Bortaresorna

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Roligt å roligt. Ler men silverdalen hade hon kanske inte en aningom vad som hände på. :wink: Men när LL anordnar resorna tycker jag att svensk lag ska följas. Annars kan ju lika väl LL släppa på åldersgränsen i klubblokalen med. Trist om LL är tvungna att påkalla polis för att lagen ska efterföljas. LL är en klubb som liksom andra supporterföreningar har ögonen på sig. Vad händer om någon får förmycket i sig en dag och blir tagen av en boråspolis exempelvis. Är det då LLs skyldighet att få hem honnom eller ska han vistas under natten i häktet i borås då? Nää Om vi alla hjälps åt att följa lagar och bestämmelser så ska vi se att vi får fler berömelser från publikvärdar runt om i vårt avlånga land.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

Synd att det alltid ska behövas förbud :(

Men är det ett jätte stort problem på bortamatcherna detta, att personer under 18 blir berusade och försöker skapa problem eller blir för fulla?

Var ju ett tag sedan man själv åkte på en Lakej ordnad resa till en bortamatch av bla geografiska orsaker. Synd för dem grabbar/tjejer som kanske skötte detta snyggt. Vi har ju alla varit unga och många av oss har nog druckit trots att 18 inte var fyllda. Sen förstår jag Lakejerna när det inte sköts så måste man ju agera, helt klart. Hoppas dessa killar/tjejer som är under 18 inte bara åker med för att kunna ta en öl eller flera. Det är ju bland det roligaste som finns att åka på bortamatcher tillsammans med Lakejerna!
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Post by Per_växjö »

Ni som är under 18 år, VILKA argument har ni emot detta "förbud"? Det finns en lag som säger att man inte får dricka alkohol innan man är 18.
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Känner att jag vill förtydliga en del saker från LL:s styrelse.
För det första så är det ingen REGEL som LL inför NU, utan mig veterligen har vår nuvarande alkohollag funnits ganska länge. Som Coffe påpekade så har vi inte haft dessa problem tidigare, utan dessa kommer till oss nu efter Malmöresan. Om vi som förening och vuxna människor tillåter att minderåriga förtär alkohol på våra anordnade bussresor begår vi ett lagbrott. Det är vi som förening som måste stå till svars gentemot föräldrar, ordningsmakt och framför allt massmedia. Självklart måste vi agera, finns inget annat!! Det absolut sämsta tänkbara vore ju om vi skulle bli tvungna att införa en generell åldersgräns på våra resor, både för oss själva och alla ungdomar. Vi vill ha alla åldrar med på våra resor, det är nått som gör oss unika i supportersverige, men det finns gränser. Alla kommer hädanefter att tvungna att kunna legitimera sig vid uppmaning. Visar legitimeringen på mindeårig eller att inte godkänd legitimation finns att tillgå, kommer personen att bedömmas som minderårig. All alkohol som i mot reglerna tas ombord på bussarna kommer att tas i förvar och återlämnas vid resans slut. Om man sedan kommer till bussen berusad så är det ju på eget bevåg. Vi har all rätt att neka folk följa med!!

//PutteA
Styrelsen LL
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Det var vuxna som var för berusade också som betedde sig illa i malmö.

Nej jag är ingen jävla talesman jävla pajas!
Vi är växjö Lakers Vi e Röda Gula Blå !!!!
hagawaga
Forumamatör

Vad är problemet Martinsson???

Post by hagawaga »

Är man under 18 får man INTE dricka öl, punkt slut!
En seriös förening kan väl för fan inte tillåta detta, vad är det som du inte förstår???
Linda
c/o LL´s Forum

Post by Linda »

Jag vill,som en tidigare ordförande, förtydliga vad PutteA skriver.
Detta är inget nytt.

För många år sedan hade var vi betydligt hårdare på bussarna och det minskade inte antalet resenärer, snarare tvärt om.

Att ingen minderårig får dricka alkohol är för mig en självklarhet, lika självklart är det att när en vuxen har druckit för mycket så ska denna sägas till att den inte ska dricka mer.

Det handlar om respekt för svensk lag, föreningen och framför allt de övriga resernärerna på bussarna.

Det är ingen som tvingar någon att åka med Lakejernas resor, passar inte reglerna så stanna hemma eller åk privat. Mycket mycket enkelt.
Loseddos
Forumterrorist

Post by Loseddos »

Helt riktigt. Det ska väl inte vara så att man åker på bortaresa för att få CHANSEN att dricka som minderårig?
Goddamnit!!!
Xoogman
Forumentusiast

Post by Xoogman »

Hej Linda!
Linda wrote:För många år sedan hade var vi betydligt hårdare på bussarna och det minskade inte antalet resenärer, snarare tvärt om.
“För många år sedan…..”
Jösses så längesen du fick det att låta att det var då man åkte med Lakejerna Linda.
Det är väl max 8 år sedan, alltså mindre än ett löpande årtionde. 8)

Att ingen minderårig får dricka alkohol är för mig en självklarhet, lika självklart är det att när en vuxen har druckit för mycket så ska denna sägas till att den inte ska dricka mer.

Det handlar om respekt för svensk lag, föreningen och framför allt de övriga resernärerna på bussarna.

Det är ingen som tvingar någon att åka med Lakejernas resor, passar inte reglerna så stanna hemma eller åk privat. Mycket mycket enkelt.

Alldeles uppenbart vad enkelt det kan vara egentligen.
Finnas inte det minsta som man kan opponera sig emot även om man är en trotsig tonåring i sina bästa år på väg in över till vuxenvärlden(=18år)

Ni som utgår ifrån Växjö har väl ett å annat ställe i var väderstreck där ni kan lämpa av personer (+18år), som inte kan hantera de alkoholhaltiga dryckerna antar jag.

Då jag själv höll i bussresorna då SIK kvalade upp till SHA, hade vi ju vår norra förort Mariestad, som första hållplast för dylika element.

Keep the good work up! :ok:

Kommer kanske å “våldgästar” Er en vacker vårdag.

//Xoog

PS
Vad säger du Malul, har du en sängplats över tro? :wink:
DS
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Jag kommer inte åka med " Lakers Lakejer " längre iallafall.

Och jag vet kompisar till mig som ska säga upp sitt medlemskap.

Men konstigt då om SVENSK LAG säger det, är att ni inte haft bättre koll på ungdomar förrut.
Då har ni ju inte följt SVENSK LAG..
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Tråkigt att man är medlem i en supporter förening bara för att dricka alkohol....
Snart nära dig...en ny hall
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

Alfaxar på Serra, det verkar inte vara hockeyn som är det viktiga.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Jag förstår LL som sätter stopp för detta. Jag förstår ungdomarna som kommer bojkotta. Båda har delvis rätt en onödig grej som förstorats upp. De kan dricka innan bussen och efter bussen om de vill så länge de har kontroll. Inne på bussen är man ändå inte så länge. fylla utan kontroll gäller ju för äldre med så någon större förändring är det inte egentligen så förstår inte vad det finns mer att diskutera
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Jag/vi bojkottar bara för att vi tycker det är dåligt av er att ha kontroll från och med nu, när ni inte haft det tidigare. Vilket bevisar att ni inte följt svensk lag.
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Martinsson - kan det vara så att förbudet inte har behövts tidigare?

Dom flesta förbud kommer ju efter att någon/några har gjort saker som kräver att förbud tas fram.

Så anledningen för dig och dina kompisar att vara medlemmar i LL och åka med på bortaresor är för att få dricka alkohol?
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Fetisov
Forumamatör

Post by Fetisov »

Martinsson wrote:Jag/vi bojkottar bara för att vi tycker det är dåligt av er att ha kontroll från och med nu, när ni inte haft det tidigare. Vilket bevisar att ni inte följt svensk lag.
Så eftersom LL har gjort fel tidigare så måste de fortsätta göra det???
Ja, herregud. Du ska nog inte dricka alkohol.
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Problem innan?

Säg mig gärna vad som var problemet i Malmö?
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Jag tror anledningen är att man vill visa att man har blivit orättvist behandlade. Kan man inte kontrollera sin fylla så får man skylla sig själv lite faktiskt. Tycker ändå att vi förlorar på att folk ska börja bojkotta resor , vi reser i grund o botten för att ge stöd inte för att supa och det menar inte Martinsson heller det vet jag.
NI kan ju fortsätta att åka bara inte dricka så förstår inte problemet riktigt
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Tupac
Forumentusiast

Post by Tupac »

Martinsson wrote:Problem innan?

Säg mig gärna vad som var problemet i Malmö?
Taget från LL hemsida: Det har kommit till LL:s styrelses kännedom att ett antal ungdomar i ålder 15-16 år på bussarna till Malmö nyttjade stora mängder alkohol och blev också väldigt berusade. LL har inga uppsatta regler när det gäller användande av alkohol på våra bussresor, ej heller några åldersgränser för att få följa med, förutom vår årliga långresa som går över fler dagar och har 18-årsgräns. Däremot så reglerar vårt rikes lagar mindåriga och alkohol. Därför bestämde LL under söndagens styrelsemöte att fr.o.m nu vidta åtgärder mot detta på samtliga våra resor när det gäller mindeåriga. Vi kommer INTE att acceptera detta. Åtgärderna kommer att vidtas tillsammans med Växjö Lakers "Guljackor" som finns med på alla bussresor och bussar.

Söker ni mer information i ärendet hänvisas ni till Lakers Lakejers styrelse.

STYRELSEN/
Lakers Lakejer
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Då är det bara att dricka sig "lagom" berusad innan man går på bussen.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Just precis Martinsson ;)
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Då är det bara hoppas på att dem inte har blåskontroll också ;)
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Hahaa :D det va ett satans tjabb, sköt det snyggt bara så kommer inget hända er :wink:
Växjö: Europas Orangeaste Stad
out4speed
Forumentusiast

Till martinsson

Post by out4speed »

Ja eller stanna hemma!!!

Gillar du inte reglerna som finns så låt bli att åka, tillochmed du är väl så smart att du fattar varför de kommit till.
Nu ökar vi !!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Ja herre gud????? Du vet att det är hockey vi åker på i första hand, Martinsson.....eller???
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Jag åker för att se hockey och ha kul, precis som ni.

Men jag dricker också alkohol precis som ni..
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Japp det gör du, med enda skillnaden att jag FÅR dricka, det FÅR inte du. En ganska väsentlig skillnad. Jag drack också när jag var 15, men jag var också medveten om att det inte var tillåtet, och man accepterade det utan att attackera dom vuxna för det. Du kommer också växa till dig, och en vacker dag står du här med mer insikt, jag lovar dig.
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Ja, jag kommer fortsätta att dricka. Kommer ni på mig är det bara att ta ifrån mig alkoholen.
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Ta en "pucko" för helvete och acceptera det regelverk som gäller.
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Martinsson wrote:Ja, jag kommer fortsätta att dricka. Kommer ni på mig är det bara att ta ifrån mig alkoholen.
HAHAHAAA jävla tönt nu får du fan ge dig :roflol:
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Lightsbane
Forumamatör

Post by Lightsbane »

Det bästa vore ju om ingen drack. Alkohol är skit.
Lightsbane
Forumamatör

Post by Lightsbane »

Martinsson wrote:Ja, jag kommer fortsätta att dricka. Kommer ni på mig är det bara att ta ifrån mig alkoholen.
Eller ha kul utan alkohol... eller det kanske inte funkar för dig 8)
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Klart det funkar, bara att man blir ju lite mer för att sjunga å så när man fått lite i sig;)
mollers
Forumdemon

Post by mollers »

Lightsbane wrote:Det bästa vore ju om ingen drack. Alkohol är skit.
Många i våran klack behöver dricka ganska mycket för att skirka/sjunga på matcherna. Jag brukar själv inte dricka på bortaresorna men tycker det är löjligt att inför 18års grens på att dricka på bussen..

Får väl ställa sig utanför bussen när vi kommit fram och sänka lite absint så man kommer i fas med alla myndiga
Martinsson
Forumamatör

Post by Martinsson »

Helt rätt!
Locked