Nu ä jag trött på gnället på domaren

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Nixon
Forumamatör

Nu ä jag trött på gnället på domaren

Post by Nixon »

Nu är jag trött på detta ständiga småbarnsgnäll på domarens insatser. Det hela håller på att, under och efter matcherna, bli pinsamt. Till och med i Tv påtalade kommentatorerna det komiska hos Lakejerna och Växjöpubliken. Janne Karlsson (bra timeout mot Troja)är lika pinsam han. Bara gnäller på domaren. Skärpning Janne. Spela hockey och acceptera domaren. Tycker också att 22:s agerande i båset bara tyder på en stor omognad vilket dock inte skall förtas hans insats på planen. Jag tror till sist att detta kan slå tillbaka mot Lakers när ryktet om Lakers ständiga gnäll på domaren blir mer känt ute i hockeysverige.
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Nixon lille vännen...
Har varit på de flesta arenorna i ES och Allsvenska i Sverige för att titta på hockey.
Kontentan är den att sämre publik än den i växjö får du fan leta efter när det gäller ÄMNET: sätta press på dommaren.
Lakejerna är mer lr mindre sveriges sämsta klack när det gäller att håna dommare lr andra lag (vilket kan tolkas som positivt hos folk).

Men "dutta" in ett inlägg som ditt ja då har man knappt varit utanför kommungränsen och sett hockey.

Tips: testa att åka ner till Ängelholm så skall du se hur publiken låter!!! Tja Ljungby och Tingsryd duger bra det också
Last edited by Zebbe on 4 March 2009, 08:30, edited 1 time in total.
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

Den mest enögda publiken finns i Skellefteå och Umeå.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Finns en anledning att man som supporter ser till att sätta press vid domsluten. Likväl som att spelarna säger det ena och det andra till varandra.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

sätta press på domaren ger alltid en effekt. igår var han bedrövlig inget mer med det. Nixon hur många hockeymatcher kollar du per säsong ?
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Trojan i Växjö
Forumamatör

Post by Trojan i Växjö »

Nixon har en poäng. Som jag upplever det klagar publiken i Växjö HELA tiden på domaren. I Ängelholm, Tingsryd och Ljungby (som nämns ovan) uppstår en enorm visselorkan när domaren har dömt ett TVEKSAMT beslut till hemmalagets nackdel. Om ni kunde välja era tillfällen skulle ni även vara bättre på att sätta press på domaren. Allt är egentligen enkel psykologi för den lärde. Vargen kommer inte varje gång...

När det gäller Janne är det samma sak. Ingen lyssnar på hans gnäll längre för att det är hela tiden, varje match och på i princip varje presskonferens. Att han skulle få några kroppkakor för att inte ha skämt ut sig är ju som ett barn som får en godispåse om han sitter still under bion.

Domaren var inte bra igår, han var lite feg och dömde efter matchbilden. Sånt blir aldrig bra, men som Martin Karlsson säger, det jämnar ut sig i längden... Lycka till i PO2
Nixon
Forumamatör

Post by Nixon »

Oj, vad detta lilla inlägg satte igång en del.

Det är inte fel att som supporter sätta press på en domare under matcherna. Att som lag och tränare hålla på att gnälla på motspelare och domaren är dock bara destruktivt och gör att jag som spelare tappar mitt focus. När matchen är slut; släpp det hela och gå vidare och frossa inte vidare i det hela. Domaren missade en hel del åt olika håll och tog en hel del som för vissa upplevdes som direkt felaktigt. Det hela jämnar ut sig och är inte mycket att orda om mer än att acceptera. Den randige är bara mäniska, liksom vi andra. det är oerhört lätt att finna fel hos brister hos andra; glömde bara en sak; hur är jag själv ?
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Ni har rätt i att Växjöpubliken skriker på allt. Ta mig fan ALLT. Så är det bara. Men anledningen - ofta - är att missnöjet accelererar om domaren släpper "givna" utvisningar. Då stiger blodtrycket till hälsofarliga nivåer i Lakerdome.

Det mest irriterande är skriken när motståndarna sätter in korrekta tacklingar. Hockey är en närkontaktsport. Det ska smälla. Ofta.

Jag noterade nöjt att Hedman hade en annan inställning igår. Han höll sig passiv och tog ett par feta smällar som en MAN! Heder åt Hedman.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Har aldrig förstått dom som tycker domarinsatsen skall vara en fredad zon. Är dom bra kan man snacka om det, dömer dom som sophögar kan man diskutera det. Jävla fjollande att man inte ska kunna kommentera domarinsatser. Beträffande enögda supportrar ligger vi i kraftig lä jämfört med många andra. Bara fortsätt att ha synpunkter på domaren, det friskar upp och höjer förhoppningsvis nivån på domarkåren och tvingar fram en högre kvalitetsnivå.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Trojan i Växjö
Forumamatör

ang. fjollande

Post by Trojan i Växjö »

Diskutera är en sak men att så ofta vara i debatt om domaren gör att ni blir en mer och mer impopulär organisation. Ni pratar om att älska inte hata och så är ni de främsta förespråkarna för att gå på domarna. Fair play? Nej. Pinsamt? Ja.

Tror att det är här mycket av den så kallade kulturdebatten grundar sig också. Hur jag menar kan ni säkert räkna ut.
Charlamov
Forumterrorist

Re: ang. fjollande

Post by Charlamov »

Trojan i Växjö wrote:Tror att det är här mycket av den så kallade kulturdebatten grundar sig också. Hur jag menar kan ni säkert räkna ut.
Det grundar sig ffa på okunskap om reglerna och att många är födda med ett öga.

Inte med 12 fingrar och 12 tår som på många andra ställen 8).

G. B. Shaw
Trojan i Växjö
Forumamatör

Post by Trojan i Växjö »

:lol: Att vi inte har bättre fotbolls- och handbollslag är en gåta!
Gert
Forumdemon

Post by Gert »

Att klanka ner på en domare är väl inte detsamma som att hata?
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Trojan i Växjö wrote:Diskutera är en sak men att så ofta vara i debatt om domaren gör att ni blir en mer och mer impopulär organisation. Ni pratar om att älska inte hata och så är ni de främsta förespråkarna för att gå på domarna. Fair play? Nej. Pinsamt? Ja.

Tror att det är här mycket av den så kallade kulturdebatten grundar sig också. Hur jag menar kan ni säkert räkna ut.
Och i Ljiunby klagar man inte på domaren..ja herre jesses säger jag .
KULTUR ,KULTUR ,KULTUR i varenda inlägg från vissa tomtar .
HOCKEYN I SMÅLAND skapades i VÄXJÖ ,det är KULTUR!!!!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Trojan i Växjö wrote:som Martin Karlsson säger, det jämnar ut sig i längden...
Är så trött på det jäkla skitsnacket rent ut. Att göra två fel blir inte ETT rätt.
Varje situation är unik.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

igår visade lakers en sak som jag ofta försöker påpeka,det att även om domaren är en blind enbent amöba så skall laget klara av att vinna ändå,det skall inte spela nån roll med ett antal tokiga felbeslut..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Trojan i Växjö wrote: Ni pratar om att älska inte hata och så är ni de främsta förespråkarna för att gå på domarna. Fair play? Nej. Pinsamt? Ja.
hmm så det är pinsamt att man inser att domaren är en del av spelet och att denna ska bedömmas efter sin insatts?

Om domaren inte får kritiseras eller inte ska bedömmas så kan jag ifortsättningen dömma Växjö Lakers alla matcher.
Kom sen ihåg att domaren inte ska ifrågasättas eller kritiseras och inte bedömmas efter insattsen.
Jag lovar att Växjö Lakers då kommer att vara Elitserien efter nästa säsong och säsongen efter det vinna SM-guld.

För domaren är en freda instans som aldrig gör fel, för det jämnar ut sig i längden
Trojan i Växjö
Forumamatör

Post by Trojan i Växjö »

Alfax: läs mitt tidigare inlägg angående klaga så hade du inte behövt skriva det du skrev.

Angående kultur så har jag inte sagt att kultur är bra, dålig, att vi har det eller att ni har det. Men tydligen är det en känslig punkt för er. Det jag säger är att jag tror att en av anledningarna till att det snackas om detta hemska ord är er LÄKTARkultur som är olik många andras, bland annat genom att ni klagar hela tiden istället för vid tillfällen där domaren verkligen ÄR påverkbar.

Och dolitle har rätt i att 2 fel inte blir ett rätt, men så länge den mänskliga faktorn är en del av domarnivån kommer det ALLTID bli rätt och fel, inse.
Trojan i Växjö
Forumamatör

Post by Trojan i Växjö »

För att lösa en uppgift på bästa sätt krävs att man lägger fokus på det man KAN påverka. Säger du emot det också dolitle?
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Håller med. Vi måste höja nivån på domarna här i Svensk Ishockey. Detta kan vi aldrig göra när dom är en fredad instans som aldrig gör fel, för "det jämnar ut sig i längden".

Inför 2 domarsystem, först i Elitserien, för domarna räcker inte till alla div.
sedan efter hand i div nedåt.

Domarna måste bedömas efter deras insatts.

Alla gör fel ibland, förutom vissa domare, för det jämnar ut si.......

Höj statusen på att vara domare, inför krav på klubbarna att utbilda domare. Avsätt mer pengar på utbildning och kontroll/uppföljning.

Med resonemanget "det jämnar ut sig" kommer nivån att sjunka. Det vore förrödande för Svensk Ishockey
Trojan i Växjö
Forumamatör

Post by Trojan i Växjö »

Vi är nästan på samma bana. Kan köpa att "det jämnar ut sig" är en farlig sanning, när jag säger det menar jag om vi eller ni eller de hade domaren med sig. Domaren kommer alltid ha dömt lite till ett lags fördel för han är MÄNSKLIG, och detta jämnar statistiskt sätt ut sig.

Om man helar tiden klagar blir det svårt och påverka, bättre trycka till när det är läge och förbereda kritiken på ett konstruktivt sätt. Tänk er personen på jobbet som hela tiden klagar (hoppas du inte är den själv?!), hur mycket lyssnar ni på den och hur många beslut får han/hon igenom?

trevlig lunch!

8)
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Trojan i Växjö wrote: Fair play? Nej. Pinsamt? Ja.

Pinsamt är när man lär ungar i klacken hoppa och kallar folk för svin och kallar det för kultur.
Idag ler vi :lol: :lol:
Image
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

I början av säsongen användes förmodligen HA till testskola för potentiella elitdomarkandidater, därav att man beslutade om "toppning" efter nyår då man förstod att det höll på att gå åt helvete.

Det är bara att inse att materialet på elitnivå inte räcker, vare sig kvalitets- eller kvantitetsmässigt. En domarsatsning på f.d elitspelare tror jag på som en intressant modell. Domare med känsla och förståelse för spelet MÅSTE vara bra.

G. B. Shaw
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Det jag tycker är dagens stora problem med domarna i framför allt HA, det är domarnas brist på närhet till spelet. Jag kan inte i min värld förstå hur varken Wolmer som dömde i söndags och Niclas J som dömde igår kan vara potentiella ES-domare. Jämför man deras närhet till spelet med tex Tomas Anderssons, Uffe Rönnmarks eller Vinnerborgs så är det milsvid skillnad. I 80% av fallen när dessa tre herrar tar en utvisning är dom i ansiktet på spelarna. Med samma siffra är Wolmer och Niclas 20-25 meter ifrån situationen. Detta skapar att spelare, ledare och publik finner en stor tveksamhet i domarens agerande. Jag tycker personligen att Niclas Johansson gör en betydligt bättre match igår än de andra två plattmatcherna som han dömt oss i år.

Efter att ha sett matchen nu på tv, så håller jag fortfarande med Janne K i hans irritation över vissa skeden, framför allt i slutet av matchen där Troja tillåts spela med kontinuelig screening i anfallzon, och då menar jag handgriplig screening, och inte den som ses som normal. Väldigt mycke hakningar och små effektiva fasthållningar som Niclas väljer att blunda för. Okey att blunda för, men när man i nästa anfall tar en Lakersspelare för samma sak, så ryker konsekvensen i bedömmningen. Man ser på tv:n hur Ron Pasco försöker forcera bort Persson framför Lakers mål, Persson reagerar med samma mynt och får lämna isen i 2 minuter....själv. Dessa är några av de saker som jag har förståelse för att JK blir förbannad över.

Och Martin Karlsson har rätt, det jämnar ut sig under en lång serie, tveklöst, dock INTE i en kort Play Off serie där allt i stort sätt handlar om tillfälligheter. Just därför krävs det domare med oerhörd rutin och kunskap för dessa matcher.

Sen är det en jäkla skillnad på hur publiken reagerar mot domaren och hur laget reagerar. Publiken och supportrarnas uppgift är att försöka påverka domaren, inget konstigt i de. Och som nån sa, vi har alla vart med om matcher mot både SAIK och Löven där upp, och dom är fan i mig 10 ggr värre!!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Utav mina drygt 5000 inlägg på detta forum har jag kommenterat domarna och deras insatser vid 4-5 tillfällen. Gjorde en sökning. För nästan exakt ett år sedan (070228 inför tredje PO-matchen mot Björklöven) skrev jag följande inlägg och jag står fortfarande fast vid den åsikten.
Varanen wrote:Alltid domaren, domarbedömningar, filmningar eller andra regelfrågor. Jag har nämnt detta föriut och jag nämner det igen. Är ingen intresserad av själva spelet hockey eller går ni alla i någon form av domarutbildning? Jag är imponerad av engagemanget i frågorna, även om jag alltid slutar läsa då reglerna och dess tolkningar/missbruk nämns.

Beskyllningar och motbeskyllningar. Mönstret känns igen. "Era spelare filmar", "Era spelare är ojusta". "Domaren gav er favör", Domaren var ensidig" till argumenten med verklig pondus "Ni är det ojustaste laget i serien.", "Utav alla lag jag sett är ni de som filmar mest." "Hela hockeysverige vet att ni svandyker" bla bla bla bla.

Jag tillhör de som anser att vi har de domare vi förtjänar, regeltolkningarna har vi gemensamt bestämt och jag är otroligt glad att några vill ta på sig ansvaret att vara domare. Det gör att jag kan njuta av spelet hockey med domaren som en naturlig aktör.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Som sagt en viktig aktör på banan, som vi inte ska sluta diskutera enligt mig i alla fall. Domare skall diskuteras. Detta tyckte jag även som domare själv, precis som vi diskuterar de andra aktörerna på banan, som tränarna, spelarna, backar, centrar, yttrar o målvakter!!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Vidhåller oxå att domarna är viktiga och spelar en väldigt stor roll för matchen.

Vidhåller även att "det jämnat ut sig i längden" är strundprat. Alla gör fel, det är mänskligt, men att det alltid skulle jämna ut sig är falskt.
2-domarsystem tror jag skulle minska felen. 100% blir det aldrig, men en mindre felprocent måste vi sträva efter.
Målkamera är ju även det en bit på vägen.

Statusen på yrket Ishockeydomare måste höjas, därigenom höjs även nivån på sikt.

Tvinga/tillåt domarna att vara med på presskonferencen efter matchen. En domare som kan säga "jag gjorde en felbedömning" skulle få mkt större förståelse och toleransen för att "den randiga" ibland gör fel skulle öka.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Jag tycker definitivt att man kan diskutera domarens insatser med tanke på att det KAN avgöra en match vid misstag och jag har lite svårt att köpa argumentet "det jämnar ut sig" då accepterar man ju att fanskapet är ett klantarsel !
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Ska vi sluta gnälla på domaren kan vi lika väl sluta gå på hockey ju!!! :)
Snart nära dig...en ny hall
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

PutteA wrote:Som sagt en viktig aktör på banan, som vi inte ska sluta diskutera enligt mig i alla fall. Domare skall diskuteras. Detta tyckte jag även som domare själv, precis som vi diskuterar de andra aktörerna på banan, som tränarna, spelarna, backar, centrar, yttrar o målvakter!!!
Håller med dig Putte... det är en självklarhet att diskutera domaren. Likaväl som att ge en domare beröm ska man ge honom kritik - även svidande - när han gör en dålig insats. I största möjliga mån bör den vara saklig och skriven ur ett objektivt perspektiv - går det att överhuvudtaget vara objektiv? - modell helikopter.
Kritik som "sopa", "fanskap" och "blindstyre" tillför... NADA. Och leder till... NADA :evil:.

G. B. Shaw
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Vilken Kvasidebatt!, Domarna är inte Kass eller medvetet Elaka, SOMLIGA HINNER HELT ENKELT INTE MED :oops:

Kultur vs Domare 8O , självklart försvarar Ljungbybor och Trojaner Domarna eftersom det är en Plantskola för just Domare :roll:

Jag tycker Lakerspubliken gör rätt som Morrar över Domarna , mycket hellre det än Gnölar över sina egna spelare på Läktaren som Trojas Sittplats.(tex. stackars Sandström).

För övrigt så knorras det över Domare även i Serie A, finns dom som hävdar att alla är Köpta, så farligt är nog inte Domargnället i Dooomen :wink:
In Hinkum Veritas
Trojan i Växjö
Forumamatör

Post by Trojan i Växjö »

Försvarar inte utan är trött på att det gnälls för mycket. Gnäll och kritik ska man skilja på. Som ryssen säger är det en viktig debatt som bör vara saklig, annars kommer ingen lyssna.

Och jag tycker synd om Tom Linder Nedomansky... :roll:
Box Play
Forumentusiast

Post by Box Play »

Då du Spannen är det synd om hela hockeyallsvenskan!!!!!
Vilken UFO kommentar ge dig nu!!!!!

Tala om hur fel du haft Om Gurra och många andra du hackat på att hacka och utesluta kan många men att stärka och stödja är få förunnat och vilken kategori tillhör du??

Almtuna vidare , har en bra defensiv men Lakers har en bättre offensiv så vi vinner mycket tack vare spelare som Gurra wait and see.

Over and out
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

:? BP Ibland är jag en aning osäker på vad Du menar, Denna gången är Jag helt säker på att Din Lååånga andra mening visar att Du har grava Läsförståelse problem, förblindad av Din aversion mot Spannen :roll:

Ja, Jag har sågat Gurra/Thoresen och Thelin duktigt, i ett fall har jag haft fel och Erkänt :oops: , i Thelins/Thoresens fall var Min Analys KLOCKREN, i motsats till de flestas uppfattning. Jag hyllar Gurra för sitt Stora LångFinger i riktning Spannen :ok:

Han tål det känsliga Forumfröknar inte pallar :!:

Mitt Inlägg var ett svar på Gnäll under Matcher, vilket Jag avhåller Mig ifrån. Att mitt Trackrecord får även Dig :mrgreen: Grön av avund kan Jag förstå :roll:

Sen vad "synd om HA" och UFO kommer in i Bilden 8O , passar Jag till ditt nästa symöte.

Även Jag tycker synd om Tom Linder som fått oförtjänt mycket skit av en del som saknar Trackrecord.

En Miss är mitt analys facit, (Josef har säsongen på sig att bevisa att Han får vara kvar nästa år) hur är det med en del andra :whistle:
In Hinkum Veritas
hagawaga
Forumamatör

Re: Nu ä jag trött på gnället på domaren

Post by hagawaga »

Nixon wrote:Jag tror till sist att detta kan slå tillbaka mot Lakers när ryktet om Lakers ständiga gnäll på domaren blir mer känt ute i hockeysverige.
Säger vem då?

Jag skulle snarare säga att Lakers i allmänhet och Lakejerna i synnerhet tillhör de som gnäller minst på domaren i hockeysverige.

Exempelvis överstiger trojanernas gnäll på domaren från söndagens PO-match vida Lakers gnäll någonsin, och då var domaren ändå ofattbart mycket sämre i tisdags än i söndags!

Skulle Lakers vara värre än exempelvis Ljungby i detta avseende- Lägg av!

Det råkar inte vara så att du är från Ljungby och är en smula bitter?
Post Reply