Ekonomi
Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Är väll inte bra att hamna i Justitsia men alla (förutom de med massiv bankbok) Hockey-föreningar har likviditetsproblem på sommaren. Tror dock att Lakers för skärpa till sig för att slippa spekulationer för detta är inte första gången.
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
- Dragkampslakej
- Forumdemon
Men hallo, ni som lever ert liv här och på kansliet, ni borde väl ha lagt ihop ett o annat och förstått att Lakers senaste nyförvärv, ekonomitjejen på 50% beror på en viss anledning.
Tror att denna tjänst (och hennes kunskap) kommer att lyfta kansliet ett bra snäpp högre än idag. Med andra ord kommer vi slippa att läsa om missade betalningar (men också vissa intänkter som inte kommer att glömmas bort...) framöver.
Återstår att se vad det innebär att Griep blir kanslichef....
Tror att denna tjänst (och hennes kunskap) kommer att lyfta kansliet ett bra snäpp högre än idag. Med andra ord kommer vi slippa att läsa om missade betalningar (men också vissa intänkter som inte kommer att glömmas bort...) framöver.
Återstår att se vad det innebär att Griep blir kanslichef....
Är det någon som har förståelse för den ansträngda ekonomin som uppenbarligen råder i Lakers idag?
När Ländell tillgrädde som klubbchef var han väldigt tydlig med att säga att han skulle jobba mycket med att få ner kostnaderna och hitta varenda kryphål för att spara pengar? Har han misslyckats med detta?
Ska man behöva vara orolig för Lakers existens?
http://www.smp.se/article/857010_102-0-0-0
När Ländell tillgrädde som klubbchef var han väldigt tydlig med att säga att han skulle jobba mycket med att få ner kostnaderna och hitta varenda kryphål för att spara pengar? Har han misslyckats med detta?
Ska man behöva vara orolig för Lakers existens?
http://www.smp.se/article/857010_102-0-0-0
Jag är inte orolig, dock blir man inte glad av att läsa detta på smp även fast man viste det innan (snigelposten är ju rärtta namnet ibland). Som jag fattat det så skall ekonomitjejen sköta bitar som Peter gjort innan eller torsten vilket fall som helst så är det behövligt. Dennis kommer behöva hjälp och en man med hans brinnande intresse och engagemang så kommer det går bra.
- In hoc signo vinces -
Alla visioner och stora ord om Elitserien osv är bara luft om man inte fortsättningsvis undviker att få betalningsanmärkningar och kronofogden efter sig. All den negativa publicitet detta skapar är allt annat än bra - pinsamt så jag rodnar
Sedan må det finnas hur bra ursäkter som helst. En gång är ingen gång..nio gånger är lite för många gånger.
Bör vi vara oroliga för Lakers existens? Det tror jag inte. Med betoning på tror
Sedan må det finnas hur bra ursäkter som helst. En gång är ingen gång..nio gånger är lite för många gånger.
Bör vi vara oroliga för Lakers existens? Det tror jag inte. Med betoning på tror
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Ländell ska du nog inte blanda in i detta. Läs intervjun med honom på www.vaxjolakers.se
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
- Hockeyoraklet
- Forumamatör
Obetalda skatter!
Måste erkänna att jag är lite besviken på lakers, att man inte har bättre ordning på sina administrativa rutiner. Är ju självklart att man måste ha nån sorts backup om någon slutar, insjuknar eller är frånvarade från jobbet. Det är ju inga konstigheter att hålla reda på fakturabetalningar och skatteinbetalningar, nästan vilken idiot som helst kan det (har själv sysslat med det i över 20 år*ler*), ordning och reda är det enda som krävs...så sen givetvis pengar på kontot när förfallodan kommer
Tror väl inte det är så illa att vi behöver vara oroliga för lakers existens....men kanske måste vi acceptera att klubben ligger lite lägre med sina sportsliga mål, och satsar lite på den administrativa sidan också. Om man inte klarar det idag, hur skulle det då gå om vi skulle hamna i es 2011?
Sen är det ju jäkligt försmädligt, alla taif och troja fans gottar sig ju att alla lakers motgångar*suck*
Det enda vi kan göra är att gå på alla matcher när säsongen kör igång och stötta laget det bästa vi kan. Kanske kan vi också fixa några nyförvärv.....på åskådarplats..varenda ny intäktskrona gör väl att vi kanske slippa läsa sånt här igen.
Tror väl inte det är så illa att vi behöver vara oroliga för lakers existens....men kanske måste vi acceptera att klubben ligger lite lägre med sina sportsliga mål, och satsar lite på den administrativa sidan också. Om man inte klarar det idag, hur skulle det då gå om vi skulle hamna i es 2011?
Sen är det ju jäkligt försmädligt, alla taif och troja fans gottar sig ju att alla lakers motgångar*suck*
Det enda vi kan göra är att gå på alla matcher när säsongen kör igång och stötta laget det bästa vi kan. Kanske kan vi också fixa några nyförvärv.....på åskådarplats..varenda ny intäktskrona gör väl att vi kanske slippa läsa sånt här igen.
Re: Obetalda skatter!
Där håller jag fullständigt med dig!! Ingen ska behöva hamna i ekonomiska bekymmer, inte till den grad att man inte kan betala sina räkningar i tid. Då är det KRIS! Där fattar jag inte hur Lakers över huvud taget kan hamna i en sådan situation. Ländell har fixat 60-70 nya sponsorer under sin tid som klubbchef, vilket borde betyda en hel del pengar, men det kanske inte är sponsorpengarna som ska betala in räkningar.? Vad är det då fär pengar som jag anser, att man har misskött? Eller är det av ren slapphet att man inte tagit inbetalningstiderna på allvar? Lakers ska väl om någon förening föregå med gott exempel!Hockeyoraklet skrev:Måste erkänna att jag är lite besviken på lakers, att man inte har bättre ordning på sina administrativa rutiner. Är ju självklart att man måste ha nån sorts backup om någon slutar, insjuknar eller är frånvarade från jobbet. Det är ju inga konstigheter att hålla reda på fakturabetalningar och skatteinbetalningar, nästan vilken idiot som helst kan det (har själv sysslat med det i över 20 år*ler*), ordning och reda är det enda som krävs...så sen givetvis pengar på kontot när förfallodan kommer
-
- c/o LL´s Forum
Jag tror klubben har en fin framtid.Det viktigaste nu tror jag är att man måste möjliggöra satsningen framåt och då krävs det ju ett stort engagemang utav många inklusive de ideella krafter som exempelvis föräldrar.
Ja du Ländell.Här har vi haft samma vaderingar länge du å ja.Frågan är ju bara vad man ska komma på för att folk ska bli angarerade.
Ja du Ländell.Här har vi haft samma vaderingar länge du å ja.Frågan är ju bara vad man ska komma på för att folk ska bli angarerade.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- Inaktiverad användare
Jaha då var det dags igen , nionde gången, det håller inte att skylla på bristande rutiner eller att någon varit sjukskriven, skälet är enklare än så det finns ingen deg helt enkelt
Ett antal märkliga saker som bekymrar Mig, Pengar saknas? ändå anställs det nya personer och tjänster erbjuds, tex Ekonom?, 2 st ass Tränare, Kioskansvarig som blir Kanslichef, Heltidsanställd J-ansvarig, då har ändå Webbansvansvarige slutat också detta i en Arbetsorganisation som så sent som för några Månader sen skulle lyfta Lakers enligt Evert och Ländell, Jag efterlyste den redan då men den verkar minst sagt oklar fortfarande?
Att Ländell slutar just NU när ekonomin balanseras på slak lina är för Mig för mycket av en tillfällighet än en konsekvens av att Lakers och Ländell inser att det inte finns Pengar till en dylik lön, eftersom Korpe säger att pengar saknas till en dylik tjänst i nuläget, att sedan Ländell visste att Han skulle sluta för två månader och detta innan sin sjukrivning gör att dimman sprider sig.
Att sedan gå ut i Smp och hemsidan och uppmana samt inbilla folk att NU hänger det på att hjälpa till i kiosker för att förbättra läget är minst sagt ynkligt, Jag trodde nog att De som styr Lakers insåg att en klubb med Kvalserieambitioner i Allsvenskan måste ha en verksamhet som ligger på en aning högre nivå än detta, annars blir det många timmar med korvbröd i händerna för timida föräldrar som svettas för vissa personers Månadslöner.
Dessvärre är nog läget sämre än man kan ana, Jag påminner igen om Hammers som föll som ett korthus när det anställdes personer utan att det verkligen var nödvändigt och till vilka Löner?, Man undrar om det verkligen är rimligt att åka till Tjeckien i ett sådant här läge?
De tjänster som behövs i Lakers är Kanslist/A-Tränare/J-Tränare/U-Målvakts-ansvarig/Materialare/Talangscout. Sen krävs en tydlig Arbetsmodell för Föreningen om HUR det långsiktigt ska arbetas inom Lakers för Att den SPORTSLIGA verksamheten ska gå framåt, DETTA är en förutsättning för att det ska finnas ideela krafter kvar som vill hjälpa till med övriga sysslor, men bränna energi på att bemanna kiosker är döfött om man vill uppåt i Serisystemet.
Den styrelse som Lakers har bör nog aktiveras en aning mer i den löpande verksamheten precis som är brukligt i fungerande styrelser, det borde DE klara alla dessa Marknadskillar som tydligen är kompetenta till räkningsinbetalningar i sina respektive yrkesbanor.
Sponsorer och antalet åskådare avgör en Klubbs ekonomi och vad Klubben är beredd att betala DE som tjänstgör i Klubbens namn, inte engagemanget hos föräldrar och fotfolket om å är fallet i Lakers så väntar hårda tider
Utöver stabil ekonomi krävs en Styrelse som vet vad sportslig verksamhet innebär och vad som krävs, Har Lakers Det
Som vanligt en aning syrlig läsning från Tjecken, men tro Mig det är för Lakers bästa.
Det "RÄTTA VIRKET krävs inte bara på Isen
Ett antal märkliga saker som bekymrar Mig, Pengar saknas? ändå anställs det nya personer och tjänster erbjuds, tex Ekonom?, 2 st ass Tränare, Kioskansvarig som blir Kanslichef, Heltidsanställd J-ansvarig, då har ändå Webbansvansvarige slutat också detta i en Arbetsorganisation som så sent som för några Månader sen skulle lyfta Lakers enligt Evert och Ländell, Jag efterlyste den redan då men den verkar minst sagt oklar fortfarande?
Att Ländell slutar just NU när ekonomin balanseras på slak lina är för Mig för mycket av en tillfällighet än en konsekvens av att Lakers och Ländell inser att det inte finns Pengar till en dylik lön, eftersom Korpe säger att pengar saknas till en dylik tjänst i nuläget, att sedan Ländell visste att Han skulle sluta för två månader och detta innan sin sjukrivning gör att dimman sprider sig.
Att sedan gå ut i Smp och hemsidan och uppmana samt inbilla folk att NU hänger det på att hjälpa till i kiosker för att förbättra läget är minst sagt ynkligt, Jag trodde nog att De som styr Lakers insåg att en klubb med Kvalserieambitioner i Allsvenskan måste ha en verksamhet som ligger på en aning högre nivå än detta, annars blir det många timmar med korvbröd i händerna för timida föräldrar som svettas för vissa personers Månadslöner.
Dessvärre är nog läget sämre än man kan ana, Jag påminner igen om Hammers som föll som ett korthus när det anställdes personer utan att det verkligen var nödvändigt och till vilka Löner?, Man undrar om det verkligen är rimligt att åka till Tjeckien i ett sådant här läge?
De tjänster som behövs i Lakers är Kanslist/A-Tränare/J-Tränare/U-Målvakts-ansvarig/Materialare/Talangscout. Sen krävs en tydlig Arbetsmodell för Föreningen om HUR det långsiktigt ska arbetas inom Lakers för Att den SPORTSLIGA verksamheten ska gå framåt, DETTA är en förutsättning för att det ska finnas ideela krafter kvar som vill hjälpa till med övriga sysslor, men bränna energi på att bemanna kiosker är döfött om man vill uppåt i Serisystemet.
Den styrelse som Lakers har bör nog aktiveras en aning mer i den löpande verksamheten precis som är brukligt i fungerande styrelser, det borde DE klara alla dessa Marknadskillar som tydligen är kompetenta till räkningsinbetalningar i sina respektive yrkesbanor.
Sponsorer och antalet åskådare avgör en Klubbs ekonomi och vad Klubben är beredd att betala DE som tjänstgör i Klubbens namn, inte engagemanget hos föräldrar och fotfolket om å är fallet i Lakers så väntar hårda tider
Utöver stabil ekonomi krävs en Styrelse som vet vad sportslig verksamhet innebär och vad som krävs, Har Lakers Det
Som vanligt en aning syrlig läsning från Tjecken, men tro Mig det är för Lakers bästa.
Det "RÄTTA VIRKET krävs inte bara på Isen
In Hinkum Veritas
-
- c/o LL´s Forum
Nu ska vi väl inte måla fan på väggen nedomansky.Men kanske dax att börja fundera på hur vi ska göra för att hjälpa till att få en stabilitet i lakerskassan.Detta är inte lakejernas uppgift som klubb men som supporter till något man älskar kanske gör att några till vill vara med å bygga upp en rejäl ekonomi till klubben.Frågan är bara hur vi ska komma fram till en lösning där så många som möljligt vill å kan hjälpa till utan att slita häcken av sig.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Så vi ska inte skylla på Ländell då, vad han har gjort för ekonomin sedan han tillträdde? Det verkar mest gått utför, med tanke på att man inte har råd att betala räkningar.
Vision ES verkar vara långt borta just nu..där krävs väl ännu mer stabilitet i ekonomin än i HA, eller?
In med Anders Öhman igen, så det blir lite ordning och reda på "torpet" igen!
Vision ES verkar vara långt borta just nu..där krävs väl ännu mer stabilitet i ekonomin än i HA, eller?
In med Anders Öhman igen, så det blir lite ordning och reda på "torpet" igen!
Tack för det Primeau, skulle precis skriva det jag oxå! Många allsvenska klubbar har vid den här tiden knapert med ekonomin då många saknar eget kapital. Det är inte som med ES-klubbarna som exempelvis HV har 30 miljoner i eget kapital att ta av om det skulle bli knapert.
Visst, man ska betala räkningar i tid, inget snack om saken. Men om klubben gång efter gång även under säsongen börjar missköta betalningarna, då skulle jag oxå bli ordentligt orolig.
Visst, man ska betala räkningar i tid, inget snack om saken. Men om klubben gång efter gång även under säsongen börjar missköta betalningarna, då skulle jag oxå bli ordentligt orolig.
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
...ärligt talat: ett par rejäla sparbössor som finns tillhands under matcherna skulle ge en skön förstärkning, varför inte knyta i hop det med Supporterspelaren (50% till klubbens kassa, 50% till Supporterspelaren)?
Många Lakersfans i min ålder (ca 40 ) kan säkert skrynkla ned både 20- och 50-lappar när man vet att det gör nytta. För mig som är för lat för att fixa autogiro är detta en perfekt lösning....
jag betalar gärna extra om jag vet att det går till det jag älskar: LAKERS!
Många Lakersfans i min ålder (ca 40 ) kan säkert skrynkla ned både 20- och 50-lappar när man vet att det gör nytta. För mig som är för lat för att fixa autogiro är detta en perfekt lösning....
jag betalar gärna extra om jag vet att det går till det jag älskar: LAKERS!
Har sett hockey i Växjö sedan 1967...
Primeau..läs vad Ruppo skrev. Det är det jag menar, att det är korkat i längden att få betalningsanmärkningar gång på gång.ruppo skrev:Tack för det Primeau, skulle precis skriva det jag oxå! Många allsvenska klubbar har vid den här tiden knapert med ekonomin då många saknar eget kapital. Det är inte som med ES-klubbarna som exempelvis HV har 30 miljoner i eget kapital att ta av om det skulle bli knapert.
Som jag uppfattat det så har de flesta betalningsanmärkningarna uppkommit under årens lopp kring den här tiden. När jag menar "gång på gång under säsongen" så menar jag att det är oroande om anmärkningarna även kommer under den tid som man får in biljettintäkter etc...
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
-
- c/o LL´s Forum
Men vad jag inte förstår är att Ländell går ut med detta nu.Hade varit bättre att han kommit med detta innan sommaren så man hade haft en chan att orgenisera något som skulle kunna dra igång typ nu vid den här tiden.Nu känns det som om det inte kommer bli en orginiserad hjälpaktion förren om ett par månader minst.Om det blir av alls vill säga
Viktigt att veta är att Lakers har en hel del fodringar också. Det vill säga att pågående sponsoravtal som inte ha betalats i tid och så vidare...detta medför att vi i vår tur har svårt att betala våra räkningar....
Vad jag har förstått är detta en del av förklaringen till den tilltrasslade situationen...
Som elitserielag får du genom ett centralt avtal ca: 20 miljoner....bara att vänta in checkarna som kommer på utsatt tid. Inte dåligt eller hur?
Skulle Lakers gå upp i ES med nuvarande omsättning medför det en total omsättning på ca: 37-38 miljoner vilket känns lite tryggare. Nåväl, det är en lång resa dit och innan dess ska vi naturligtvis reda ut vår nuvarande situation. Men jag tror inte vi behöver vara oroliga om man säger så...
Vad jag har förstått är detta en del av förklaringen till den tilltrasslade situationen...
Som elitserielag får du genom ett centralt avtal ca: 20 miljoner....bara att vänta in checkarna som kommer på utsatt tid. Inte dåligt eller hur?
Skulle Lakers gå upp i ES med nuvarande omsättning medför det en total omsättning på ca: 37-38 miljoner vilket känns lite tryggare. Nåväl, det är en lång resa dit och innan dess ska vi naturligtvis reda ut vår nuvarande situation. Men jag tror inte vi behöver vara oroliga om man säger så...
ruppo skrev:Tack för det Primeau, skulle precis skriva det jag oxå! Många allsvenska klubbar har vid den här tiden knapert med ekonomin då många saknar eget kapital. Det är inte som med ES-klubbarna som exempelvis HV har 30 miljoner i eget kapital att ta av om det skulle bli knapert.
Än en gång så har det egna kapitalet inget med att göra hurvida din betalningsförmåga är. Du kan ha 30millar i eget kapital som HV men har du ingen likvid så är du likförbannat torsk när fodringsägarna vill ha sina kulor, då har man liksom skattat fram kulor till staten till ingen nytta.
I Lakers fall så beror denna återkommande kris varje sommar pga att klubben inte har några intäkter som kommer in under sommaren medans kostnader finns, så för att komma tillrätta med detta problem så får klubben se till att ha en större buffert (likvid) när säsongen är över för att överleva sommaren utan betalningsanmärkningar. Detta problem är inget nytt för klubbarna i Allsvenskan utan är snarare regel än undantag.
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
-
- c/o LL´s Forum
men varför diskutera ekonomin i klubben.Alla vet om att den inte är på topp.Diskutera istället hur vi ska få den starkare.mer sponsorer ja mer folk i hallen ja men allå vi lever i nuet.Just nu har vi ingen hall som är attraktiv å folket vet jag inte om de rosar lakers sponsorer så va göra då?????