Ekonomi
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Är det bara jag som får intrycket av att ingen i styrelsen verkar veta vad den andre sysslar med? Hur kan man t ex. visa intresse för både Seikkula och Fogström när det ekonomiska läget är som det är? Finns det pengar över från McConvey/Thoresen är det väl bättre att man lägger dessa på att betala tillbaka stora delar av skulden? Laget vi har idag, utan de båda centrarna ovan, ligger ju trots allt rätt bra till i tabellen och kan mycket väl uppfylla det sportsliga målet - ta sig till play-off.
Det sämsta man kan göra i dagsläget måste väl ändå vara att försämra för barn- och ungdomarna inom föreningen? Det är ju dessa som är hjärtat i alla idrottsföreningar. Och ser man på det lite mer krasst ekonomiskt så tror jag säkert att deras föräldrar står för en stor % av antalet åskådare under a-lagets matcher.
Man kan inte från föreningens håll be någon ställa sig och steka hamburgare i ur och skur, eller vara cafévärd ännu fler gånger per år etc. samtidigt som man själva ger allt mindre tillbaka.
Något måste vara rejält galet: Växjö borde ju med sin omsättning och sina publiksiffror ha enormt mycket bättre förutsättningar jämfört med de flesta andra klubbar på samma nivå.
Hoppas man från Lakers håll på onsdag passar på att fråga Christer Mårdh hur LHC löste sina motgångar under resans gång...
Det sämsta man kan göra i dagsläget måste väl ändå vara att försämra för barn- och ungdomarna inom föreningen? Det är ju dessa som är hjärtat i alla idrottsföreningar. Och ser man på det lite mer krasst ekonomiskt så tror jag säkert att deras föräldrar står för en stor % av antalet åskådare under a-lagets matcher.
Man kan inte från föreningens håll be någon ställa sig och steka hamburgare i ur och skur, eller vara cafévärd ännu fler gånger per år etc. samtidigt som man själva ger allt mindre tillbaka.
Något måste vara rejält galet: Växjö borde ju med sin omsättning och sina publiksiffror ha enormt mycket bättre förutsättningar jämfört med de flesta andra klubbar på samma nivå.
Hoppas man från Lakers håll på onsdag passar på att fråga Christer Mårdh hur LHC löste sina motgångar under resans gång...
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
De pengar jag tror du avser är sponsor pengar som Hockeyligan drar in. Hockeyligan är en intresseorganisation för elitserielagen och det är rätt naturligt att de pengar som den organisationen drar in går till ES lagen.puff wrote:Problemet är väl att så stor del av förbundets pengar går till elitserielagen. Inkomster från förbundets sponsorer och tv rättigheter borde på något sätt fördelas även till allsvenskqa lag som ju är en plantskola för elitserien. Här blir det väl inte någon ändring förrän tillräckligt många lag får problem så att serien riskerar att haverera.
Däremot så skulle det hjälpa om det fanns regler för transfers inom hockeyn liknande de i fotbollen, så att klubbar som investerar i spelare faktiskt får något tillbaka när de lämnar. Problemet är självklart den fria rörlighet av arbetskraft. Men på något sätt borde idrotten kunna kringgå detta.
-
- Forumamatör
Jag vill börja med att uppmana till lugn och sans. Jag får känlan av att vissa lyssnar mer på skribenterna som kommenterar på smp.se (ni vet de som mirakulöst ALLTID dyker upp så fort det andas minsta lilla negativa om oss) än avvaktar fakta och sedan göra en kall analys.
Det är bra att föreningen drar i handbromsen i tid.
Det vore bra om vi kan avhålla oss från pajkastning och syndabocksletande (den vanligaste reaktionen i ett sådant här läge). Nu gäller det att hålla ihop. Det finns de som vill förvärra den uppkomna krisen och skapa oro. I det läget önskar jag att vi inte spelar de i händerna och beter oss som hysteriska kärringar (inget fel på kärringar i allmänhet utan bara de hysteriska).
Bristen på resurser måste få konsekvenser. Det hoppas jag alla har förståelse för annars kan vi lika gärna begära oss själva i konkurs direkt.
Vill vi ha allsvensk hockey i Växjö kommer vi ha det, annars inte. Så enkelt är det. Jag har inte sett den detaljerade sparplanen ännu, så jag vet inte hur mycket mindre rutinerad trupp vi kommer ha nästa säsong. Men jag kan lova att jag kommer följa det laget med lika stort intresse som jag följt de mer namnkunniga. Hockey är trots allt tokskoj!
Det är bra att föreningen drar i handbromsen i tid.
Det vore bra om vi kan avhålla oss från pajkastning och syndabocksletande (den vanligaste reaktionen i ett sådant här läge). Nu gäller det att hålla ihop. Det finns de som vill förvärra den uppkomna krisen och skapa oro. I det läget önskar jag att vi inte spelar de i händerna och beter oss som hysteriska kärringar (inget fel på kärringar i allmänhet utan bara de hysteriska).
Bristen på resurser måste få konsekvenser. Det hoppas jag alla har förståelse för annars kan vi lika gärna begära oss själva i konkurs direkt.
Vill vi ha allsvensk hockey i Växjö kommer vi ha det, annars inte. Så enkelt är det. Jag har inte sett den detaljerade sparplanen ännu, så jag vet inte hur mycket mindre rutinerad trupp vi kommer ha nästa säsong. Men jag kan lova att jag kommer följa det laget med lika stort intresse som jag följt de mer namnkunniga. Hockey är trots allt tokskoj!

oerhört kloka ord Varanen,domedagsmänniskorna som dykt upp senaste 3 åren dömer ut allt o alla.lätt att följa med strömmen och förfasas helt enkelt...
jag älskar Lakers hur det än blir,blir det kval neråt mot Troja och Taif vore ju det rätt fräckt det med.Blir det bättre så inte mig emot!
jag har tänkt på lite olika saker vi supportrar kan göra utan att lägga ut stora pengar,det finns alternativ tro mig.
jag älskar Lakers hur det än blir,blir det kval neråt mot Troja och Taif vore ju det rätt fräckt det med.Blir det bättre så inte mig emot!
jag har tänkt på lite olika saker vi supportrar kan göra utan att lägga ut stora pengar,det finns alternativ tro mig.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.
Växjö Lakersissä!!
Växjö Lakersissä!!
Håller med dig Primeau, det är detta jag menat i vissa inlägg. Det kostar att ligga snäppet under eliten, har man inget "tungt" namn på klubben, som fostrat spelare sedan urminnes tider får man betala enbart i kr och ören för att få dit duktiga lovande spelare.
Förstår däremot inte Varanen, SMP emot Lakers?? Många hävdar att det är tvärtemot, beror nog på vilket lag man håller på. Lägg ner det snacket.
SMP sporten är bra, lagom lokal.
Förstår däremot inte Varanen, SMP emot Lakers?? Många hävdar att det är tvärtemot, beror nog på vilket lag man håller på. Lägg ner det snacket.
Vill bara ge en reflektion på förslaget att ändra seriesystemet på grund av att många klubbar dras med dålig ekonomi. Jag delar i den här frågan Mygels uppfattning och tar bestämt avstånd från att återgå till 2 (eller 4) serier under ES. Utan att vetenskapligt kunna bevisa det är min känsla ändå att nivån på hockeyn under ES höjt sig markant sedan HA infördes. Åtminstone sett ur ett helhetsperspektiv på serien. Det är, tror jag, en stor förklaring till de ekonomiska bekymmer många föreningar har. För att kunna följa med i den ökade kvaliteten har trupperna kostat allt mer. Konkurrensen om namnteckningarna har ökat vilket lett till dyrare kontrakt och ofta utan att intäktssidan följt med. En ekvation som givetvis inte håller i längden. Halmstad och Arboga steg inte av karusellen i tid och degraderades följdaktligen. Bajen anpassade sig inför denna säsong. NH och Lakers bromsar nu och aviserar billigare trupper framöver, trupper som bättre matchar intäktssidan (Almtuna förstår sig ingen på). Min teori är alltså att HA hållit snäppet för hög nivå. Alla har velat följa med och hockeyn som erbjudits har hållit hög klass.
HA kommer framöver hålla en sämre kvalitet och vara mer anpassad till intäkterna, men inget jämfört med hur mycket den skulle sjunka om vi införde 2-4 serier. Det jag ser sker nu är en "normalisering" av nivån. Kvaliteten på hockeyn ökade med för stora kliv jämfört med vad som var ekonomiskt hållbart. Precis samma förhoppning som vi haft, har funnits hos andra aktörer i serien nämligen att bättre hockey=mer intäkter. Det stämmer säkert men relationen är inte exakt. Varje satsad krona har inte gett en tillbaka och där befinner vi oss. Men att nu drastiskt dra ner på standarden under ES är fel väg att gå. Bättre med en successiv anpassning och möjligheten till framtida, solida satsningar. Detta är växtvärk och inget annat. Låt oss inte återgå till något få ville ha kvar.
HA kommer framöver hålla en sämre kvalitet och vara mer anpassad till intäkterna, men inget jämfört med hur mycket den skulle sjunka om vi införde 2-4 serier. Det jag ser sker nu är en "normalisering" av nivån. Kvaliteten på hockeyn ökade med för stora kliv jämfört med vad som var ekonomiskt hållbart. Precis samma förhoppning som vi haft, har funnits hos andra aktörer i serien nämligen att bättre hockey=mer intäkter. Det stämmer säkert men relationen är inte exakt. Varje satsad krona har inte gett en tillbaka och där befinner vi oss. Men att nu drastiskt dra ner på standarden under ES är fel väg att gå. Bättre med en successiv anpassning och möjligheten till framtida, solida satsningar. Detta är växtvärk och inget annat. Låt oss inte återgå till något få ville ha kvar.
Nu syftade jag på de som kommenterar artiklarna på smp.se inte det redaktionella innehållet. Jag som var otydlig.vadå wrote:Förstår däremot inte Varanen, SMP emot Lakers?? Många hävdar att det är tvärtemot, beror nog på vilket lag man håller på. Lägg ner det snacket.
De flesta på Smp skriver bra och tämligen seriösa artiklar, kommentarer läser jag aldrig, på grund av dess låga värde.
AS bör behållas i samma upplägg. Men det finns tyvärr allt för stora skillnader mellan de 2-3 första lagen i en grupp för sig själva, sedan finns det ytterligare en grupp på några lag som har hyfsad ekonomi. sedan kommer lagen där vi finns, som knappt kan hålla näsan över vattenytan.
Ja, vad man kan göra är inte lätt, en sak är väl att hitta mindra kostsamma yngre spelare (som stod i Smp), men avsaknaden av rutin gör att vi i så fall knappast kan räkna med så stora sportsliga resultat, men det ska vara osagt, naturligtvis.
Men det som skrämmer mig mest är målet om ES, det kan vi om vi ska vara realister glömma, kanske för alltid. För att ha en möjlighet att nå detta så måste omsättningen minst fördubblas och det är inte seriöst att tro överhuvudtaget. Med tanke på att konjunkturen dessutom sjunker och att vi inte lär få en högkonjunktur inom de närmaste 5 åren så finns inte dessa pengar bland sponsorer. Trist som sagt!
AS bör behållas i samma upplägg. Men det finns tyvärr allt för stora skillnader mellan de 2-3 första lagen i en grupp för sig själva, sedan finns det ytterligare en grupp på några lag som har hyfsad ekonomi. sedan kommer lagen där vi finns, som knappt kan hålla näsan över vattenytan.
Ja, vad man kan göra är inte lätt, en sak är väl att hitta mindra kostsamma yngre spelare (som stod i Smp), men avsaknaden av rutin gör att vi i så fall knappast kan räkna med så stora sportsliga resultat, men det ska vara osagt, naturligtvis.
Men det som skrämmer mig mest är målet om ES, det kan vi om vi ska vara realister glömma, kanske för alltid. För att ha en möjlighet att nå detta så måste omsättningen minst fördubblas och det är inte seriöst att tro överhuvudtaget. Med tanke på att konjunkturen dessutom sjunker och att vi inte lär få en högkonjunktur inom de närmaste 5 åren så finns inte dessa pengar bland sponsorer. Trist som sagt!
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
-
- c/o LL´s Forum
Det här kan vara ett sätt att kanske få hjälp av sponsorerna , kanske därför man går ut med detta redan nu. Men frågan är om vi kommer att få några sponsorpengar ?. Jag tror inte det. Tror lakers har sett sina bästa dar tyvärr om inte något radikalt sker. SKulle vi ta oss till KS i år så skulle ekonomiska läget kanske förändras till det positiva ?.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Räven - Följ ditt eget råd och tänk positivt. Kanske ger detta effekten att fler funderar över hur mycket det betyder att ha allsvensk hockey i stan. Att man inte kan ta det för givet. Vill man inte ha hockey på elitnivå (som man inte ville ha handboll eller gräsätning) så kan vi inte med konstgjord andning hålla ett lag på den här nivån. Bästa alla kan göra är att gå på matcherna. Växjö borde kunna upprätthålla ETT elitlag i någon av de större sporterna.
Där kan jag inte hålla med dig. För att peppa på så kan ni titta på min klubb, som var vid ruinens brant i mitten på 90-talet och var när en degradering och säker konkurs om man inte hade vunnit en speciell match. Klubben gick igenom ett stålbad där truppen under ett antal säsonger byggde på egna produkter och väldigt väl scoutade (ibland lyckoträffar) spelare som inte direkt hade de stora namnen. Nyckeln är som Varanen är att man är realistisk och ser nyktert på situationen och drar i handbromsen.Räven wrote:Men det som skrämmer mig mest är målet om ES, det kan vi om vi ska vara realister glömma, kanske för alltid. För att ha en möjlighet att nå detta så måste omsättningen minst fördubblas och det är inte seriöst att tro överhuvudtaget. Med tanke på att konjunkturen dessutom sjunker och att vi inte lär få en högkonjunktur inom de närmaste 5 åren så finns inte dessa pengar bland sponsorer. Trist som sagt!
Håller även med Varanen att HA håller på att jämna ut sig och lägga sig på en nivå som är normal. En del klubbar följde med upp i systemet när HA formades. En del av dessa klubbar hade inte resurser eller kunnande att spela på den nivån och så sakteliga så rensas de ur (läs Arboga och Halmstad, möjligtvis snart Bajen och Huddinge). Växjö kan undvika det genom att lägga sig på en nivå där klubben för tillfället är kapabel att klara sig på. Locka spelare på nyktra kontrakt och bygga upp den egna organisationen för att kunna sätta egna produkter på isen av bättre kvalitet än idag.
Mygel, vill inte på ngt vis mucka gräl i denna debattforum men även din egna klubb har det fruktansvärt tungt just nu vad avser likviditeten.
Kan medd dig att från mycket trovärdigt håll så vet jag att RBK infört köpstopp dom med, och som du beskriver så är det nog upp till klubbarna själva att sanera sina kostnader och justera lönerna för framtiden.
Så för att summera det hela så krävs det nog att klubbarna själva kan visa att det kan skötas innan vi gapar efter pengar från TV-rättigheter
Kan medd dig att från mycket trovärdigt håll så vet jag att RBK infört köpstopp dom med, och som du beskriver så är det nog upp till klubbarna själva att sanera sina kostnader och justera lönerna för framtiden.
Så för att summera det hela så krävs det nog att klubbarna själva kan visa att det kan skötas innan vi gapar efter pengar från TV-rättigheter
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
efter att ha läst en del inlägg på artikeln finns ju bara en sak att tycka om taifare o trojaner....
lakers har tydligen inte haft det där logiska resonerandet vi supportrar har om en sund ekonomi och att satsa utan att sätta massa på spel,hoppas nu klubbchefen om vi får en sådan är en supporter för i våra led tror jag vi besitter alla positioner som kan tänkas i en klubb..istället för att som brukligt tycks det vara sätta sin goda kompanjon från nåt annat företags styrelse i lakers ledning..
lakers har tydligen inte haft det där logiska resonerandet vi supportrar har om en sund ekonomi och att satsa utan att sätta massa på spel,hoppas nu klubbchefen om vi får en sådan är en supporter för i våra led tror jag vi besitter alla positioner som kan tänkas i en klubb..istället för att som brukligt tycks det vara sätta sin goda kompanjon från nåt annat företags styrelse i lakers ledning..
Last edited by Malul on 22 January 2008, 16:58, edited 1 time in total.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.
Växjö Lakersissä!!
Växjö Lakersissä!!
-
- c/o LL´s Forum
Tyvärr kan jag inte se att ett par 20 lappar i månaden från frivilliga växjöbor skulle vara konstgord andning.Detta började ju jag snacka om redan när lakers låg i tvåan.Men någongång så
Det här med enkronan är ju en väldigt braq grej men då gäller det att i första hand få så många företag att ställa upp.Om man ska ha in 600.000 krävs det att 200 företag är med och att 3000 pers går på matchen.Frågan är om det finns så många företag i regionen som är villiga.Även här är det ett otroligt jobb som ligger bakom för att detta ska bli jäkligt bra.Men kan vi visa företagen att vi vanliga arbetarjävlar,studerande,pansionärer är villiga att iallfall försöka så kanske företagen hänger på.Fördelen med oss hockeytokiga är ju den att vi träffas en gång i veckan i ishallen så budskapet skulle vara fan så lätt att sprida.

Det här med enkronan är ju en väldigt braq grej men då gäller det att i första hand få så många företag att ställa upp.Om man ska ha in 600.000 krävs det att 200 företag är med och att 3000 pers går på matchen.Frågan är om det finns så många företag i regionen som är villiga.Även här är det ett otroligt jobb som ligger bakom för att detta ska bli jäkligt bra.Men kan vi visa företagen att vi vanliga arbetarjävlar,studerande,pansionärer är villiga att iallfall försöka så kanske företagen hänger på.Fördelen med oss hockeytokiga är ju den att vi träffas en gång i veckan i ishallen så budskapet skulle vara fan så lätt att sprida.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Erok - Uttrycket konstgjord andning syftade inte på de insatser du nämner, ej heller på alla de frivillginsatser som görs dagligen av så många, utan var bara ett konstaterande att en ort som inte visar intresse för att ha ett elitlag i längden inte heller kommer ha ett. Växjö har förskastat handbollen och gräsätningen. Kommer stan nu även att förkasta hockeyn?
Det skrivs många kloka saker här. När Korpe säger att Lakers förfogat över för många "kostymer" de senaste åren, så kan man ju inte förfoga över mer än ekomonin tillåter. Har de inte koll på detta, frågar jag mig?
Varför kan man inte leva lite snålt hela tiden, och lära läxan från andra katastrofer? Det verkar som om alla lag som är nära konkurser arbetar på samma sätt. Altså där utgifterna helt plötlsigt blir fler än intäkterna. Då sköter man ju inte en förening på rätt sätt. Jag kan inte se något annat än att Lakers har slösat på pengar, som de egentligen kunde ha gjort en buffert av.
Vem har du varit ansvarig för ekonomin, och som är skyldig till att det blivit - 500 000:- i kassan?
Varför kan man inte leva lite snålt hela tiden, och lära läxan från andra katastrofer? Det verkar som om alla lag som är nära konkurser arbetar på samma sätt. Altså där utgifterna helt plötlsigt blir fler än intäkterna. Då sköter man ju inte en förening på rätt sätt. Jag kan inte se något annat än att Lakers har slösat på pengar, som de egentligen kunde ha gjort en buffert av.
Vem har du varit ansvarig för ekonomin, och som är skyldig till att det blivit - 500 000:- i kassan?
Vi var 10 st, som gick ihop och ställde upp förra gången man betalade 1kr per åskådare .Kan vi göra så att vi lägger 10 öre per åskådare i matchen mot Leksand ,summan Du betalar blir ca 300kr ,om 100 lakejer ställde upp på detta skulle det inbringa mer än 30.000 kr ....många bäckar små....
Och sluta att hålla på att tjafsa om vem som är skulden till att det blivit som det har, nu är det som det är och nu hjälps vi åt och reder ut detta.
Och sluta att hålla på att tjafsa om vem som är skulden till att det blivit som det har, nu är det som det är och nu hjälps vi åt och reder ut detta.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
-
- Forumdemon
Jag känner ingen panik - detta löser sig. Det är jag övertygad om. För mig så kom inte detta som någon sensationsnyhet. Det är fakta som vi vetat om en längre tid. Sensationsjournalistik, lösnummer - och bönderna får sig ett gott skratt. Fine. Det är ju förbannat bra att VLH tar tag i det i god tid innan det barkar käpprätt åt helvete.
Dock så begriper jag inte vart alla pengarna har tagit vägen. Omsättningen är 18 miljoner och man har HA's femte bästa publiksnitt. Juniorlagen kan ju inte heller kosta skjortan.
Till att börja med så tycker jag att VLH ska ragga sponsorer utav bara helvete till hemmamatcherna mot Leksand och Rögle. 1 ynka krona per åskådare - och vips, back on track. Eller iaf en liten bit på väg.
Nu klipper vi IKO i morgon så att vi kan glädjas en liten stund.
/T5!!
Dock så begriper jag inte vart alla pengarna har tagit vägen. Omsättningen är 18 miljoner och man har HA's femte bästa publiksnitt. Juniorlagen kan ju inte heller kosta skjortan.
Till att börja med så tycker jag att VLH ska ragga sponsorer utav bara helvete till hemmamatcherna mot Leksand och Rögle. 1 ynka krona per åskådare - och vips, back on track. Eller iaf en liten bit på väg.
Nu klipper vi IKO i morgon så att vi kan glädjas en liten stund.
/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
-
- Inaktiverad användare
Enkronan är ett väldigt bra förslag som kan generera väldigt mycket pengar om man lyckas kontakta nästan alla företag i växjöregionen.
Där kunde kanske lakejer och andra eldsjälar lägga lite tid och ringa runt?
Är nästan övertygad att många företag skulle ställa upp på det.
Så vad väntar ni på lakejer?
SÄTT I GÅNG!
Hjälp oss hålla kvar laget i allsvenskan, lakers själva klarar inte själva av att nå tillräckligt många företag för att det skall rassla till i kassan ordentligt.
Själv är jag varken medlem eller orkar med sådant, utan sponsrar på annat sätt
Där kunde kanske lakejer och andra eldsjälar lägga lite tid och ringa runt?
Är nästan övertygad att många företag skulle ställa upp på det.
Så vad väntar ni på lakejer?
SÄTT I GÅNG!
Hjälp oss hålla kvar laget i allsvenskan, lakers själva klarar inte själva av att nå tillräckligt många företag för att det skall rassla till i kassan ordentligt.
Själv är jag varken medlem eller orkar med sådant, utan sponsrar på annat sätt

Precis som Blixten skriver - VLH måste kraftsamla nu och 1 krona projektet tror jag skulle kunna vara en ypperlig idé. Slipsnissarna uppe på VLH's kontor tycker jag ska ägna hela dagarna åt att ringa till företag alt. åka ut till företagen och förklara situationen. Det är peanuts vi snackar om för varje enskild företagare, men tillsammans så kommer det bli en rejäl jävla jätteslant. Men hörs man inte så syns man inte!
Företagsnamnen-/privatpersonerna skall givetvis presenteras på representationssidan och uppmärksammas i till exempel periodpauser, programblad, tidningen powerplay och dyligt. Get some - win some.
/T5!!
Företagsnamnen-/privatpersonerna skall givetvis presenteras på representationssidan och uppmärksammas i till exempel periodpauser, programblad, tidningen powerplay och dyligt. Get some - win some.
/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Hade jag vart ett sponsrande företag hade jag definitivt velat veta vad pengarna man redan betalat in gått till innan jag skjutsade till mer pengar.
Nu vet jag inte om det är så att vi har massa överbetalda kostymnissar och ryggdunkare i föreningen, men det skulle inte förvåna mej.
När VLH lägger korten på bordet med en redovisning kan jag som privatperson tänka mej att lägga pengar, men innan dess blir det inte ett öre.
Nu vet jag inte om det är så att vi har massa överbetalda kostymnissar och ryggdunkare i föreningen, men det skulle inte förvåna mej.
När VLH lägger korten på bordet med en redovisning kan jag som privatperson tänka mej att lägga pengar, men innan dess blir det inte ett öre.
Nu ökar vi !!