1. Weinstock +11
2. Saviano +10
3. Augustin +10
De här tre har klarat sig sämst hittills.
1. Thelin -2
2. Romö +-0
3. Rosén +-0
Bäärnhielm har lämnat och ränas inte med, inte heller Hirvonen och Ström som spelat för få matcher. Weinstocks och Augustins nuffror är stora utropstecken tycker jag. Weinstock har varit inne på 3 mål bakåt på 18 matcher. Gärys siffra bör få de som anser att han är utanför de 6 att komma till andra tankar. En större jämnhet jämfört med förra säsongen totalt sett.
Tekarna:
1. Yngvesson 54% (16:e i serien)
2. Romö 54% (22:a i serien)
3. Rosén 50% (+25 i serien)
4. Nolan 48% (+25 i serien)
Tyvärr sämre än vanligt av Romö. Få se vad Hirvonen kan fixa. Vi måste bli hetare i den här detaljen.
Utvisningsligan:
1. Nolan 42 min (24:a i serien)
2. Andersson 33 min
3. Heino 24 min
3. Holmqvist 24 min
3. Markusson 24 min
Ingen Hulk i år.
Utvisningsligan lag:
1. Bofors 25 min i snitt (159 tvåor - 3 femmor)
2. Hammarby 24 min (168 - 4)
3. AIK 24 min (153 - 3)
13. VLH 17 min (119 -1)
Bofors och AIK var med förra säsongen också. Glädjande att VLH försvunnit från topp-platserna. Är vi för snälla?
Målvakterna:
1. Andersson 92,1%
2. Karjalainen 90,8% (9:a i serien av förstekeepers)
Inte topp 3 av Karjalainen som jag kräver, men ett enormt lyft från förra året då vi hade 89 och 87%. Andersson har gjort det mycket bra. Leder AS gör Danielsson från AIK med 94,2%. Överhuvudtaget verkar målvaktstandarden vara högre i år. Anmärkningsvärt är Rautios (Bofors) 83,5% på 12 matcher. Lösningen Bofors valde med att låna in keepers har uppenbart inte varit lyckad.
Powerplay:
1. Rögle 29%
4. Lakers 22%.
15. IKO 11%
Klart godkänt. Ett lyft jämfört med förra året. Rosén är en bidragande orsak.
Shorthand:
1. Rögle 91%
10. Lakers 80%
15. Hammarby 67%
Inte ok. Nästan identiskt med förra året. På pappret har vi riktigt duktiga PP-killers, men det känns som om vi inte riktigt har grepp på de andra lagens PP. Jag har ingen aning om hur mycket matcher Kempemo studerar på DVD, men det blir till att kolla några fler. Oftast kan man rätt lätt urskilja tankarna motståndarna har.
Skott på mål:
1. Andersson 65 skott (10 mål - 15% i effektivitet)
2. Markusson 49 skott (6 mål - 12%)
3. Jacobsson 45 skott (11 mål - 24%)
3. Nolan 45 skott (6 mål - 13%)
Som vanligt bevisar CJ vilken sniper han är. Ligger alltid i topp i effektivitet. En av de få som kan skjuta bra direktskott.
Skott från back:
1. Paukkunen 38 skott (1 mål - 3%)
2. Heino 36 skott (5 mål - 14%)
3. Holmqvist 22 skott (3 mål - 14%)
Jag tog med skottvilligheten från back eftersom jag anser det vara en viktig detalj. Det är inte bara direkta resultat som räknas utan minst lika viktigt är de returer målvakterna släpper. Paukkunens utdelning har ändå varit för svag. Bäärnhielm sköt 2 skott på mål under sin tid i VLH.
Skott - lag
1. Södertälje 713 skott
9. Lakers 549 skott
16. Huddinge 459 skott.
Vi har höjt oss tre placeraingar jämfört med förra året. Bra så, men kan bli bättre. Ett anfall som leder till avslut är ett bra anfall. De andra är misslyckade. Så enkelt är det.
Det har ändrats en del i formationerna varför jag inte vill ta fram statistik per kedja, men backparen har varit relativt konstanta fram till Ströms ankomst.
1. Heino - Augustin +18
2. Holmqvist - Persson +12
3. Paukkunen - Eriksson +8
Jag har bara adderat siffrorna. Egentligen kanske man skall halvera de men relationen mellan paren är ju densamma. Ännu ett bevis för att de som vill ha Gäry som 7:e back måste tänka om. Det backparet fungerar. Heino levererar som vanligt trots jämrandet över hans misstag. Det är nog så att Heino tar kalkylerade risker, dvs det blir sällan mål i röven när passningarna inte går till rätt adress.
Hoppas det gav något för er som orkat plöja igenom inlägget. Någon nytta måste man ju göra när man är hemma och är förkyld.