Snedrekrytering

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
spunken
Forumamatör

Snedrekrytering

Post by spunken »

Har roat mig med att läsa statistik från tv-pucken. Som vanligt är spelare födda första halvåret kraftigt överrepresenterade. Det är ju ingen osanning att i denna ålder har fysiken stor beydelse, men är inte andemeningen med tv-pucken att hitta talanger.
Är du "jättetalang" så kommer du med ändå (Tedenby Pettersson Erik Karlsson), men i skiktet under så tror jag att många inte får den chans det innebär att få spela tv-puck och lägga till detta som merit till sitt CV.
Rekryteringen till hockeygm baseras i mina ögon på dessa meriter.Kolla bara hos oss själva.Där finns tv-puckare som knappt tagit plats och omeriterade spelare som egentligen inte skullit kommit in men har utvecklats till att vara en av de "bättre". Har tyvärr ingen lösning på detta men hoppas att någon kanske har.
Bättre att vara stjärna i ett bonnagäng än att vara bonne i ett stjärngäng
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Förstår inte riktigt problematiken?

Vi får ju förutsätta att det är dom bästa spelarna som är uttagna i tv-pucken. Då är det väl rätt självklart att dom ligger steget före och får förtur när det gäller rekryteringen till hockeygymnasiet. Sen att icke uttagna spelare utvecklas senare och går om är ju inget man kan sitta och chansa på och ingen kan med säkerhet förutspå och säga vilken/vilka spelare som kommer att göra. De som är bäst för stunden när uttagningen sker ska ju självklart komma med.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Förresten, hur gamla är spelarna som lirar tv-pucken numera?
Höjde man inte åldern ett år för några år sedan :roll:
röd-vit
Forumproffs

Post by röd-vit »

Per Carlsson wrote:Förresten, hur gamla är spelarna som lirar tv-pucken numera?
Höjde man inte åldern ett år för några år sedan :roll:
92:or är dem...Men nästa år är det 94:orna som spelar TV-pucken i och med att Svenska Ishockeyförbundet har sänkt åldern.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Förstår inte heller riktigt problematiken..om det nu är någon. Problemet uppstår ju självklart om man tittar på ålder primärt och inte prestation, men det får man verkligen hoppas att så inte är fallet. En överrepresentation av spelare födda första halvåret är väl bara normalt som jag ser det. Trösten för många är väl att medverkan i TV-pucken inte är avgörande för en framgångsrik hockeykarriär.
spunken
Forumamatör

Post by spunken »

Niles wrote:Förstår inte heller riktigt problematiken..om det nu är någon. Problemet uppstår ju självklart om man tittar på ålder primärt och inte prestation, men det får man verkligen hoppas att så inte är fallet. En överrepresentation av spelare födda första halvåret är väl bara normalt som jag ser det. Trösten för många är väl att medverkan i TV-pucken inte är avgörande för en framgångsrik hockeykarriär.
Problemet är att detta följer hela karriären. Har många gånger kollat födelsedata i olika landslag och i olika idrotter. Resultatet visar nästan alltid att är de som är födda första halvåret är överepresenterade.
Detta gäller också på seniornivå. Tex Leksands A-trupp 59/41%, HV 65/35%, Frölunda68/32% ( 1:a resp 2: halvåret). Är de så att det föds betydligt fler barn första halvåret så är det okej men jag tror inte det. Kontentan av det hela:Ett antal sent födda spelare får inte samma chans till utveckling som de som är födda tidigt på året.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Jag tvivlar på din teori. Det måste va tillfälligheter eller precis som du själv säger, att det föds fler barn under första delen av året.

Vänder man på det så finns det ju även mängder med spelare, födda i början av året, som spelat tv-pucken men som inte blommar ut och blir nånting på senior-nivå.
spunken
Forumamatör

Post by spunken »

Per Carlsson wrote:Jag tvivlar på din teori. Det måste va tillfälligheter eller precis som du själv säger, att det föds fler barn under första delen av året.

Vänder man på det så finns det ju även mängder med spelare, födda i början av året, som spelat tv-pucken men som inte blommar ut och blir nånting på senior-nivå.
Just precis. En del blir tv-puckare mycket beroende för att dom är stora, och kommer med på en del mindre spelares bekostnad.
När sen fysiken jämnat ut sig så "vissnar"dessa spelare. Jag ser detta som ett generellt ungdomsidrottsproblem och har som skrivet ingen lösning på det.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Spunken har rätt, det är ingen tillfällighet utan denna statistik har varit så här i 30 år, VARFÖR frågar sig då vän av ordning?, Jo TV pucken har slutat att vara en utvecklande faktor i Svensk Ishockey, den har istället blivit en Solsemester för B-Tränare och de spelare som utvecklats Fysiskt i tidig ålder. Detta förstår Man om man kritisk ifrågasätter denna statistik som spunken eftersom Gud sannolikt INTE fördelat just Hockeytalang just de första 6 månaderna på året, utan det är B-Tränare som vill vinna och tar således ut de fysiska praktexemplaren och låter små talangfulla spelare vara hemma eftersom Solskenet uteblir om de tas ut i Laget.

Se talang och utveckla den det är konsten, men det har inget med TV-Pucken att göra, hur kommer det sig annars att B-Tränarnas utvalda annars floppar i så stor omfattning(kolla statistiken), det beror på usel scouting samt fel fokus på hela TV-Pucksjippot.

Småland är Sveriges näst största Hockeydistrikt efter Stockholm, HUR många gånger har Småland vunnit TV-Pucken?, Vaaa så få gånger!!, Varför då undra Ni kanske, Jo B-Tränare som inte förmår förvalta årskullarna. Småland vann TV-Pucken förra året, kul visserligen, men varför?, Jo i Småland fanns 4 av Sveriges bästa 91-Lag HV/Nässjö/TAIF/Vimmerby att inte vinna då hade varit skandal, förtjänsten är Dessa Klubbars U-Tränare .

Alltför många Bolltalanger slutar på grund av utslagningen i Först in i Puberteten-Tävlingen som också går under namnet TV-Pucken, Zlatan hade varit Dödsdömd inom Hockeyn, även Fotbollen gjorde ett rejält försök att mala ner Zlatan genom att skicka hem honom från Halmstad-lägret.

Alltså bra inlägg spunken :ok:
In Hinkum Veritas
spunken
Forumamatör

Team Rosters

Post by spunken »

Ännu mer belägg för min tes.
I vår anmälda J-20 trupp till "games on line" kan följande statistik utläsas.
Födda första resp andra halvåret. 81%resp 19%.
Något måsta vara fel. Och med sänkt ålder i TV -pucken tror jag att det blir värre. Anledningen till detta är för att "underlätta" för rekryteringen till hockeygymmen. Någon som vet?
Last edited by spunken on 27 September 2008, 19:46, edited 1 time in total.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Först in i Puberteten Pucken = TV-Pucken.

ps. Markus Nilsson TROJA platsade inte förra året på grund av...... :oops:

Vem är Nu året efter Smålands bästa 91:a efter Ekman-Larsson :ajaj:
In Hinkum Veritas
spunken
Forumamatör

Neddo kan sin sak

Post by spunken »

Kolla in vem som ligger i topp i södra J-20 superelits poängliga
röd-vit
Forumproffs

Re: Neddo kan sin sak

Post by röd-vit »

spunken wrote:Kolla in vem som ligger i topp i södra J-20 superelits poängliga
Markus Nilsson :clap: :clap: ...Grymt imonerande med tanke på att de flesta spelarna är 2-3 år äldre och att Troja är ett bottenlag !!!!
Post Reply