VÄXJÖ ARENA

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inlägg av Niles »

Mattias, finns det inga virtuella bilder eller bildspel på arenan? (Fjällräven Arena är fin iofs men det lär väl skilja en del antar jag, inte minst kapaciteten). Är publikkapaciteten ändrad från 5400 till 5000?
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Matito
Växjö Lakers Hockey

Inlägg av Matito »

Hej igen, ja som det ser ut just nu är det 5000 i steg ett. Den kommer vad jag vet vara utbyggbar för framtiden...vet inte i detalj hur det fungera men jag ska kolla upp detta och återkomma.

Det kommer att utmed resans gång finnas mer bilder och bilder från referensobjekt att tillgå. Så fort jag har dem har ni dem...

Hls Mattias
dolitle
c/o LL´s Forum
Kontakt:

Inlägg av dolitle »

Verkar rätt läckert detta :)
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Dave
Forumproffs

Inlägg av Dave »

Det ska bli ofantligt kul att följa planerna och bygget!

Riktigt kul att man har valt att göra nånting annorlunda och nåt som sticker ut från mängden av arenor som finns i Sverige. Vilket lyft det kommer bli för hockeyn i Växjö, staden Växjö och människorna som bor där.
Once a laker, always a laker
moller
Forumentusiast

Inlägg av moller »

http://vaxjolakers.se/website1/1.0.1.0/368/1/index.php

måste säga att det ser lovande ut :)
Mot Kvalserien !
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inlägg av Lalin »

Tycker du det! :roll: Tack för länken förresten. :)
Blueshirts United
KalleB
Forumdemon

Inlägg av KalleB »

Lite b med tjocktv i vip lougen dock :wink:
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
PeterLake
Forumproffs

Inlägg av PeterLake »

Diggar precis ALLT :D

Herrar, det är inte bara vi som gynnas av detta, hela växjö kommer få en fin ansiktslyft ;)

Jag kommer vara först i kön att köpa årskortet! (till den nya arenan ofc)
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inlägg av Lalin »

Protestlista är upprättad för rädda doomen! :lol:
Blueshirts United
JohnnyParrot
Forumamatör

Kapacitet?

Inlägg av JohnnyParrot »

Har kollat bilder och info och tycker att allt ser strålande ut! Det är bara en sak som gnager. Om man nu ska lägga ett par hundra miljoner på en så här grym arena, borde man inte bygga så man kan klämma in ett par tusen till? När Växjö går upp i elitserien. För det kommer vi att göra! Kommer man genast att stå med ligans minsta arena. (i nuläget har Rögle minst arena med kapacitet på 5300, coop arena i luleå är ombyggd och tar typ 6200)

Naturligtvis måste man visa att man kan fylla 5000 platser innan man kan kräva en hall som tar typ 7000. Och ja naturligtvis hellre en full liten arena med tryck, än en halvfull stor.

Hade väl varit smart att ta fram ritningar och bygga "förberedande för ytterligare en våning? Och det görs kanske?

Någon som har koll på sånt här? Finns det planer för en etapp 2? Eller funkar det lika bra att bara göra som i Luleå och höja taket å fläska in 1500 platser till?

J.
majkel
Forumproffs
Kontakt:

Re: Kapacitet?

Inlägg av majkel »

JohnnyParrot skrev:Har kollat bilder och info och tycker att allt ser strålande ut! Det är bara en sak som gnager. Om man nu ska lägga ett par hundra miljoner på en så här grym arena, borde man inte bygga så man kan klämma in ett par tusen till? När Växjö går upp i elitserien. För det kommer vi att göra! Kommer man genast att stå med ligans minsta arena. (i nuläget har Rögle minst arena med kapacitet på 5300, coop arena i luleå är ombyggd och tar typ 6200)

Naturligtvis måste man visa att man kan fylla 5000 platser innan man kan kräva en hall som tar typ 7000. Och ja naturligtvis hellre en full liten arena med tryck, än en halvfull stor.

Hade väl varit smart att ta fram ritningar och bygga "förberedande för ytterligare en våning? Och det görs kanske?

Någon som har koll på sånt här? Finns det planer för en etapp 2? Eller funkar det lika bra att bara göra som i Luleå och höja taket å fläska in 1500 platser till?

J.

Som jag har förstått ska den kunna att utökas/byggas ut om så önskas.
VÄXJÖ LAKERS
SINCE nittonhundrafrösihjäl!
http://www.flyfishingnerds.se
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inlägg av Lakersfan_03 »

6200 ska den kunna utökas till vid en enkel uppgradering. Tycker det räcker för vår stad
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
KalleB
Forumdemon

Inlägg av KalleB »

6200 har jag också läst att den ska utökas till. Någon som vet hur dom har räknat med platser till tex en konsert. Låt oss säga att Lasse W skulle boka in en spelning i våran nya arena, han drar alltid full med folk, hur många skulle få plats?
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Anders83
c/o LL´s Forum

Inlägg av Anders83 »

Som jag förstått saken så kan man i princip öka hur mycket som helst , men att man med relativt enkla medel ska kunna öka till ca 6000.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
moller
Forumentusiast

Inlägg av moller »

Lalin skrev:Tycker du det! :roll: Tack för länken förresten. :)

gör jag faktiskt :D det är lungan !

KalleB: den bilden är ju från en annan arena som troligen byggdes för ett par år sen, tror vi kmr ha platt-tv i vår om de blir tv :wink:
Mot Kvalserien !
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inlägg av NEDOMANSKY »

Bygget ser verkligen apitligt ut och kommer när det står färdigt att vara en prydnad, inget snack om saken :)

Jag hoppas bara att Mina farhågor INTE besannas vad gäller publiktillströmmning, och att Lakers tillvaro inte blir likt Rögles nuvarande.

Jag tycker inte detta är det mest prisvärda alternativet för Lakers utveckling, men nu är planen denna och Vi får hoppas att det kommer att bli bra.

För att ha en rimlig chans som kommande ES Klubb så bör publiksnittet ligga på runt 5000, det visar historien, låt då Ståplats bli lika billigt som i Luleå (60kr) för att ALLTID ha en gedigen Bas av ståplatssupportrar.

Med TAIF o Troja i en kommande HA så kommer det att bli krig om publiken :wink:

ps, När HV byggde Kinnarps så hade de redan sålt merparten av sittplatserna på 5-årskontrakt INNAN byggstart :wink:
In Hinkum Veritas
Anders83
c/o LL´s Forum

Inlägg av Anders83 »

Den dagen Lakers når ES ska det bli väldigt intressant hur pass mycket hockey/krona Evertsson trycker upp i plytet på övriga :whistle:
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Jag å neddo har ungefär samma syn på detta med att ut å sälj platser redan nu. Ståplats är ju i princip klart men finns intresset för 1000 abonomang? sittplats har inte kommit på tarpetern ännu. Så gott folk börja marknadsföra detta snarast möjligt.

Å är det sponsorer VLH söker så är det i förnyelsebar energi de finns. Ler något liknande detta på taket till den nya hallen hade inte skadat

http://www.byggindustrin.com/gen.img?im ... jpg&mw=440
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Anders L
Forumdemon
Kontakt:

Inlägg av Anders L »

Vilket tjabbel ang hur många den nya arena skall ta.
5000 pers som det nu ser ut att blir är väldigt mycket för Växjö med omnejd. Visst det är kanon att man kan bygga ut arenan till att ta 6200 eller något i den stilen.
Men det är ju inget man behöver tänka på förrän man har haft lapp på luckan i minst 2-3 säsonger.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inlägg av Räven »

Jag tror att 5000 platser räcker för eneventuell uppgång till ES. Så att tänka på större eller hur det byggs ut, är att prata om problem som troligen inte kommer på många, många år.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Slavik
Forumproffs

Inlägg av Slavik »

NEDOMANSKY skrev:
Med TAIF o Troja i en kommande HA så kommer det att bli krig om publiken :wink:

Dessutom är Allsvenskan fan så mycket mer underhållande än Elitserien, än så länge iallafall.
Linköping-Djurgården från igår var verkligen ett undantag! Hardy Nilsson :clap: :clap: :clap:
Användarvisningsbild
PeterLake
Forumproffs

Inlägg av PeterLake »

Alltså detta elitserie snacket.....kommer truppens budget att öka när vi gör en så kallad elitserie satsning?

Ska vi satsa på Elitserien måste vi ha en budget minst lika stor som Malmö t.ex ...dvs runt 15 mille

Vi har ett bra lag, utan tvekan, bra nog att ta sig till kvalserie....men där tar det stop. Ser oss som västerås, att sluta i botten varje gång vi når dit. (inget dåligt med det....men det räcker inte för att komma till elitserien)
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inlägg av Niles »

Skulle vilja säga att alla som iår kommer spela kvalserien kan vara med i racet om en elitserieplats...vi också om vi skulle ta oss dit. I en lång elitserie betyder skillnaden i spelarbudgetar nästan allt, i en kort kvalserie väldigt mycket mindre.

Åter tillbaka till tråden om Lakers nya Arena.
Dave
Forumproffs

Inlägg av Dave »

PeterLake skrev:Alltså detta elitserie snacket.....kommer truppens budget att öka när vi gör en så kallad elitserie satsning?

Ska vi satsa på Elitserien måste vi ha en budget minst lika stor som Malmö t.ex ...dvs runt 15 mille

Vi har ett bra lag, utan tvekan, bra nog att ta sig till kvalserie....men där tar det stop. Ser oss som västerås, att sluta i botten varje gång vi når dit. (inget dåligt med det....men det räcker inte för att komma till elitserien)

Alltså, hur negativ kan man va??? Växjö Lakers omsättning kommer öka sakta men säkert, ta det lugnt. En förutsättning för att den ska kunna göra det i dagens elithockey är att man har en ARENA som är värd namnet. Det är ju på G..

Lakers har inget mål att gå upp i ES i år, samtidigt som man inte tackar nej till det om det skulle inträffa. Lakers målsättning är nu att varje år ta sig till KS och därmed skaffa sig rutin och med vetskapen att nån gång går man upp.

Sen är pengar och omsättning långt ifrån en garanti för att gå upp i ES (Malmö är väl ett skolexempel på det). Det behövs rätt virke också..
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inlägg av NEDOMANSKY »

Med det driftsbidrag Lakers får behöver Klubben inte gå upp i ES, frågan är bara hur mycket publik det kommer med fortsatt spel i HA några år :dontknow:

Se nu Trojas bekymmer när beräknade publiksnitt INTE infrias, det är svårt för en Klubb att satsa på tex. U-J när intäkterna blir mindre än tänkt.
Senast redigerad av 1 NEDOMANSKY, redigerad totalt 0 gånger.
In Hinkum Veritas
Dave
Forumproffs

Inlägg av Dave »

Den till största anledningen till att Lakers inte har mer än 2500 på sina matcher beror inte på att man spelar i HA utan på att man tycker nuvarande hall är för sunkig. Lakers har spelat ganska många år i HA nu och med tanke på det och en lada till ishall så tycker jag det är bra publiksiffror.

Jag är alltså inte ett dugg orolig för att man måste spela i HA några år till. HA har ett underhållningsvärde, just nu iallafall, som är rätt mycket större än ES.

Återigen Malmö som exempel. Så vitt jag vet så hade man runt max 3000 åskådare i snitt i den gamla isstadion. Nu har man i den nya arenan 5500 trots att "det gamla storlaget" FORTFARANDE harvar i HA och dessutom i år har den konstiga men ändå realistiska målsättningen topp7. Blanda inte ihop detta nu med att Malmö är en större stad än Växjö. Jag syftar på principen..
Anders83
c/o LL´s Forum

Inlägg av Anders83 »

Nedomansky pekar på en punkt som mycket väl kan inträffa, VAD händer om det rasar sportsligt? Fullt möjligt även om det kanske inte är troligt i dagsläget.

Se oskarshamn som har en långt fräschare hall än Växjös ...

Nu är det väl att ta i och jämföra med o-hamn men med tanke på hur pipiga folk är när vi har en dipp så....

Men sen går snacket om att dom tycker att det inte är värt pengarna pga att det är obekvämt och att det inte finns barer osv för samtliga utan att man måste ha abbonemang för att få tillgång osv... det är MÅNGA som längtar efter att Växjö ska få sin första riktiga Arena den saken är klar , en jobbarkompis vill kolla hockey men tycker inte att hallen erbjuder mer än just spelet i sig och stämningen, han vill ha det mer bekvämt . Mycket mer marginalpublik tror jag på .
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inlägg av Räven »

Nu är det bara en av flera delar som är hockey i arenan. Det måste till mycket arangemang av annan natur än hockey för att det ska gå runt och bli över.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inlägg av Niles »

Lite märkligt om man skulle ha argumentet "det kan ju börja gå dåligt nån gång" som argument för att inte satsa framåt. Usch.

En ny hall byggs inte primärt för oss som hänger härinne som bekant. Det är marginalpubliken som eftersöks. Han som gick en gång, men såg lite dåligt och därför inte gick mer, dom som gick två matcher men fick trängas i bland kioskköer med folk som skulle på sunkiga toaletter eller ut och röka och till slut tröttnade. Eller företagen som är beredda att pröjsa lite extra för en egen loge eller ett besök i den trevliga restaurangen på första parkett.
serra
c/o LL´s Forum

Inlägg av serra »

Du behöver ju inte suga av Neddo varenda gång han skriver något Anders.....
Snart nära dig...en ny hall
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inlägg av A-sta »

Trodde det var tungan i arslet!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inlägg av NEDOMANSKY »

Helvete Också, var det Anders :oops:

Med Hinken på skallen så vet man Fan inte vem det är, Det var helt OK, Det har han gjort förr :eeeh:

ps. Skälet att det KAN gå dåligt håller givetvis INTE :nope:

Men det finns saker som kan gå tokigt OM man inte synar sömmarna ordentligt. Det värsta som kan hända och som nästan hände. är Tack o Hej för PopCorn Up Your Ass :(

Nu kör Vi på den Nya Arenan och hoppas Öhman vill ha en levande ståplats, vilket Jag tror att han vill :whistle:
In Hinkum Veritas
serra
c/o LL´s Forum

Inlägg av serra »

Du kanske ska prova att lyfta av hinken nästa gång någon börjar snaska på din snorre...
Snart nära dig...en ny hall
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inlägg av NEDOMANSKY »

Nej Nej, inte Lyfta bort Hinken :ajabaja:

I Hinkens mörker och med händerna på kristallkulan så skönjer Man den Magi som BoxPlay aldrig får uppleva i Sina Hängslen 8)
In Hinkum Veritas
Dave
Forumproffs

Inlägg av Dave »

Anders83 skrev:Nedomansky pekar på en punkt som mycket väl kan inträffa, VAD händer om det rasar sportsligt? Fullt möjligt även om det kanske inte är troligt i dagsläget.

Klassisk ES-tränar mentalitet.. Vad händer om vi släpper in 1 eller 2 mål? 8O

Allting i livet är mer eller mindre en satsning på vinst eller förlust. Varje match likaså.

Det är det som är charmen med allt. Desto skönare känsla om Arenan nu blir en succe och laget nån gång framöver tom tar ett SM-Guld :)
Skriv svar