i Elitserien, då kanske jag är tveksam efterom det handlar om stor skillnad i omsättning. Men inget är omöjligt.
Jo, Räven. Att långsiktigt ha ÖIF i Allsvenskan och Lakers i Elirserien är faktiskt helt omöjligt. Det går kanske en säsong eller två, men aldrig långsiktigt. Regionen har inte resurser att förse lagen med den sortens pengar som krävs för att vara långsiktigt etablerade båda två. Lakers måste öka sin omsättning från 15-20 miljoner till minst 50-60. Öster måste öka sin från sina ca 20 miljoner till 40-60. Jag kan inte se hur det ska gå till med den knappa utveckling regionen har idag.
Troja - laget i hjärtat
Som idrottstokig Växjöbo vill jag vara med och debattera.
I dagsläget är VL den aningen hetare klubben lokalt, men det beror även till viss del av nyhetens behag. Ute i landet är det Öster som är den starkast lysande stjärnan.
Lakers kan (om de fortsätter att utvecklas) vinna marknadsandelar i Växjös sponsorutbud. I ett nationellt perspektiv kommer dock Öster att ha ett försprång ännu en tid. Det avgörande är vem som lyckas bygga en ny arena först.
Som det är i dagsläget är det fullt möjligt för Växjö att ha två lag. Men som kloke Carl säger; att båda lagen långsiktigt ska spela i högsta serien är en utopi. För det är Växjö för litet. Omsättningarna måste dubbleras.
I dagsläget är VL den aningen hetare klubben lokalt, men det beror även till viss del av nyhetens behag. Ute i landet är det Öster som är den starkast lysande stjärnan.
Lakers kan (om de fortsätter att utvecklas) vinna marknadsandelar i Växjös sponsorutbud. I ett nationellt perspektiv kommer dock Öster att ha ett försprång ännu en tid. Det avgörande är vem som lyckas bygga en ny arena först.
Som det är i dagsläget är det fullt möjligt för Växjö att ha två lag. Men som kloke Carl säger; att båda lagen långsiktigt ska spela i högsta serien är en utopi. För det är Växjö för litet. Omsättningarna måste dubbleras.
Det finns plats för två lag i Växjö
Alla lag utom de absoluta topplagen med stora ekonomiska resurser får finna sig i att ha perioder då de inte spelar ihögsta ligan och får ta ett steg tillbaka.
I hockey är nu klassiska lag som Leksand, Björklöven och SAIK förpassade till Allsvenskan fast de alla har stolta traditioner och vunnit SM-guld.
I fotboll är gamla klassiska SM-guld vinnare som Öster och Norrköping nu nere i Superettan och det är osäkert när de kan ta sig tillbaka.
AIK borde kunna göra som MFF och ta sig upp direkt med tanke på klubbens resurser men för mindre klubbar finns det inga garantier på att ökenvandringen blir kort.
Se på dagens ES och jämför den med ES under 84/85 så ser man att en del av dom lag som idag räknas som fast gjutna inte alls är så givna som vi tror idag och dom lagen som vi då ansåg vara givna är idag inte längre i ES. Ta HV71, Mif, Luleå, Timrå hur etablerade var dessa klubbar i ES under 1980-talet? Och hur etablerad i ES är den klubb som vann SM 1987?
Det viktiga är att man ser till att ES hålls öppen så att klubbar som nu är inne i en svacka kan ta sig tillbaka igen. Det garanterar att intresset hålls vid liv och att det efter varje svacka kommer nya gylleneperioder följt av nya svackor som sen följs av nya storhetsperioder. Sen gäller det att ha en så pass bra organisation så att storhetstidern blir längre än svackorna.
I hockey är nu klassiska lag som Leksand, Björklöven och SAIK förpassade till Allsvenskan fast de alla har stolta traditioner och vunnit SM-guld.
I fotboll är gamla klassiska SM-guld vinnare som Öster och Norrköping nu nere i Superettan och det är osäkert när de kan ta sig tillbaka.
AIK borde kunna göra som MFF och ta sig upp direkt med tanke på klubbens resurser men för mindre klubbar finns det inga garantier på att ökenvandringen blir kort.
Se på dagens ES och jämför den med ES under 84/85 så ser man att en del av dom lag som idag räknas som fast gjutna inte alls är så givna som vi tror idag och dom lagen som vi då ansåg vara givna är idag inte längre i ES. Ta HV71, Mif, Luleå, Timrå hur etablerade var dessa klubbar i ES under 1980-talet? Och hur etablerad i ES är den klubb som vann SM 1987?
Det viktiga är att man ser till att ES hålls öppen så att klubbar som nu är inne i en svacka kan ta sig tillbaka igen. Det garanterar att intresset hålls vid liv och att det efter varje svacka kommer nya gylleneperioder följt av nya svackor som sen följs av nya storhetsperioder. Sen gäller det att ha en så pass bra organisation så att storhetstidern blir längre än svackorna.