Har själv varit i tvist med Skatteverket och vet vad det innebär. Även om jag fick rätt tillslut tog det mig tre hela arbetsdagar att få fram alla uppgifter som behövdes för att rentvå mig.
I skattemål används omvänd bevisbörda. Det betyder att man som åtalad måste kunna bevisa sin oskuld.
som jag fattar det övergick inatt A-SINK till SINK på samma sätt som MIF gjorde med McLean.
fullt legalt och en fördel för lag som har närhet till Danmark
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.
Klart dom vet vad dom gör.
Det står ju klart och tydligt att det funkar att göra såhär om spelarna inte övernattar i Sverige vilket även Lakers planer är.
Anders83 wrote:Tycker det vore en aning billigare och smidigare att betala full skatt istället! eller?
Fast om man väljer att betala skatt så åker man väl på att betala retroaktiv skatt för hela perioden??? Nu vet jag inte vad våra amerikanska gossar tjänar men det hade väl blivit en rejäl skattesmäll?
Nej, bara för perioden som överstiger 183 dagar. Då tillkommer full skatt på 33% samt arbetgivaravgifter och sociala avgifter. Lönekostnaden i stort sätt fördubblas. Idag betalas endast 12% i skatt!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
självklart är det så. Annars vore det inga problem med artistspelare eller andra utländska spelare. Ha dem på 6mån-kontrakt o anställ dem sen på
en månad med full skatt, sociala osv. Så lätt är det inte
Tycker vi ska ta det lite lugnt...OM det är så att Lakers får betala in för hela perioden så är det ju pengar som man får in via spel i KS.
Det är inga miljonbelopp som man är tvungen att betala isf..så ta det lungt
Det enda tråkiga är ju att det inte blir lika mkt pengar över...men vi går inte back på det i vilket fall som helst
Om jag förstått det hela rätt kommer tolkningen "max ett halvår" från att en spelare på artistkontrakt skall vara bosatt eller hemmahörande utanför Sverige. Då är det konstigt om Skatteverket i fallen Lundbohm/MacNevin tolkar det som att, "jaha, dom bodde här inte mer än ett halvår, då är det väl okej".
Istället borde tolkningen vara att dom bodde i Sverige nästan ett halvår, sen i annat land i ytterligare en tid, och sen i sitt "ordinarie vistelseland" resten av den sammanhängande perioden av 365 dagar. Sett ur ett vistelseperspektiv spenderades alltså 49,9% av tiden i Sverige, 8,2% i Danmark och resterande 41,9% i sina respektive hemland.
Boom! Huvudsakligt vistelseland Sverige = HEMMAHÖRANDE I SVERIGE!!!
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland
serra wrote:Tycker vi ska ta det lite lugnt...OM det är så att Lakers får betala in för hela perioden så är det ju pengar som man får in via spel i KS.
Det är inga miljonbelopp som man är tvungen att betala isf..så ta det lungt
Det enda tråkiga är ju att det inte blir lika mkt pengar över...men vi går inte back på det i vilket fall som helst
Det är nog inte så lite pengar iaf.. Jag spekulerar i att David och Josh har ca 50000 kr var i månaden. Det blir 100000 i månaden.. Ska man sen betala skatt och soc avgifter för 6 månader där så blir det en smäll på ca en halv miljon. Tror det blir en aning billigare och ha dom i Danmark..