Årsmöte
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Från -3.3 milj till +4.4, ett tillskott med 7.7 milj på 12 månader, jag lyfter på hatten och bugar som den värsta Japan

Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det

Jag blir mer och mer förbannad varje gång jag läser detta och inser att kommunen verkligen tar 1.8 milj i hyra för ladan det spelas hockey i. Det är en hyreskostnad på 150.000 kr/mån
. Det betyder att om VLH hyr ishallen i 5 timmar/dag i 30 dagar/mån, en hyreskostnad på 1000 kr/timme...
..... Jaaaaa, jag vet, det finns en uterink med som säkert ingår i detta pris, meeen ändååå
Snacka om att Växjö Kommun skinnar sina idrottsföreningar...... denna idrottskommun...

..... Jaaaaa, jag vet, det finns en uterink med som säkert ingår i detta pris, meeen ändååå

Snacka om att Växjö Kommun skinnar sina idrottsföreningar...... denna idrottskommun...

I,8 milj i hyreskostnader var det väl, inkl. kansli som inte hyrs av kommunen som föreningen får hyreskostnadsbidrag av kommunen för som vilken förening som helst. Ohyggligt mycket pengar ändå förvisso.PutteA wrote:Jag blir mer och mer förbannad varje gång jag läser detta och inser att kommunen verkligen tar 1.8 milj i hyra för ladan det spelas hockey i. Det är en hyreskostnad på 150.000 kr/mån. Det betyder att om VLH hyr ishallen i 5 timmar/dag i 30 dagar/mån, en hyreskostnad på 1000 kr/timme...
![]()
..... Jaaaaa, jag vet, det finns en uterink med som säkert ingår i detta pris, meeen ändååå![]()
Tycker ärligt talat inte det var så smart av Anders att dra upp det igår. Eftersom minsta pip blir två meter höga rubriker i SMP är det klokt att ta upp dessa saker direkt med kommunen och hålla det där. Reta upp kommunen i det läge vi befinner oss nu med ny ishall är inte heller smart. Sen kan jag också tycka att hyran är för hög för det ruckel det handlar om. Man får väl göra upp och avsluta med en kram 

Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
-
- Forumdemon
Som vanligt håller jag med Niles (vår samsyn börjar nästan kännas besvärande
).
Det är andra årsmötet i rad Öman gör ett utspel mot en av våra viktigaste samarbetspartners. Förra gången fick kommunen besked om att VLH ändrat sig vad gäller Multiarenan, denna gången rörde det hallhyrorna. Sätt er in i den andra partens situation. Vad blir Ömans nästa utspel mot kommunen?
Samtidigt är jag medveten om att vår ordförande inte är mycket för långbänk och segslitna diskussioner, men det är så den kommunala demokratin fungerar. Kommunen är inte ett företag, beslutsgångarna är inte likadana, uppgörelser kan inte tecknas på samma sätt som i näringslivet. Och det finns skäl för det. Öman är bevisligen en drivande person som får saker och ting att hända (suveräna egenskaper), men han saknar politisk fingertoppskänsla.
Har Öman någon poäng då? Självklart har han det. Egentligen har han helt rätt i sak. Skillnaden i hallhyror jämfört med våra konkurrenter är en gigantisk konkurrensnackdel. En konkurrensnackdel jag är övertygad om att kommunen inte vill att vi ska ha. Men det återstår att se i juni.

Det är andra årsmötet i rad Öman gör ett utspel mot en av våra viktigaste samarbetspartners. Förra gången fick kommunen besked om att VLH ändrat sig vad gäller Multiarenan, denna gången rörde det hallhyrorna. Sätt er in i den andra partens situation. Vad blir Ömans nästa utspel mot kommunen?
Samtidigt är jag medveten om att vår ordförande inte är mycket för långbänk och segslitna diskussioner, men det är så den kommunala demokratin fungerar. Kommunen är inte ett företag, beslutsgångarna är inte likadana, uppgörelser kan inte tecknas på samma sätt som i näringslivet. Och det finns skäl för det. Öman är bevisligen en drivande person som får saker och ting att hända (suveräna egenskaper), men han saknar politisk fingertoppskänsla.
Har Öman någon poäng då? Självklart har han det. Egentligen har han helt rätt i sak. Skillnaden i hallhyror jämfört med våra konkurrenter är en gigantisk konkurrensnackdel. En konkurrensnackdel jag är övertygad om att kommunen inte vill att vi ska ha. Men det återstår att se i juni.
Varanen:
När det gäller Ömans utspel om multiarena så var det det enda rätta han kunde göra.
Kommunens villkor var att allt ägande skulle vara i kommunens regi.
all sponsring som Lakers drog in skulle Växjö kommun ha en del av (patetiskt! förtäckt skatt om du frågar mig). Restaurang skulle vi inte få äga i egen regi. Men du!!!! Hyran skulle tredubblas i den Multiarenan.
Och med minskade möjligheter att tjäna pengar så kan man inte ta på sig mera kostnader bara för att spela i en ny arena. Vi hade helt enkelt inte haft råd. Så det tror faaaaaaaaaaaan han gör rätt som värnar om klubben överlevnad.
men visst hade det varit roligt med en ny arena i värsta Multistil när Laget lakers hade varit tvingade att spela i Alvesta ishall för att få ekonomin att gå ihop.
När det gäller Ömans utspel om multiarena så var det det enda rätta han kunde göra.
Kommunens villkor var att allt ägande skulle vara i kommunens regi.
all sponsring som Lakers drog in skulle Växjö kommun ha en del av (patetiskt! förtäckt skatt om du frågar mig). Restaurang skulle vi inte få äga i egen regi. Men du!!!! Hyran skulle tredubblas i den Multiarenan.
Och med minskade möjligheter att tjäna pengar så kan man inte ta på sig mera kostnader bara för att spela i en ny arena. Vi hade helt enkelt inte haft råd. Så det tror faaaaaaaaaaaan han gör rätt som värnar om klubben överlevnad.
men visst hade det varit roligt med en ny arena i värsta Multistil när Laget lakers hade varit tvingade att spela i Alvesta ishall för att få ekonomin att gå ihop.

Inte heller vad det gäller multiarenan har/hade jag en annan uppfattning än Öman i sak. En helt annan fråga är att VLH bidrog till att kommunen slösade pengar genom att jamsa med alldeles för länge. Tydlighet och tidiga besked är en dygd. Som bekant bytte VLH ordförande förrförra årsmötet och föreningens uppfattning i frågan svängde, om inte 180 grader, så väldigt radikalt.
Vad jag är kritisk mot är sättet VLH för "dialogen" med kommunen. Självklart kan offentliga utspel vara rätt väg att gå om samtalen brutit samman. Men då vill jag veta att så är fallet.
Vad jag är kritisk mot är sättet VLH för "dialogen" med kommunen. Självklart kan offentliga utspel vara rätt väg att gå om samtalen brutit samman. Men då vill jag veta att så är fallet.
Jag tror Öman har en baktanke med detta utspel. Han är för smart för att bara spy ut en massa galla, utan tanke på konsekvenserna. Tror han var fullt medveten om att det skulle reageras från olika håll. Tror han ville ha dessa reaktioner och påföljande debatter. Samtidigt är det ju så att han faktiskt hörs och syns, och de flesta vet ju att det bästa sättet att synas är att utmärka sig på ett sätt som får folk att reagera på olika sätt.
Mmm, vi får se, men jag tror det finns en baktanke med detta.
Mmm, vi får se, men jag tror det finns en baktanke med detta.

Jopp Dave, det var lite min tanke i mitt inlägg tidigare. Det är därför jag tror att detta var beräknat. Det sista nån kan beskylla Öman för att vara, så är det dum. Såna här personer som Öman kan liknas vid andra som Percy Nilsson och Mikael Fahlander. Personer som ibland agerar udda i visas ögon, men ofta är dom medvetna om vad dom gör, och dom gör det med vetskapen om att det så småningom genererar nått positivt tillbaka!! Dom är företagsmänniskor, duktiga ekonomer. Framför allt vet dom hur man handskas med politiker!!

Jag är på mitt dryga humör ikväll. Men jag undrar allvarligt hur du kommit fram till den slutsatsen? När jag tänker på nämnda gentlemän är det knappast deras förmåga att förstå det politiska systemet jag framförallt tänker på. Alla tre är däremot framgångsrika i näringslivet, alla tre har satsat både personlig prestige och resurser på "sina" hockeyklubbar. Alla tre gillar rampljuset och de är inte rädda för att vara kontroversiella. Men du tänker främst på deras förmåga att handskas med politiker? Har du ett enda exempel på att det är så?PutteA wrote:Såna här personer som Öman kan liknas vid andra som Percy Nilsson och Mikael Fahlander. Framför allt vet dom hur man handskas med politiker!!
Med tanke på de byggprojekt som herr Nilsson genomfört i Malmö med omnejd under många årtionden. Att få loss den mängden mark som han lyckats med för sina miljardprojekt så har man en viss förmåga att hantera politiker. När det gäller Fahlander har jag inget specifikt, dock har jag pratat med en del arbetskolleger från Örebrotrakten som menar att Fahlander har varenda politiker i Örebro om sitt lillfinger. Om det är sant vet jag inte, men förutsätter inte att dessa herrar ljuger.
Du har din fulla rätt att vara dryg Varanen
Du har din fulla rätt att vara dryg Varanen

Ok, Percys arenabygge kan vara ett exempel. Men just det här snacket om att ha politiker runt sitt lillfinger är något som näringslivsfolk skryter med (givetvis ett litet fåtal). Jag vill hävda att det handlar om ett kulturellt missförstånd. Politiker är taktiker, falska skulle någon säga, medan näringslivsfolk gör affärer om båda parter tjänar på det i rena pengar. Politiker bygger allianser, söker stöd, försöker se till helheten, ta hänsyn till alla. Om Fahlander tror han kan halvera skolbudgeten och få de resurserna till en ny arena misstar han sig kraftigt kan jag säga.
Tittar man krasst på vår 12-åriga historia skulle jag vilja säga att den största bristen hos VLH (oavsett ordförande) har varit förmågan att handskas med politiker. Det bevisas av hur motigt allt har varit från upprustning av skolådan, uterink, olika former av tillstånd, ny arena, transporter till skolådan, priset för att utnyttja skolådan osv. Våra villkor är allvarligt talat dåliga jämfört med hur konkurrenterna har det. Det är inget som tyder på att vi varit särskilt framgångsrika i den hanteringen.
För att det inte råda någon tveksamhet vill jag skriva att det inte finns en enda annan person jag skulle vilja ha som ordförande i VLH än Öman. Han har många, för oss növändiga styrkor, men han är inte stålmannen. Han kan inte vara bäst på allt även om vi önskade att det vore så.
Tittar man krasst på vår 12-åriga historia skulle jag vilja säga att den största bristen hos VLH (oavsett ordförande) har varit förmågan att handskas med politiker. Det bevisas av hur motigt allt har varit från upprustning av skolådan, uterink, olika former av tillstånd, ny arena, transporter till skolådan, priset för att utnyttja skolådan osv. Våra villkor är allvarligt talat dåliga jämfört med hur konkurrenterna har det. Det är inget som tyder på att vi varit särskilt framgångsrika i den hanteringen.
För att det inte råda någon tveksamhet vill jag skriva att det inte finns en enda annan person jag skulle vilja ha som ordförande i VLH än Öman. Han har många, för oss növändiga styrkor, men han är inte stålmannen. Han kan inte vara bäst på allt även om vi önskade att det vore så.
Jag håller med Varanen
Politiker ( speciellt kommunpolitiker ) är livrädda för att reta upp folket. Att ta bort en inkomst för folket är känsligt. Därför måste sådana här frågor hanteras med silkesvantar med folien dold under. Men jag tyckte att Öman hade en balanserad ödmjukhet i sin framtoning i radion. 

Last edited by Lalin on 28 May 2009, 07:27, edited 1 time in total.
Blueshirts United
Tidningsmediet är ohyggligt kantigt då allt som skrivs ska passera en journalists hjärna och fingrar innan det når läsarna.
Efter att ha läst SMP visste jag faktiskt inte riktigt vad jag skulle tycka, men när man väl hörde Öman på radion om hur de hade tänkt och varför de gjort som de gjort så var det en helt annan sak.
Klart tusan Stubben och resten på SMP vill ha lite liv och en irr-konflikt mellan två växjöprofiler. Å hur kul är det att skriva ALL fakta när man kan rycka saker lite ur sina sammanhang?
Tror jag ska bli journalist jag också.
Efter att ha läst SMP visste jag faktiskt inte riktigt vad jag skulle tycka, men när man väl hörde Öman på radion om hur de hade tänkt och varför de gjort som de gjort så var det en helt annan sak.
Klart tusan Stubben och resten på SMP vill ha lite liv och en irr-konflikt mellan två växjöprofiler. Å hur kul är det att skriva ALL fakta när man kan rycka saker lite ur sina sammanhang?

Tror jag ska bli journalist jag också.
Jag tror heller inte det var nån konflikt även om jag inte var på mötet, därav min totalt positiva inställning till Ömans tilltag. Jag håller med dig till viss del Varanen, men inte hela vägen.
Alla vi som vuxit upp i denna stad är väl medvetna om hur denna stad fungerar rent politiskt. Växjö har så längt jag kan se i backspegeln alltid varit en s.k SEG kommun. Jag tror inte du gillar mitt uttryck om jag säger att Växjö alltid bestått av FEGA politiker, utan jag säger istället oerhört, kanske väldigt överdrivet försiktiga politiker....
Diplomatiskt uttryckt va??
En person i min familj, idag pensionär, har i hela sitt liv jobbat som byggadministratör och byggkonsult med eget företag som grund. Antalet projekt han genofört för Växjö Kommun är ofantligt många. De historier man hört av honom gällande hur Växjö Kommun agerar i tex utredningar och sedan tillhörande projekteringar jämnfört med andra kommuner som han arbetet för är ibland skrattretande. Han säger att det inte är alls förvånande att det tagit 7 år för kommunen att hantera arenafrågan i Växjö. Det finns ett spöke i kommunhusets korridorer som stannar kvar även om politiken byter färg. Spöket ser till att ingen i styrande befattningar inom Växjö Kommun vågar ta beslut och skrida till verket utan att ca 1000 andra personer har skriftligt inkommet med sin syn på saken (överdrivet).
Begreppet att "utreda ihjäl" en fråga tror jag är myntat i Växjö. Jag har full förståelse för att Öman i grund och botten är heltokig på Växjö Kommun. Men det är kanske lite av Växjömentaliteten, bevisligen så reagerar ju en hel del Växjöbo negativt på Ömans utspel. Så kanske är det så att det är denna mentalitet som genomsyrar korridorerna i kommunhuset istället för nått (FEG-) spöke!!!
Alla vi som vuxit upp i denna stad är väl medvetna om hur denna stad fungerar rent politiskt. Växjö har så längt jag kan se i backspegeln alltid varit en s.k SEG kommun. Jag tror inte du gillar mitt uttryck om jag säger att Växjö alltid bestått av FEGA politiker, utan jag säger istället oerhört, kanske väldigt överdrivet försiktiga politiker....

En person i min familj, idag pensionär, har i hela sitt liv jobbat som byggadministratör och byggkonsult med eget företag som grund. Antalet projekt han genofört för Växjö Kommun är ofantligt många. De historier man hört av honom gällande hur Växjö Kommun agerar i tex utredningar och sedan tillhörande projekteringar jämnfört med andra kommuner som han arbetet för är ibland skrattretande. Han säger att det inte är alls förvånande att det tagit 7 år för kommunen att hantera arenafrågan i Växjö. Det finns ett spöke i kommunhusets korridorer som stannar kvar även om politiken byter färg. Spöket ser till att ingen i styrande befattningar inom Växjö Kommun vågar ta beslut och skrida till verket utan att ca 1000 andra personer har skriftligt inkommet med sin syn på saken (överdrivet).
Begreppet att "utreda ihjäl" en fråga tror jag är myntat i Växjö. Jag har full förståelse för att Öman i grund och botten är heltokig på Växjö Kommun. Men det är kanske lite av Växjömentaliteten, bevisligen så reagerar ju en hel del Växjöbo negativt på Ömans utspel. Så kanske är det så att det är denna mentalitet som genomsyrar korridorerna i kommunhuset istället för nått (FEG-) spöke!!!

PutteA - Vi har ju inte under debattens gång varit oense i sakfrågan, utan det har handlat om taktik och form. När jag nu har lyssnat på Öman och Frank i radioinslaget, kan jag konstatera (till min glädje) att det är just det kommunledningen reagerat på. Öman betonade den pågående, goda, dialogen med fritidsnämnden. Den instans också kommunalrådet hänvisade till. Bra - då verkar frågan utagerad.
Jag har inte mer att bidra med i denna fråga, men vill passa på att tacka dig för en god debatt. Det är tyvärr inte ofta jag får tillfälle nuförtiden.
Jag har inte mer att bidra med i denna fråga, men vill passa på att tacka dig för en god debatt. Det är tyvärr inte ofta jag får tillfälle nuförtiden.
Efter att lyssnat på radion, måste jag erkänna att jag ändrat uppfattning till Anders kupp under årsmötet. Allt verkar bero på kommunens byråkrati,som ofta tar lång tid och behovet av att budgetarbetet måste vara klart ett visst datum. Dessutom kommer det här fram att belutsgången inom kommunen kanske även borde samordnas lite bättre med berörd part. Alltså minska byråkratin! Ska samtidigt ge en stor eloge till styrelsen för dess arbete. Fortsätt så!