Kulturkul

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Kulturkul

Post by NEDOMANSKY »

Oliver Ekman-Larsson (-91) A-lagsdebut och Poäng i Debuten, Nästa Kenny Jönnson :?:

Så ung får Man INTE vara i Lakers, eller :wink:

Lassemaja, Din Kommentar?, under tiden bugar jag åt denna Kulturella Matchning :ok:
In Hinkum Veritas
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Skillnaden är att Lakers spelar i Allsvenskan och Taif i ettan..... "i div.1 hör ingen din gråt" eller hur var det?
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

...och att Lakers väl inte HAR en av landets mest lovande juniorer. Ännu.
Att inte lufta en kille som Oliver E-L i en träningsmatch vore tjänstefel!
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Nedomansky, SLUTA NU! Du behöver inte fälla pikar om hur klubben väljer att göra med sina juniorer i varje inlägg... vi har hört din ståndpunkt i detta ärende och det räcker nu!
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Nej!, skillnaden heter bra spelare får chansen på den nivå De befinner sig.

ps. Timrå luftade också två 91:or igår Pääjarvi/Lander, från samma landslag som Oliver spelar i, och gjorde det bra, där föll Din förklaring Svartvadet 8)
In Hinkum Veritas
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Skillnaden är väl att våra juniorer spelar inte i landslaget! Man får och ska få chansen om man visar att man räcker till annars inte.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Nu får du ta och läsa på Nedomansky :wink:

Kolla upp hur gammal Jeremias Augustin var när han debuterade, titta samtidigt på Sebastian Magnusson, Eric Yngve och även Beachhouse 8O
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Ok :oops: Dolitle, Vad Jag menar är att FÅ, Jeremias dock :ok:, ÄN SÅ LÄNGE !, är den ENDE som fått en riktig chans, (Lindgren?), Han imponerade sannerligen inte de första säsongerna, men NU helt ok.

En Ung spelare klarar i regel inte pressen av att veta att det ges en/få chanser där inga misstag tillåts, De flsta unga spelare behöver begåvade Tränare som ser POTENTIAL och ger tid(Alla har inte Zlatangener).

Jag anar ett mönster där Lakers har svårt att hantera detta, Yngwe/Basse skulle kunnat sköta en roll, Jag tror att De hade nappat på den chansen och klarat av den dessutom.
In Hinkum Veritas
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

I Match TVÅ så nätade 91:an Lander på pass av 91:an Pääjarvi :hbang:
In Hinkum Veritas
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Timrå vinner över fjolårsmästarna med 4-1 , och vad händer Victor Hedman(-90) och Pääjarvi(-91) blir utsedda till Matchens LIRARE 8O

Lakers ring Martin Åkesson(-89) och ge killen (en) :oops: :wink: Chans.
In Hinkum Veritas
Alfie
Forumentusiast

Post by Alfie »

Dock så kan jag ju säga att Pääjärvi-Svensson är ganska många klasser bättre än Oliver! Enligt mig så gjorde Oliver fel när han inte gick till något lag i Elitserien, då det skadar hans utveckling något.... Men det är klart att om han får spela i Taif i Ettan hela året så kommer han att gå framåt!
- VÄXJÖ LAKERS OLÉ OLÉ OLÉ -
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

NEDOMANSKY wrote:Timrå vinner över fjolårsmästarna med 4-1 , och vad händer Victor Hedman(-90) och Pääjarvi(-91) blir utsedda till Matchens LIRARE 8O

Lakers ring Martin Åkesson(-89) och ge killen (en) :oops: :wink: Chans.

Ge upp nu! Ring Evertsson å säg det till honom istället för att mala om och om och om igen på forumet. Vi är inte värvningsansvariga och kan inte påverka situationen.
vadå
Forumamatör

Post by vadå »

Att TAIF är duktiga på att fostra spelare är väl inget nytt, vi borde allt lära av dem. Att få fram en grundstomme av spelare från egna leden tror jag är helt nödvändigt för att bli ett stabilt lag i AS. Tingsryd är en liten ort med mycket tradition, därför kan de hålla sig på en hög nivå. Ett lag som ger unga lovande killar chansen och som verkligen satsar på dem får även andra talanger till sig, även där ligger Tingsryd milvis framför oss. Sluta håna, lyft i stället på hatten.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

De spelar i samma Landslag, Päjaarvi även i 90:ornas och troligen även i J-20 landslaget i Julhelgen.
Päjaarvi och Ekman-Larsson är ganska olika, framför allt i det fysiska där Päjaarvi tidigt var fullväxt detta är inte Ekman-Larsson ännu att då kanske ta en tröja som Back i Div.1 imponerar.
Bägge Har StarQuality och det skiljer inte många klasser enligt Mig dock något i fysisk mognad men det löser sig med tiden.

Lakers svar på dessa heter Martin Åkesson, Ring NU :wink:

OM Evert o Company vet vad De håller på med så behöver De inte Läsa här eller Mina råd, detta är ett Forum för Nördar 8)
In Hinkum Veritas
Toyspeed
Forumamatör

Post by Toyspeed »

Alfie wrote:Dock så kan jag ju säga att Pääjärvi-Svensson är ganska många klasser bättre än Oliver! Enligt mig så gjorde Oliver fel när han inte gick till något lag i Elitserien, då det skadar hans utveckling något.... Men det är klart att om han får spela i Taif i Ettan hela året så kommer han att gå framåt!

Vill inte påstå att dessa 2 är många klasser bättre än Oliver.
Visst spelar dom i ett lag som är bättre än Tingsryd. Men den klassen Oliver redan håller som 16åring är de nog inte många mer som gör i den åldern.
Självklart har ni svårt här inne att inse att Taif i år har ett väldigt bra lag och ni vill ju säkert göra lite referenser till gärdsgårds serier och så vidare. MEN Oliver blev utsedd till matchens lirare för ett par matcher sen. Då han hade en ordinarie backplats och spelade otroligt moget. Finns de fler sådana 16åringar???

De håller jag som tveksamt.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Jag vill påstå att Ekman-Larsson skulle ta en tröja i Lakers A-Lag, redan :wink:
In Hinkum Veritas
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

[quote="NEDOMANSKY"]Jag vill påstå att Ekman-Larsson skulle ta en tröja i Lakers A-Lag, redan :wink:[/quote]

Där tog du nog i lite väl bra Nedomansky!!! :lol: Ursäkta förresten att min kommentar dröjde.

Oliver ja, han är helt klart en riktigt stor talang!!! Att han som Alfie påstår ska vara flera klasser sämre än Pääjärvi tror jag inte alls på. Nu har jag sett Oliver spela för få ggr för att kunna ha en riktig uppfattning om killen. Jag brukar ofta kolla på våra juniorlag men där har ju Oliver inte spelat så mycket än. Tycker förresten något otippat att Oliver gjorde helt rätt som stannade i Taif!!! :D

Vi får väl se hur mycket han får spela i a-laget i år, kan bli lite för mycket att spela i 3 lag. Men några matcher med dom stora pojkarna hoppas jag att han får göra. Blir skoj och spännande att följa hans utveckling.
Tingsryds AIF
since 1923
Alfie
Forumentusiast

Post by Alfie »

Jag står fast vid att Pääjärvi-Svensson är ett par klasser bättre än Ekman-Larsson.... Och detta kan jag bygga på stats med, för enligt Eliteprospects så mäktade Oliver med ynka 3 poäng på 22st J-18 matcher förra sessen, och dom tre poängen var assist alltså NOLL mål! Och 2 ass på 16 Landskamper vilket som får ses som OK. Men att kalla honom för en blivande stjärna är lite väl överdrivet... och jag är ganska säker på att jag inte får äta upp det!

Pääjärvi-Svensson gjorde t.ex 11 poäng på 8 matcher varav 8 mål i TV-pucken med dom som var två år äldre! Året där på så gjorde han hela 13 poäng på 10 matcher (7 mål och 6ass) i Landslaget! Och i U-18 Landslaget i år har han gjort 6 points på fyra matcher (fyra mål). Plus att han spelar i Elitserien som håller ganska mkt bättre klass än allsvenskan som i sin tur håller mkt högre klass än Div.1!

Så jag köper faktiskt inte att Oliver håller samma klass som Pääjärvi!
Kiddan
Site Admin

Post by Kiddan »

Alfie... har du tittat lite på vad de spelar för positioner? Hur ofta brukar en back utklassa en forward i poängskörd? Bara för att man inte gör massvis med poäng så betyder inte det att man inte är bra.
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Alfie, hur kan ju jämföra deras poängskörd när det gäller en back och en forward?!!!! Det finns andra uppgifter på en hockeyplan än att bara göra poäng!!! :lol:
Tingsryds AIF
since 1923
Toyspeed
Forumamatör

Post by Toyspeed »

Nej. den statistik faller rätt hårt Alfie när du inte ens vet skillnad på positionerna i laget...

Det är enligt mig mycket lättare att ta plats i ett seniorlag som forward då deras misstag oftast inte är lika allvarliga för laget som en back.

Sen kan du ju inte heller jämföra offensiva backar med defensiva backar. Jag har hellre en back i mitt lag som aldrig är inne på ett baklängesmål.
Än en som mäktar med ett poäng då och då...
Alfie
Forumentusiast

Post by Alfie »

Jag är fullt medveten om att Oliver är Back och att Magnus är forward! Men de gånger jag har sett Oliver spela så kan man ju lungt säga att han är mer offensivt lagd en defensivt! Ganska lik Ejdepalm faktiskt, dock inte lika målfarlig kanske.

Men men jag står för vad jag tycker, tillskillnad mot Ryggdunkarnas IF!

Och en sak i statsen som inte faller hårt är att Magnus har varit med i tre (3) TV-Pucken och Oliver sin första!

Åkesson har gjort TRE med och han verkar inte vara någon stjärna som Ekman-Larsson eller?
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Jag säger inte att du har fel som tycker att Pääjärvi är en mycket större talang. Men sättet du jämför spelare på är ju direkt löjligt!!! :lol:

Som sagt är det inte rättvist att jämföra 2 killars poängskörd när den ena är back och den andra forward. Sen att säga att bara för att Pääjärvi spelat fler tvpucksslutspel är han bättre är ju också fel. För det första spelar dom inte för samma landskap så man vet inte om kunkurrenssituationen är densamma, sen är det lite lite lättare att koma med som forward än som back.
Tingsryds AIF
since 1923
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Är du tilllbaka på allvar eller är detta ännu ett gästspel? :wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Alla har rätt till en åsikt, så även Alfie även om Jag inte delar hans bedömning av dessa unga spelare. Som Back måste Du använda skallen mer i ditt spel, som forward räcker det att köra på och chansa i offensiv Zon detta duger inte i egen Zon som back. Dessutom så är poängskörd bland Juniorer ibland en aning missvisande genom att LAGspelet sällan är speciellt utvecklat vilket är ett måste som Senior på hög nivå, detta talar för Ekman-Larsson, att sedan kampen om platserna är hårdare för Forwards än för Backar som har både Huvud och Rörelse gör sitt till.

Bägge kommer sannolikt att spela i Tre Kronor, vem som lyckas bäst Tja, Jag sätter Mina slantar På Kronobergaren :wink:

Ps. Lassemaja, Jag tror faktiskt att Han inte skulle gjort bort Sig Allsvenskan, det kommer nog säsongens insatser att visa.
In Hinkum Veritas
Alfie
Forumentusiast

Post by Alfie »

Jag undrar fortfarande om du tycker att Ekman-Larsson är en större talang än Åkesson som spelar i HVs J20 och har tre stycken TV-Puck? Och att påstå att Ekman-Larsson kommer att spela i Svenska Landslaget någon gång redan nu är ju enbart skrattretande. Åkesson och Ekman-Larsson kommer att spela i Elitserien med lite tur, men båda bör vara glada över Allsvenskt spel!

Kan ju jämföra båda med Lakers spelaren Niklas E. Andersson som var rankad som Sveriges mest talangfulle -86:a på back platsen och vad hände med honom? Allsvenskan spelar han i, dock så gör han det bra! Så du kan ju inte börja prata om Landslagspel när han inte har testat på Allsvenskt eller Elitserie spel än, vilket kanske tar 1-2 år till!

Förövrigt så tror jag att TAIF får svårt att ha kvar Oliver nästa år... försvinner nog till någon strörre klubb
Lilleskutt
Forumamatör

Post by Lilleskutt »

Såg att ett ungdomslag idag spöade Tingsryd med 6-0.
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Alfie, jisses vad du går igång på ämnet Oliver Ekman-Larsson!!! :lol:

På många punkter resonerar du rent korkat måste jag säga. Du har väl ingen aning om vad som kommer hända Oliver och hur bra han kan bli??? Vaddå att han ska vara glad över om det blir spel i allsvenskan?!!!! 8O

Sen det sista du skrev, varför skulle något elitserielag vilja ha honom om han nu inte har någon talang???

Själv tror jag att han stannar i Taif iaf tills han slutar gymnasiet. Det var många lag som ville ha honom redan nu men han bestämde sig för att stanna och det är vi glada över!! :D
Tingsryds AIF
since 1923
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Lassemaja har en STOR poäng, det som skiljer Niclas.A mot Oliver-Ekman är spelskallen, det Jag sett av Niclas.A hitills är OK+ MEN han är FEM år äldre, Oliver är redan Lika mogen i spelet.

Att sedan som Niclas.A fostras i Brynäs och slussas in i Elitserien direkt från J-20 superelit är inte lätt, en klokare resa är att spela Seniorhockey någon division ner, Oliver Ekman lär inte sakna KLOKA råd om man säger så :wink:

Jag skrev Sannolikt, Men det är snarare troligen helt säkert :P

ps. vissa Klubbar ger Junisar chansen :wink:
In Hinkum Veritas
Toyspeed
Forumamatör

Post by Toyspeed »

Larsson spelade TV-pucken igår i första backpar.

Småland vann med 5-2

Bara en liten fotnot till diskussionen ;)
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Och han har redan gjort 6 poäng, 3 mål och 3 assist och leder Smålands poängliga!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

TAIF`s U-13 2:a i Sverige i Resporth Trophy Cup(Inofficielt SM)

Mera glädjande för en Popcorätare var att Lakers U-13 kom 6:a, detta bland 64 deltagande Lag :ok: :hbang:
In Hinkum Veritas
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Bevisar vi sakta men säkert kommer att vara de bästa inom en en ganska snar framtid.
Glömmer ALDRIG när en taifare stod utanför dackehallen i en paus när Lakers ledde klart över dem och hånade med titta på Era ungdomslag de kommer ALDRIG ifatt ,NU är VI snart där!!!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Och detta UTAN istid, vad kommer att hända när Det blir is inblandat också :P
In Hinkum Veritas
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Tänkte inte på det...den dagen blir det inget snack om saken :lol:
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Post Reply