Favorit i repris: Lite stats

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Varanen
c/o LL´s Forum

Favorit i repris: Lite stats

Post by Varanen »

Vi börjar med +/- statistiken som jag tycker ljuger minst om en spelares insatser:

1. Weinstock +11
2. Saviano +10
3. Augustin +10

De här tre har klarat sig sämst hittills.

1. Thelin -2
2. Romö +-0
3. Rosén +-0

Bäärnhielm har lämnat och ränas inte med, inte heller Hirvonen och Ström som spelat för få matcher. Weinstocks och Augustins nuffror är stora utropstecken tycker jag. Weinstock har varit inne på 3 mål bakåt på 18 matcher. Gärys siffra bör få de som anser att han är utanför de 6 att komma till andra tankar. En större jämnhet jämfört med förra säsongen totalt sett.

Tekarna:

1. Yngvesson 54% (16:e i serien)
2. Romö 54% (22:a i serien)
3. Rosén 50% (+25 i serien)
4. Nolan 48% (+25 i serien)

Tyvärr sämre än vanligt av Romö. Få se vad Hirvonen kan fixa. Vi måste bli hetare i den här detaljen.

Utvisningsligan:

1. Nolan 42 min (24:a i serien)
2. Andersson 33 min
3. Heino 24 min
3. Holmqvist 24 min
3. Markusson 24 min

Ingen Hulk i år.

Utvisningsligan lag:

1. Bofors 25 min i snitt (159 tvåor - 3 femmor)
2. Hammarby 24 min (168 - 4)
3. AIK 24 min (153 - 3)

13. VLH 17 min (119 -1)

Bofors och AIK var med förra säsongen också. Glädjande att VLH försvunnit från topp-platserna. Är vi för snälla?

Målvakterna:

1. Andersson 92,1%
2. Karjalainen 90,8% (9:a i serien av förstekeepers)

Inte topp 3 av Karjalainen som jag kräver, men ett enormt lyft från förra året då vi hade 89 och 87%. Andersson har gjort det mycket bra. Leder AS gör Danielsson från AIK med 94,2%. Överhuvudtaget verkar målvaktstandarden vara högre i år. Anmärkningsvärt är Rautios (Bofors) 83,5% på 12 matcher. Lösningen Bofors valde med att låna in keepers har uppenbart inte varit lyckad.

Powerplay:

1. Rögle 29%
4. Lakers 22%.
15. IKO 11%

Klart godkänt. Ett lyft jämfört med förra året. Rosén är en bidragande orsak.

Shorthand:

1. Rögle 91%
10. Lakers 80%
15. Hammarby 67%

Inte ok. Nästan identiskt med förra året. På pappret har vi riktigt duktiga PP-killers, men det känns som om vi inte riktigt har grepp på de andra lagens PP. Jag har ingen aning om hur mycket matcher Kempemo studerar på DVD, men det blir till att kolla några fler. Oftast kan man rätt lätt urskilja tankarna motståndarna har.

Skott på mål:

1. Andersson 65 skott (10 mål - 15% i effektivitet)
2. Markusson 49 skott (6 mål - 12%)
3. Jacobsson 45 skott (11 mål - 24%)
3. Nolan 45 skott (6 mål - 13%)

Som vanligt bevisar CJ vilken sniper han är. Ligger alltid i topp i effektivitet. En av de få som kan skjuta bra direktskott.

Skott från back:

1. Paukkunen 38 skott (1 mål - 3%)
2. Heino 36 skott (5 mål - 14%)
3. Holmqvist 22 skott (3 mål - 14%)

Jag tog med skottvilligheten från back eftersom jag anser det vara en viktig detalj. Det är inte bara direkta resultat som räknas utan minst lika viktigt är de returer målvakterna släpper. Paukkunens utdelning har ändå varit för svag. Bäärnhielm sköt 2 skott på mål under sin tid i VLH.

Skott - lag

1. Södertälje 713 skott
9. Lakers 549 skott
16. Huddinge 459 skott.

Vi har höjt oss tre placeraingar jämfört med förra året. Bra så, men kan bli bättre. Ett anfall som leder till avslut är ett bra anfall. De andra är misslyckade. Så enkelt är det.

Det har ändrats en del i formationerna varför jag inte vill ta fram statistik per kedja, men backparen har varit relativt konstanta fram till Ströms ankomst.

1. Heino - Augustin +18
2. Holmqvist - Persson +12
3. Paukkunen - Eriksson +8

Jag har bara adderat siffrorna. Egentligen kanske man skall halvera de men relationen mellan paren är ju densamma. Ännu ett bevis för att de som vill ha Gäry som 7:e back måste tänka om. Det backparet fungerar. Heino levererar som vanligt trots jämrandet över hans misstag. Det är nog så att Heino tar kalkylerade risker, dvs det blir sällan mål i röven när passningarna inte går till rätt adress.

Hoppas det gav något för er som orkat plöja igenom inlägget. Någon nytta måste man ju göra när man är hemma och är förkyld. :lol:
Last edited by Varanen on 20 November 2006, 15:14, edited 1 time in total.
Loseddos
Forumterrorist

Post by Loseddos »

Ahh... smaskens med Reptilstatistik så här på eftermiddagen!! Bra jobbat!
Goddamnit!!!
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Gott Varanen, fortsätt mata oss med mer statestik. Kan ALDRIG bli för mycket av den varan(en).

Tack !

Reflektioner;

Romö är inte lika bra på tekningarna iår. Har han ökat böjen(!) på bladet iår?
Eller är det andra faktorer som spelar in?

Utvisningarna, nej VLH är inte för snälla. Men däremot har man tagit till sig direktiven om att klubban ska vara i isen och inte i höfthöjd på motståndaren. Detta har inte Bofors förstått verkar det som.

Målvakterna, Peter är precis så bra som jag trodde och hoppades på. Karjalainen har dippat lite för mycket för att (änsålänge) få godkännt. Men potentialen finns där. Vi som var i Leksand vet hur bra han kan vara när allt stämmer. Hoppas att Toumo höjer sin lägsta nivå, då har vi top-3 i kassen.
Tror att vi har ett av seriens bästa(om inte det bästa) målvaktspar. Känns oerhört tryggt att ha det så.

Powerplay, enligt % är det bra, men jag önskar mer. Mer skott från back och det verkar vi få iom nyförvärvet Ström. Se på Rögles PP, pucken är inte hos samma spelare i mer än någon sekund, boxen måste vara otroligt aktiv och aggresiv för att stoppa dom.
Sen måste vi komma ihåg att vi de 7 senaste matcherna har mött seriens 4 bästa lag i dubbelmöten, jag tror att % kan stiga lite mot lite sämre motstånd.

Shorthand, inte bra enligt%, men här tycker jag att VLH är riktigt bra vissa matcher. Ssk borta så var dom oerhört aggresiva mot puckföraren och gav dom ingen tid att spela runt pucken. Mera så.

Skott från back, detta vill jag se mer av. Ett skott från back behöver inte gå direkt in i nätet utan en uppsnappad retur kan leda till mål. ( se Wernblom i SheleftU) men då krävs det att det är folk inne på kassen.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Men det är ju så det ofta är för mig. Jag bildar mig en uppfattning om spelet, spelarna osv för att sedan gå igenom siffrorna som finns svart på vitt och så hajar man till. Siffrorna ljuger egentligen aldrig. Visst kan boxen varit bra i enskilda matcher, perioder eller byten och det kanske är de minnesbilderna som stannat på näthinnan. Men sett till hela säsongen och jämfört med vad de andra presterat ligger vi på en 10:e plats. Så är det.

Jag har flera gånger hört att jag lägger för stor tonvikt på statistiken när jag värderar spelarnas insatser. Men vad har det egentligen för betydelse att en kille har magnifik teknik om resultatet ändå är att han förlorar sitt byte med 0-1? Då väljer jag hellre snubben med kass teknik på den andra sidan. Han vann sitt.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Bra genomgång Varanen.

Boxplay:
- Statistiskt dåligt. Visuellt dåligt. Bra lag krymper väldigt lätt Lakers box och enda anledningen till att det inte blir mål är köttmuren. Däremot är det inga problem med genomskärare i den lilla, lilla lådan. Senast mot Rögle var det bara slarv hos bandyklubben som gjorde att det inte blev fler baljor bakåt. Det jag saknar är disciplinerad stress av puckhållaren, vilket leder till att boxen kan bibehållas hyfsat stor.

Skott på mål:
- Bara BOIS som är tillräckligt skottvillig. Någon back bör ligga med i toppen. Aki skjuter ju gärna, men har inte lossat bössan ssk mkt senaste tiden. Jag har ganska stora förväntningar och förhoppningar på Daniel Ström.

Utvisningar:
- Betydligt bättre än förra säsongen, men det finns fortfarande mycket att slipa på. Fasthållning vid sarg och interference är två fantastiskt skitonödiga moment som domarna har extra koll på. Men Lakers är knappast för snälla. Hur definieras förresten elakhet i din värld Varanen?

Sälj Thelin!!! Vi kan inte ha Minus-Män i truppen. 8)
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Håller med om att +/- statistik är intressant, MEN man måste ha i åtanke att +/- är ett Personligt värde som baseras på vad FEM spelare gör tillsammans, kan därför bli en aning missvisande trots allt.

En spelares skicklighet/prestationsförmåga kan inte avgöras med +/- som grund, i så fall vore scoutingarbetet av nya spelare hur enkelt som helst. Varanen du gör det lite enkelt för Dig om du bedömer en Spelare utifrån ett byte, Hockey är mer komplext än så.

Ta Tehlin som någon nämde, ingen lysande teknik och -2, ta sen Rosen lysande teknik 0, vad är dessa Spelares roll i Lakers 4:e kedja?, försöka spela 0-0? Är dessa två Spelare nästan lika dåliga då?

Vår jämnaste och nyttigaste Line Romös har taskig +/- men vem vill vara utan deras prestationer, spelas ofta mot motståndarnas bästa i kritiska situationer.

Som sagt +/- är intressant men inget som säger hela sanningen.
In Hinkum Veritas
Razzel
Forumentusiast

Post by Razzel »

Inte intern statistik, men dock en mycket intressant statistiksida sida SportPlock.se
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Eddy
Forumamatör

Post by Eddy »

Kan tipsa om att man nu även kan tippa resultat för de matcher som är kvar och få fram en tabell. Intressant med tanke på att slutet av serien närnmar sig. http://sportplock.se/

Edit:
http://www.lakerslakejer.com/forum/view ... hp?t=11241 //Medg
out4speed
Forumentusiast

Post by out4speed »

Min reflektion är väl just weinstock som har en grym förmåga att se loj ut ibland, åker bara på puck frammåt känns det som och ibland knappt det :-(
Hade mycket större förhoppningar på honom när man sett honom under försäsongen, verkar nu vara i en uppåtgående trend igen iofs.

Dock skoj läsning , eloge varanen.
Nu ökar vi !!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Ändå är Weinstock den forward som har bäst +/- tillsammans med Markusson, som sagt +/- säger inte allt men en del, och ibland blir man överraskad vad statistiken säger jämfört med ögat.
In Hinkum Veritas
Post Reply