Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Varanen
c/o LL´s Forum

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Varanen »

Jarran_igen wrote:Enligt uppgifter i SmP så förhandlar VLH med Jayden Halbgewachs, och precis som namnet antyder så pratar vi återigen om en relativt småväxt forward som kommer in med lagom +/1 från föregående år (-38 enligt E.P)
Gjorde visserligen många poäng i AHL förra året, men jag upphör aldrig förvånas över bristen på tyngd i årets lagbygge. Har vi seriens lättaste forwardsbesättning?

Ersättare till Kossila som blir borta lääääänge?
Chiefen älskar hobbittar. Har de lite tyngd spelar de vidare i NA. Fördelen är att de ofta är rörligare än större NA-spelare. Nackdelen är att våra småväxta vänner lätt försvinner när det blir tätare på isen, exempelvis i slutspel. Men vi måste nå en slutspelsplats först och i serielunken kan små trixare bidra. Flera på forumet har uttryckt oro över konstruktiviteten och målskyttet hos våra anfallare. Halbgewachs verkar ha sin styrka i det konstruktiva, offensiva, spelet. Våra tvåvägsspelare får ta större ansvar. Delar oron över att vi ställer upp med ett Hobbitt-gäng igen. Särskilt som Lowe inte håller den standard och hårdhet vi hade behövt på den positionen (hoppas han motbevisar mig).

Vi ska trixa oss till framgång tydligen. Underhållande när det fungerar, ENORMT frustrerande när det låser sig.
Dannedd
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Dannedd »

https://www.fearthefin.com/2020/12/4/21 ... -barracuda

https://youtu.be/EBwgLwp_2JI

Kallas visst för ”Magic man” så lite förväntningar bör han ha på sig! Image

Review på Jayden ca 20min in i klippet:

https://youtu.be/tMTGynlV-IM
#10 Duchon
Dannedd
Forumproffs

Post by Dannedd »

Även Joachim Blichfeld nämns i klippet ovan (8:00)
#10 Duchon
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Känns som vi griper efter alla halmstrån som finns...

Tror inte han är i samma klass som Soares t.ex.
Osar desperation.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Man kan ju lugnt säga att man inte känner igen Lakers från förr. Helt ny värvningsstrategi.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Flamma
Forumamatör

Post by Flamma »

Vi får nog nöja oss med att ropa förnamnet! För efternamnet är ju bara omöjligt att utala. Låter ju som någon i Harry Potter filmerna! Men vem vet han kanske kan trolla!
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

vlk wrote:Man kan ju lugnt säga att man inte känner igen Lakers från förr. Helt ny värvningsstrategi.

Skiljer strategin verkligen så otroligt mycket?
Så här såg nyförvärven på forwardsidan inför århundradets bästa SHL-lag 17/18 ut:

-D Bokk - talangfull junior
-M Lundberg - stabil ”vet-vad-man-får-värvning”
-David Madsen - dansk junior
-J Pesonen - finsk 36 årig gubbe
-EP - talangfull men oprövad lättviktare från AS
-Calof - second hand och ratad av saik

Till ovanstående samling så plockade vi även in en division 1-back

Under säsong kompletterades laget i vanlig ordning. Då kom även:

-Shinimin
-Rasmussen
-Miele
-(Noah Welch)

Det är ju lätt att hissa eller dissa när man har facit men ovanstående pre säsong fick det inte att rycka i brallan hos speciellt många då heller!
Det var väl Lundberg som fick lite positiva reaktioner…
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Härmapan wrote:
vlk wrote:Man kan ju lugnt säga att man inte känner igen Lakers från förr. Helt ny värvningsstrategi.

Så här såg nyförvärven på forwardsidan inför århundradets bästa SHL-lag 17/18 ut:

-Shinimin
-Rasmussen
-Miele
-(Noah Welch)

Det är ju lätt att hissa eller dissa när man har facit men ovanstående pre säsong fick det inte att rycka i brallan hos speciellt många då heller!
Jag kan inte minnas att några av de spelarna hade känd skadeproblematik så vi fick panikvärva redan innan säsongen.

Härmapan
c/o LL´s Forum

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Härmapan »

vlk wrote:
Härmapan wrote:

-Shinimin
-Rasmussen
-Miele
-(Noah Welch)

Jag kan inte minnas att några av de spelarna hade känd skadeproblematik så vi fick panikvärva redan innan säsongen.

Nä, men de var oprövade, gamla och så kallad andrasortering…

Sen vet inte jag hur många av årets nyförvärv (mer än alukas B och M Ågren som ju är ok nu) som var dokumenterat skadade när de värvades?

Däremot gick det lite trögt i början och då panikvärvades Shinimin (folk jublade inte direkt över det…)
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Ja, viktigt att ha perspektiv. Och spelare i fjädervikt har vi alltid älskat så på den punkten har strategin verkligen inte ändrats.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Varanen wrote:Ja, viktigt att ha perspektiv. Och spelare i fjädervikt har vi alltid älskat så på den punkten har strategin verkligen inte ändrats.
Jag syftade på att känslan är att vi värvat mer skadade spelare. Då blir det också mer panikvärvningar och laget får ingen kontinuitet. Det går mer och mer mot det.

Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

vlk wrote:
Varanen wrote:Ja, viktigt att ha perspektiv. Och spelare i fjädervikt har vi alltid älskat så på den punkten har strategin verkligen inte ändrats.
Jag syftade på att känslan är att vi värvat mer skadade spelare. Då blir det också mer panikvärvningar och laget får ingen kontinuitet. Det går mer och mer mot det.

Jo, jag vet att många har fått för sig att det är en medveten strategi att värva skadade spelare men jag är inte lika säker på det…?

Därför undrar jag hur många av årets nyförvärv som verkligen var dokumenterat skadade när de skrev på?

Bengtsson och Ågren vet jag - men var det fler eller har konspirationsteorierna blivit en sanning - som går att ifrågasätta?
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Jag ska försöka att inte gnälla så värst mycket mer över eventuella nyförvärv :angel: utan se vart det tar vägen . Växjö kommer enligt dom själlva spela en lite snabbare och mer anfalls inriktad hockey under Jönssons ledning , kanske kan Halbgewachs passa bra in i den typen av spel , snabba spelvändningar osv . Man hade ligans snabbaste spelare i Forslund men han flck inte förlängt , det kan jag personligen tycka är synd. Men Halbgewachs kannske har helt andra kvaliteter , producerar mer poäng , så kanske blir detta bättre . Vi kan bara gissa allihop , det ska bli intressant att följa laget i vinter , om Jönsson lyckas sätta sin prägel på laget.

Kalle Kossila presenterades först av allihop , det kändes som detta var en spelare man hafft ögonen på och som nog Jönsson kände till rätt väl. Han har jag stora förväntningar på , därför är det riktigt surt , både att han är skadad och att man får noll information om hur länge han kann tänkas vara borta . För lite sedan sa man att man vill ge Stjernborg och Hugo chansen i stället för att värva en forward till . För när alla sen är tillbaka stod man där med för många forwards . Nu tar man trots det in Halbgewachs , om nu rycktet stämmer, då måste något ha hänt. Antingen är Kossila borta länge, eller är smällen som Hugo fick värre än befarat . Men Växjö väljer att ha locket på, man vet ingenting om status på spelare . Men vad det är för lunch i Vida vet man , även hur det ser ut bakom kullisserna när man fotograferar korv . Jag hadde mycket hellre fått en statusuppdatering kring truppens alla skador och skavanker !
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Härmapan wrote:
vlk wrote:

Jo, jag vet att många har fått för sig att det är en medveten strategi att värva skadade spelare men jag är inte lika säker på det…?

Därför undrar jag hur många av årets nyförvärv som verkligen var dokumenterat skadade när de skrev på?

Bengtsson och Ågren vet jag - men var det fler eller har konspirationsteorierna blivit en sanning - som går att ifrågasätta?
Det är inget vi någonsin kommer att veta. Jag går bara på det jag ser. Denna diskussion uppstår på grund av Lakers musselmentalitet och brist på transparens.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Strategi att värva skadade spelare? :roflol:
Var det roligaste jag läst på den här sidan på bra länge.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

StenhårtSlagskott wrote:Strategi att värva skadade spelare? :roflol:
Billigt om man har tålamod att vänta. Samma med spelare som har nedåtgående kurva i sin karriär, där har växjö tidigare varit bra.

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

vlk wrote:
StenhårtSlagskott wrote:Strategi att värva skadade spelare? :roflol:
Billigt om man har tålamod att vänta. Samma med spelare som har nedåtgående kurva i sin karriär, där har växjö tidigare varit bra.

Nej, nej det är det inte om du inte tar någon som har en hela säsongen skada. I stort sätt alla spelare har skador eller skavanker efter en säsong. Du kanske kan få lite billigare men inga av Växjös spelare verkar ha skador som håller de borta stora delar av säsongen vad vi vet. Agenter och spelare hoppar inte på vilka kontrakt som helst bara för att de har en liten skada.

En spelare som Koivisto kanske skulle ha lite frågetecken runt sig om han skulle signa nytt kontrakt nu. Men inga av Växjös nyförvärv verkar vara på den nivån vad jag kan se.

Vet inte om Växjö haft bättre utdelning än andra med spelare som inte är helt redo första träningsmatchen. Men så kanske det är.

Att plocka spelare i nedåtgående kurva kan ge lite rabatt eftersom man i hockey ofta får betalt retroaktivt.
Dannedd
Forumproffs

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Dannedd »

Ja Kossila blir borta längre än man trott.
Ska man gissa på en 80-kedja? #86 #87 #89

Källa: https://www.vaxjolakers.se/article/s6ya ... Newsletter
#10 Duchon
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Helt ointressant är han ju inte. Jänkare på 25 'balubas' är bra. Jämfört med vissa andra dinosaurier. Känns som det statistiskt är dags för en lyckträff nu. Efter debaclet med förre lille jänkarsnipern som lanserades med pompa och ståt - Austin ORTEGA.. :P

SNART DRAR DET IGÅNG!!!
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Rögle är och petar på GLENN med kontrakt kommande år enligt sanny och svensson. : :evil:
Ganska väntat att andra klubbar är där och nafsar. Men jag hoppas han stannar och inser att utveckling och rollen han har i Växjö är bättre än lite mer pengar i Rögle.
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Ja, han lirar ju i förstalinan och måste väl vara nöjd med utvecklingen.

Men om ex fbk gör som dom brukar och erbjuder dubbel lön så är det ju inte mycket att göra…

Men vill INTE bli av med honom!!!
DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

StenhårtSlagskott wrote:Rögle är och petar på GLENN med kontrakt kommande år enligt sanny och svensson. : :evil:
Ganska väntat att andra klubbar är där och nafsar. Men jag hoppas han stannar och inser att utveckling och rollen han har i Växjö är bättre än lite mer pengar i Rögle.
Lyssnade också på det avsnittet och förundras alltid hur vissa "experter" som nämns i ditt inlägg kan hävda att en person (dvs Glenn) som spelar i förstakedjan i ett av Sveriges bästa lag inte skulle vara en toppspelare ännu.
Dannedd
Forumproffs

Post by Dannedd »

#10 Duchon
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Engsund. Är inget stort fan men han är hård. Det kan behövas.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Jag tycker så här anngående Engsund ryktet: Luleå ska veta sin plats bakom Växjö i hockeyns hieraki :-D
Person
Forumdemon

Post by Person »

Jag gillar Englund skarpt. Haft en fin utveckling i Luleå där han behärskar det fysisk spelet bättre då han inte sätter sig i dålig sits längre.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Alltid välkommet med några kilon i laget.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Växjö Oskarshamn

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
Dannedd
Forumproffs

Post by Dannedd »

Ser även ett stort symboliskt värde i att signa en bra spelare med fostring i andra Småländska klubbar och att han ändå landar i att vilja spela för oss. Förr fanns ju en kultur i att inte välja oss som alternativ då det historiskt funnits en form av rivalitet mellan klubbarna. Om detta nu äntligen lagt sig så ser jag en enorm potential framöver.
#10 Duchon
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Koivisto ut
Engsund in
Till nästa säsong enligt höken
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Petrus Palmu…..

Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Person
Forumdemon

Post by Person »

PutteA wrote:Petrus Palmu…..

Är han påväg till Växjö eller slängde du bara ur dig det namnet?
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag tror att PutteA spekulerar eftersom Palmu har den vikt och längd vi älskar i den här klubben (168 cm - 78 kg). :lol:
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Har hört lite viskningar också kring att han kan vara på väg in.

Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

I rest my case...
Post Reply