Efter att ha sett tacklingen igen så råder det ingen tvekan om att han tacklar honom i ryggen!
Läs understruken text en gång till är du snäll.
Tränga sig fram i en öppning? Det fanns ingen framför honom så från mål och till sarghörnet var det en stor jävla motorväg. Du kan omöjligt få det till att Tjärnqvist rollar honom. Då åker du parallellt med motståndaren inte som i detta fallet från ca 45 graders vinkel bakifrån. I så fall är du det sämsta ämnet till domare som jag stött på.
Boarding är våldsam tackling mot sarg och jag tycker Tjärnqvist tar några rejäla skär han åker ikapp AJN. Domaren kunde oxå tagit för Charging - otillåten tackling och för Check from behind.
En ganska klar BOARDING! Han borde därför ha fått 5 min + GM eller MP då han skadade honom.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.” G. B. Shaw
Nej, jag håller fortfarande på att detta inte är nått.Tycker att detta är en efterkonstruktion, med de menat att anmälan och beslut i frågan endast tillkommen pga utgången av denna tackling. Som jag fortfarande vidhåller sker i mängder hela tiden på våra hockeyrinkar. Jag hoppas effekten av beslutet blir den som det är tänkt att bli och inte att spelarna blir alltför rädda för att tacklas i fortsättningen.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
Putte, tacklingen är bakifrån, hård och AJN blir skadad. Nu beror skadan oxå på att hans hjälm satt taskigt. Felet är att Rönnmark inte plockar honom direkt och ger honom match då AJN blir skadad. Att stänga av Tjärnqvist i efterhand känns lite ovant, men rätt bra att en överinstans kan gå in och korrigera i efterhand om domaren missar. Videogranskning kanske kan hjälpa vid tveksamma situationer.
Du har delvis rätt i att tacklingen inte är mer våldsam än andra utdelade i vinter, men nivån på tillåtna tacklingar kanske har höjts. Dax att ta tag i det. Inte göra hockeyn mesig men kanske sätta luppen på "fula" tacklingar precis som på hakningar, interference och fasthållningar.
Jag förstår vad du menar Challe. Och jag är också för att man gå in med hårdare tag där det verkligen är befogat. Och JA, tacklingen på AJN blir våldsam..... pga utgången, men personligen tycker jag att tex tacklingen på Robert Rosén i mötet med VIK i söndags är värre som tackling, då den är mer riktad att skada, och det som gör mig så jävla förbannad är att den inte renderade ett skit, och inte fått någon uppmärksamhet i media över huvudtaget. Kom inte ihåg vem som gav RR tacklingen, men ska Tjärnqvist ha 2 matcher för den, ska VIK:aren ha det dubbla. Det finns video på den med, men tydligen bryr sig ingen. Svensk Hockey = Kulturarbetare och inbördes beundran!
Charlamov wrote:Putte, tacklingen är bakifrån, hård och AJN blir skadad. Nu beror skadan oxå på att hans hjälm satt taskigt. Felet är att Rönnmark inte plockar honom direkt och ger honom match då AJN blir skadad. Att stänga av Tjärnqvist i efterhand känns lite ovant, men rätt bra att en överinstans kan gå in och korrigera i efterhand om domaren missar. Videogranskning kanske kan hjälpa vid tveksamma situationer.
Du har delvis rätt i att tacklingen inte är mer våldsam än andra utdelade i vinter, men nivån på tillåtna tacklingar kanske har höjts. Dax att ta tag i det. Inte göra hockeyn mesig men kanske sätta luppen på "fula" tacklingar precis som på hakningar, interference och fasthållningar.
Håller med dig helt och hållet efter att granskat situationen så tycker jag det är rätt att han blir avstängd.
att det inte ens blev en 2a tycker jag är ett mysterium.
Givetvis är det mycket olyckligt att skadan var så stor som den blev..
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
I motiveringen står: "Enligt Disciplinnämndens bedömning utdelar Mathias Tjärnqvist, i en situation där båda spelarna jagar pucken, en tackling i ryggen på Anti Jussi. Till följd av att Anti Jussi i tacklingsögonblicket är i obalans och inte kan ta emot tacklingen på ett bra sätt blir följden att Anti Jussis huvud trycks upp mot plexit, varefter denne sannolikt förlorar medvetandet och faller handlöst i isen."
Precis som Marcus Vinnerborg poängterat så är det inte alltid förbjudet att tackla i ryggen, allt beror på situationen och viktigt att veta är att det inte är tillåtet vända upp ryggen avsiktligt mot motståndaren. Med det vill jag INTE ha sagt att AJN vände ryggen år Tjärnqvist avsiktligt.
Men jag tycker ändå att diciplinnämndens motivering tyder på att detta beslut tas pga av utgången av tacklingen i första hand med tillägget att det är tackling i ryggen, för då blir avstängningen accepterad på ett annat sätt.
Rönnmark har fortfarande svårt att fatta ett beslut om denna tackling trots att han granskat videon flera gånger. Skulle vara intressant att veta hur Sören Persson uppfattar tacklingen på RR i efterhand?????
Följdande står också i motiveringen: "Tacklingar i ryggen nära sarg är av generellt farligt slag och ska leda till avstängning. Disciplinnämnden beaktar emellertid att det är olyckliga omständigheter som gör att Anti Jussi skadar sig och finner att detta förhållande inte ska påverka längden på avstängningen."
Läser man detta så baseras avstängningen enbart på själva tacklingen och inte alls på skadan. Det är så jag tycker att det ska vara, men så är det självklart inte. Tyvärr verkar det väldigt ofta vara så att ju allvarligare skada det blir, desto högre straff. Oavsett hur ful förseelsen är.
Frågan är VAR gränsen går för icke tillåten tackling i ryggen. Jag har alltid haft för mig att tackling i ryggen gäller när man tacklar någon rakt bakifrån då spelaren befinner sig ett par fot från sargen. Med tanke på alla farliga checking from behind som utdömts under säsongen där straffet blivit 2+10 min. Där 99% av spelarna rest sig och 5 minuter senare är med på isen igen. Ska inte dessa också i så fall generera GM eller MP då???
En annan tanke. Checking from behind kan ju faktiskt betecknas som en livsfarlig tackling, som i bästa fall kan ge en bruten nacke eller liknande och i värsta fall död. Vi ser dom många gånger under en säsong och det renderar alltid 2+10 min.
Två spelare möts med full fart, den ene fäller ut benet, s.k bentackling. Vad kan hända, svåra knäskador, benbrott men knappast död eller förlamning. Men straffet är hårdare, GM eller MP samt 5 min lagstraff.
Är verkligen dessa straff i paritet med brottet?????
Lotterinämnden är ett jävla skämt, likaså Leksands Läkare som snackade om att Rögle bara var ute efter att skada och han ville att domaren skulle bryta matchen och att Niemis skador va livshotande utan att ens ha pratat med Niemi själv...Vilken jävla idiot !!! Sen att det är en kärring i lotterinämnden + att leksands an-s slickas gång på gång av pinsamma förbund är ingen hemlighet, det stinker så in i helvete, inte ens AJN själv tyckte det var nånting !!!! Hur fan kan då lotterinämnden ge 2 matcher.... När Angell hoppade in en armbåge i ansiktet på Kenny J så fick han EN matchs avstängning...och för detta får tjärna 2, en tackling som i stort sett samtliga tycker är okej....herregud vilket jävla skämt ! Fuck off gnälliga knätofsluder med läkaren i spetsen och fuck off lotterinämnden, en bunke pajasar !!
PutteA - Jag har oxå för mig att Check from behind har bestraffats när den utdelats rakt bakifrån. Det var därför jag ville ha det till Boarding, men vad det står i protokollet är skit samma då straffet är detsamma och skadan likaså.
Det som delar Sverige i frågan avstängning eller inte är att vi haft mängder med likadana situationer, i princip en i varje match. Och precis som när det gäller alla andra saker så accepteras det fram tills någon blir allvarligt skadad eller dör. I varje match uppstår säkert 10 situationer, minst, där back jagas av anfallare i full fart och tackling fullföljs. Alla vill se det men med den farten dom har så smäller det fett. Ett litet felskär och... glädjande att så många fortfarande är skadefria och i livet. Det är nog läge att hålla lite extra koll på orena tacklingar.
På tal om orena eller snarare fula tjuvtacklingar så var det Greg Jacina som knockade Rosén. Fegt som fan då han hade ryggen emot och när han vände upp så höjde Greg axeln mot Robbans ansikte. Uppenbart för att få honom satt ur spel. Att inte domaren tog är inte förvånande då det var kvällens katastrof Sören P (varför börja döma ut VIK spelare helt plötsligt?). Att inte någon Lakersspelare markerade är oxå förvånande. Jag hade applåderat en markering där.
Charlamov wrote:
På tal om orena eller snarare fula tjuvtacklingar så var det Greg Jacina som knockade Rosén. Fegt som fan då han hade ryggen emot och när han vände upp så höjde Greg axeln mot Robbans ansikte. Uppenbart för att få honom satt ur spel. Att inte domaren tog är inte förvånande då det var kvällens katastrof Sören P (varför börja döma ut VIK spelare helt plötsligt?). Att inte någon Lakersspelare markerade är oxå förvånande. Jag hade applåderat en markering där.
Precis vad jag också tycker. Här anser jag att Janne K faktiskt fegar ur rejält som ansvarig. Fan det är ju bara låta Hedman göra sitt jobb!!!!! Sitter ju ändå bara på bänken, då kan han väl få göra ngt vettigt och visa vad som händer när man sänker 1:e centern i Lakers.
Charlamov wrote:PutteA - Jag har oxå för mig att Check from behind har bestraffats när den utdelats rakt bakifrån. Det var därför jag ville ha det till Boarding, men vad det står i protokollet är skit samma då straffet är detsamma och skadan likaså.
Nej, det är inte skitsamma. Lotterinämndens motivering borde vara oerhört viktig. Detta domslutet kan mycket väl fungera som prejudikat i framtiden, vilket betyder att alla tacklingar i ryggen ska leda till 2 matchers avstängning.
Om alla lag i efterhand sätter sig och granskar matchvideos kan det betyda att lotterinämnden kommer få häcken full och listan på avstängda spelare från Elitserien och hockeyallsvenskan kommer innehålla 30-40 namn varje omgång.
Kul för de lag som redan har ansträngd ekonomi och behöver bredda sina trupper med minst 5-6 spelare.
Oberst - Vad jag menade var att skillnaden mellan Check from behind och Boarding handlar om några graders vinkling av ryggen mot sarg och några decimeter från densamma. AJN fick tacklingen på baksida axel och vrids platt mot sarg och manglas, delvis för att han slappnat av. Två domare väljer många gånger olika förseelser. Rönnmark valde att fria.
När det gäller prejudikat vet vi inte om det kommer att gå så långt.
Vad vi vet är att praxis skiljer från fall till fall. Hur det fläskas upp i media brukar oxå påverka.
Skönt att hör i alla fall att fler håller med om tacklingen på RR. Jag blir mer o mer förbannad varje gång jag tänker på den, och varför ingen satte ner foten över huvudtaget, gör mig j***gt (nog med svordomar nu ) bedrövad. Vi har VIK sista hemmamatchen, jag hoppas det markeras om Jacina är med, Hedman eller Mackan.
Om det nu skulle delas ut straff för händelsen om nu tacklingen var en regelvidrig sådan så skulle han fått ett halvårs avstängning , 2 matcher är LÖJLIGT .
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Är faktiskt beredd att hålla med dig där Anders. Om man nu anser att tackjlingen är så pass grov att den i efterhand ska rendera avstängning så är ju 2 matcher en parodi. Det är i så fall vad AJN:s ansikte är värt. Ne, stå fortfarande för att detta beslut är taget endast pga tacklingens utgång!!
Om man tittar på hockeykanalens klipp ser det ut som en tackling i ryggen i mina ögon och Tjärnkvist kommer LINDRIGT undan. Sen är ju detta en bedömningssak men som jag ser det med mina ögon så är tacklingen felaktig.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Anders83 wrote:Om det nu skulle delas ut straff för händelsen om nu tacklingen var en regelvidrig sådan så skulle han fått ett halvårs avstängning , 2 matcher är LÖJLIGT .
Det där var faktiskt en riktigt vettig slutsats.
Straffet Tjärna fick nu är ett tydligt bevis på att nämnden inte tycker tacklingen var regelvidrig utan att man istället sätter straffet för att...ja som Rooth skriver ungefär http://hd.se/sport/blogg/hockey/2009/03 ... ck-sa-har/
Är det någon som skojar med mig?, ett halvårs avstängning för en tackling?
Nu får väl några ta och sansa sig. Någon rim och reson får det väl ändå vara.
2 matcher är en bra straff tycker jag.
Tittade på HV - Timrå, sjunde matchen.
Undrar hur många spelare HV får ha med mot Frölunda om det ska vara
två matchers avstängning?
Eller Timrå om de hade vunnit.
Erik Josefsson använder nästa alltid samma teknik när han tacklar precis på axlen i framkant så motståndaren trycks med bröstet in mot sargen.
Tycker faktiskt att tacklingen på Rosén är mycket fulare.