Ja nu var väll ändå råttet mågat. Jag vill klargöra två saker innan du läser nedanstående inlägg:
1. Jag är opartisk i dispyten
2. Jag är ingen bråkstake
Det är ju givetvis oerhört tråkigt att det ska behöva gå så långt att VLH ska behöva spänna musklerna och stänga av en supporter från arrangemangen resterande del av säsongen.
Det är ju ganska uppenbart för samtliga som läst föregående inlägg av skribenter från parterna, att de har extremt olika uppfattningar om saker och ting, och gladeligen munhugger varandra över forum istället för att ta saken i verkliga livet där oberoende inte behöver beblanda sig i diskussionen. Men det här kanske är det enda stället då tidigare möten inte verkar ha fungerat.
Iallafall så känns det som att många står i en krigszon, där ingen verkar vilja vika en tum för sin åsikt, oavsett om den är mer eller mindre korkad, rätt eller fel.
Jag ska passa på att svara på PutteA’s fråga ur min egen synvinkel;
I vilken situation gör man tråkigheter i Lakers namn?
Allt som sker när man som supporter ”lever” både PÅ och UTANFÖR arenan. Det spelar absolut ingen roll om det är 07.00 på lördagsmorgonen och Lakers har haft sommaruppehåll i 15 veckor eller om det är under match. När man äntrar en arena och lever ut sin kärlek som supporter i flera år så får man räkna med att man har skapat sig en identitet som ”lakers-supporter”, och folk i allmänhet förknippar en själv som sådan.
Om jag skulle se en klackledare ute på stan så förknippar jag ju inte personen som en vanlig svensson, utan en ledare för supportrarna man delar en kärlek med, och utgår även ifrån att han ska uppträda som sådan.
Givetvis är det mycket viktigare att man sköter sig i anslutning till match och inte ställer till med stök och det är även där klubben kan agera under sitt ansvar som arrangörer, och kanske har gjort det förnuftigt för att sätta ner foten och befästa att; ”Det här vill vi inte vara med om”.
Men oavsett hur negativt, hur tråkigt, hur skandalöst många ser på dessa incidenter så tror jag alltid att det kommer att finnas mer eller mindre ”ovälkomna” personer i Växjö Ishall.
Som 0rtiz tidigare skrev;
vi söker inte bråk, absolut inte i Lakers namn.
Fine, men hamnar man i bråk, så gör man det i Lakers namn, inget man kan sticka under stol med. Framförallt då om det händer vid match
Jag minns själv i slutet av HC tiden och bildandet av Växjö Lakers när en man iklädd Sverigetröja med ett stort tryck på ryggen där det stod ”bajsmannen #99” huserade vilt runt rinken och bokstavligt talat skrämde skiten ur alla småglin, inklusive mig själv. Det var dåtidens såkallade bus och nutidens verkar vara att slå tillbaka på tomtar, eller som Anders83 skrev: Sparka en av sina egna i skrevet (personen med stort P bör verkligen läggas på streckbänken och alla som var i Ljungby borde få varsin frispark,
MINST, om nu påståendet är sanning). Men att lasta alla tunga bördor och lägga dem på Växjö Infernos axlar tycker jag är felaktigt.
Liknande incidenter händer. Det finns och kommer alltid att finnas oroligheter och svarta får på varenda plats där en stor folksamling samlas, hur mycket man än vrider och vänder på myntet.
Men att, som Kronobergspolisen, påstå att de som stått/står med gruppen i stor utsträckning bara är på matcherna för att ställa till med bråk är ju våldsamt felaktigt och det är ju nästan synd om deras representanter som uttalar sig på detta sätt.
Jag vet inte riktigt vad jag kommit fram till med det här inlägget, det kliade bara lite i fingrarna såsom hos PutteA.