Svenska Fans - Växjö Lakers

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Charlamov
Forumterrorist

Svenska Fans - Växjö Lakers

Post by Charlamov »

Kan rekommendera en surf till Svenska Fans Växjöredaktion. Nytt namn (Poseidon), uppfräschad layout och aktuella inslag inför seriestarten.
Redaktionen vet hur en penna ska fattas och verkar brinna för uppgiften och för Lakers.

Missa INTE presentationen av Växjö Lakers!!!

Bra jobbat alla TRE :lol:
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Panel Poseidon, Växjö Lakers eminenta nyhetsportal på Svenska Fans, disskuterar kring Växjö Lakers. Bland annat så går dom igenom backarna i Växjö Lakers. Här följer ett litet utdrag, ett icke speciellt smickrande sådant, av Jonas Gustavsson. Visst är det som så att sanningen ibland kan göra riktigt ont...
Panel Poseidon wrote:För det första måste jag understryka att Paukkunen är en grym besvikelse. Han målades – från Lakers håll – upp som en stjärnback med stora meriter från den finska ligan, men antingen är de ryktena ordentligt överdrivna eller så är finländaren inne i en svacka som inte verkar ha något slut. Jag hörde från en finsk supporter att de skrattade i Finland när de hörde att Aki Heino och Markku Paukkunen skulle spela tillsammans. I vårt grannland är de båda nämligen kända som defensiva riskobjekt – något vi verkligen har fått se prov på under hösten i Lakerdome.
Ställ det i jämförelse med hur vår sportchef Evertsson beskrev Paukkanen när han signade vår supporterspelare.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Sanningen ligger väl någonstans mitt i mellan :roll:
Jag TROR Lakers sportchef kanbetydligt mer om hockey än Panel Poseidons skribent. Och jag är också lite besviken på Paukkanen, men visst fan är han emellanåt bra - absolut tillräckligt bra från att slippa bli bänkad! Vad som ligger bakom vet nog få personer :eyecrazy:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Håller helt med dej Primeau, nu när vi sett att han är tillbaka i laget så har vi också sett att han har en plats där ... vad andledningen varit att han varit borta får andra än jag spekulera i.
Jag håller fast vid att just nu (och jag lider med honom) platsar inte nu en viss back och för att säja det så är det ingen värvad back ,men som sagts så är det min uppfattning och det är mitt sätt att se på hockey.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Gson
Forumamatör

Post by Gson »

Primeau wrote:Jag TROR Lakers sportchef kanbetydligt mer om hockey än Panel Poseidons skribent.
Haha, det kan vara så, och det kanske är därför han är sportchef :wink:

Med all respekt för Evertsson - som jag tycker har gjort ett bra jobb med lagbygget - så kanske han inte skulle ha målat upp förväntningarna på Paukkunen så mycket. Innan en spelare anländer till ett nytt land, ny kultur och en annan ishockey kan man aldrig veta hur de kommer att fungera, och att sätta press på dem innan ankomsten är det ingen som tjänar på. Det har vi sett åtskilliga exempel på tidigare.

Dessutom, återigen ursäkta Evertsson, så litar jag mer på en TPS-supporter som sett Paukkunen i flera säsonger än en sportchef som sett honom ett par gånger.
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Alla värvningar är chansningar - Evertsson

De flesta klubbar har floppvärvat en eller ett par spelare likaså vi, de fanns de som klagade att evertsson pratade ner weinstock när han värvades. Tror nog de flesta supportrar i de flesta lagen måste ha förståelse att allt inte lyckas jämt.
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Evertsson är väl den som mest pratat upp sina guldkorn - inga andra. Jag har full förståelse för att någon värvning inte slår ut som man kanske hoppats på, men nu pratar vi om lagets dyraste spelare. Då borde man väl som supporter-/sponsor kunna förvänta sig att den ansvarige inom detta område gör en ordentlig research innan han får spelarens namnteckning på pappret. Så som Evertsson pratade upp både Karjalainen och Paukkanen när dom värvades gör ju att man definitivt kunde tro att dessa var namn för självaste NHL. Och det är ju fler än dessa två spelarna som man hade större förväntningar på - så pass ärliga måste vi ju vara, även om det tar emot. Evertsson har enligt mig floppat mer än vad han har flippat, och jag hoppas att man inför nästa säsong tar in en sportchef utifrån - nu får det vara slut på buksvågeriet. Det finns kanske någon målvaktstränartjänst ledig för Evertsson någonstans? Jag är trött på ordbajseri, falska illusioner och toppkontakter i Finland.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tror att man har lärt sig och gör bättre kontroller av framförallt de mest kostsamma spelarna. Det handlar om att ta in information från en mängd håll, men inte ens då kan man vara säker.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Gson
Forumamatör

Post by Gson »

Man ska komma ihåg att alla värvningar i en viss mån är chansningar eftersom det är så mycket som spelar in.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Så här långt:

FLIPP

STIG
Holmkvist
Eriksson
Karjalainen
P.Andersson
Hjalmarsson
(Nolan)

FLOPP

Bärna
Paukkanaen
Ström
Hirvonen
Cabana
(Nolan)
Arvidsson
Thelin

Tycker inte att våra Målvakter kan lastas för uselt försvarsspel.
Nolan var en bra spelare, men felscoutad socialt.

Vilket ger 6 Flipp och 7 Flopp, det räcker till G- för Evertsson, vissa av dessa spelare som floppat har underpresterat mer än rimligt vilket säkerligen även Sportchefen tycker, det kommer sannolikt även att få konsekvenser.
In Hinkum Veritas
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Du glömde Weinstock.
FLIPP enligt mej.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Loseddos
Forumterrorist

Post by Loseddos »

Nolan vill jag nog kalla flipp ändå. Han gjorde mycket nytta på isen. Den spelaren saknas definitivt idag! Fan så synd att han inte kunde rätta in sig i ledet.
Goddamnit!!!
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Karjalainen är en FLOPP!!! Vägg ena dan, såll andra kan inte bli annat än FLOPP!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Flipp!
Johan bois Andersson
Steve Saviano
Johan Markusson
Martin Romö
Marcus Weinstock
Paul Cabana
Robert Rosen
Jeremias Augustin
Jonas Ericsson
Gustav Hjalmarsson

Flopp!
Tuomo Karjalainen
Marku Paukkunen (troligen felstavat)
Aki Heino
Daniel Ström
Brandon Nolan
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Ursäkta missen med Weinstock, helt klart FLIPP givetvis.

Vidhåller att Karjalainen är en mycket bra Målvakt, Vilken Målvakt hade hållt nollan med dagens Lakersförsvar?

Kommenterade bara Nyförvärv.
In Hinkum Veritas
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

NEDOMANSKY wrote:Ursäkta missen med Weinstock, helt klart FLIPP givetvis.

Vidhåller att Karjalainen är en mycket bra Målvakt, Vilken Målvakt hade hållt nollan med dagens Lakersförsvar?

Kommenterade bara Nyförvärv.
Förstod det men tyckte det var lika bra att ta hela rasket. Glömde förstås Christian Jacobsson och Torsten Yngvesson som flippar lite i underkant mot vad man är van.

Bra att du står på dig om målvakten men jag håller inte riktigt med även om backarna inte hjälpt till nämnvärt. o andra sidan blev förväntningarna väldigt höga på Karjalainen redan från början.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tycker inte någon av målvakterna för epitetet flopp. Som det har skrivits, så kan inte en målvakt agera vägg när försvaret inte hänger med. Men visst, de har agerat lite sämre än vad mina förhoppningar var.

Ström är en flopp och det är en gåta hur han gång efter gång får förtroende i pp-spel.

Steve, givetvis flipp.

Cabana är för tidigt att uttrycka sig om.

Hjalmarsson, Ericsson och Weinstock har levt upp till ungefärliga förväntningar.

Summa, det saknas mycket för att vara ett lag som har bland de fyra främsta att göra, sett över en säsong.
puff
Forumdemon

Post by puff »

Jag tycker att kARJALAINEN är bra. Man kan inte begära att en målvakt skall rädda både två och tre lägen vid samma tillfälle. Han måste ha hjälp av backarna. vid första målet igår skall ju inte en leksandsspelare få stå mitt framför målvakten och stöta in den. I dem lägena är det värt att ta en utvisning för att freda sin målvakt. flera av målen igår var ju också frilägen.
Musta
Forumamatör

Post by Musta »

c70t5 wrote:Panel Poseidon, Växjö Lakers eminenta nyhetsportal på Svenska Fans, disskuterar kring Växjö Lakers. Bland annat så går dom igenom backarna i Växjö Lakers. Här följer ett litet utdrag, ett icke speciellt smickrande sådant, av Jonas Gustavsson. Visst är det som så att sanningen ibland kan göra riktigt ont...
Panel Poseidon wrote:För det första måste jag understryka att Paukkunen är en grym besvikelse. Han målades – från Lakers håll – upp som en stjärnback med stora meriter från den finska ligan, men antingen är de ryktena ordentligt överdrivna eller så är finländaren inne i en svacka som inte verkar ha något slut. Jag hörde från en finsk supporter att de skrattade i Finland när de hörde att Aki Heino och Markku Paukkunen skulle spela tillsammans. I vårt grannland är de båda nämligen kända som defensiva riskobjekt – något vi verkligen har fått se prov på under hösten i Lakerdome.
Ställ det i jämförelse med hur vår sportchef Evertsson beskrev Paukkanen när han signade vår supporterspelare.

/T5!!
Jag är lite sent ute (råkade titta in här först nu), men känner för att kommentera fallet Paukkunen lite eftersom det var mig Jonas syftade på i sin kommentar.

Paukkunens och Heinos rykte i Finland

Att Markku Paukkunen och Aki Heino är defensiva riskobjekt (i Finland föredrar man oftast termen "hasardback") är en allmän uppfattning bland supportrar för de lag de har representerat i FM-ligan. Detta går (för dem som förstår finska) att läsa på finska forum och det kommer fram så fort man t.ex. diskuterar Markku Paukkunen med en TPS-supporter. Han är för de flesta ett hatobjekt, en mardröm som man efter flera års pina äntligen vaknat från. Jag vill betona att det här inte är min åsikt, utan många andras åsikt.

Personligen är jag väl medveten om de brister som finns i Paukkus spel, men då vi hade honom i TPS försökte jag se bra saker också - inte förbise de matcher han var bra i! Jag tyckte dessutom ofta han kämpade bra trots att det inte alltid gav ett önskat resultat. Personligen tycker jag inte det är någon idé att håna en spelare som ingår i favoritlaget och som tränaren har förtroende för. Skulle spelaren gå in på forum och läsa, vilket många antagligen gör, kan det offentliga hånandet, då det pågår i varje tråd, år efter år, påverka spelarens självförtroende negativt. Spelar man redan osäkert så är det väl osannolikt att man blir bättre av allt hån? Vill man ha bort spelaren är det väl snarast tränaren man ska försöka påverka. Har han bestämt sig för att ge spelaren fortsatt förtroende är det väl bara att acceptera detta. Det är ju inte alltid tränaren/vd:n (TPS har ingen sportchef, så det är vd:n som värvar spelare) kan få exakt de spelare han vill ha, utan Paukkunens fortsatta förtroende kan också ha berott på föreningens dåliga ekonomi. Om jag skulle få för mig att på det här sättet förvara Paukkunen på ett finskt forum skulle jag bli ihjälhackad eller utskrattad. (Obs! Det här gäller alltså Paukkunens tid i TPS, inte Lakers.)

För många blev Paukkunen den man alltid kunde skylla en förlust på och som man kunde skämta så mycket man ville om. Om man nu skulle gå fram till ett gäng TPS-supportrar och nämna Paukkunen för dem skulle en del spy och de flesta gapskratta. Heino är jag inte lika insatt i eftersom jag är TPS-supporter och inte Ässät- eller HPK-supporter, men den uppfattning jag har bildat mig utifrån vad jag läst är att han har ungefär samma rykte som Paukkunen. Ett motsvarande fall är Mikko Pukka, som länge var Tapparas ”hasardback”, även var hatad av fans under sin korta TPS-vistelse i höstas och nu spelar i Luleå.

Evertssons kommentarer i somras…

…verkade mer som en beskrivning av Nicklas Lidström än som en av Paukkunen, tyckte jag då jag läste artikeln första gången. Särskilt ”placeringssäker”, ”går inte bort sig”, ”väldigt trygg defensivt” och ”en oerhört bra passningsspelare” verkade mest som skämt – eller ett allvarligt missförstånd. Det är snarare osäkert defensivt spel, allvarliga placeringsfel och felpass han är känd för här i Finland.

Ingen nyhet direkt, men vi kan konstatera att statistik kan läsas efter egna intressen. Nu hade man uppenbarligen från Lakers-håll valt att visa att Paukkunen är ett bra nyförvärv och då var det man ville plocka fram att han har gjort över 300 matcher i FM-ligan. Det stämmer, men plockar man bara fram siffra förbiser man att den kritik som framförts från supporterhåll. Många förundrade sig över varför Paukkunen får vara kvar fast han enligt många inte alls håller den nivån som borde krävas av en FM-ligaback. Om man velat se en annan sida av saken hade den kunnat vara Paukkunens +-, som under tiden i TPS som värst var -15.

En detalj som också kan vara värd en kommentar är övergången till Lukko. Ett år innan det skedde hade Paukkunen fått sitt kontrakt förlängt med två år. Då var Jukka Koivu tränare för TPS och han verkade gilla Paukkunen och gav honom relativt mycket istid. Våren 2005 slutade sedan Koivu som tränare för TPS och efterträddes av Hannu Jortikka, som inte direkt är Koivus bäste vän. Jortikka gick gång på gång ut med att hans företrädare har gjort stora misstag då han gått med på att ge spelare långa kontrakt. Det första konkreta han gjorde var att se till att Paukkunens kontrakt upplöstes.

Efter detta gick sedan Paukkunen till Lukko, vars supportrar redan innan de sett sin nye back i en enda match hade en extremt negativ inställning till honom. Under säsongen fick han sedan gott om istid (inledningsvis av Jarmo Tolvonen och efter att han fått sparken av Jukka Koivu), fick inte beröm av supportrarna, men undvek också den allra hårdaste kritiken eftersom en annan back vid namn Topi Lehtonen ansågs ännu sämre.

Ändå förvånad

Jag ställer mig själv frågan ”Är du förvånad över att Paukku fått nöta bänk i Lakers?”. På den frågan svarar jag ”ja” eftersom han nu är i HockeyAllsvenskan och inte i FM-ligan. Det är inte alls min avsikt att se ner på er liga, men ett faktum är ju att det är andraligan i Sverige och därmed borde det vara något lättare att platsa där än i Finlands förstaliga som ju FM-ligan alltså är. Vad jag har förstått så har Aki Heino till och med varit riktigt bra i Lakers tidigare, och då borde väl Paukku också ha förutsättningarna att vara det. Hoppas verkligen han får mer istid i fortsättningen och gör bättre ifrån sig!

Oj, det blev ju långt! Hoppas det här gav en lite klarare bild av den syn man har på Markku i Finland.

Mvh
Maija
TPS-supporter
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

En mycket proffsig redogörelse tackar!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Mycket bra Musta!

Med din redogörelse för Paukkanen så blir min nulägesbedömning av Evertsson 8O :? :oops:

Med tanke på att han skyddar sin egen värvning Paukkanen men sänker Yngwe till förmån för Thelin, sen har vi Rantatalo också, :roll:
In Hinkum Veritas
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Har läst igenom allt och kan bara sammanfatt det med........

Perfekt skrivet Musta !
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag har också läst igenom allt. Dessutom har jag läst de finska forumen. Mitt frågetecken gäller inte Evertsson och hans beskrivningar utan jag har andra frågetecken.

* Vilken position har VLH i hockeyvärlden?
* Kommer en sportchef/VD någonsin att lyfta fram det negativa hos ett nyförvärv?
* Hur mycket kostar det en allsvensk klubb att värva en tongivande ES-spelare?
* Kan man förutspå att en back med 6 raka SM-liigasäsonger inte tar plats bland de 6 i ett mittenlag i AS?

Nu hatar alla Heino, men det fanns en tid då somliga tyckte han gjorde nytta, och han är den mest utskrattade spelaren genom tiderna i Finland. Fortfarande nämns han på diverse forum som den största komedi som existerat andra sidan innanhavet. Gjorde VLH ett allvarligt misstag då han värvades? Det tycker inte jag. Hade jag hoppats mer på Karjalainen och Paukkunen? Helt klart, men för den skull tycker jag inte Evertsson dabbat sig. Båda spelarna hade meriter som tydde på att de skulle hålla hög AS-klass. Tyvärr har de inte levererat. Så är det ibland.
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

NEDOMANSKY wrote:Mycket bra Musta!

Med din redogörelse för Paukkanen så blir min nulägesbedömning av Evertsson 8O :? :oops:

Med tanke på att han skyddar sin egen värvning Paukkanen men sänker Yngwe till förmån för Thelin, sen har vi Rantatalo också, :roll:
Måste medge att säga om Thelin är bättre eller sämmre en Yngwe är svårt för Yngwe har man inte sett spela på väldigt länge. Tycker dock Thelin sköter rollen som retsticka ganksa bra men jag vet att vi inte är överens på den punkten. Heino nämner någon jag har floppat honom men jag tycker lite som varanen att när han gör saker rätt blir de väldigt bra virse versa blir det dåliga väldigt dåligt. Paukkunen (troligen felstavat) väntar jag mig mer av men Evertsson kan man inte klaga på Ericsson Weinstock, Hjalmarsson, Kempe med flera värvnigar har lyckats bättre än jag trodde från början för att inte tala om Saviano.

Sen det Musta skriver bygger väl på suporterforum vore ju intressant att veta vad tränare för de finska lagen har att säga om dem. Varanen skrev att man måste ha råd med en back som Heino i ett lag och jag håller med. En bra deffensiv back med en Heino eller Markku kunde kanske slutat anorlunda.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tycker att hela den finska truppen har underpresterat för att göra en sammanfattning, men det är inte lika med att de är misslyckade, men jag trodde mer om dem.

Men man kan inte lägga skulden enbart på dem, det hörde vi igår på idrottsgalan, vad som ska finnas hos en tränare i kompetens och hur han sedan använder den tillsammans med spelarnas delade ansvar.

Vem säger att Paukkanen skulle underpresterat i ett annat lag, han kunde lika väl blivit en kung där. En enskild spelare ska fungera tillsammans med alla andra i laget och dess omgivning, samt alla andra ska passa in. Vilket innebär att det är omöjligt att få ihop en homogen trupp till 100%.
Musta
Forumamatör

Post by Musta »

Dragkampslakej wrote:Sen det Musta skriver bygger väl på suporterforum vore ju intressant att veta vad tränare för de finska lagen har att säga om dem.
Det jag skrev bygger dels på forum, dels på diskussioner (i det verkliga livet, inte bara virtuellt) med andra TPS-supportrar och även på vad jag hört och sett på matcher (hans prestationer i de tiotals matcher jag har sett honom spela, men även hån från supportrar och mördarblickar och otrevliga kommentarer om man vågat sig på att heja på Paukku någon gång).

Vi har några praktiska exempel på vad finländska tränare tycker om honom.
  • Kari Jalonen (dåvarande TPS-tränare, nu i Kärpät) hade den unge Paukkunen i sitt lag, men gav honom ingen stor roll i laget. Han var en utfyllnadsspelare som till en början spelade då andra backar var skadade, senare fick istid mer regelbundet.
  • Jukka Koivu hade mestadels Paukkunen i tredjeformationen, stundtals också som sjundeback. Jukka verkade gilla Paukku som spelare (och människa, antar jag - Jukka tillhör, till skillnad från Jortikka, den mer humana sortens tränare) och tyckte han hade potential att bli en bra ligaback. Tvåårskontraktet som skrevs när Jukka endast hade ett år kvar av sitt eget kontrakt visar att han hade tänkt sig Paukkunen som en del av lagets framtid. Även i Lukko fick Markku vara kvar då Jukka kom och han spelade regelbundet i deras andra backpar.
  • Sedan har vi Hannu Jortikka, som aldrig är sen att föra fram sin åsikt om olika spelare. Som jag skrev tidigare var det han gjorde allra först då han var tillbaka i TPS att se till att Paukkunen lämnade laget. Han visste att föreningen har knappt med ekonomiska resurser och det är troligt att Paukkunen hade varit rejält billigare än exempelvis Mika Lehtinen, som stax efter värvades.
  • Jarmo Tolvanen har jag inte särskilt bra koll på, men det var i alla fall han som var tränare för Lukko då Paukkunen värvades och han gav honom även istid, så han kan ju inte ha tyckt han är alltför dålig i alla fall.
Dragkampslakej wrote:Varanen skrev att man måste ha råd med en back som Heino i ett lag och jag håller med. En bra deffensiv back med en Heino eller Markku kunde kanske slutat anorlunda.
Som jag skrev tidigare var det en smaksak om han hörde hemma i FM-ligan eller inte, men åtminstone i princip borde FM-ligan vara bättre än HockeyAllsvenskan och då borde han ju jämförelsevis vara bättre i där. Jag vet inte så mycket om HockeyAllsvenskan, men redan det att Paukkunen betraktas som en dyr spelare borde väl vara riktgivande.

Förresten, här finns mina kommentarer om Paukkunen, skrivna i maj då han var klar för Lakers.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Jag hatar INTE AKI, vet att han är en kanonkille med glimten i ögat och BORDE vara en BRA back, MEN MEN MEN det hjälper inte på Allsvensk nivå får man inte drälla runt hur som helst, med hans rutin MÅSTE man lära Sig att spela enkelt och ta rätt beslut när laget och ens egna prestationer inte är på topp.

Vad gäller Paukkanen så är det närmast tragiskt att se Lagets dyraste Toppback prestera som han gör, hatar inte honom, eller någon spelare men när spelare kommit upp på denna nivån så måste man få bedöma deras prestationer, jag hoppas verkligen att både AKI och Paukkanen lyfter Sig inför säsongens avslutning.

Karjalainen har gjort ett bra jobb enligt Mig, insläppta mål beror OFTAST på Backspelet.

Vad gäller Thelin så måste man vara blind för att inte se att han är en mycket begränsad Spelare, vars roll inte är svår att fylla, och den BÖR fyllas av en egen Junior.
In Hinkum Veritas
Post Reply